X Ogólnopolska Giełda Projektów: animacja w sieci
W tym roku spotykamy się w Forcie Sokolnickiego na warszawskim Żoliborzu.
Czego możecie się spodziewać na tegorocznej odsłonie wydarzenia?
Głównym punktem programu, jak co roku, będą prezentacje projektów wyłonionych w otwartym naborze. Podczas sesji plenarnych (1. i 2. dnia) poznacie 16 osób, które opowiedzą Wam o działaniach animacyjnych zrealizowanych w sieci. W programie również sesja posterowa, a w niej kolejne piętnaście dobrych praktyk, a także warsztaty, debaty i kuluarowe niekończące się rozmowy.
Program wydarzenia powstał przy udziale przedstawicieli i przedstawicielek Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Kultury Miejskiej, Muzeum Miasta Gdyni, Instytutu Dizajnu w Kielcach, Białostockiego Ośrodka Kultury, Podlaskiego Instytutu Kultury, Warsztatów Kultury w Lublinie, Strefy Kultury Wrocław, Katowice Miasto Ogrodów, Instytutu Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego, Akademickiego Centrum Kultury UMCS Chatki Żaka.
Dokładamy wszelkich starań, aby konferencja, którą dla Was przygotowujemy odbyła się bez przeszkód i z zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Niestety w obliczu wciąż zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej na wydarzenie „na żywo” możemy zaprosić sto osób, a nie dwieście, tak jak w latach ubiegłych. W tym roku jesteśmy zmuszeni zrezygnować również z wizyt studyjnych.
Otwieramy za to możliwość uczestnictwa w Giełdzie online.
Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz rejestracyjny:
Rejestracja trwa od 25 września do 5 października 2020 roku.
Liczba miejsc jest ograniczona, a o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.
Potwierdzenie udziału prześlemy do 6 października 2020 roku na podany w formularzu rejestracyjnym adres mailowy.
W wydarzeniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby reprezentujące jedną instytucję/organizację podczas Giełdy.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie, a zapisy na webinaria i warsztaty online zostaną uruchomione dla grupy zarejestrowanych osób w dn. 12 października.
W razie pytań i wątpliwości dotyczących rejestracji na wydarzenie prosimy o kontakt z Klaudią Kowalską pod adresem: kkowalska@nck.pl oraz telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-15.00 pod numerem: 22 350 95 36.
Pytania dotyczące programu wydarzenia prosimy kierować do Pauliny Kobzy (pkobza@nck.pl) 22 350 95 40.
Podczas pandemii nasze domy stały się kreatywnymi placówkami. Zaczynaliśmy je na nowo malować, remontować, a nawet dekorować i finezyjnie ozdabiać. Ten twórczy czas wykorzystali pracownicy Bemowskiego Centrum Kultury przy wsparciu artystów, animatorów i edukatorów. Cały zespół zaproponował pobliskim mieszkańcom niebanalne rozwiązania stworzenia ze swoich domostw rezydencji artystycznych. Czy i jak się udało? Dowiemy się już w październiku!
Miejsce: Warszawa, Dzielnica Bemowo, online
Termin: 1.04-15.07.2020 r.
Organizator: Bemowskie Centrum Kultury w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy (woj. mazowieckie)
Cele:
- Wsparcie artystów, twórców i animatorów kultury zamieszkujących Dzielnicę Bemowo, będących z uwagi na pandemię COVID-19 w trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej poprzez program domowych rezydencji artystycznych.
- Stworzenie nowego dorobku kulturalnego w wersji cyfrowej, w skład którego wejdą unikatowe formy dzieł sztuki, publikacje internetowe i inne formy wyrazu artystycznego.
- Rozwój aktywności twórczej mieszkańców oraz stworzenie nowych praktyk komunikacyjnych między instytucją kultury a odbiorcami działań kulturalnych.
Grupa docelowa:
- 1Artyści mieszkający lub działający na terenie dzielnicy Bemowo.
- Animatorzy kultury i edukatorzy mieszkający lub działający na terenie dzielnicy Bemowo.
- Mieszkańcy dzielnicy Bemowo i Warszawy – odbiorcy działań stworzonych i realizowanych w ramach programu Domotwórcy.
Odniesienie do tematu OGP:
Czym jest dla nas animacja kultury? Naszą misją. Aktywizowanie i angażowanie mieszkańców, tworzenie warunków do rozwoju kompetencji społecznych i twórczych, wspieranie rozwoju osobistego, szanując indywidualne wybory i pasje, budowanie więzi społecznych w duchu tolerancji i szacunku... Tym jest dla nas animacja. W czasie izolacji nie chcieliśmy z tego rezygnować i zmieniać specyfiki naszej działalności. DOMOTWÓRCY są przykładem tego, jak animacja kultury może działać w warunkach online – nie w oderwaniu od bieżących spraw i problemów mieszkańców, ale w odpowiedzi na nie. Chcemy się dzielić swoim doświadczeniem, pokazać, że animacja kultury może być doskonałym narzędziem do wspólnego (z mieszkańcami) podejmowania wyzwań stawianych przez rzeczywistość, a współczesne technologie i narzędzia internetowe mogą to umożliwiać i ułatwiać. Pandemia zmusiła nas do głębokiego zastanowienia się nie nad tym, czy realizować działania animacyjne w sieci, tylko jak? Nie jest przecież możliwe przeniesienie działań do sieci w takiej formie, w jakiej dzieją się w rzeczywistości. W DOMOTWÓRCACH szukaliśmy odpowiedzi na to pytanie. Chętnie podzielimy się wnioskami.
https://bemowskie.pl/wydarzenie/domotworcy-program-wsparcia-dla-tworcow/
„Różni ludzie różnie sobie radzą w różnych sytuacjach” to zdanie, przeczytane w jednej
z książek terapeutycznych idealnie oddaje ideę projektu Fundacji Inicjatyw Twórczych. Celem pomysłodawców było stworzenie wirtualnej przestrzeni, w której młodzi ludzie znajdą kreatywny sposób na to, aby stać się komentatorami pandemicznej rzeczywistości. Jak im się to udało? Sprawdźcie sami.
