Edwin Bendyk - dziennikarz, publicysta, zajmujący się problematyką cywilizacyjną i wpływem techniki na życie społeczne. Członek zespołów programowych Kongresu Kultury 2016 oraz Forum Przyszłości Kultury. Przez wiele lat publicysta działu naukowego „Polityki” a od 2020 prezes zarządu Fundacji im. Stefana Batorego.

 

 

 

Agata Diduszko-Zyglewska - kulturoznawczyni, dziennikarka, publicystka, działaczka społeczna. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim (ISNS i Anglistyka), w Instytucie Sztuki PAN oraz w Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Współtwórczyni stołecznej polityki kulturalnej stworzonej we współpracy urzędników miejskich i strony społecznej pt. „Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020”, w latach 2012–2018 członkini zespołu sterującego ds. wdrażania Programu Rozwoju Kultury w Warszawie, w 2012 członkini zespołu programowego Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (NINA), w latach 2012-18 promotorka czytelnictwa w Wydawnictwie Krytyki Politycznej i (m. in. napisała wraz Katarzyną Tubylewicz książkę "Szwecja czyta. Polska czyta"), w 2016 członkini zespołu programowego i współtwórczyni Kongresu Kultury 2016, w latach 2017 - 2020 członkini zespołu programowego Forum Przyszłości Kultury. Od 2018 przewodnicząca (a od 2021 wiceprzewodnicząca) Komisji Kultury w Radzie Warszawy. Członkini ruchu Obywatele Kultury, Stowarzyszenia Kongres Kobiet, zespołu Krytyki Politycznej. Autorka licznych tekstów prasowych nt. kultury, jej problemów itd, które ukazywały się na łamach "Gazety Wyborczej", „Krytyki Politycznej”, OKO.PRESS, Vogue.pl.

Maciej Frąckowiak - socjolog, doktor nauk społecznych. Autor tekstów, książek naukowych i popularyzatorskich o współczesnych procesach miejskich, praktykach codzienności, edukacji kulturowej oraz pograniczu. Współpracownik instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych w działaniach animujących debatę na temat przestrzeni publicznych, architektury i planowania miejskiego oraz roli kultury w rozwoju lokalnym. W latach 2016-2018 członek zespołu koordynującego program Bardzo Młoda Kultura Narodowego Centrum Kultury. Adiunkt na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wykładowca School of Form Uniwersytetu SWPS oraz UAP Poznań. Redaktor działu „Badania i Raporty” w Notesie Na 6 Tygodni.

Barbara Frydrych - menadżerka kultury, urzędniczka samorządowa, muzealniczka.
Od 2002 r. związana z muzealnictwem; w latach 2010–2013 dyrektorka Muzeum Ziemi Kłodzkiej, 2013–2016 zastępczyni dyrektora Muzeum Miasta Gdyni. Stypendystka International Visitor Leadership Program (IVLP) na zaproszenie Departamentu Stanu USA w tematyce zarządzania muzeami. Od 2016 r. dyrektorka Biura Prezydenta ds. Kultury w Urzędzie Miejskim w Gdańsku odpowiedzialna za realizację polityki kulturalnej Miasta Gdańska; pomysłodawczyni samorządowych programów kulturalnych, m.in. Gdańskich Otwartych Pracowni, Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, Gdańskiego Funduszu Wydawniczego, Niematerialnego Dziedzictwa Gdańska.

Alina Gałązka – menedżerka kultury, dyrektorka finansowa Teatru Komuna Warszawa. Z wykształcenia polonistka (UW). W latach 2002-2019 redaktorka naczelna portalu ngo.pl wspierającego organizacje pozarządowe ngo.pl.  Od2004 aktywistka komisji dialogu społecznego – ciał społecznych, współpracujących z samorządem warszawskim. Obecnie przewodnicząca Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Kultury. Współtwórczyni dokumentów strategicznych: „Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020” (2012) oraz „Polityka kulturalna. Warszawa wielu kultur” (2020). Orędowniczka idei społecznych instytucji kultury.

