4.11 | Festum Folkloricum: spotkanie wokół książki dr Joanny Dziadowiec

Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, plac Wolnica 1, 31-060 - Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, plac Wolnica 1, 31-060
Fri 04 November 2016 r.   g. 18:00
4.11 | Festum Folkloricum: spotkanie wokół książki dr Joanny Dziadowiec
fragment okładki

Narodowe Centrum Kultury serdecznie zaprasza na spotkanie promocyjne książki dr Joanny Dziadowiec FESTUM FOLKLORICUM. Performatywność folkloru w kulturze współczesnej. Rzecz o międzykulturowych festiwalach folklorystycznych, które odbędzie się 4 listopada o godzinie 18.00 w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Wydarzenie poprowadzi Krzysztof Trebunia-Tutka – muzyk, instruktor, animator kultury, architekt, pedagog, juror festiwalowy.

W spotkaniu, które będzie miało charakter szerszej dyskusji panelowej wokół współczesnego międzykulturowego folklorystycznego świata festiwalowego (zarówno jego wymiaru instytucjonalnego, jak i tego mniej formalnego) poza autorką udział wezmą:

  • Prof. dr hab. Emil Orzechowski – teatrolog, kulturoznawca, specjalista w zakresie zarządzania kulturą, Prezes Fundacji Wspierania Badań nad Życiem i Twórczością Heleny Modrzejewskiej, Przewodniczący Komisji Zarządzania Kulturą i Mediami Polskiej Akademii Umiejętności
  • Prof. nadzw. dr hab. Jarosław Rokicki – socjolog, kulturoznawca, amerykanista, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
  • dr Tomasz Nowak - etnomuzykolog, antropolog tańca, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
  • Agnieszka Gąsienica-Giewont – etnolog, muzealnik, Kierownik Oddziału Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem

oraz polsko-słowacki duet muzyczny:

Agata Siemaszko – śpiewaczka, etnomuzykolog i Miroslav Rajt – muzyk, kompozytor i aranżer, którzy ukażą międzykulturowy świat folklorystyczny w działaniu.

Wątki w dyskusji:

  • folklorystyczne reinkarnacje i symulacje, charakterystyka współczesnych ruchów folklorystycznych, folklorystyczne style bycia i życia festiwalowego – teorie, praktyki, polityki
  • zarządzanie festiwalem międzykulturowym - kultura organizacyjna, zasady festiwalowej gry, konwencja folklorystyczna;
  • performatywny wymiar festiwalu i folkloru - konstruowanie i funkcjonowanie folklorystycznych mitów, pomiędzy życiem i rytuałem a sztuką i teatrem, koncepcja scen i kulis;
  • festiwal jako spotkanie międzykulturowe – pogranicze, tożsamość, komunikacja, wymiana, negocjacja i kompetencja międzykulturowa, folklorystyczna communitassocietas;
  • niematerialne dziedzictwo kulturowe - festiwal jako istotny element w siatce systemu ochrony i zarządzania dziedzictwem niematerialnym (wymiar lokalny i globalny)

Partnerem drugiej części wydarzenia jest Restauracja Morskie Oko

 

Festum Folkloricum jest podsumowaniem wieloletnich badań terenowych autorki przeprowadzonych w latach 2006-2011 wśród uczestników 37 europejskich festiwali folklorystycznych i folkowych (12 krajów). Głównym celem książki było zbadanie na ile specyficzne, z jednej strony wyreżyserowane, z drugiej odrealnione, świąteczne i zrytualizowane międzykulturowe praktyki folklorystyczne mogą stanowić interakcyjną odpowiedź na wyobcowanie i bierność człowieka we współczesnym świecie. Międzykulturowe festiwale folklorystyczne jako synkretyczne systemy strukturalno-organizacyjne stanowiące pomost między kulturami, budząc z letargu uczestników tych wydarzeń usposabiają ich do aktywności. Motywują zarówno do poznania, porównania, zrozumienia, akceptacji i integracji, jak i negocjacji, negacji, rywalizacji a czasem również konfliktu, przy czym zawsze owocują wymianą i przemianą. Równocześnie są one okazją do umocnienia i manifestowania własnej tożsamości i wyznawanych wartości. W sytuacji zwielokrotnionego i wyeksponowanego spektaklu otwierają drogę do interpretacji współczesnej kultury jako widowiska. Rozumiane jest ono jako aktywny pokaz i jednocześnie przekaz, wykonanie, akcja (zawieszone pomiędzy dromena: dzianie się, akt a drama: akcja odgrywana), którym zawsze przyświeca jakaś intencja. Ta swoista seria performansów może stanowić zarówno przewodnik po różnorodności kulturowej, jak i reprezentację rzeczywistości społeczno-kulturowej.