Miejsce: Polska i świat
Termin: od marca 2020 r.
Organizator: Fundacja Inicjatyw Twórczych Fordewind (woj. pomorskie)
Cele:
- Filmowa rejestracja niepowtarzalnego czasu epidemii, widzianego oczami młodzieży.
- Wzbudzenie w młodzieży refleksji na temat zmian społecznych, ekonomicznych wywołanych koronawirusem.
- Pobudzenie do kreatywnego działania bez konieczności wychodzenia z domu.
Grupa docelowa:
- Młodzież w wieku 11-18 lat
- Dorośli widzowie wideopamiętników
- Nauczyciele, edukatorzy
- Rodzice
Odniesienie do tematu OGP:
W momencie ogłoszenia stanu epidemii bardzo szybko zareagowaliśmy na nową sytuację i zdecydowaliśmy się przenieść wszystkie działania do Internetu. Wcześniej nie działaliśmy w tej przestrzeni. Mieliśmy jednak poczucie, że musimy zapewnić wsparcie młodym ludziom w trakcie tego trudnego czasu i włączyć w te działania komponent kulturalny. Dzięki medium, jakim jest Internet mogliśmy zaangażować młodzież niezależnie od miejsca zamieszkania, włączyć do działania i współdecydowania o ostatecznym kształcie filmu, jaki planujemy zrealizować na podstawie nagrań młodzieży na przełomie 2020 i 2021 roku. Działania animacyjne i integrujące udało nam się zrealizować również dzięki powołaniu do życia grupy Facebookowej #ZostańwDomuFilmowym. Młodzież, która realizuje wideo pamiętniki obecna na grupie dzieli się swoimi zainteresowaniami, integruje, bierze udział w zadaniach i quizach filmowych. Dzięki temu wszystkiemu spełniamy m.in. te założenia Giełdy Projektów:
- tworzymy i podtrzymujemy więzi społeczne, poprzez działania wykorzystujące m.in. medium Internetu,
- edukujemy kulturowo (filmowo) poprzez działania wykorzystujące m.in. medium Internetu,
- rozwijający nowe umiejętności odbiorców,
- pobudzamy kreatywność odbiorców.
Wiadomo, że piątek to początek weekendu. Dla niektórych to czas edukowania. Ten projekt miał na celu zetknięcie wiele światów: tożsamościowych, intelektualnych i historycznych. Bardzo ambitne zadanie jak na ostatni dzień tygodnia roboczego, lecz czas pandemiczny jest czasem niebanalnym. I to właśnie pokazał Instytut Pileckiego.
Miejsce: Polska
Termin: początek kwietnia-koniec czerwca 2020 r.
Organizator: Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego (woj. mazowieckie)
Cele:
- Popularyzacja wartości, którym wierny był nasz patron, rtm. Pilecki: służba, solidarność, męstwo.
- Poszerzenie przez uczestników wiedzy na temat współczesnej historii Polski.
- Dotarcie z ofertą Instytutu do młodzieży szkolnej.
Grupa docelowa:
- 1Młodzież w wieku 13-18 lat
- Uczniowie szkół polskich i polonijnych
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt realizowany był w przestrzeni wirtualnej. Dzięki temu mogła w nim wziąć udział młodzież z całej Polski, a nawet młodzież polonijna! Uczestnicy „Piątek Pileckiego” poza realizacją celów, o których była mowa powyżej, mogli też doskonalić swoje umiejętności posługiwania się nowymi technologiami, realizując kolejne zadania w atrakcyjnej formie audio-wizualnej. Biorąc udział w zdalnych spotkaniach, wykorzystywali platformy internetowe, a przygotowując kolejne realizacje wykorzystywali dostępne zasoby internetowe (np. używając archiwalnych fotografii dostępnych w Narodowym Archiwum Cyfrowym).
instytutpileckiego.pl/pl/instytut/aktualnosci/piatki-pileckiego
Dla każdego z nas co innego może być wyzwaniem. Ten projekt skoncentrował w sobie wiele różnorodnych, kreatywnych działań, których głównym celem było upamiętnianie ważnego wydarzenia dla mieszkańców Płocka. Wiele z tych aktywności okazało się nie lada wyzwaniem mobilizującym całe rodziny, a nawet sąsiedztwa. I właśnie o to chodzi w działaniach animacyjnych!
Miejsce: Płock
Termin: 02-08.2020 r.
Organizator: Książnica Płocka im. Władysława Broniewskiego (woj. mazowieckie)
Cele:
- Włączenie mieszkańców Płocka i regionu w działania zwiększające świadomość na temat znaczenia obrony Płocka w wojnie polsko-bolszewickiej dla budowy niepodległego państwa.
- Tworzenie i podtrzymywanie więzi społecznych, zwłaszcza w okresie pandemii, która wyłączyła nas z działań bezpośrednich, a Internet pozwolił zachować i budować tę więź w nowej formule.
- Współpraca z instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami w animowaniu w sieci działań, które edukują i rozwijają kreatywność poprzez znalezienie atrakcyjnej formy przekazu, trafiającej do współczesnego odbiorcy.
Grupa docelowa:
- Grupy zorganizowane i indywidualni odbiorcy, mieszkańcy miasta i regionu w każdej grupie wiekowej.
- Instytucje, stowarzyszenia i organizacje – na etapie tworzenia projektu i w czasie realizacji.
- Uczestnicy pozostający na czas pandemii w domu, niepełnosprawni, którzy mogli podejmować wyzwania, nie wychodząc na zewnątrz.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt po wybuchu pandemii przenieśliśmy do sieci, by uczestnicy poznali znaczenie obrony miasta nie przez lekcje historii czy wykłady, ale przez różnego rodzaju animacje wymagające kreatywności, sprawności, wyobraźni. Na stronach internetowych i FB codziennie pojawiała się nowa odsłona albumu „100 dni do chwały” o wydarzeniach sprzed stu lat, zgodnie z datą w kalendarzu. Powstał też plakat zawierający „100 wyzwań na stulecie obrony Płocka”. Mógł je podjąć każdy, wybierając zadanie, zamieszczając w sieci dokumentację swych działań. Przy części zadań zamieszczono kody QR, które po zeskanowaniu przenosiły na stronę, na której było wiele ciekawostek związanych z podjętym wyzwaniem. Poza tym, co tydzień na FB Książnicy zamieszczaliśmy film, w którym „rzucaliśmy” wyzwanie płockim instytucjom, przedstawicielom władz, stowarzyszeniom, osobom indywidualnym. To działanie kaskadowe, bo nominowani po wykonaniu zadania nominowali kolejnych, a swoje działania dokumentowali w sieci zdjęciami lub filmami.
Animacja to również edukacja. Projekt Muzeum Stutthof w Sztutowie doskonale o tym wie. Stworzył projekt na skalę ogólnopolską. Jego celem było pobudzanie i poszerzanie świadomości oraz budowanie społeczności, która skoncentruje swoje działania w obrębie pamięci o wyzwoleniu KL Stutthof. W grę wchodziła również promocja hasztagu #ToMYjesteśmyPamięcią! Efekty ich działań będziecie mogli zobaczyć już w październiku!
Miejsce: YouTube, Facebook
Termin: 27.04.2020 - bez daty zakończenia
Organizator: Muzeum Stutthof w Sztutowie. Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1939-1945) (woj. pomorskie)
Cele:
- Zachowanie pamięci
- Edukacja
- Budowanie świadomości i postaw humanitarnych
Grupa docelowa:
- Wszystkie grupy zawodowe, społeczne - powyżej 13 roku życia
- Uczniowie i nauczyciele
- Rodziny
- Muzealnicy, przewodnicy, edukatorzy
- Rodziny ofiar
- Harcerze
Odniesienie do tematu OGP:
Istotą projektu było przede wszystkim oddanie głosu ofiarom, i złożenie deklaracji Ocalałym –pamiętamy, rozumiemy, nie dopuścimy do odrodzenia się takich postaw, tego złego czasu. Brak możliwości spotkania się w ramach 75. rocznicy wyzwolenia KL Stutthof, izolacja społeczna doprowadziła do zerwania relacji pomiędzy Muzeum a naszymi odbiorcami. Dlatego projekt miał na celu podtrzymywanie więzi, budowanie relacji społecznych. Przeczytanie na głos, nawet jednego, wstrząsającego zdania wypowiedzianego przez ofiarę obozu koncentracyjnego, budziło refleksję, było emocjonalnym przeżyciem i przekładało się na edukację i budowanie świadomości. A „nigdy więcej wojny” przestawało być tylko sloganem. W czasie lockdown’u budowanie więzi i propozycja kreatywnego działania były wsparciem dla uczestników. Niejednokrotnie rozpoczynali oni poszukiwania dot. autorów relacji, poszerzali swoją wiedzę, wychodzili ponad zaproponowany przez nas schemat dodając do nagrań swój komentarz.
Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy potraktował animację w sieci jako działanie poruszające kreatywnego ducha młodzieży. Zaangażował ją do nagrania monologów, przygotowania rekwizytów i kostiumów. Wyciągnął ich ze zdalnej rutyny i stworzył okazję do szlifowania aktorskiego warsztatu. My już wiemy jak im poszło, a wy?
Miejsce: Oleśnica
Termin: 04-07.2020 r.
Organizator: Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy (woj. dolnośląskie)
Cele:
- Kontynuacja stacjonarnych warsztatów teatralnych i praca nad spektaklami.
- Wsparcie młodzieży w trudnej sytuacji emocjonalnej.
- Sprawdzenie możliwości pracy warsztatowej w nowej formule (indywidualna praca online) i z nowym finałem (video-performance teatralny).
Grupa docelowa:
- Młodzież - uczestnicy warsztatów teatralnych
- Młodzież - znajomi uczestników
- Mieszkańcy miasta – widzowie
Odniesienie do tematu OGP:
Jeśli potraktować „animację” jako „poruszanie ducha”, to zdecydowanie nam się to udało. Wyciągnęliśmy młodzież z trudnej sytuacji emocjonalnej, nie zostawiliśmy ich w niedokończonej pracy nad spektaklami i daliśmy im możliwość zaangażowania się w projekt w nowej formule, która wykorzystała do tego możliwości "sieci". Praca indywidualna z instruktorką znacznie przyczyniła się do wzrostu zaangażowania młodych. Udało nam się podtrzymać kontakt wśród uczestników naszych grup teatralnych, umożliwiliśmy im nabycie nowych umiejętności aktorskich (praca z kamerą, aktorstwo filmowe) i pogłębienie dotychczasowych. Nowa formuła pobudziła w młodych kreatywność - sami musieli wybrać scenerię monologu, przygotować rekwizyty, kostiumy i nagrać filmy. Efektem całego projektu są dwa video-performance teatralne, które dzięki możliwościom sieci mogą dotrzeć do większej liczby odbiorców i zainspirować innych do własnej pracy artystycznej. Formuła projektu jest na tyle elastyczna i uniwersalna, że daje nam nowe możliwości organizacji zajęć w nowym roku szkolnym: warsztaty stacjonarne odbywające się w stałych dniach i godzinach – praca nad scenami grupowymi, spotkania online dostosowane do czasu młodzieży - praca nad monologami i indywidualnym warsztatem aktorskim. A w przypadku ponownego zawieszenia działalności ośrodka - mamy gotową formułę na kontynuowanie warsztatów teatralnych wyłącznie w formie zdalnej.
www.mokis.info/dzialalnosc-mokis-olesnica/warsztaty-teatralne-online
Tutoriale to edukacyjne filmy. Ich celem jest kreatywne pobudzenie odbiorców. Muzeum Józefa Piłsudskiego stworzyło własne nagrania i w oparciu o nie zaproponowało dwie edycje konkursu. Zarówno pierwsza z nich „Przepis na komiks”, jaki i druga „Przepis na lapbook” cieszyły się ogromną popularnością. Nie wierzycie? Sprawdźcie sami!
Miejsce: Warszawa- Sulejówek
Termin: 1.09.2018-13.12.2019 r.
Organizator: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku (woj. mazowieckie)
Cele:
- Wykorzystanie Internetu do popularyzacji i nauki technik plastycznych: komiksu i lapbooka.
- Przygotowanie profesjonalnych krótkich filmów instruktażowych tzw. tutoriali dostępnych dla użytkowników sieci na kanale YouTube.
- Popularyzacja muzeum jako miejsca wpierającego nowoczesną edukację poprzez działanie w sieci.
Grupa docelowa:
- Dzieci do 12 r. ż.
- Rodziny
- Nauczyciele szkoły podstawowej
- Edukatorzy
- Animatorzy
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt „Przepis na ... – tutoriale dla najmłodszych” to filmy instruktażowe, które edukują poprzez wykorzystanie medium Internetu. Rozwijają nowe umiejętności oraz pobudzają kreatywność odbiorców zainteresowanych twórczością plastyczną. Stworzyliśmy je, aby uczestnicy konkursów plastycznych organizowanych przez muzeum mieli dostęp do dobrych materiałów, gdzie krok po kroku przedstawiona zostanie konkretne technika. Przygotowaliśmy dwie edycje konkursu. Zainteresowani mogli przygotować swoje prace po zobaczeniu tutoriali: "Przepis na komiks" (2018) i "Przepis na lapbook" (2019) oraz skorzystać z dodatkowych materiałów merytorycznych dostępnych na stronie muzeum m.in Blog z Wąsem. Chcieliśmy, aby po zakończeniu konkursów kolejne grupy odbiorców mogły korzystać z filmów instruktażowych. Dlatego przygotowane przez nas materiały są w podobnej konwencji i estetyce. Wykorzystując motyw jedzenia i gotowania chcieliśmy, aby temat filmów był ciekawy, także dla tych którzy nie lubią historii. A dzięki tutorialom dowiedzą się o muzeum i w następstwie zobaczą czym się ono zajmuję. Przygotowany przez nas materiał można oglądać na komputerze i w telefonie. Powstałe filmy można wykorzystać do animowania zajęć w szkole, muzeum lub w domu- każdy ma do ich dostęp. Tutotriale po zakończonych konkursach mają wspierać opiekuna, który nie musi pełnić roli eksperta w konkretnych technikach plastycznych. Animowanie zajęć może być ciekawsze i bardziej atrakcyjne w czasach, gdy dzieci często korzystają z sieci. Mamy nadzieję, że dzięki projektowi młodsi odbiorcy dostrzegą ogromny potencjał edukacyjny Internetu np. że na portalu YouTube mogą znaleźć także filmy do nauki, które będę rozwijać ich pasje lub zainteresują nowymi tematami. Obydwa tutoriale cieszą się największą oglądalnością na muzealnym kanale YouTube. Filmy instruktażowe są doskonałym narzędziem do animowania w sieci, dzięki nim edukacja i zdobywanie wiedzy jest bardziej dostępne i równe.
Każdy z nas ma choć jednego antybohatera z dzieciństwa, którego definitywnie fanem nie był. Projekt „nie nasza bajka” porusza problematykę codziennych potworów społecznego życia, które dotykają każdego z nas. Uniwersalna tematyka projektu poruszyła serca i umysły zarówno młodych odbiorców, jak i zróżnicowanych mieszkańców miasta Jabłonowa Pomorskiego. Celem przedsięwzięcia było zwrócenie uwagi na społeczne problemy i afirmacja życzliwego działania na co dzień.
Miejsce: Jabłonowo Pomorskie
Termin: 29.06-11.07.2020 r.
Organizator: Justyna Prajs, Anna Berent (woj. kujawsko-pomorskie)
Cele:
- Praca z młodzieżą.
- Wsparcie inicjatywy oddolnej ludzi młodych.
- Dialog z lokalną społecznością i całym światem.
Grupa docelowa:
- Młodzież
- Dzieci
- Dorośli
- Seniorzy
- Osoby z niepełnosprawnością
Odniesienie do tematu OGP:
Wszystkie warsztaty teatralne odbywały się on-line. Nasi prowadzący, aktorzy teatru w Gardzienicach, byli w tym czasie w swoich domach na Śląsku, podczas, gdy młodzież biorąca udział w projekcie przebywała w Jabłonowie Pomorskim. Jednocześnie odbywały się spotkania z uczestnikami w terenie, podczas których powstała sesja zdjęciowa oraz film podsumowujący projekt.
Sieciowanie się… dla każdego z nas znaczy co innego. Edukatorzy i animatorki z całego kraju zsieciowali się po to, aby wspierać innych w działaniach online. Razem uczyli się korzystać z wirtualnych narzędzi, współpracować ze szkołami, zarządzać zespołami rozproszonymi oraz zachować efektywność edukacji online. Brzmi intensywnie? Tak właśnie było!
Miejsce: Warszawa
Termin: 29.05.2020, 01.07.2020 r.
Organizator: Muzeum Warszawy, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Forum Edukatorów Muzealnych (woj. mazowieckie)
Cele:
- Umożliwienie sieciowania współpracy i partnerstw.
- Stworzenie przestrzeni do rozmowy o trudnościach i sposobach ich rozwiązywania.
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
Grupa docelowa:
- Liderki i liderzy zespołów edukacyjnych w muzeach
- Edukatorzy muzealni
- Animatorzy kultury
- Nauczyciele współpracujący z muzeami
Odniesienie do tematu OGP:
Nasz projekt służy wsparciu i sieciowaniu środowiska liderów edukacji muzealnej w trudnym czasie pandemii za pomocą narzędzi online. Dzięki spotkaniom, wielu edukatorów – szczególnie z mniejszych ośrodków – miało okazję nabyć umiejętność obsługi narzędzi służących animacji kultury i edukacji online (także tych zastosowanych w czasie spotkania, jak Zoom, Mentimeter czy ankiety) i zacząć je stosować w swojej pracy. Uczestnicy wymieniali się informacjami na temat zasobów kultury dostępnych w sieci, webinariów i aplikacji użytecznych w działaniach kulturalnych online. W przyjaznej atmosferze rozmów i debat narodziło się wiele nowych pomysłów na działania online, a uczestnicy spotkań mieli okazję wymieniać dobre praktyki i nawzajem się inspirować, dzieląc się swoimi doświadczeniami, sukcesami i porażkami. Nie mniej ważny był czynnik czysto ludzki – spotkania pozwoliły przełamać społeczną izolację, znaleźć przestrzeń do podzielenia się obawami i trudnościami związanymi z pandemią.
muzeumwarszawy.pl/spotkanie-online-liderek-liderow-edukacji-muzealnej-dolacz-nas/
Zmysły mają nam służyć na co dzień. Dzięki nim lepiej i szybciej odnajdujemy się
w otaczającym nas świecie. A co się dzieje, kiedy jeden z nich jest zaburzony? Czy to oznacza, że nie jesteśmy w stanie żyć wystarczająco dobrze? Z pomocą śpieszy technologia i zespół CSW ŁAŹNIA. Ten duet stworzył interakcyjnie sensorycznie audiobooki oraz książki animacyjne dostosowane do potrzeb różnorodnych odbiorców. Musicie je koniecznie wypróbować na sobie!
Miejsce: laznia.pl
Termin: 04.05-30.10.2020 r.
Organizator: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA (woj. pomorskie)
Cele:
- Zwiększenie ilości materiałów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
- Zmniejszenie utrudnień dostępu do kultury on-line jak również minimalizacja technofobii oraz zwiększenie kompetencji cyfrowych.
- Budowa i podtrzymywanie więzi międzypokoleniowej poprzez współuczestnictwo dzieci, młodzieży i opiekunów w aktywności kulturalnej.
Grupa docelowa:
- Dzieci (w tym osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi)
- Dorośli (w tym osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi)
- Seniorzy (w tym osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi)
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt skupia się na wykorzystaniu możliwości cyfrowego dostarczania treści kulturalnych odbiorcom w stanie deprywacji klasycznych form obcowania z kulturą – czy to z powodu czasowej niedostępności instytucji spowodowanej izolacją społeczną, czy trwałych powodów jak niepełnosprawności. Jednocześnie projekt zwraca uwagę na minimalizację problemów w dostępie do cyfrowych zasobów: brak dostępu do Internetu, brak kompetencji cyfrowych, brak zasobów cyfrowych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Projekt ma na celu zaspokojenie wymienionych potrzeb z wykorzystaniem zasobów cyfrowych udostępnianych przez instytucję na swojej stronie internetowej, by przez międzypokoleniowe współuczestnictwo wywołać zjawisko odwrotnej socjalizacji. Audiobooki i książki animowane są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, zwiększając w ten sposób ilość dostępnych treści kulturalnych w sieci.
Wikipedia jest najczęściej pierwszym źródłem poszukiwanych informacji, jednak jej treści często nie są satysfakcjonujące: bywają wadliwe czy wybrakowane. Jednym z ważnych problemów jest niedobór treści encyklopedycznych na temat kobiet oraz niedoreprezentacja kobiet wsród edytujących. Działania Kolektywu Kariatyda, jak np. ich comiesięczne edytony, są odpowiedzią na te braki. Edytony to otwarte spotkania w trakcie których opracowywane są biogramy kobiet związanych z tematem wybranym na spotkanie, a jednoczenie odbywają się każdorazowo szkolenia dla nowych osób oraz prowadzone są konsultacje techniczne.
Miejsce: Wrocław/Internet
Termin: od marca 2019 r.
Organizator: Kolektyw Kariatyda
Cele:
- Wzbogacenie projektów Wikimedia o informacje na temat kobiet sztuki (artystek, kuratorek, architektek, muzealniczek etc.).
- Podniesienie kompetencji cyfrowych osób uczestniczących w zakresie edytowania Wikipedii i projektów siostrzanych oraz w zakresie prawa autorskiego (pisanie i edytowanie tekstów w oparciu o źródła, udostępnianie zasobów multimedialnych ma wolnych licencjach, współpraca z instytucjami kultury).
- Promocja proaktywnych postaw kobiet: twórczych życiorysów encyklopedycznych kobiet, odpowiedzialności za współtworzenie otwartej bazy informacji, dzielenia się wiedzą.
Grupa docelowa:
- Młodzież akademicka, szczególnie studenci i studentki kierunków humanistycznych, społecznych i artystycznych
- Osoby zainteresowane kulturą i sztuką, pasjonatki i pasjonaci poszczególnych zagadnień
- Osoby w dowolnym wieku, zainteresowane podniesieniem swoich kompetencji cyfrowych
- Osoby niezainteresowane sztuką, ale pragnące nabyć umiejętności edycyjnych
Odniesienie do tematu OGP:
Edytony są hybrydowe – odbywają się jednocześnie w sieci i w „realu”, bo osoby pracują w świecie wirtualnym, a organizują się i dyskutują w fizycznym, ćwicząc przechodzenie między tymi porządkami. Wraz z pandemią nasza aktywność przeniosła się całkowicie do Internetu, zaczęły dołączać do nas osoby z całej Polski. Nasze działania służą podnoszeniu kompetencji cyfrowych i wzbogaceniu kluczowego źródła wiedzy o istotne treści. Wprowadzając teksty do Wikipedii osoby uczą się wyszukiwania informacji i multimediów (np. w bibliotekach cyfrowych czy repozytoriach typu Polona), ich selekcji i poprawnego cytowania. Poza kompilowaniem źródeł (publikacji papierowych, cyfrowych, archiwaliów etc.) uczymy się też digitalizacji oraz wytwarzania i udostępniania nowych materiałów (np. skanów, grafik, fotografii). Treści publikowane są na licencjach CC, co zwiększa świadomość dotyczącą wolnych licencji, korzystania i dystrybucji legalnych zasobów. Istotna jest także popularyzacja wiedzy w social media.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikiprojekt:GLAM/Kolektyw_Kariatyda
Działania animacyjne nierzadko stają się projektami międzypokoleniowymi. Tak właśnie było w tym przypadku. Dzieci wraz z osobami starszymi przy wsparciu edukatorów i animatorek stworzyły ciekawe animacje upamiętniające lokalną tradycję. Celem przedsięwzięcia była nie tylko afirmacja tego, co rdzenne i swoje, lecz również możliwość obcowania świeżości
z mądrością. Takie połączenie smakuje wyśmienicie.
Miejsce: gmina Psary
Termin: 15.05-30.10.2020 r.
Organizator: Gminny Ośrodek Kultury Gminy Psary (woj. śląskie)
Cele:
- 1Odkrywanie i pielęgnowanie lokalnej tradycji organizacji społecznych działających w gminie Psary.
- Wykorzystanie medium artystycznego jakim będą filmy animowane do tworzenia “pamiątek przeszłości”.
- Inicjowanie sytuacji do wspólnych kulturalnych działań międzypokoleniowych w grupach wiekowych od 10 do 14 lat i od 60 do 80 lat.
Grupa docelowa:
- Osoby w wieku od 10 do 14 lat rekrutowane spośród około 250 osób w wieku od 10 do 14 lat zamieszkałych na terenie gminy Psary i uczęszczający do klas od V do VIII do pięciu szkół podstawowych na terenie gminy ulokowanych w sołectwach: Strzyżowice, Psary, Dąbie, Sarnów, Gródków.
- Osoby tworzące jedno z Kół Gospodyń Wiejskich w gminie Psary w wieku od 55 do 90 lat.
- Mieszkańcy, nauczyciele i władze gminy Psary.
- Edukatorzy, nauczyciele i inne osoby, które są zainteresowane wykorzystaniem materiałów audiowizualnych w edukacji regionalnej.
Odniesienie do tematu OGP:
Sytuacja z COVID-19 spowodowała, że zaplanowane warsztaty i spotkania musieliśmy przenieść do sieci. Pierwotnie projekt był planowany do realizacji w pracowni animacji poklatkowej "STOP-KLATKA". Zajęcia w całości zorganizowaliśmy w przestrzeni wirtualnej: warsztaty były prowadzone za pomocą platformy ZOOM, zrealizowane sceny otrzymywaliśmy za pomocą poczty elektronicznej, uczestnicy otrzymali pakiety do animacji pocztą, stworzyliśmy grupę dyskusyjną, na której publikowaliśmy informacje techniczne
i wymienialiśmy się uwagami. Pod znakiem zapytania stoi również premiera filmu, która zaplanowana jest na październik w ośrodku kultury. Być może również i to wydarzenie będziemy musieli przenieść do sieci razem ze stworzeniem wirtualnej wystawy. Nie zmieniła się jedynie forma e-publikacji edukacyjnej, która od początku była planowana jako narzędzie udostępniane w Internecie w postaci wirtualnej.
http://www.gok.psary.pl/index.php/projekty/filmowe-gminne-opowiesci
Niektórzy z nas po prostu marzą, a inni przelewają te marzenia na papier. Miłośnicy słowa tworzą ze swoich wspomnień i refleksji poruszający krajobraz poezji. Projekt Roberta Tondery ma na celu udostępnienie poetom miejsca i czasu, w których ich twórczość zostaje zaprezentowana w nietuzinkowy sposób. A to wszystko za sprawą Internetowego Ogrodu Poezji. Warto tam zajrzeć, bo jest w czym wybierać.
Miejsce: (mój prywatny ogród)
Termin: Każdy czwartek miesiąca (od 2.04.2020 r.-obecnie)
Organizator: Robert Tondera (woj. mazowieckie)
Cele:
- Nawiązanie współpracy ze społecznością lokalną oraz możliwie najszerszą grupą ludzi piszących. Miłośników słowa, aktywnych w Internecie.
- Popularyzacja poezji, kultury słowa oraz poszanowanie dla kultury języka i pozytywnego wyrażania emocji.
- Wydanie zbiorczego tomiku poezji - Antologii "Ogrodowych Czytań Czwartkowych".
Grupa docelowa:
- Na początku - Lokalni twórcy (przede wszystkim amatorzy) i miłośnicy poezji oraz słowa. Przedział wiekowy nieokreślony.
- Etap drugi - Miłośnicy poezji i twórcy z całej Polski: Amatorzy, Lokalne Związki Literatów, Związek Literatów Polskich.
- Kolejny etap - popularyzacja twórczości Polaków mieszkających na całym świecie (Polonii).
Odniesienie do tematu OGP:
Do tematu tegorocznej Giełdy projekt odnosi się w sposób bezpośredni. Jest to społeczny projekt z dziedziny kultury, realizowany w 100% w sieci. Istnieje jedynie w Internecie, na platformach YouTube oraz stronach FB wielu instytucji kultury, portali i stronach indywidualnych. Od początku utrzymuję stały, codzienny kontakt ze wszystkimi twórcami (Odcinki Specjalne). Stworzyłem też platformę wymiany myśli i spostrzeżeń na FB i YouTube, dzięki temu następuje dyskusja dotycząca poszczególnych utworów, z zachowaniem szacunku dla każdego autora. Zauważalny jest rozwój poszczególnych twórców, którzy przysyłają mi kolejne utwory. Finałem tego projektu będą liczne spotkania autorskie w realu, oraz podjęcie próby wydania wspólnej antologii. Jestem w stałym kontakcie z przedstawicielami prasy branżowej, Związku Literatów Polskich oraz lokalnymi kołami i grupami miłośników poezji i słowa. Wkrótce powstaną filmy i artykułu o projekcie i jego uczestnikach.
https://www.youtube.com/channel/UCjzCquQddFz0AAl7S4ZuwsA/featured
Chociaż wielu z nas zna zapewne określenie „friendzone”, to rzadko słyszy się pojęcie „ARTzone”, które wykorzystali Nowohucianie. Razem stworzyli sieć komunikacji ułatwiającą obserwację kulturalnych zależności w czasie pandemii. Wykorzystali wirtualną przestrzeń, aby wymieniać się między sobą dobrymi praktykami, ciekawymi rozwiązaniami i potencjałami. Ten projekt to prawdziwa animacja w sieci.
Miejsce: Kraków
Termin: 04-06.2020 r.
Organizator: Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida (woj. małopolskie)
Cele:
- Diagnoza potrzeb i potencjału kulturalnego Nowej Huty.
- Zsieciowanie najaktywniejszych członków społeczności lokalnej.
- Zainicjowanie działań służących zaangażowaniu Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida w życie społeczności lokalnej Nowej Huty.
Grupa docelowa:
- Dorośli
- Młodzież i dzieci
- Seniorzy
- Osoby wykluczone
Odniesienie do tematu OGP:
Znaczenie badania, które w całości zostało przeprowadzone via Internet (ankieta Google, komunikatory: Messenger, Zoom, Clickmeeting, powstała grupa na FB) jest nie do przecenienia w kontekście rozwojowym Ośrodka Kultury. Nastąpiła sytuacja WYMIANY - kompetencji, dobrych praktyk, współpracy, współdziałania, współodpowiedzialności, pielęgnacja kontaktu, potencjałów kulturowych i pomysłów, które w Nowej Hucie kipią. Powstała platforma wspólna, grupująca dotychczasowe zasoby, budująca relacje, służąca wypracowaniu nowych i niestandardowych rozwiązań do doskonalenia się. Dodatkowo dla porównania wykorzystano raport badawczy sprzed 6 lat, stworzony przez naszą instytucję. Zaprosiliśmy do przekroczenia naszego "wirtualnego" progu, pokazaliśmy się jako konkretne osoby, by nie było anonimowości i dystansu, który i tak stworzył Internet. Przekroczyliśmy barierę przestrzeni (budynku), która do tej pory była skojarzeniowa, teraz nośnikiem idei domu kultury staliśmy się my - animatorzy w sieci, konkretne osoby z ARTzony. Projekt stworzył w ten sposób ogromny potencjał wspólnotowy.
okn.edu.pl/artzona/aktualnosci-artzona/kreacje-w-sieci-kultury-2
Wpływać na kulturę można różnorodnie. Bemowska Biblioteka Publiczna zrobiła to w nowatorski, a jednocześnie bardzo dostępny sposób - z użyciem TikToka, jednej z najpopularniejszych młodzieżowych aplikacji internetowych. Do działania zaprosiła znanych TikTokerów, którzy otworzyli swój prywatny świat literatury i wyobraźni przed młodymi odbiorcami. Przedsięwzięcie miało na celu zachęcić młodzież do czytania książek i rozwoju osobistego.
Miejsce: Warszawa-Bemowo
Termin: 9-20.05.2020 r.
Organizator: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy (woj. mazowieckie)
Cele:
- Próba połączenia twórców aplikacji TikTok i ich popularności wśród młodzieży, wynikającej ze stałej obecności w mediach, z promocją wartości, które są im bliskie oraz zachętą do poszukiwania i odkrywania ich, także poprzez literaturę.
