Editorial Team and Scientific Board
Editorial Team:
Rafał Koschany
Editor-in-Chief
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Magdalena Woźniewska-Działak
Deputy Editor-in-Chief
Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Maria Pietrusiewicz
Editorial Secretary
Narodowe Centrum Kultury
Tomasz Majewski
Member of Editorial Team
Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Polonista, filmoznawca, kulturoznawca. Doktorat obronił w 2005 (nauki o poznaniu i komunikacji), habilitację uzyskał w 2018 (dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo). Kierownik Zakładu Semiotyki Kultury w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Prodziekan ds. nauki Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa UAM. Redaktor naczelny czasopisma „Kultura Współczesna”. Główne obszary badawcze: teoria interpretacji, pogranicze literaturoznawstwa i filmoznawstwa, nowa (kulturowa) historia i teoria kina, kulturowe studia miejskie oraz edukacja kulturowa. ORCID: 0000-0002-9343-9885. Email: koschany@amu.edu.pl
Publikacje
Monografie:
- Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2006, wydanie II: Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
- Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Wydawnictwo Naukowe WNS, Poznań 2017.
Redakcje (wybór):
- Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricœura, red. A. Grzegorczyk, M. Loba, R. Koschany, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003.
- Fenomen daru, red. A. Grzegorczyk, J. Grad, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
- Fenomen słowa, red. A. Grzegorczyk, M. Grzywacz, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
- Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe WNS, Poznań 2013.
- Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury ZAMEK, Poznań 2014.
- Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie, red. R. Koschany, M. Michałowska, J. Ostrowska, A. Skórzyńska, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2019.
- Republika musicali. Historia – gatunek – interpretacje, red. R. Koschany, J. Maleszyńska, J. Roszak, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2020.
Ostatnie artykuły (wybór):
- Interpretacje, [w:] Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
- Pure pleasure and film thinking – watching instead of interpreting, „Estetyka i Krytyka” 3(34)/2014.
- City-palimpsest. A semiotic interpretation of Chernivtsi, [w:] The Rise of City Cultures in Central Europe, red. E. Rewers, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
- Kalejdoskop możliwości. Filmowe narracje sieciowe oraz ich filozoficzne interpretacje, [w:] Możliwość i konieczność w kulturze. Idee, narracje, interpretacje, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
- Co to jest dokument i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie? (Na marginesie „Pięciu nieczystych zagrań” Larsa von Triera i Jørgena Letha), „Images” 30(21)/2017.
- Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji, „Kwartalnik Filmowy” 104/2018.
- „Kinowość w stanie czystym”. Kino i film według Krzysztofa Mętraka, [w:] Krzysztof Mętrak, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, WN Scholar, Warszawa 2019.
- Andrzeja Wajdy metoda (nie)wiernej adaptacji – od „Brzeziny” do „Tataraku”, [w:] Rejony twórczej zmiany. Tekst. Adaptacja. Medialna re-kreacja, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, K. Gołos-Dąbrowska, WN UKSW, Warszawa 2019.
- Kompozycja otwarta. „Pianistka” Elfriede Jelinek – Michaela Hanekego, [w:] Rozjaśnianie Hanekego, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, K. Taras, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019.
- „Niepokojąca aura” czy „nic”? Rzeczywistość a fotografia u Cortázara i Antonioniego, [w:] Książka dla Julia. Cortázar po latach, red. W. Szukała, P. Tomczak, J. Wachowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
- Escape to Freedom. Performance and Existence in The Idiots (1998), Toni Erdmann (2016) and The Square (2017), „Journal of Applied Cultural Studies” 4/2019.
- „The traffic lights turn blue…”. Przeciw znaczeniu znaków (drogowych), [w:] Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie, red. R. Koschany, M. Michałowska, J. Ostrowska, A. Skórzyńska, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2019.
- „Kino gatunków jest nie do przyjęcia”. Lars von Trier i jego niedogmatyczna genologia, [w:] Europejskie kino gatunków II, red. P. Kletowski, M. Pepliński, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019.
- Od tekstu do filmu i z powrotem. Literackie i literaturoznawcze konteksty refleksji nad scenariuszem filmowym, „Tekstualia” 1(60)/2020.
- Płonące filmy. Wprowadzenie do antropologii kina i ognia, [w:] Ogień. Siła żywiołu, moc symbolu, potęga wyobraźni, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
- Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho, „Kwartalnik Filmowy” 109/2020.
- Powroty (do) Lewickiego, czyli co nam zostało z analityki filmowej?, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 3/2020.
