Bytomskie Centrum Kultury

Data publikacji: 28.04.2025
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

W ramach projektu „Druga młodość BAŚKI” zrealizowano sześć inicjatyw lokalnych dla mieszkanek oraz rodzin Bytomia.

Bytomskie Centrum Kultury
Fot. Bytomskie Centrum Kultury

Inicjatywa nr 1: Kino za Jutrzenką

Inicjatorzy: Alicja Wydra, Radosław Wydra, Barbara Wadowska.

W ramach inicjatywy pomysłodawcy zrealizowali 10 spotkań warsztatowych integrujących lokalną społeczność Szombierek. Spotkania dotyczyły m.in: początków kina dla dzieci i dorosłych, festiwal gier planszowych, gry podwórkowe, warsztaty językowe, witrażu, kosmetyków, szydełkowania, fotograficzne oraz filmowe.

Projekt wcielał w życie ideę społecznego domu kultury pod skrzydłami Bytomskiego Centrum Kultury. Grupa inicjatywna jest skupiona wokoło nieistniejącego już starego Kina Jutrzenka w bytomskiej dzielnicy Szombierki. Sam pomysł jest częścią szerszego projektu budującego miejsce spotkań kulturalnych dla mieszkańców w miejscu starego kina.

Odbiorcy inicjatywy: mieszkańcy dzielnicy Szombierki reprezentujący różne grupy wiekowe


Inicjatywa nr 2: Baśki - RAZEM mogą WSZYSTKO

Inicjatorka: Elżbieta Salamon-Cygan

Projekt zakładał realizację 6 warsztatów interdyscyplinarnych związanych z rękodziełem. Podstawą były zajęcia szydełkowe, gdzie uczestniczki stworzyły tzw. torbę z kwadratów babuni, dodatkowo warsztat kaletniczy, na którym samodzielnie wykonały paski do toreb oraz warsztaty ceramiczne w czasie których z gliny połączonej z techniką angobowania wykonały talerzyki i kubki.

Odbiorcy inicjatywy: mieszkanki Bytomia


Inicjatywa nr 3: Radegost Rewia

Inicjatorki: Marta Gomoluch, Kinga Skwarek

Projekt zakładał jednodniowe wydarzenie plenerowe, w ramach którego zostaną zrealizowane otwarte warsztaty rękodzieła z wykorzystaniem metod naturalnych i historycznych. Dopełnieniem wydarzenia było odtworzenie nagrania spektaklu grupy teatralnej STREFA 51, który we własnej interpretacji przedstawił początki obecnego świata.

Bardzo ważnym elementem był duży wkład pracy młodzieży w realizację zadania. Wzięła w nim grupa obecnych i byłych uczniów II LO w Bytomiu. Zajęli się oni pracą przy przygotowaniu stoisk warsztatowych, promocji zadania i innych niezbędnych do realizacji pracach.

Odbiorcy inicjatywy: społeczność lokalna interesująca się tematyką etnologiczną, bez ograniczeń wiekowych, możliwość uczestnictwa całych rodzin


Inicjatywa nr 4: Rodzinny Parkiet – Warsztaty Taneczne dla Rodzin oparte o ruch kreatywny i improwizację

Inicjatorka: Magdalena Futrzyk

Inicjatywa zrealizowana została w formie cyklu warsztatów tanecznych z innowacyjnym podejściem, polegającym na połączeniu uczestników w rodzinne duety taneczne. Pomysł zakładał połączenie dwóch światów poprzez realizację wspólnych zajęć dla dzieci i dorosłych, wykorzystujące swobodną zabawę i improwizację. Odbyło się 7 warsztatów – różnych bloków o określonym znaczeniu również w kategorii symboliki ciała. Zajęcia koncentrowały się na budowaniu relacji, wykorzystaniu przestrzeni, reagowaniu na formy wokoło i interakcji z innymi uczestnikami.

Odbiorcy inicjatywy: rodziny z dziećmi mieszkający na terenie Bytomia


Inicjatywa nr 5: Baśka plecie

Inicjatorka: Anna Szpak

Pomysł łączył różne techniki rękodzielnicze – wyplatanie z wikliny, ceramikę oraz kaletnictwo. Łącznie zrealizowano 8 warsztatów: 4 wikliniarskie, 2 ceramiczne, 1 kaletnicze oraz warsztat finałowy połączony z wernisażem. Uczestniczyła w nich grupa 10 dorosłych kobiet. Praca w kameralnej grupie pozwalała na zachowanie wysokiej jakości warsztatów, poświęcenie odpowiedniej ilości czasu każdemu uczestnikowi a także tworzyła przyjemną atmosferę.

Odbiorcy inicjatywy: dorosłe kobiety mieszkające na terenie Bytomia


Inicjatywa nr 6: Ze śpiewem po radość życia

Inicjatorka: Beata Tomaka

W ramach inicjatywy zrealizowano cykl warsztatów śpiewu prowadzonych przez Aleksandrę Stokłosę, śpiewaczkę z Opery Bytomskiej. Program zakładał naukę śpiewu grupowego i indywidualnego, opracowanie repertuaru klasycznego i rozrywkowego. Bardzo ważnym aspektem pracy tej grupy jest pokonywanie barier własnej nieśmiałości, praca nad poczuciem pewności siebie oraz obycie się ze sceną. Po zakończeniu projektu grupa samodzielnie zorganizowała kolejne próby oraz przygotowała występ w przestrzeni BECEKu.