Ustawienia i wyszukiwarka
Kwileckie Centrum Kultury i Edukacji im. Floriana Mazurkiewicza
Głównym celem drugiej części zadania „Autonomiczna kultura” było wzmocnienie zaangażowania Kwileckiego Centrum Kultury i Edukacji im. Floriana Mazurkiewicza w życie społeczności lokalnej gminy Kwilcz. Realizacja siedmiu inicjatyw umożliwiła integrację środowiska i wzmocnienie wzajemnych relacji poprzez zaangażowanie różnych podmiotów, poszerzenie oferty kulturalnej w regionie, objęcie edukacją kulturalną grup niekorzystających z infrastruktury kulturalnej oraz rozwinięcie oddolnych inicjatyw społecznych poprzez włączenie w działania lokalnych wolontariuszy i innych pasjonatów kultury.
Inicjatywa nr 1. Gmina Kwilcz w obiektywie - warsztaty fotograficzne oraz tworzenie pocztówek i gry planszowej
Inicjatorzy: Leszek Rybarczyk, Julia Rybarczyk, Anna Kumańska, Zbyszek Wróblewski, Weronika Liberska, Milena Tomala
W ramach inicjatywy zostały zorganizowane warsztaty fotograficzne, w trakcie których zainteresowani mieli możliwość bliższego zapoznania się z kulturową specyfiką regionu. Pierwsze zajęcia skierowane były do młodszych mieszkańców gminy – efektem ich pracy było stworzenie gry pamięciowej typu memory z wykorzystaniem kadrów turystycznych atrakcji gminy. W drugich warsztatach wzięła udział grupa starszych dzieci oraz młodzież. Uczestnicy wykonali sześć projektów pocztówek prezentujących najważniejsze miejsca regionu.
Inicjatywa nr 2. Partnerstwo kulturalne sołectw Orzeszkowo i Chudobczyce
Inicjatorzy: Aneta Nowak, Karolina Czapczyk, Krzysztof Mleczak
Dzięki połączonym siłom sołectw Orzeszkowo i Chudobczyce udało się zorganizować przedsięwzięcie kulturalne skierowane do różnych grup uczestników. W Orzeszkowie odbyły się warsztaty rękodzielnicze, w ramach których wymyślano hasła promujące region oraz uczono się haftu krzyżykowego na kanwie i haftu matematycznego na kartkach wizytówkowych. Na koniec odbyła się wystawa wykonanych makatek, połączona z biesiadą przy ognisku. Z kolei w Chudobczycach miał miejsce plenerowy seans filmowy, któremu towarzyszyły rozmaite atrakcje: malowanie twarzy, wspólne wykonywanie masek superbohaterów, możliwość wypożyczenia strojów znanych postaci filmowych, ognisko.
Inicjatywa nr 3. Jesień na ludowo w Przedszkolu "Pod Topolą"
Inicjator: Przedszkole "Pod Topola"
W Przedszkolu „Pod Topolą” zorganizowano cykl wydarzeń krzewiących wiedzę o zwyczajach, rzemiośle i warunkach życia na dawnej wsi. W ramach inicjatywy odbyły się między innymi warsztaty garncarskie, wikliniarskie, lepienia przedmiotów z gliny, a także wykład animatora z Muzeum Etnograficznego w Poznaniu pod tytułem „Życie w dawnej wsi polskiej”. Uczestnicy zapoznali się z wystawą zabytkowych sprzętów gospodarstwa domowego i prezentacją ilustracji przedstawiających stroje ludowe. Ofertę edukacyjną przedsięwzięcia dopełniło przedstawienie „Baśnie i legendy polskie” oraz warsztaty tańca ludowego.
Inicjatywa nr 4. My, kobiety uziemione - nocą tropimy kulturę
Inicjatorzy: Beata Małecka, Marzena Ksoń, Wioleta Makowiak
Inicjatywa odbyła się na terenie wsi Kurnatowice. W ramach przedsięwzięcia zorganizowano cykl spotkań kulturalnych dedykowanych kobietom w różnym wieku: warsztaty wykonywania dekoracji z masy solnej i cukrowej, warsztaty ozdabiania przedmiotów techniką decoupage, warsztaty hawajskiego tańca hula, warsztaty wykonywania kompozycji kwiatowych oraz warsztaty teatralne z wykorzystaniem różnych technik teatru materii ożywionej.
Inicjatywa nr 5. Dziedzictwo protestanckie w Orzeszkowie: odkrywanie zapomnianej karty historii
Inicjator: Dariusz Prętki
Na inicjatywę złożył się cykl spotkań o charakterze teoretycznym i warsztatowym. W trakcie dnia wprowadzającego do tematyki dziedzictwa protestanckiego odbyły się wykłady poświęcone historii protestantów w Kwilczu i Orzeszkowie, perspektywie etnologa w badaniach nad cmentarzami oraz perspektywie archeologicznej w badaniach i pracach porządkowych na cmentarzach. Następnie uczestnicy zwiedzali okolice dawnego kościoła ewangelicko-reformowanego w Orzeszkowie. Kolejne spotkania poświęcone były pracy nad konspektami lekcji i projektem wystawy szkolnej. Lekcje zrealizowano następnie w Zespole Szkół w Kwilczu, Szkole Podstawowej w Luboszu oraz Zespole Szkół w Łowyniu. Uczniowie wzięli udział w pracach porządkowych połączonych z zajęciami edukacyjnymi o charakterze gry terenowej na cmentarzu ewangelicko-reformowanym. Zwieńczeniem projektu było otwarcie wystawy „Dziedzictwo protestanckie w Orzeszkowie: odkrywanie zapomnianej karty historii” w Centrum Kultury i Edukacji w Kwilczu.
Inicjatywa nr 6. Integracja przez sztukę
Inicjator: Katarzyna Paczyńska
W inicjatywie wzięło udział kilkudziesięciu uczniów klas gimnazjalnych wraz z wychowawcami. W ramach „Integracji przez sztukę” zorganizowano dwudniowe warsztaty teatralne, na których młodzież poznawała techniki emisji głosu, tworzenia scenariusza oraz scenografii. Prace były kontynuowane przez nauczycieli, co zaowocowało wystawieniem spektaklu pod tytułem „Być Polakiem”. Inicjatywa pozwoliła na zwiększenie wiedzy na temat teatru, świadomości ciała, operowania głosem i wpisywania swojego działania w przestrzeń o określonym charakterze. W ten sposób młodzież rozpoczęła artystyczne poszukiwania oraz aktywnie i świadomie rozpoczęła uczestnictwo w życiu kulturalnym.
Inicjatywa nr 7. Koncert zespołu "Obłędni" w świetlicy wiejskiej w Rozbitku
Inicjatorzy: Jolanta Kwiatkowska-Sokółka, Adam Sokółka, Alina Sokółka, Romuald Sokółka, Mariola Trebs
W ramach inicjatywy na terenie wsi Rozbitek zorganizowano koncert zespołu „Obłędni”, w którym wzięło udział ponad stu słuchaczy. Obecni na koncercie mieszkańcy nie poprzestali na biernym odbiorze, czynnie włączając się do tworzenia przyjaznej atmosfery integracji. Przed samym występem odbywały się spotkania organizacyjne, na których ustalono formę realizacji przedsięwzięcia, przydzielono zakres obowiązków, przygotowano umowy dla wykonawców, opracowano strategię promocji koncertu oraz podjęto działania związane z adaptacją kortu na halę koncertową.