Settings and search
Wiedza o kulturze oraz pedagogika: pobierz nowe minimum programowe dla kursów
To już ostatnie w tym roku kalendarzowym propozycje minimum programowego dla podmiotów prowadzących kursy podnoszące kompetencje zawodowe dla animatorów ruchu artystycznego i instruktorów zainteresowań. Pedagogika z wraz z psychologią oraz wiedza o kulturze z elementami socjologii to przedmioty skałdające się na moduł uzupełniający zagadnienia specjalistyczne dla kursów m.in. tańca, arteterapii, fotografii czy filmu.
Program z zakresu wiedzy o kulturze z elementami socjologii został opracowany przez Panią Iwonę Kurz, wykładającą w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie kieruje Zakładem Filmu i Kultury Wizualnej. Pani Iwona Kurz zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej ujmowanej przez pryzmat obrazu, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender. Autorka książki Twarze w tłumie (2005, Nominacja do Nagrody Nike, Nagroda im. Michałka za najlepszą książkę filmoznawczą), współautorka Obyczajów polskich. Wiek XX w krótkich hasłach (2008), redaktorka antologii Film i historia (2008), redaktorka i współtłumaczka książki Jonathana Crary’ego Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna (Warszawa 2009). Stale publikuje w „Dialogu”, „Kinie” i w „Dwutygodniku”. Jest także współautorką podręcznika do wiedzy o kulturze dla szkół ponadgimnazjalnych Człowiek w kulturze (Wyd. PWN Szkolne).
Autorką programu z zakresu pedagogiki i psychologii jest Pani Grażyna Szafraniec - pedagog, absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii UŚl., dr nauk humanistycznych. Prowadzi zajęcia z następujących przedmiotów: diagnostyka i terapia wieku dziecięcego, wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, psychologia uzdolnień artystycznych, diagnoza uzdolnień artystycznych. Jej zainteresowania koncentrują się wokół metod – technik i narzędzi diagnostycznych, w szerokim rozumieniu diagnozy jako poznawania jednostkowego, grupy i środowiska. Od wielu lat pracuje ze studentami studiów dziennych, zaocznych i podyplomowych nad kształtowaniem ich kompetencji diagnostycznych. Konsekwencją pasji diagnostycznej jest także eksplorowanie w zakresie możliwości oddziaływań i interwencji terapeutycznej, poszukiwanie i stosowanie nowych metod terapii wobec dzieci wymagających pomocy specjalistycznej. Stymulacja rozwoju psychoruchowego, praca z dzieckiem o emocjonalnych zaburzeniach rozwoju, terapia uczniów nadpobudliwych czy zahamowanych psychoruchowo, reedukacja dzieci dyslektycznych, możliwości stosowania technik plastycznych w diagnostyce i terapii dzieci, praca z dzieckiem epileptycznym, autystycznym czy z Paralysis cerebralis infantum, mutyzm selektywny, to tylko część realizowanych problemów badawczych. Współpracuje ze śląskimi ośrodkami edukacji specjalnej, rehabilitacji. Juror w Przeglądach Artystycznych Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej (Chorzów, Ruda Śląska, Katowice, Gliwice, Bielsko, Tychy, Pyskowice, Mysłowice, Knurów). Należy do Śląskiego Nieprzetartego Szlaku, jest konsultantem podczas Spotkań z Piosenką czy w konkursach plastycznych osób niepełnosprawnych. Autorka artykułów i publikacji dotyczących terapii pedagogicznej i terapii przez sztukę. Uczestniczka Kongresów Międzynarodowych. (m. in. w Helsinkach, czy na Uniwersytecie w Dortmundzie - projekt Europa in Takt.) [źródło: http://www.pedagogika.us.edu.pl/index.php?option=com_contact&view=contact&id=20:szafraniec-grazyna-dr&catid=103&Itemid=573]
Zapraszamy do pobierania propozycji podstaw programowych!