- Mentalne kino wyobraźni. Poezja filmowa i kwestia „filmowych” sposobów widzenia, „Porównania” 1(28)/2021.
- Od retoryki ekfrazy do antropologii kina. Współczesna poezja filmowa a „opowiadanie filmów”, „Forum Poetyki” 23/2021.
Badaczka literatury XIX i XX wieku, kulturoznawczyni. Adiunkt w Katedrze Historii Literatury Polskiego Romantyzmu i Badań nad Twórczością Cypriana Norwida w Instytucie Literaturoznawstwa WNH UKSW. Doktorat z literaturoznawstwa obroniła w 2012 roku. Absolwentka Podyplomowych Studiów Filozoficznych na Uniwersytecie Warszawskim. Pełni funkcję zastępczyni redaktora naczelnego kwartalnika „Kultura Współczesna”. Główne obszary zainteresowań: historia literatury i kultury XIX i XX wieku, romantyzm i postromantyzm, polska tożsamość narodowa, historia idei, filozofia i antropologia kultury. ORCID: 0000-0002-9041-2345. Email: m.wozniewska@uksw.edu.pl
Publikacje
Monografie:
- Poematy narracyjne Cypriana Norwida. Konteksty literacko-kulturalne, estetyka, myśl, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2014.
- W poszukiwaniu koncepcji narodu. Między historią a historią idei i antropologią kultury polskiej XIX wieku, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2022 [w druku].
Współredakcje:
- Colloquia Biblioteki Kultury Polskiej we Włoszech. Polskość w świecie. Stanisław Brzozowski, red. A. Czajka, M. Woźniewska-Działak, D. Dąbrowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018.
- Ścieżki słów. Dialogi polsko-włoskie w przekładach, red. L. Masi, E. Nicewicz-Staszowska, J. Pietrzak-Thébault, M. Woźniewska-Działak, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
- Społeczeństwo polskie dziś: samoświadomość – uznanie – edukacja, red. M. Saganiak, M. Werner, M. Woźniewska-Działak, Ł. Kucharczyk, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.
- Polska i Włochy w dialogu kultur. La Polonia e l’Italia nel dialogo tra le culture, red. L. Masi, E. Nicewicz-Staszowska, J. Pietrzak-Thébault, M. Woźniewska-Działak, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
- Wielkie Księgi Ludzkości, red. A. Czajka, oprac. tekstów M. Woźniewska-Działak, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2013.
Ostatnie artykuły (wybór):
- „Zamącenie pojęć”, „zbłądzenie”, „zatrata”. O „Znicestwieniu narodu” Cypriana Norwida, [w:] Norwid – interpretacje, red. T. Korpysz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2021.
- Patriotyzm w filozofii praktycznej Karola Libelta. Wokół rozprawy „O miłości ojczyzny”, „Studia Philosophiae Christiana” 2(56)/2020.
- Leopolda Tyrmanda wierność założeniom, [w:] Leopold Tyrmand – pisarz, człowiek spektaklu, świadek epoki, red. M. Woźniewska-Działak, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2020.
- Kardynał Charles Journet wobec mesjanizmu Mickiewicza, „Perspektywy Kultury” 2(29)/2020.
- O kulturze niepodległości [rec. Eseje o Niepodległej, red. R. Wiśniewski, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2018], „Kultura Współczesna” 2(105)/2019.
- Zadanie profesora. Dydaktyczny i perswazyjny wymiar I kursu „Literatury słowiańskiej” Adama Mickiewicza, [w:] Mickiewicz wieszcz i przewodnik, red. E. Hoffman-Piotrowska, A. Fabianowski, Wydawnictwo UW, Warszawa 2019.
Scientific Board:
Elżbieta Banecka
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Grzegorz Godlewski
Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski
Anna Gomóła
Zakład Teorii i Historii Kultury, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Konrad Klejsa
Zakład Historii i Teorii Filmu, Uniwersytet Łódzki
Leszek Korporowicz
Instytut Studiów Międzykulturowych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Iwona Kurz
Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski
Ewa Rewers
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Elżbieta Rybicka
Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bożena Shallcross
University of Chicago
Roch Sulima
d. Instytut Kultury i Komunikowania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie
Renata Tańczuk
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski
Izolda Topp-Wójtowicz
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski
Dariusz Wadowski
Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Krzysztof Wielecki
Wydział Nauk Historycznych i Społecznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Rafał Wiśniewski
Narodowe Centrum Kultury
Maciej Ząbek
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski