Test Kaszuba aktywizuje i integruje - edycja 2016

Date of publication:
Średni czas czytania 4 minutes
print

Największymi walorami Swornegaci są zasoby przyrodnicze i kulturowe oraz tradycje kaszubskie. To one sprawiają, że wieś jest atrakcyjna dla turystów. Chcieliśmy pobudzić aktywność mieszkańców i przekonać ich, że dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze służy jako czynnik rozwoju, sposób na przyciągnięcie turystów i wpływa na tworznie nowych miejsc pracy.

Test Kaszuba aktywizuje i integruje - edycja 2016
warsztaty wikliny

Miejsce: Swornegacie

Termin: 01 lipca 2016 – 31 sierpnia 2016 roku

Cele:

  • Zainicjowanie i promowanie angażowania się  mieszkańców sołectwa Swornegacie w ożywienie tradycji kulturowych i przyrodniczych poprzez udział minimum 30 osób w organizację gry terenowej pn. „Test Kaszuba”
  • Przełamanie barier wewnętrznych mieszkańców Swornegaci odnośnie angażowania się w inicjatywy społeczne w okresie realizacji projektu poprzez wskazanie im korzyści, jakie wynikają dla lokalnej społeczności z wykorzystania ich potencjału, a także możliwości w jakie można ten potencjał wykorzystać
  • Wypromowanie gry terenowej pn. „Test Kaszuba” jako atrakcyjnej oferty dla turystów przygotowanej przez mieszkańców Swornegaci

Grupa docelowa:

  • turyści odwiedzający Gminę Chojnice – przede wszystkim sołectwo Swornegacie, ale też przebywający na urlopach w okolicznych miejscowościach (Charzykowy, Funka, Bachorze…)
  • mieszkańcy wsi

Najważniejsze etapy:

Projekt polegał na przeprowadzeniu gry terenowej pn. „ Test Kaszuba” opartej o zasoby kulturowe Swornegaci. W jej przygotowanie zaangażowali się mieszkańcy wsi. Rolą wolontariuszy było przygotowanie zadań dla graczy związanych z regionem Kaszub.

Gracze  musieli odnaleźć  punkty w różnych częściach wsi i zaliczyć wszystkie etapy testu. Uczestnicy gry wzięli udział w lekcji j. kaszubskiego, gdzie musieli śpiewająco odczytać kaszubski  alfabet. U plecionkarek poznali podstawy wyplatania z wikliny, u hafciarek - podstawy wyszywania. Zapoznali się też z regionalną kuchnią – musieli  oddzielić groch od kaszy i przygotować woreczki do wyrobu ciszek. Kolejnym etapem gry było pokonanie flisackiego toru przeszkód z tabaką na nadgarstku. Przygotowaliśmy też punkt dotyczący kaszubskiej muzyki i punkt dotyczący pracy Kaszubów na wodzie. Nagrodą dla tych, którzy przeszli „Test Kaszuba” był poczęstunek kaszubskimi specjałami i występ kapeli ludowej.

Odniesienie do tematu OGP:

Projekt był realizowany w Swornegaciach – miejscowości położonej pomiędzy dwoma dużymi jeziorami: Karsińskim i Długim oraz rzeką Brdą. Część punktów gry terenowej była zlokalizowana bezpośrednio na brzegach jezior i rzeki. Gra popularyzowała walory etnograficzne i historyczne Kaszub południowych i dotykała codziennego życia mieszkańców związanego z życiem nad wodą (np. umacnianie brzegów plecionkami z wikliny i sworów, kaszubskie nazewnictwo związane z życiem nad wodą). Projekt promował również tradycje związane z zawodem flisaka, kiedyś popularnym w tej części Kaszub oraz tradycje kaszubskie związane z położeniem miejscowości (wikliniarstwo, popularyzacja miejscowych legend związanych z wodą etc.).

 WWW: http://swornegacie.choj.pl/historia/podania-i-legendy/o-spiewanym-abecadle/