Settings and search
„Kultura Współczesna” 4(129)/2024 – AI w kulturze. Historie, narracje, praktyki
Ostatnia dekada sukcesów w rozwoju AI wymusza na nas potrzebę przemyślenia dotychczasowych dokonań i spojrzenie w przyszłość rozwoju sztucznej inteligencji nie tylko jako technologii, ale także współczesnego fenomenu kulturowego. Czy AI studies będą osobnym kierunkiem badań, czy wpiszą się w dotychczasowe badania kulturoznawcze? Wydaje się, że działania AI są dobrze zakorzenione w dotychczasowych praktykach, jak idee awangardowe (ready mades), a romantyczny mit ludzkiej kreatywności i oryginalności jest tylko pewnym konstruktem kulturowym. Autorów numeru ciekawią narosłe wokół AI historie, narracje i praktyki, jak eye tracking, tworzenie postaci niezależnych w grach wideo, podsuwanie nam utworów muzycznych zgodnie z algorytmami. Ważną kwestią jest tak zwana etyka komputerowa i odpowiedzialność osób które stoją za tworzeniem AI. Narracje tworzone w ten sposób powinny bowiem uwzględniać różnorodność perspektyw i unikać utrwalania nierówności.
Koncepcja numeru: dr Aleksandra Kosior, dr Sylwia Szykowna
Autorka ilustracji: Dominika Czerniak-Chojnacka
EAN: 978-83-7982-514-1
ISSN: 1230-4808
Rok wydania: 2024
Oprawa: miękka
Format: 165 x 235 mm
Liczba stron: 184
Spis treści „Kultury Współczesnej” 4/2024
I AI w kulturze. Historie, narracje, praktyki
Aleksandra Kosior, Sylwia Szykowna: Wstęp. Z wnętrza czarnej skrzynki. O sztucznej inteligencji z perspektywy humanistycznego dystansu
Aleksandra Kosior: Mapowanie terenu. Czy(m) mogą być kulturowe badania nad sztuczną inteligencją?
Ryszard Kluszczyński: Źródła, konteksty i perspektywy sztuki sztucznej inteligencji
Sylwia Szykowna: Sztuka AI i hakowanie antropocentrycznego mitu kreatywności
Małgorzata Dancewicz-Pawlik: Generowane emocje, symulowane spojrzenia. Estetyczne aspekty AI w eye trackingu
Jakub Alejski: W świecie halucynacji. Wykorzystanie modeli AI w syntetycznych ekologiach gier wideo
Joanna Żylińska: Etyka AI, czyli jak opowiadać lepsze historie o technologii?
Joanna Żylińska: Dlaczego teraz? AI jako Antropocenowy Imperatyw
II Narracje sztucznej inteligencji
Karol Więch: Odpowiedzialność wobec ludzkiej inteligencji w kontekście rozwoju i „uczłowieczania” AI
Kuba Piwowar: „Jakich narracji sztucznej inteligencji potrzebujemy?”
Krzysztof Wasilewski: Datafikacja wspomnień. Historycy i historia w świecie AI
Grzegorz Kubiński: Sztuczna inteligencja w przestrzeni sztuki. Prace Marco Donnarummy jako dialog człowieka i algorytmu
Piotr Kędziora: Mój cichy wielbiciel, twój miłośnik, nasz psychofan, wasz prześladowca. Muzyczna AI i jej alternatywna figuracja