Wschód Kultury – Inne Brzmienia w Lublinie [6-9 lipca 2023 r.]

Date of publication: 19.04.2023
Średni czas czytania 10 minutes
print

To Rococo Rot - legenda sceny niemieckiej, łącząca elektronikę z żywym brzmieniem, włoscy mistrzowie poetyckiego nastroju z Dead Cat in a Bag, a także świetne polskie składy - szorstkie, Tuleje i Atol Atol Atol dołączają do listy wyjątkowych artystów i artystek jakich będziemy gościć w Lublinie w dniach 6-9 lipca 2023 podczas festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia. Co istotne, każdy z tych zespołów związany jest z kultową oficyną Gusstaff Records, która w tym roku świętuje swoje 25. urodziny i której barwną historię opowiemy.

Warto też przypomnieć, iż przed nami już  16. odsłona lubelskich Innych Brzmień, a 10. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski - Lublin, Białystok i Rzeszów. 

Drugą turę tegorocznych ogłoszeń zaczynamy od jednej z czołowych formacji niemieckiej sceny awangardowej czyli tria To Rococo Rot. Ich lubelski koncert to prawdziwa gratka dla fanów, bowiem grupa pozostająca od dłuższego czasu w zawieszeniu, reaktywuje się specjalnie na Wschód Kultury - Inne Brzmienia i wykona swoje najlepsze kompozycje, w unikalny sposób łącząc żywe brzmienia instrumentalne z elektroniką. Na zupełnie innym biegunie znajduje się włoskie Dead Cat in a Bag. Artyści czerpią bowiem z bogatej tradycji wielkich songwriterów, a skojarzenia z Tomem Waitsem, Nickiem Cave'em czy Leonardem Cohenem są w tym przypadku bardzo adekwatne. Do tego trio z Turynu dokłada jeszcze szczyptę folku, rocka czy choćby muzyki teatralnej, co daje niesamowity efekt. Oczywiście program Innych Brzmień nigdy nie byłby kompletny bez polskich wykonawców. W tym roku prym będą wiedli znakomici artyści związani ze świętującą swoje 25-lecie wytwórnią Gusstaff Records. W naszym tegorocznym line-upie pojawią się zatem wychodzące od muzyki tradycyjnej, a kończące na swobodnej improwizacji Tuleje, najnowsze post-punkowe dziecko wrocławskiej załogi związanej m.in. z Ukrytymi Zaletami Systemu, czyli znakomite Atol Atol Atol oraz poruszające się na styku jazzu, noise’u, post-rocka czy eksperymentów brzmieniowych trio szorstkie. 


Więcej o artystach i artystkach:

To Rococo Rot – ten pochodzący z Berlina zespół zasłynął z doskonałego połączenia brzmień elektronicznych z żywym, analogowym graniem. Do historii przeszedł cytat z magazynu Pitchfork, opisujący muzykę grupy jako “brzmiącą całkowicie cyfrowo, a jednak w 100% ludzką”. Niemieckie trio, założone w 1995 roku, działało z sukcesami aż do roku 2014, po czym zawiesiło swoją działalność. Lubelski koncert będzie więc wydarzeniem bez precedensu i swoistą reaktywacją formacji. Od 2014 roku To Rococo Rot zagrało bowiem tylko jeden, wyjątkowy koncert jubileuszowy na festiwalu w Düsseldorfie, a było to w grudniu 2022 roku. W tym samym roku artyści wydali również, ku wielkiej radości swoich fanów, niepublikowane do tej pory nagrania z okresu działania kultowego John Peel Sessions. Ich wizyta w Lublinie będzie zatem absolutnie wyjątkową i niepowtarzalną okazją do posłuchania na żywo tego zasłużonego zespołu.

Dead Cat in a Bag – pochodzące z Turynu trio słusznie uchodzi dziś za jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych zespołów na włoskiej scenie. Ich muzyka to z jednej strony kontynuacja artystycznej ścieżki wytyczonej przez legendarnych songwriterów w stylu Toma Waitsa, Nicka Cave’a czy Leonarda Cohena. Z drugiej, można tu odnaleźć cały katalog odniesień do ilustracyjnej muzyki teatralnej czy filmowej. Grupa pomysłowo wykorzystuje muzykę tradycyjną, czerpiąc również inspiracje z literatury klasycznej (nazwa zespołu nawiązuje wprost do powieści “Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina) oraz folkloru. Do tego artyści dokładają bardziej współczesne, głośniejsze brzmienia, co razem daje niezwykle interesujący efekt. Na instrumentarium Dead Cat in a Bag składają się skrzypce, akordeon, bandżo oraz porcja dobrze zbalansowanej elektroniki. Przez ostatnią dekadę Włosi dzielili scenę m.in. z takimi wykonawcami jak Hugo Race czy Bonnie „Prince” Billy, a po lubelskim koncercie można być pewnym, że zaskarbią sobie uznanie także innobrzmieniowej widowni.

Atol Atol Atol – nowy projekt muzyków, którzy debiuty mają już dawno za sobą i dali się dobrze poznać w świecie polskiej alternatywy. Łukasz Plata (UZS – Ukryte Zalety Systemu, Przepych), Artur Soszyński (UZS – Ukryte Zalety Systemu) i Hubert Kostkiewicz (Kurws), zasileni przez wokalistkę Agatę Horwat, powołali do życia skład eksplorujący post-punkowe terytoria, nazywane przez samych muzyków „piwnicznym funkiem i przesiąkniętym dubem no-wave”. Debiutancki album Atol Atol Atol „Koniec sosu tysiąca wysp” ukazał się jesienią 2022 roku nakładem Gusstaff Records.

Tuleje – przy pierwszym kontakcie jest to trio reinterpretujące muzykę tradycyjną z regionu wschodniej Wielkopolski. Przy zagłębieniu się w temat, dochodzą jednak kolejne warstwy i konteksty, a Tuleje stają się zespołem wymykającym się prostej klasyfikacji. Proste, minimalistyczne instrumentarium, oparte o bębny, kontrabas oraz głos, jest w stanie w tym przypadku wygenerować cały wachlarz brzmień. Muzyka tradycyjna jest tu punktem wyjścia, w ślad za nią podążają jednak jazz, swobodna improwizacja czy też trans i groove przynależny muzyce rockowej. Tuleje stanowią też ciekawy i frapujący element w eklektycznym katalogu wytwórni Gusstaff Records.

szorstkie – zespół narodził się w trudnych czasach zarazy 2020 roku w studiu nagrań „Trzaski”, gdzieś pomiędzy Częstochową a starym lasem. Robert Kafel (Lewe Łokcie), Kamil Klama (Beukot) i Michał Klama (Pleń, Pi) swoją muzykę nazwali „pandemicznym hałasem”, ale będąc bardziej precyzyjną_ym, można zauważyć, że szorstkie porusza się w obszarach muzyki eksperymentalnej i awangardy, a ich kompozycje w dużej mierze opierają się na improwizacjach, wariacjach i tworzeniu różnych, dość jazgotliwych dźwięków. Debiutancka płyta zespołu ukazała się nakładem Gusstaff Records.
 

Wkrótce kolejne ogłoszenia, zarówno koncertowe, jak i związane z działaniami pozamuzycznymi, wśród których nie zabraknie doskonałego programu filmowego, wystaw, spotkań i premier literackich, wydarzeń dla dzieci i młodzieży oraz warsztatów i dyskusji dla profesjonalistów z branży muzycznej.

Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia
6-9 lipca 2023 r.
Błonia pod Zamkiem w Lublinie
Wstęp wolny.

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu oraz http://www.wschodkultury.eu/

Organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie oraz Kultura Dostępna.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk Prezydent Miasta Lublin
Festiwal Wschód Kultury - Inne Brzmienia jest jednym z wydarzeń programu Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023.
Nasz Festiwal działa na rzecz równości płci w branży muzycznej w sieci Keychange.

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Wojciechowska      
Dyrektorka Programowa
Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art'n'Music Festival
a.wojciechowska@warsztatykultury.pl
tel./fax: 81 533 08 18
mobile: 600 977 068
Warsztaty Kultury w Lublinie
ul. Grodzka 5a, 20-112 Lublin
www.innebrzmienia.eu

Rafał Chwała
Dyrektor Artystyczny
Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art'n'Music Festival
r.chwala@warsztatykultury.pl
tel./fax: 81 533 08 18
mobile: 600 422 113
Warsztaty Kultury w Lublinie
ul. Grodzka 5a, 20-112 Lublin
www.innebrzmienia.eu

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.