Branża kreatywna na Łotwie | Raporty

Date of publication: 25.08.2015
Author: Anna Ładna
Średni czas czytania 8 minutes
print

W 2005 roku łotewski rząd po raz pierwszy wziął pod uwagę branżę kreatywną podczas tworzenia strategii politycznej dla kraju. Dostrzeżono, że branża kreatywna i kultury jest ważna ze względu na swoją właściwość promowania inteligentnego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego w miastach i poszczególnych regionach kraju, tym samym przyczyniając się do osiągnięcia założeń strategicznych Unii Europejskiej.

Branża kreatywna na Łotwie | Raporty
Facts & Figures

 

Branża kreatywna i kultury jest ważnym elementem gospodarki państwa. Stanowi istotne źródło zatrudnienia na Łotwie. Nawet w trakcie kryzysu gospodarczego obywatele Republiki Łotewskiej poświęcali stałą część swojego budżetu domowego na kulturę. Centralny Urząd Statystyczny Łotwy wykonał badania, których wyniki mówią, że 8,2% wydatków budżetu domowego Łotysze poświęcali na kulturę i rekreację. Porównanie danych statystycznych z okresu kryzysu gospodarczo ekonomicznego na Łotwie oraz z lat poprzedzających go wykazały, że pomimo problemów wydatki na kulturę pozostały na takim samym stałym poziomie.

Jedną z ważniejszych instytucji, która prężnie działa na rzecz rozwoju branży kreatywnej i kultury jest powstała w 1998 roku State Cultural Capital Foundation, która działa z ramienia Ministerstwa Kultury. Celem instytucji jest zapewnienie wsparcia finansowego oraz poprzez dofinansowanie promowanie zbalansowanego rozwoju w każdym sektorze kultury i sztuki. Do założeń instytucji należy również dbanie o dziedzictwo narodowe oraz ułatwienie nawiązania relacji międzynarodowych w dziedzinie sztuki.

Instytucja ogłasza konkurs na dofinansowanie 4 razy w roku w 8 kategoriach: literatura, muzyka i taniec, teatr, kinematografia, sztuki wizualne i fotografia, dziedzictwo kulturalne, kultura tradycyjna, interdyscyplinarne projekty.

 

The Performance of the Creative Industries Sector of Latvia and Preconditions for its Targeted Development

W ramach swojej działalności State Cultural Capital Foundation opracowuje dokumenty oraz przeprowadza raporty dotyczące polityki kulturalnej. Jedno z najnowszych badań podsumowuje dotychczasowy rozwój branży kreatywnej i kultury na Łotwie: The Performance of the Creative Industries Sector of Latvia and Preconditions for its Targeted Development (20-stronicowe podsumowanie raportu w języku angielskim, raport dostępny w języku łotewskim). Z raportu można wywnioskować, że dostępność różnych form wsparcia finansowego branży kreatywnej i kultury ma znaczący wpływ na rozwój tej branży w sektorze prywatnym. Przedsiębiorstwa które uzyskały wsparcie finansowe są dużo bardziej chętne zatrudniać nowych pracowników oraz poszerzać swoją działalność. Zmniejszenie opodatkowania oraz rozbudowanie programów szkoleniowych spowodowało większą współpracę sektora prywatnego oraz instytucji publicznych, co w badaniu autorzy podkreślają jako najistotniejszy i najcenniejszy czynnik rozwoju branży kreatywnej i kultury.

Wnioski z raportu:

  • W latach 2008-2011 wzrosła ilość instytucji, przedsiębiorstw zajmujących się sektorem kultury.
  • Rozwój branży kreatywnej w miastach Łotwy nie rozwija się równomiernie. Największy przyrost i rozwój ma miejsce w stolicy, Rydze.
  • Najważniejszym w najbliższej przyszłości jest to, aby pojawiły się na rynku pracy w branży kreatywnej i kultury wykwalifikowani profesjonaliści.
  • Jak dotąd reprezentanci branży kreatywnej nie byli aktywni eksportowo, ale tylko na rynku lokalnym.

The Economic Contribution of Copyright-Based Industries in Latvia

Innym ciekawym raportem jest: The Economic Contribution of Copyright-Based Industries in Latvia (treść raportu dostępna w języku angielskim). Badanie zostało przeprowadzone przez Ministerstwo Kultury we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym.

Design for Latvia

Efektem chęci wsparcia eksportu produktów branży kreatywnej i kultury jest raport, który analizuje sytuację designu w obrębie Republiki Łotewskiej oraz jego potencjału na rynkach zagranicznych. Na ile łotewskie marki są rozpoznawalne na rynku europejskim, jakie działania należy przedsięwziąć, aby zapewnić tej części branży kreatywnej i kultury rozwój. Celem raportu jest udowodnienie, że design się opłaca. Dodaje wartość estetyczną do produktów i usług, która skutkuje podniesieniem ich jakości. Jednocześnie przynosząc ekonomiczne zyski. Obecnie w 2,5 milionowym państwie istnieje tylko jedna artystyczna szkoła wyższa, która w swojej ofercie proponowałaby zajęcia z design. Niestety w jej programie brakuje zajęć dotyczących businessu, programów wymiany studenckiej z uczelniami zagranicznymi, a współpraca w ramach projektów międzynarodowych oraz uczestnictwo w programach zagranicznych jest ograniczone. Raport Design for Latvia dostępny jest w języku angielskim.

Facts & Figures (branża filmowa w krajach bałtyckich)

National Film Center of Latvia od 2006 roku publikuje statystyki dotyczące branży filmowej w krajach bałtyckich. Instytucja w swoich raportach opracowanych w języku angielskim zbiera i porównuje dane dotyczące między innymi ilości premier produkcji rodzimych oraz zagranicznych, dostępności filmów na rynku.

 

Od kiedy pierwszy raz branża kreatywna i kultury została uwzględniona w tworzeniu strategii politycznej państwa, pojawia się ona w każdej kolejnej strategii rozwoju na najbliższe lata. Między innymi w najnowszej strategii, w której branża kreatywna i kultury została uwzględniona jako jeden z czterech priorytetów (The new cultural policy guidelines "Creative Latvia 2014-2020" sets the development of creative and cultural industries as one of four priorities.). Ponadto w założeniach została uwzględniona współpraca krajów bałtyckich: Litwy, Łotwy, Estonii, w zakresie sektora kultury nakreślając wspólny program współpracy, który uwzględniałby również priorytety strategiczne Unii Europejskiej.

ŹRÓDŁA:

http://www.km.gov.lv/en/cross_sector/creative.html

http://www.culturalpolicies.net/web/latvia.php?aid=423