Współcześni Medyceusze. Sztuka współczesna a świat biznesu | Spotkanie Klubu Kultura-Biznes-Media

Date of publication: 17.11.2015
Średni czas czytania 3 minutes
print

29 października 2015 w Arkadach Kubickiego odbyło się spotkanie Klubu Kultura-Biznes-Media pod hasłem „Współcześni Medyceusze: Sztuka współczesna a świat biznesu”. Spotkanie poprowadzili Katarzyna Wąs (Fundacja Zwierciadło) i Michał Suchora (BWA Warszawa).

Współcześni Medyceusze. Sztuka współczesna a świat biznesu | Spotkanie Klubu Kultura-Biznes-Media
klub

Spotkanie rozpoczęło się od historii inwestowania w sztukę.  Wszystko bierze swój początek od Medyceuszy  - prekursorów kolekcjonowania sztuki. Przedstawiono sylwetki największych mecenasów sztuki, których udział w rozwoju sztuki jest niezaprzeczalny. Bez ich udziału świat prawdopodobnie nie poznałby na większą skalę takich talentów jak Pablo Picasso. W Polsce za pierwszych kolekcjonerów uchodzą bracia Raczyńscy, I. Czartoryska, F. M. Jasieński.

Po co biznesowi sztuka?

W dalszej części spotkania prowadzący poruszyli kwestię roli sztuki w biznesie. Nie chodzi tu tylko o zawrotne kwoty, jakie osiągają kolejne dzieła sztuki, ale również o takie korzyści jak: budowanie marki firmy świadczącej o odwadze i wizjonerstwie czy ciekawego, wyjątkowego wizerunku właściciela danej kolekcji. Prowadzący przedstawili sylwetki najbardziej popularnych polskich artystów, zwiększającą się liczbę prywatnych kolekcji oraz ich wpływu na kształtowanie biznesu.

Po co biznesmenowi sztuka?

W kolejnym bloku prowadzący przedstawili sylwetki polskich kolekcjonerów, najważniejsze instytucje publiczne w Polsce. Wskazali na liczne korzyści wynikające z zaangażowanie w sztukę, tj. bezpośredni kontakt z kuratorami, ułatwienie kontaktu z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. W Polsce skala zjawiska jest znacznie mniejsza niż na Zachodzie, nie ulega jednak wątpliwości, że sztuka zostaje doceniona przez coraz więcej ludzi biznesu. Prowadzący podzielili się wskazówkami, z których źródeł najlepiej korzystać, aby czerpać aktualną wiedzę z dziedziny sztuki, tj. najlepsze czasopisma branżowe. Na koniec przedstawili formy sztuki, od których najlepiej rozpocząć kolekcjonowanie sztuki, z uwzględnieniem komiksów czy plakatów.

Spotkanie stanowiło świetną okazję do wymiany wspólnych doświadczeń z zakresu sztuki. Okazuje się, że sztuka współczesna może mieć duży wpływ na biznes, należy pamiętać o właściwym kierunku i stosowaniu się do kilku podstawowych zasad.

Poniżej udostępniamy prezentację szczególnie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sztuką.