 

 

Taras Gembik - pracownik kultury. Koordynator Centrum Społeczności Romskiej w Warszawie. Od lipca 2021 roku współorganizuje Klub Antykryzysowy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej dla osób w kryzysie bezdomności. Współtworzy kolektyw BLYZKIST (bliskość). Od początku pełnej inwazji Rosji na Ukrainę współtworzy solidarny dom kultury „Słonecznik” przy MSN. 

 

 

 

Artur Jóźwik – dyrektor Biura Kultury m.st Warszawy od 2019 roku, w latach 2006-2019 dyrektor i członek Zarządu Ośrodka KARTA, pracował również w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i w Biurze Festiwalowym Kraków 2000.

 

 

 

 

Dominika Kawalerowicz -  menadżerka kultury. Od 2021 dyrektorka Wrocławskiego Instytutu Kultury, wcześniej związana m.in. ze Strefą Kultury Wrocław i projektem Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016. Absolwentka Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego i studiów podyplomowych dla menedżerów kultury „Akademia Liderów Kultury” realizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz Narodowe Centrum Kultury. Pracowała w komitecie organizacyjnym Wrocławskiego Kongresu Kultury, współtworzyła dokumenty strategiczne dla wrocławskiej kultury: „Kultura obecna” i „Diagnoza wrocławskiej kultury 2018-2023”. Członkini nieformalnego ogólnopolskiego think-thanku „Koalicja miast dla kultury” od początku jego istnienia.

Zofia Król - redaktorka naczelna i redaktorka działu literackiego internetowego magazynu o kulturze "Dwutygodnik", krytyczka literacka, literaturoznawczyni, doktorka filozofii. Autorka książki „Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX wieku” (2013). Jurorka Nagrody im. Witolda Gombrowicza oraz Nagrody Literackiej im. Wiesława Kazaneckiego. Członkini Społecznej Rady Kultury przy Prezydencie m.st. Warszawy.

 

 

 

Iwona Kurz – krytyczka i historyczka kultury, profesorka w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej w perspektywie wizualnej, kulturą wizualną oraz problematyką ciała i gender. Interesuje ją także kwestia polityk kulturalnych i działania w kulturze. Jako badaczka, edukatorka i ekspertka współpracuje z wieloma instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi. Współtwórczyni polityki kulturalnej m.st. Warszawy. Członkini Zespołu Programowego Forum Przyszłości Kultury 

 

 

Joanna Leśnierowska

Ona/jej

kuratorka choreografii, dramaturżka wizualna i choreografka. W latach 2004-2021 stworzyła i prowadziła pierwszy w Polsce program rozwoju choreografii Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu (w ramach Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk) dedykowany wspieraniu kreacji polskich twórców oraz intensywnie promujący polską choreografię poza krajem. Członkini pierwszej rady programowej Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie (2010-2014). W latach 2019-2023 prowadziła również choreograficzny program badawczy Acziun w Muzeum Susch w Szwajcarii.  Od 2022 roku jako niezależna kuratorka współpracuje z polskimi i międzynarodowymi instytucjami (m.in. z Warszawskim Obserwatorium Kultury jako konsultant ds. centrum tańca w Pawilonie nad Wisłą). W 2023 roku dołączyła także do zespołu projektu badawczego poświęconego konserwacji performansu w Uniwersytecie Sztuki w Bern, CH. Równolegle do pracy kuratorskiej, od 2011 roku rozwija swoją własną praktykę jako dramaturżka wizualna, projektant światła i twórca performansów.

Paweł Łysak – reżyser teatralny i radiowy, dyrektor polskich teatrów. Od 2014 dyrektor Teatru Powszechnego W Warszawie. Wyreżyserował blisko 40 spektakli w teatrach min. Warszawy, Poznania, Bydgoszczy i Lublina oraz ponad 70 słuchowisk radiowych. Wiceprezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. Współkoordynator obywatelskiego Kongresu Kultury 2016. Członek zespołu kuratorskiego Forum Przyszłości Kultury. Współzałożyciel i członek Zarządu Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Był kuratorem Projektu Bydgoskiego w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury oraz Koordynatorem Obywatelskiej Rady Kultury Bydgoszczy. Od 2012 do 2016 roku Przewodniczący Rady do spraw Instytucji Artystycznych przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. Złotego Krzyża Zasługi, Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego a także Paszportu „Polityki” w kategorii „Teatr” medalu Casimirus Magnus Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz wielu innych nagród teatralnych i radiowych.

