Zmarł Robert Brylewski

Data publikacji: 04.06.2018
Średni czas czytania 7 minut
drukuj

3 czerwca 2018 roku, w wieku 57 lat, odszedł Robert Brylewski – gitarzysta, wokalista, kompozytor, autor tekstów i producent. Związany z Brygadą Kryzys, Izraelem, Armią, Światem Czarownic i innymi zespołami.  

Zmarł Robert Brylewski
Fot. Anna Książek i Adam Rżysko / Wikipedia, licencja: CC-BY-SA-3.0

Jako lider lub współtwórca wielu znaczących formacji, Brylewski był bez wątpienia jest jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych postaci polskiej muzyki niezależnej. Swobodnie poruszał się pomiędzy gatunkami nie unikając eksperymentów.

Był jednym z pierwszych polskich muzyków punkrockowych i jednocześnie pionierem sceny reggae, uczestniczył w niezliczonych projektach muzycznych rozpiętych pomiędzy nowoczesnym jazzem a postindustrialną elektroniką.

Brylewski zadebiutował w 1978 roku jako wokalista i gitarzysta warszawskiej grupy The Boors. Rok później, w nieco zmienionym składzie, zespół zmienił nazwę na Kryzys. Jedna z pierwszych formacji polskiego punk rocka w przeciągu kolejnych dwóch lat zagrała kilkadziesiąt koncertów, ale nieliczne nagrania zarejestrowane głównie podczas prób nie doczekały się oficjalnego wydania. Wiosną 1981 roku część z nich ukazała się jednak (bez wiedzy i zgody zespołu) jako album wydany przez francuską oficynę Blitzkrieg Records. Po kolejnych koncertach, w tym na festiwalu w Opolu i Pop Session w Sopocie, zespół zakończył działalność latem 1981.

Klika miesięcy później miał miejsce debiut nowej grupy, założonej przez Brylewskiego wspólnie z Tomaszem Lipińskim (ex-Tilt). Formacja przyjęła nazwę Brygada Kryzys, a jej koncerty nie tylko porwały polską publiczność, ale także zwróciły uwagę promotorów z zagranicy. Plany wydania płyty w Jugosławii czy trasy koncertowej w Holandii nie doszły jednak do skutku po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Wiosną 1982 roku zespół zarejestrował kilkanaście utworów w nowo otwartym studio Tonpressu, ówcześnie największej firmy fonograficznej. Część materiału ukazała się w połowie 1982 roku - tym samym stając się pierwszą oficjalnie wydaną w Polsce płytą punkrockową. Wielokrotnie wznawiany, album ''Brygada Kryzys'' uznawany jest za jedną najważniejszych płyt polskiej fonografii. Zespół zakończył działalność jesienią 1982.

Wiosną 1983 zadebiutował powstały z inicjatywy Brylewskiego zespół Izrael. Zamieniając punkową zadziorność na jamajski puls grupa na dobre wprowadziła do Polski muzykę reggae i stała się inspiracją niezwykle żywej obecnie sceny. Pierwsze nagrania studyjne miały miejsce w maju 1983 roku, jednak wydane zostały dopiero dwa lata później jako album ''Biada, biada, biada''. Intensywnie koncertując, zespół wydał dwie kolejne płyty - ''Nabij faję'' (1986) i ''Duchowa rewolucja, vol. 1'' (1987). Kilkakrotnie zmieniając skład, latem 1990 Izrael zarejestrował nowy materiał w londyńskim studio. Album ''1991'', łącząc tradycyjną wrażliwość z najświeższymi trendami, zawierał muzykę precyzyjną, przemyślaną, nowoczesną i pomimo upływu lat wciąż aktualną. Także w 1991 roku część starszych nagrań wydana została jako ''Duchowa rewolucja, vol. 2''. Intensywnie koncertujący zespół zawiesił działalność w 1994 roku. Reaktywowany w 2006 (początkowo pod nazwą Magnetosfera), zespół nagrał wydany w 2008 album ''Dża ludzie''.

Równolegle do działalności w zespole Izrael, na początku 1985 Brylewski z wokalistą Tomaszem Budzyńskim powołał do życia grupę Armia. Bazując na punk rocku czy wręcz hardcore, zespół w nowatorski sposób wplatał inspiracje rockiem symfonicznym, heavy metalem, muzyką klasyczną i etniczną. Z Armią Brylewski nagrał trzy albumy studyjne (''Armia'', monumentalna ''Legenda'' oraz ''Czas i byt'') oraz koncertową ''Exodus''. Zespół opuścił w 1993 roku.

Od 1990 roku Brylewski pracował z wokalistą Pawłem "Kelnerem" Rozwadowskim (ex-Deuter, Izrael) nad materiałem opierającym się przede wszystkim na samplingu i elektronicznych instrumentach. Wydany jako Max i Kelner album ''Tehno Terror'' w pionierski na polskiej scenie sposób łączył dźwiękowe poszukiwania z mechanicznymi rytmami muzyki klubowej. Po zagraniu kilkudziesięciu koncertów duet zakończył działalność, powracając jako nieregularny projekt koncertowy w 2007 roku.

W 1991 reaktywowana została Brygada Kryzys w nieco zmienionym i rozszerzonym składzie. Studyjne nagrania ukazały się w 1992 roku na albumie ''Cosmopolis'', zaś coraz rzadziej koncertujący zespół ponownie zawiesił działalność w 1994. Wiosną 2003 Brylewski i Lipiński reaktywowali grupę z nowymi muzykami.

Od 1993 roku Brylewski współtworzył Falarek Band, oscylujący wokół post-rocka z wpływami muzyki industrialnej. Aktywność zespołu zaczęła zanikać po wydaniu albumu ''Falarek'' w 1996.

Od końca lat 90. współtworzył kilka efemerycznych projektów na przecięciu rocka, jazzu i muzyki eksperymentalnej, jak The Users, Poganie czy Dyliżans. Gościnnie pojawiał się na płytach oraz koncertach wielu zaprzyjaźnionych zespołów, m.in. Immanuel, Deadlock czy Marionety.

Jest autorem dwóch solowych płyt z muzyką bazującą na elektronice. ''Warsaw Beat'' (1998) wyraźnie inspirowany był dynamiczną muzyką klubową, zaś wydana w 2004 kontynuacja zawierała muzykę bardziej stonowaną.

W latach 1991-97 zarządzał studiem nagraniowym Złota Skała, gdzie pracował także jako realizator dźwięku.

Od 2002 wraz z Konradem Januszkiem współtworzy głównie studyjny projekt 52um, z którym nagrał albumy ''52um'' (2008) i ''Superego'' (2010).

W marcu 2006 roku na jednorazowym koncercie w warszawskim klubie CDQ wystąpił odrodzony Kryzys. Regularne koncerty grupa wznowiła w 2008, zaś w maju 2010 ukazał się album ''Kryzys komunizmu'', zawierający także nowe wersje kilku najstarszych utworów.

Źródło: culture.pl