W książce zawartych zostało kilka postulatów, których realizacja może przyczynić się do pogłębienia wielopłaszczyznowej refleksji i dyskusji nad poruszaną materią, jak i do zwiększenia nacisku na uświadomienie roli i znaczenia festiwali i ruchu folklorystycznego w dyskursie społeczno-kulturowym (w kulturze popularnej) głównie w kontekście relacji międzykulturowych oraz współpracy w zakresie ochrony i zarządzania niematerialnym dziedzictwem kulturowym.

Praca otrzymała w 2014 roku I nagrodę w Konkursie na najlepszą pracę doktorską z dziedziny nauk o kulturze, organizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Zapraszamy do zakupu książki w naszej e-księgarni!

Joanna Dziadowiec, doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Wydział Historyczny UJ), magister kulturoznawstwa (specjalność: kulturoznawstwo międzynarodowe, Instytut Studiów Regionalnych, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ). Wykładowca akademicki w Instytucie Kultury (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ). Badacz, ekspert Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury – Sieć Badawcza w Warszawie, animator i menadżer kultury w Agencji Eventowej “TatraGroup” z Zakopanego. Główne obszary zainteresowań naukowo-badawczych: kultura współczesna, zarządzanie humanistyczne, międzykulturowe i zarządzanie różnorodnością, dziedzictwo kulturowe (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa niematerialnego), turystyka kulturowa, etnomarketing, zagadnienia tożsamości, etniczności, regionalizmu, wielokulturowości i transkulturowości, komunikacja i kompetencja międzykulturowa, współczesny rytualizm i mitologie, performatyka, antropologia widowisk kulturowych, świąt i festiwali, ludyczność, transformacje tradycji kulturowych, współczesny ruch folklorystyczny, trendy zmian w folklorze i kulturze ludowej. Badania naukowe łączy z praktyką jako menadżer i animator przedsięwzięć kulturalnych i naukowych, koordynator naukowo-merytoryczny i konsultant projektów, festiwali i mediów, jak i członek organizacji kulturalnych i zespołów folklorystycznych. Należy do Polskiej Sekcji organizacji konsultacyjnej UNESCO International Organization of Folk Art IOV World, Komisji Polskiej Akademii Umiejętności Zarządzania Kulturą i Mediami, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Sekcji Folklorystycznej PTL oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Społecznego i Dialogu Międzykulturowego “Cooperantis”. Obecnie jest odpowiedzialna za badanie gmin w Województwie Małopolskim w szerszym projekcie Obserwatorium Żywej Kultury pt. Wpływ diagnoz i badań na kształtowanie polityk i działalności kulturalnych na poziomie gmin i województw. Pracuje również nad projektem habilitacyjnym pt. Strategieochrony i zarządzania niematerialnym dziedzictwem kulturowym w Polsce w świetle polityki UNESCO i polityki UE oraz w kontekście współczesnych nurtów zarządzania: zarządzania humanistycznego, międzykulturowego i zarządzania różnorodnością z uwzględnieniem koncepcji zrównoważonego rozwoju, a także nad innymi autorskimi projektami badawczymi m.in.Etnomarketing polski?, Góralskie mitologie współczesne.