Pierwsze relacje uczestników programu Archi-przygody

Date of publication: 29.06.2023
Średni czas czytania 6 minutes
print

Poznań, Olsztyn, Łódź, Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Hrubieszów, Kleszczele, Jasionówka, Gliwice, Bolesławiec, Mierzyn, Żyrardów, Chrzanów – w tych miejscowościach przez ostatnie dwa miesiące odbywały się pierwsze warsztaty w ramach tegorocznej edycji programu Archi-przygody. W niektórych z nich zostały już zrealizowane w całości. Z okazji zakończenia roku szkolnego publikujemy relacje z dotychczas przeprowadzonych zajęć. 

Anna Kotowicz-Puszkarewicz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Kleszczelach

- Przeprowadziliśmy 3 warsztaty, które były mocno osadzone w lokalnym kontekście. Czułam bardzo silną potrzebę przeprowadzenia takich zajęć, bo widzę ogromne braki w wiedzy, co z kolei przekłada się na stosunek i sposób wartościowania lokalnego dziedzictwa. Wrócimy do naszych przygód po wakacjach z pozostałym blokiem warsztatów, który chcemy zrealizować w sposób bardziej abstrakcyjny i eksperymentalny... 

Karolina Karolak, edukatorka prowadząca warsztaty w Szkole Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi: 

Przygody z architekturą // Kolumny, maszkarony i kartusze. Słowniczek. 

- Warsztaty rozpoczęliśmy od rozmowy na temat konstrukcji kamienicy, skupiliśmy się następnie na detalu architektonicznym i stylach, jakie królują na ulicach naszego miasta. W Łodzi tych elementów jest niemałe bogactwo. Na elewacjach żyje nieruchomo zgrana paczka najdziwniejszych postaci: piękne kariatydy i mężni atlanci, tajemnicze maszkarony, sympatyczne zwierzęta, rośliny i owady. Porozmawialiśmy o pięciu głównych stylach, które można rozpoznać na łódzkich ulicach: klasycyzmie, historyzmie (neogotyku, neorenesansie), eklektyzmie, secesji, modernizmie. Na podstawie kilku wybranych przykładów stworzyliśmy mini słowniczek pojęć związanych z danym stylem. Każda grupa opracowała rysunkowo wybrane detale lub elementy architektoniczne. Po złożeniu prac razem, powstał rysunkowy słownik-atlas pojęć związany z detalami i stylami architektonicznymi w Łodzi. Dodatkowo, niektóre z nich, dzieci wykonały z plasteliny w formie 3D, aby urozmaicić słownik. To była prawdziwa archi-przygoda!  

Katrzyna Roszkowska, edukatorka prowadząca warsztaty w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jarosława Dąbrowskiego w Olsztynie:

Nasze otoczenie. „Słuchowidzenie – spacer dźwiękowy po okolicy.” 

- Wyruszyliśmy na pierwszy spacer badawczy w okolicach szkoły. Zastanawialiśmy się jak postrzegamy zmysłami otoczenie i na co zwracamy uwagę. Naszą przechadzkę podzieliliśmy na kilka etapów.  W etapie pierwszym dzieci miały za zadanie wyłonić jak najwięcej dźwięków. Po pierwszym odcinku zatrzymaliśmy się i każdy na wspólnym rysunku dorysowywał symbolicznie to, co udało mu się usłyszeć. Na kolejnym etapie do zmysłu słuchu doszedł zmysł węchu. Dzieci starały się poczuć jakieś charakterystyczne zapachy, jednocześnie wyczulając cały czas słuch na nowe dźwięki. Przy postoju sporządzali kolejną część wspólnej notatki rysunkowej. Następnym zmysłem był dotyk. Starali się znaleźć jak najwięcej bodźców, nie tylko tych oczywistych jak rzeczy, których mogli dotknąć po drodze dłonią lub stopą, ale też słońce czy wiatr, które czuli na swojej skórze. Kolejna notatka uzupełniała również słuch i węch. Ostatni etap naszego spaceru badawczego skupiał się na wzroku. Jednocześnie spacerując, oddalaliśmy się od głośnych ulic w centrum miasta, zagłębiając się w park. Tam dzieci  na ostatnim przystanku uzupełniały notatki rysunkowe, dorysowując nowe spostrzeżenia. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak można poczuć smak miasta, a potem w nagrodę dzieci wypróbowały smak pochwały za swoją uważność, częstując się cukierkami. 

Metody pracy: dyskusja, rysunek, spacer badawczy 

***

W okresie letnim nie robimy przerwy! Niektóre z instytucji kultury zapraszają uczniów klas 4-6 oraz 7-8 na letnie Archi-przygody.  Młodzi miłośnicy architektury będą poznawać i kształtować swoją najbliższą przestrzeń w Warszawie (Ursus, Żoliborz), Kępnie, Sosnówce, Słomnikach, Raciechowicach , Myszkowie, Miechowicach, Ścinawie, Niedrzwicy Dużej. 

Po wakacjach, do połowy listopada, warsztaty będą odbywać się w przedszkolach, szkołach, domach kultury, bibliotekach między innymi w: Szczecinie, Elblągu, Szprotawie, Bieczu. Ekipa NCK odwiedzi wybrane miejsca, by porozmawiać z uczestnikami oraz prowadzącymi i zaprezentuje kolejne relacje! 

Fotografie pochodzą z: Hrubieszowski Dom Kultury, Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kleszczelach, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jarosława Dąbrowskiego w Olsztynie