Settings and search
Antologia polskiego rapu
20 lat polskiego rapu, biogramy 50 najwybitniejszych raperów, 160 najciekawszych utworów! "Antologia polskiego rapu" - cała prawda o polskim hip-hopie. Premiera - jesień 2014.
„Antologia polskiego rapu” przedstawia historię rodzimej sceny i najważniejszych jej dokonań artystycznych w sposób jest rzetelny, wzorowy pod kątem merytorycznym i językowym. Jej autorami są czołowi polscy dziennikarze zajmujący się tą problematyką: Andrzej Cała, Marcin Flint, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Tomasz „CNE” Kleyff i Dominika Węcławek. Tak piszą o swoim pomyśle:
Celem pozycji pt. „Antologia polskiego rapu” jest rzetelne, wzorowe pod kątem merytorycznym i językowym, przedstawienie historii rodzimej sceny, najważniejszych jej dokonań artystycznych, ale również przekazanie i wyjaśnienie, jaki miała wpływ na życie społeczne i jak oddawała codzienność młodych ludzi na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Muzyka rap (w niniejszym konspekcie, jak i później książce, będziemy terminów rap i hip-hop używać naprzemiennie, jako równoznaczne) w przeciwieństwie do wielu innych gatunków, opiera się w dużej mierze na przeniesieniu do tekstów rzetelnego opisu bieżących sytuacji dziejących się na świecie (zarówno w skali mikro-, jak i makro-), a naszym zadaniem jako autorów będzie w możliwie jak najbardziej rzetelny sposób, często powołując się na rozmowy z artystami, oddać ich zamierzenia, myśli, wytłumaczyć przesłanie poszczególnych nagrań, przybliżając zarazem ich historię.
Naszym zamysłem jest przedstawienie historii polskiego rapu w taki sposób, aby było to istotne źródło wspomnień i informacji dla osób, które związane są z tą muzyką od wielu lat, jak i – a może przede wszystkim – prawdziwa kopalnia wiedzy, przystępnie podanej, dla osób nie mających jak dotąd z hip-hopem do czynienia, kojarzących go z pojedynczych nagrań, bardzo często posługujących się krzywdzącym dla artystów oraz fanów gatunku schematem stereotypów.
O Autorach
Andrzej Cała
Przygodę z dziennikarstwem muzycznym rozpoczął od jednego z najprężniejszej działających przed laty portali „Tylkokonkret”. W sierpniu 2002 roku związał się z miesięcznikiem „DosDedos”, w którym pracował do końca 2004 roku, przejmując w międzyczasie funkcje korektora, głównodowodzącego działem muzycznym oraz sekretarza redakcji. W 2005 roku ukazał się leksykon hip-hopu „Beaty, Rymy, Życie”, który napisał wraz z Radkiem Miszczakiem.
Marcin Flint
Dziennikarz kulturalny wyspecjalizowany w muzyce hip-hopowej. Pierwsze recenzje, wywiady, eseje i felietony opublikował w 2000 r. w jedynym wydawanym wówczas magazynie hip-hopowym „Klan”. Zaangażował się w poświęcony kulturze afroamerykańskiej „Blek” i dedykowany rapowi „Loop Magazyn”, gdzie pełnił rolę sekretarza redakcji. Najbardziej znany jest jednak z wieloletniej (2002-2007) współpracy, z wysokonakładowym, muzyczno-sportowym miesięcznikiem "Ślizg".
Kamil „Jakuza” Jaczyński
Specjalista do spraw public relations i marketingu muzycznego. Z kulturą hip-hop związany jest niemalże od początku jej zaistnienia w Polsce. Sędzia ogólnopolskich bitew w stylu wolnym WBW. Pracuje w wytwórni muzycznej Wielkie Joł, gdzie jest odpowiedzialny za Public & Media Relations, koordynację i nadzór działań medialnych, wydawniczych projektów muzycznych i wizualnych.
Tomasz „CNE” Kleyff
Dziennikarz i raper. Współtwórca kultowego programu „Rap Kanciapa” emitowanego w VIVA Polska. Od lat związany z formacją Baku Baku Skład. W 2001 roku wraz z m.in. Tede, w ramach formacji koleżeńskiej Gib-Gibon Skład, brał udział w najsłynniejszej polskiej bitwie hip-hopowej w Płocku. Ma na koncie dwie płyty nagrane wspólnie z Wujkiem Samo Zło (WSZ) - „Te-Rap-Ja” (2002 r.) oraz „Jeszcze raz” (2005 r.). Jako dziennikarz pisał m.in. dla „DosDedos”, pracował dla stacji telewizyjnych VIVA i MTV.
Dominika Węcławek
Z wykształcenia etyk, absolwentka wydziału filozofii. Zamiast kariery naukowej wybrała pracę dziennikarza kulturalnego. Pisze m.in. o muzyce i komiksach. Przed laty członek kolegium redakcyjnego i autorka magazynu „Ślizg”, obecnie redaktor w wydawnictwie Edipresse, współpracowniczka „T-Mobile-Music”, „National Geographic”, „Przekroju” i „Hiro”.