Settings and search
Filozofia i strategie edukacyjne
Wersja elektroniczna numerów archiwalnych powstała w wyniku współpracy z Biblioteką Elbląską im. Cypriana Norwida (http://www.bibliotekaelblaska.pl/).
Edukacja dla kultury
Początek rozważań stanowi analiza tytułowej pary pojęć oraz przedstawienie postmodernistycznych interpretacji myśli sokratejskiej (W.Szturc, A. Krokiewicz, I. Krońska, G. Reale) Oddzielną uwagę poświęca autorka roli ironii i dialektyki w pisarstwie filozoficznym Rorty’ego. Następnie prezentuje interpretację koncepcji Sokratesa w ujęciu Marka Kwieka. Sama autorka podkreśla oparcie dialektyki greckiego filozofa na „słowie i czynie”. Dostrzega także związki tej dialektyki z koncepcjami M. Bachtina oraz O. Marquarda („niezwieńczony dialog”, „komunikacja multiwersalna’). Tak rozumianą dialektykę, opartą na zasadzie dialogu, uważa za najlepszą strategię dla praktyk edukacyjnych.
Polemiki
Zasada pomocniczości a kultura
- Anna Wyka
Autor podejmuje kwestię wprowadzenia do szkół przedmiotu pod nazwą Wiedza o kulturze oraz trudności, których nastręcza zakreślenie obszaru jego nauczania. W jego skład wchodzą trzy inne przedmioty: wiedza o kulturze, wiedza o sztuce oraz przygotowanie do uczestnictwa w kulturze, których realizacja w pełnym zakresie nie jest możliwa. Autor przedstawia listę argumentów przemawiających za tym, iż przekazywanie wiedzy w zakresie kultury i sztuki w szkołach jest ważne i potrzebne. Prezentuje również założenia, na których oprzeć powinno się nowe opracowanie nauczania Wiedzy o kulturze w szkołach.