Aleksandra Matuszczyk - kulturoznawczyni, absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie public relations w Kolegium Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Od 2014 roku dyrektorka Muzeum Miejskiego w Tychach. Od 2010 roku współtworzyła biuro koordynujące kandydaturę Katowic do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 jako menedżer ds. produkcji wydarzeń. W ramach działalności biura produkowała konferencje: „Impuls do zmian” (2010), „Miasto Marzeń” (2010), cykl wydarzeń „Miasto Przemian” (2011), a także inaugurację kandydatury (2010). Współprodukowała także trzy międzynarodowe festiwale: SK 2011 Katowice Street Art Festival (2011), Video Re:view (2011) oraz Międzynarodowy Festiwal Filmowy Ars Independent (2011). W 2010 roku koordynowała także festiwale Tauron Nowa Muzyka, OFF Festival, Festiwal Sztuki Naiwnej Art Naif, Rawa Blues, A Part, Student Art Festival sSAFka, Interpretacje, Europejska Witryna Teatralna, RegioFun.
Od 1998 roku pracowała w Górnośląskim Centrum Kultury (w 2010 przemianowanym na Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek) na stanowisku kierownika Działu Promocji i Reklamy, który organizowała od podstaw. Opracowała również zewnętrzny wizerunek GCK. Współprodukowała i zajmowała się promocją Festiwalu Filmów Kultowych (2001- 2002), Letniego Ogrodu Teatralnego (1999 - 2007), JAZ Festiwalu Muzyki Improwizowanej (2001- 2003), Górnośląskiego Festiwalu Sztuk Kameralnych (2002-2007), koncertów cyklu Jazz i okolice(2004-2009), Festiwalu „Jazz i Okolice” (od 2012).

Joanna Mytkowska - kuratorka i historyczka sztuki. Od 2007 roku pełni funkcję Dyrektorki Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wcześniej pracowała jako kuratorka w Centre Pompidou w Paryżu. Jest współzałożycielką Fundacji Galerii Foksal (1997). W 2005 roku była kuratorką Polskiego Pawilonu podczas 51. Biennale w Wenecji, gdzie prezentowała wystawę Powtórzenie Artura Żmijewskiego.
Joanna Mytkowska kuratorowała i współkuratorowała wystawy w Polsce i za granicą, między innymi: Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2019), Edi Hila. Malarz transformacji (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2018), Syrena herbem twym zwodnicza (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2017), Alina Szapocznikow, Sculpture Undone 1955–1972 (Centre d'Art Contemporain Wiels, Bruksela; Hammer Museum, Los Angeles; Museum of Modern Art, Nowy Jork, 2012–2013), Les promesses du passé (Centre Pompidou, Paryż, 2010), Niezgrabne przedmioty (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2009), Les Inquiets. Cinq artistes sous la pression de la guerre (Centre Pompidou, Paryż, 2008), Le Nuage Magellan (Centre Pompidou, Paryż, 2007) oraz Oskar Hansen. Sen o Warszawie (Fundacja Galerii Foksal, 2005). Jest redaktorką publikacji: „Henryk Stażewski. Ekonomia myślenia i postrzegania” (2006) oraz „Edward Krasiński” (1997).

Stanisław Ruksza – historyk sztuki, kurator wielu wystaw w kraju i za granicą, autor tekstów, redaktor książek, wykładowca. Dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie od 2017 roku i główny kurator instytucji. W latach 2008-2017 dyrektor programowy CSW Kronika w Bytomiu. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wykładał m.in. na Uniwersytecie Śląskim, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach i Akademii Sztuki w Szczecinie. Od 2021 roku Przewodniczący Rady Uczelni Akademii Sztuki w Szczecinie. W swoich badaniach i wystawach skupia się związkami sztuki z przemianami społecznymi i politycznymi, zagadnieniem seksualności i śmierci, współczesnym ikonoklazmem oraz zjawiskami granicznymi w sztuce współczesnej.