Settings and search
Nowości Badawcze Obserwatorium Kultury (3/2015)
Prezentujemy trzeci już numer Nowości Badawczych Obserwatorium Kultury. W minionym kwartale ukazało się kilkanaście ważnych publikacji podejmujących różne zagadnienia z obszaru kultury od sposobów jej finansowania poprzez organizację imprez kulturalnych.
Raporty dotyczą takich kwestii jak:
- uczestnictwo w kulturze,
- finansowanie kultury,
- polityka kulturalna,
- rynek wydawniczy,
- rynek muzyczny,
- dyplomacja kulturalna,
- przemysły kreatywne.
Wśród polskich raportów na szczególną uwagę zasługują:
- Widz kinowy w Polsce – obszerna publikacja dotycząca preferencji typowego widza kinowego - wybiera się on do kina w towarzystwie rodziny lub znajomych, przy wyborze filmu zwraca uwagę przede wszystkim na jego gatunek, lepiej ocenia zagraniczne niż polskie produkcje.
- „Ciekawe czasy” finansowania kultury samorządowej – raport w którym prześledzono historię 25 lat finansowania kultury w Polsce przez samorządy, z uwzględnieniem wydatków bieżących i majątkowych, źródeł finansowania kultury, wpływu wydatków zagranicznych (w szczególności unijnych) na jej finansowanie.
- Polityka kulturalna Słupska. Diagnoza - autorzy dokładnie przyjrzeli się kulturze w Słupsku i przygotowali szereg rekomendacji i diagnoz dla miasta.
Wśród zagranicznych raportów wyróżniają się:
- Fair Music: Transparency And Money Flows In The Music Industry. Recommendations to Increase Transparency, Reduce Friction, and Promote Fairness in the Music Industry – raport dotyczący etyki w przemyśle muzycznym, w którym autorzy proponują jak najlepsze rozwiązania zarówno dla twórców jak i odbiorców muzyki w obliczu postępującej digitalizacji.
- The Soft Power 30 Ranking, czyli ranking państw, które najlepiej posługują się tzw. „soft power”.
Najciekawsze artykuły naukowe przedstawiono na konferencji naukowej w Wiedniu, gdzie odbyły się Europejskie Warsztaty Stosowanej Ekonomii Kultury. Jeden z prelegentów T. Feder w Access to Culture and Arts Policy: Does Arts Funding Promote Access to Cultural Consumption in the US? podjął kwestie wpływu publicznych dotacji na dostępność kultury.
Jako ciekawostkę polecamy zapoznać się z raportem dotyczącym marketingu w kulturze Koncerty, festyny, jarmarki, pikniki. Czyli o finansach, organizacji, modach i trendach w branży, w którym poruszono kwestię zarobków gwiazd, kosztów organizacji imprezy oraz dlaczego zawód managera imprez kulturalnych należy do najbardziej stresujących na świecie i rankingiem miast, Future cities. Driving growth through the creative economy, który opracowano na podstawie umiejętności wykorzystania potencjału sztuki w ich rozwoju.
Życzymy owocnej lektury!