„Kultura Współczesna”: Obrazy wykluczone

Date of publication: 19.04.2023
Średni czas czytania 4 minutes
print

Obrazy są wykluczane, ale też same wykluczają. Wykluczanie przez obrazy w dużym stopniu spowodowane jest przez techniki parametryzacyjne wpisane w działanie algorytmów. Obrazy wykluczone funkcjonują na peryferiach kultury, ale dzięki praktykom artystycznym lub badawczym można na nie zwrócić uwagę i przenieść z obrzeży do centrum, przywracając im widzialność. Wiele z tego typu działań koncentruje się na ludzkiej twarzy, która w różnych technikach może być anonimizowana, zamazywana, przekształcana. Ciekawe jest operowanie obrazami w mediach społecznościowych i w przyjaznych dla użytkowników interfejsach. Wszędzie tam mamy do czynienia z selekcją, o której warto wiedzieć jak najwięcej.

Zapraszamy do sklepu internetowego!

Sklep NCK

 

„Status zarówno obrazów wykluczonych, jak i obrazów wykluczania wytwarzany jest we współczesnym świecie poprzez rozmaite praktyki oraz strategie parametryzacji” – napisały we wstępie prof. Małgorzata Radkiewicz, dr Aleksandra Powierska i dr Ewelina Twardoch-Raś. Jedenastu autorów m.in. z uniwersytetów w Krakowie, Katowicach, Poznaniu czy Wiedniu przygląda się różnym przyczynom i strategiom, które powodują, że we współczesnym świecie niektóre obrazy nie pojawiają się w naszym polu widzenia. Równocześnie mamy do czynienia z procesem odwrotnym: w wyniku różnego typu cyfrowych zabiegów niektóre typy obrazów są nam narzucane. Autorzy demaskują praktyki, które służą kreowaniu tego, co i jak widzimy.

Koncepcja numeru: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, dr Aleksandra Powierska, dr Ewelina Twardoch-Raś

Autorka ilustracji: Dominika Czerniak-Chojnacka

 

Spis treści:

I Obrazy wykluczone

Wstęp. Parametryzacja i reżimy kultury wizualnej a (nie)widzialność obrazów - Małgorzata Radkiewicz, Aleksandra Powierska, Ewelina Twardoch-Raś

Fotograficzne peryferie Instagrama - Aleksandra Powierska

Co widzą sieci neuronowe? Strategie widzenia maszynowego w projektach artystycznych opartych na technikach rozpoznawania i analizy twarzy - Ewelina Twardoch-Raś

Obrazy „z odzysku” w postkinowych realiach - Małgorzata Radkiewicz

Niewidziane taśmy? Polscy filmowcy amatorzy o drugiej wojnie światowej - Paulina Haratyk

Oficjalne narracje i niewypowiedziane historie kobiet. Pokoleniowa struktura transferu postpamięci w filmie „Tonia i jej dzieci” Marcela Łozińskiego - Gabriela Sitek

Archiwa jako przestrzeń queerowej relacyjności - Rafał Morusiewicz

II Pokazane/widziane

Ilustrator „Kobziarza” Wasyl Sedliar: losy artysty i jego dzieła - Artur Rudzitsky

Nicowanie, zelowanie, przeróbki. Przeobrażenie się rynku rzemieślników związanych z rynkiem mody w okupowanej Warszawie - Nadia Sola-Sałamacha

Portret – historie zamazane i przesłonięte - Anna Kałuża

Monitoring na celowniku. Sztuka w kulturze nadzoru - Jacek Zydorowicz

Analogia i kontrast w projektowaniu graficznym UX/UI. Między mentalnym wykluczeniem obrazu a jego zapamiętaniem i użytkowaniem - Agnieszka Smaga

III Omówienia

Kulturę badać jako byt - Małgorzata Jankowska

Conrad jako źródło kultury - Anna Szczepan-Wojnarska

Prorok nad jeziorem Como - Maciej Manikowski

Wspomnienie

Stefan Wojnecki (1929–2023) - Marianna Michałowska