Dlaczego sztuka oznacza biznes? - manifesty kulturalne w Europie

Date of publication: 18.05.2012
Średni czas czytania 7 minutes
print

W ostatnich miesiącach w całej Europie powstało kilka ważnych manifestów dotyczących sfery kultury i sztuki. Gorzkie refleksje na temat niedocenianego miejsca kultury we współczesnym świecie zostały wyrażone między innymi przez Polaków, Włochów, Niemców, Duńczyków oraz Brytyjczyków.

 

Wiele osób podkreśla fakt, iż to właśnie zaniedbywana kultura mogłaby być najkorzystniejszą drogą do wyjścia z kryzysu. Jak zaznacza brytyjski dziennik The Guardian, ścisła współpraca biznesu ze światem kultury zwiększyłaby konkurencyjność oraz innowacyjność gospodarki, co miałoby bezpośrednie przełożenie na polepszenie warunków życia mieszkańców.  Również włoska gazeta „Il sole 24 ore” w manifeście opublikowanym w lutym 2012 doszła do wniosku, że kultura mogłaby stać się motorem napędowym gospodarki.

Duński Minister Kultury, Uffe Elbaeka w artykule Europe’s artists can make sense of the chaos and create hope ( tłum.: Europejscy artyści mogą nadać sens chaosowi i stworzyć nadzieję) określił sektor kultury mianem “rezerwatu nadziei”, który pielęgnowany odpowiednio mógłby wydać owoce w postaci wzrostu gospodarczego. Uffe Elbaeka zauważa również, że panujący kryzys nie odnosi się do sfery kultury, a liczne europejskie miasta takie jak Mediolan, Londyn, Paryż, Kopenhaga, Berlin czy Amsterdam przodują wśród światowych stolic kreatywności i innowacji, zatrudniając setki tysięcy osób. Dzięki temu, miasta te są dużo stabilniejsze ekonomicznie oraz bardziej atrakcyjne dla mieszkańców z uwagi na rozległą ofertę wydarzeń kulturalnych. Uffe Elbaek pokłada nadzieję na efektywne połączenie kultury i biznesu w europejskim projekcie „Creative Europe”, przed którym stoją 2 główne wyzwania. Z jednej strony chodzi o uświadomienie społeczeństwu istotności kreatywnych rozwiązań wprowadzanych często przez artystów, z drugiej zaś o przybliżenie kwestii biznesowych ludziom związanym ze sztuką i przemysłem kreatywnym. Bardzo istotnym punktem tego programu jest założenie, iż należy działać w sposób całościowy inwestując również w edukację, świat nauki oraz kwestie związane z polityką zagraniczną. Działania te mają opierać się na dialogu i wzajemnym zrozumieniu, przez co nie będą wymagać dużych nakładów finansowych. By wspomóc tę współpracę powstała grupa „Team Culture 2012”. Grupa składa się 12 europejskich specjalistów, których zadaniem jest sporządzenie kreatywnych rozwiązań związanych z połączeniem kultury i biznesu, mających na celu wyjście z kryzysu ekonomicznego całej Unii Europejskie. Efekty pracy zespołu mają zostać zaprezentowane już w czerwcu 2012.

Duński Minister Kultury nie jest osamotniony w swoich staraniach o polepszenie pozycji kultury w oczach środowisk biznesowych. Również Giovanni Schiuma, szef Instytutu Sztuki dla Biznesu oraz profesor włoskiego Uniwersytetu w Bazylikacie, przedstawił swoje stanowisko w artykule Why the arts really mean business ( tłum.: Dlaczego sztuka oznacza biznes). Profesor Schiuma stworzył teorię „5E”, która ma pomóc dostosować aspekt kreatywny związany z kulturą do aktualnych realiów rynku.

1. Experience – (doznania) żyjemy w czasach, w których doznania stanowią główną wartość produktów i usług, dlatego organizacje muszą nauczyć się kreować je odpowiednio do zapotrzebowania swoich klientów.
2. Emotion – (emocje) kreatywność i sztuka opierają się przede wszystkim na pasji do tego, co się robi. W dzisiejszych czasach obok konkretnej wiedzy (know-howu) coraz bardziej liczą się emocje(know-feel). Schiuma nazwał “emocjonalną wiedzą” zdolność odpowiedniego manewrowania emocjami i podał Steve’a Jobs’a z firmy Apple za idealny przykład umiejętnego ich wykorzystania.
3. Energy – (energia) firmy i organizacje powinny nauczyć się angażować swoich pracowników, motywować ich by jak najlepiej wykorzystywać tkwiący w nich potencjał.
4. Ethics –(etyka) Schiuma podkreśla znaczenie odpowiedzialności społecznej. Coraz więcej firm inwestuje w CSR, niemniej takie zaangażowanie w dobro publiczne wymaga nowego podejścia i modeli zarządzania oraz nowych umiejętności kadr.
5. Environment –(środowisko) zrównoważone podejście do środowiska ma umożliwić znalezienie optymalnych rozwiązań w kwestiach ekonomicznych i społecznych.

Prawdziwa rewolucja, zdaniem Profesora, miałaby polegać na umieszczeniu sztuki w samym centrum strategii zarządzania, co pozwoliłoby organizacji na stały rozwój oraz opracowywanie kreatywnych rozwiązań dostosowanych do aktualnych realiów rynku.

Jak widać, coraz więcej mówi się w Europie o potrzebie efektywnego łączenia biznesu z kulturą oraz o wielkiej roli, jaką takie zestawienie mogłoby odegrać tworząc realną szansę na zakończenie ekonomicznej recesji. Miejmy nadzieję, że znajdzie się wystarczająco duża ilość otwartych na współpracę firm, które swoim dobrym przykładem zachęcą inne organizacje do wprowadzania tych założeń w życie.

 

Źródła:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/feb/25/europe-artists-chaos-hope

http://www.guardian.co.uk/culture-professionals-network/culture-professionals-blog/2012/feb/20/can-creativity-save-business-world

http://www.guardian.co.uk/culture-professionals-network/culture-professionals-blog/2012/mar/19/arts-meaning-business

http://creativeindustries.co/post/19838311515/jak-kultura-i-przemysly-kreatywne-ratuja-europe

http://archivio-radiocor.ilsole24ore.com/articolo-1034075/sole-24-ore-manifesto/