Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Sieprawiu

Data publikacji: 05.05.2014
Średni czas czytania 8 minut
drukuj

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Sieprawiu w 2013 roku wziął udział w Programie Narodowego Centrum Kultury Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne. W ramach programu zrealizowano 7 inicjatyw. Projekty obejmowały m.in. zajęcia integracyjne i artystyczne. Więcej informacji można znaleźć na stronie pod adresem: siepraw.pl.

Inicjatywa nr 1. Warsztaty plastyczne

Inicjator: Kornelia Alicka i Rafał Alicki

Warsztaty przybliżyły mieszkańcom świat malarstwa oraz bogactwo sztuk plastycznych. Co więcej osoby biorące udział w projekcie posiały już doświadczenie plastyczne. Warsztaty były więc skierowane na głębszy rozwój oraz poprowadzenie przyszłej ścieżki artystycznej. Zwieńczeniem inicjatywy była wystawa prac wykonanych przez uczestników warsztatów. Zachęcamy do obejrzenia wirtualnej galerii zdjęć.

Inicjatywa nr 2. Ludowe warsztaty artystyczne dla młodzieży i dorosłych

Inicjator: Elżbieta Siatka

Inicjatywa była skierowana do dzieci i dorosłych. Warsztaty pozwoliły na integrację mieszkańców w różnym wieku - były okazją do nawiązania nowych znajomości i rozwoju swoich zainteresowań. Odbyło się spotkanie z etnografką Marią Brylak-Załuską, na którym usystematyzowana została wiedza na temat kultury ludowej, która występowała na terenie Gminy Siepraw. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również zajęcia artystyczne prowadzone przez pracowników Muzeum Etnograficznego w Krakowie - Krystynę Reinfuss-Janusz i Gabrielę Wiśniewską. W program warsztatów wchodziło między innymi: malowanie skrzyni, haft krakowski, kwiaty bibułkowe, czapki krakowskie, a także zajęcia taneczne oraz nauka śpiewu.

Inicjatywa nr 3. Warsztaty kulinarne Z garnkiem i patelnią po świecie

Inicjator: Sebastian Filipowski

Młodzi uczestnicy projektu mieli okazję zapoznać się z tajnikami przygotowywania i serwowania potraw, a także przyswajali tradycje związane z przygotowywanymi daniami. Warsztaty zostały podzielone na bloki tematyczne, np. kuchnia regionalna, słodkości, zdrowa żywność. Niejednokrotnie zajęciom towarzyszyły prezentacje multimedialne czy wspólne spontaniczne inicjatywy uczestników takie jak: śpiewanie piosenek, propozycje gier i zabaw słownych. Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu dokumentującego warsztaty kuchni francuskiej.

Inicjator 4. Zajęcia z Lego Mindstorms

Inicjator: Zbigniew Sanowski

Młodzi uczestnicy projektu wymieniali się pomysłami, w jaki sposób zaprojektować i wykonać od podstaw skomplikowane instalacje z klocków Lego. Celem projektu był rozwój wyobraźni oraz nauka współpracy. Zapraszamy do obejrzenia filmów nagranych w trakcie warsztatów:

Inicjatywa nr 5. Koncert w Starym Kościele Muzyczny Siepraw

Inicjator: Tadeusz Pitala

Gwiazdą wieczoru artystycznego był Jacek Wójcicki - aktor, śpiewak, krakowski artysta, jeden z członków nieformalnej grupy (kabaretu) występującej w Piwnicy pod Baranami. Reakcje uczestników po koncercie były bardzo pozytywne. Wiele osób podkreślało, że klimat i architektura Starego Kościoła sprzyja wydarzeniom kulturalnym, apelując jednocześnie, aby częściej organizować koncerty na tak wysokim poziomie.

Inicjatywa nr 6. Warsztaty teatralne

Inicjator: Edyta Szterleja

Pomysł organizacji warsztatów został zgłoszony przez jedną z uczennic sieprawskiego gimnazjum, a poprowadzony został przez doświadczoną instruktorkę Annę Piróg-Karaszkiewicz. Celem warsztatów było rozbudzenie zainteresowania teatrem oraz rozwój zdolności interpersonalnych. Inicjatywa miała przyczynić się do zwiększenia aktywności ludzi młodych w życiu kulturalnym Gminy.

Inicjatywa nr 7. Klub gier planszowych

Inicjator: Tomasz Dyrda

Inicjatywa skierowana była do najmłodszych mieszkańców gminy Siepraw. Celem projektu było m.in. rozwijanie pasji kreatywnego i twórczego myślenia, spędzenie wolnego czasu w gronie przyjaciół i znajomych, z dala od wszelkiego rodzaju używek i uzależnień. Klub gier planszowych był tak naprawdę dobrą zabawą dla całych rodzin. Za pośrednictwem gier przekazywano wiedzę historyczną i przyrodniczą, a uczestnicy zdobywali umiejętności strategicznego działania. Była to także nauka radzenia sobie z koniecznością podejmowania trudnych decyzji oraz radzenia sobie z problemami i porażkami. Nowoczesne gry planszowe wymagają od graczy współpracy, uczą planowania, a także pokazują, w jaki sposób decyzje podejmowane dzisiaj, będą mieć konsekwencje w przyszłości. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć.

Poprzez realizację projektów GOKiS w Sieprawiu stał się instytucją propagującą partycypację mieszkańców w programie kulturalnym. Rozpoczął promować wzorzec mieszkańca aktywnego, który wychodzi z propozycjami przedsięwzięć kulturalnych i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym miejscowości.