- Pokazanie, że Biblioteka może być atrakcyjnym miejscem spotkania i rozmowy z ciekawymi ludźmi, a czytanie książek kształtuje nas, nasze życiowe postawy i światopogląd, rozwija naszą kreatywność, poszerza wiedzę i horyzonty myślowe.
- Wyeksponowanie uniwersalnych wartości: tolerancji, otwartości, poszanowania poglądów, wolności, nadziei, przyjaźni, ale również skupienie na integracji różnych środowisk i grup, na umożliwieniu młodym ludziom poszukiwania własnego „ja”.
Grupa docelowa:
- Młodzież w wieku 10-15 lat, czyli grupa, która najczęściej sięga do popularnej wśród nastolatków aplikacji TikTok
- Młodzież szkół podstawowych w dzielnicy Bemowo
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt zaplanowany pierwotnie jako realne spotkania w placówkach Biblioteki, w wyniku okoliczności zewnętrznych związanych z pandemią, zmienił swoje założenia. Przeniosłyśmy wydarzenia do świata wirtualnego i zorganizowałyśmy 4 spotkania z TikTok-erami w mediach społecznościowych Biblioteki. Podjęłyśmy próbę połączenia promocji kultury, czytelnictwa i zainteresowania wizytą w bibliotece z pomocą nowej i niezwykle popularnej aplikacji oraz „liderów” w środowisku młodzieżowym. Wykorzystując przestrzeń on-line udało nam się zachęcić młodych ludzi do korzystania z wzorców literatury oraz do sięgania po książki i filmy z ogólnodostępnych zasobów bibliotecznych. Każdy z TikTokerów dzielił się z młodzieżą refleksją na temat swojej ulubionej książki, podkreślając jaki ona miała wpływ na jego życie, podejmowane decyzje czy postawę. Zarówno w nagranych filmach, jak i podczas spotkania live z TikTokerami dałyśmy młodzieży możliwość utożsamienia się z osobami, dla których ważne są uniwersalne wartości. W trudnym czasie epidemii stworzyłyśmy młodym ludziom platformę do kontaktu z ich idolami i kolegami. W wirtualnej rozmowie wytworzyło się poczucie wspólnoty i duża dawka dobrej, kreatywnej energii. Zachęciłyśmy młodzież do sięgnięcia po książki, filmy, ale nade wszystko dałyśmy inspirację do działania, bycia odważnym bądź podjęcia próby znalezienia odpowiedzi na pytania o własną tożsamość, zainteresowania, pasje i wartości.
Muzyczna telenowela brzmi ciekawie? Gminny Ośrodek Kultury w Suszcu zainicjował projekt, którego inspiracją były pieśni ludowe połączone wspólną fabułą. Jego celem było zaciekawienie zarówno młodych, jak i starszych odbiorców lokalną muzyką, jej historią i kulturą. Przedsięwzięcie cieszy się sporym powodzeniem. W drodze już 3 sezon nietuzinkowej telenoweli.
Miejsce: Suszec/Internet
Termin: 1.04.2020 r.-obecnie
Organizator: Gminny Ośrodek Kultury w Suszcu (woj. śląskie)
Cele:
- Popularyzacja muzyki ludowej wśród szerokiego grona odbiorców, w tym młodzieży.
- Zwiększenie wiedzy o muzycznej kulturze ludowej i tradycjach Ziemi Pszczyńskiej.
- Zachęcenie do śpiewania, wspólnego muzykowania, szukania inspiracji w kulturze tradycyjnej do nowoczesnych działań.
Grupa docelowa:
- Do stałych i nowych odbiorców fanpage’u GOK w Suszcu (młodzież i dorośli).
- Do miłośników kultury ludowej, ale też jej nowoczesnych aranżacji.
- Do lokalnej społeczności i osób ceniących kulturę ludową, ale nie znających nut.
Odniesienie do tematu OGP:
W pierwowzorze "Pieśni Cieśli" miały być wspólnym widowiskiem osób grających i śpiewających w naszej gminie (w sumie ok. 200 osób), jednak epidemia przerwała rozpoczęte prace. Dlatego postanowiłyśmy, razem z reżyserką widowiska, a prywatnie śpiewaczką pieśni ludowych i animatorką kultury - Kasią Dudziak (zespoły Pokrzyk, Krzikopa, Rube Świnie), że przeniesiemy pieśni do sieci, ucząc i bawiąc, animując wokół muzycznej kultury ludowej. Odbiór przerósł nasze wszelkie oczekiwania. Każdy z 18 filmików ma po kilka tysięcy wyświetleń, a fejsbukowicze klikają, komentują i piszą do nas prywatne wiadomości - jedni dziękują, inni proszą o więcej, jeszcze inni doceniają edukacyjne walory całego cyklu, ale też sporą dawkę humoru. Dzięki temu ta dosyć eksperymentalna seria, która powstała spontanicznie i pierwotnie miała mieć 5 odcinków, ma zaplanowany kolejny, 3 "sezon" (w sumie 30 odcinków).
- #śpiewajwdomu, Fundacja Śpiewaj! (woj. pomorskie)
- AD VOCEM. Debaty Instytutu Pileckiego, Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego (woj. mazowieckie)
- Dzień Dziecka w Muzeum, Muzeum Narodowe w Krakowie (woj. małopolskie)
- Festiwal Zofiówka, Miejski Dom Kultury w Sulejówku (woj. mazowieckie)
- FUTURE ARTIST – Spotkanie, Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek (woj. śląskie)
- Innowacyjna, interaktywna prezentacja Domu Mikołaja Kopernika w wirtualnej rzeczywistości, Muzeum Okręgowe w Toruniu oraz wykonawca P.W. DIGITAL Tomasz Kaczmarek (woj. kujawsko-pomorskie)
- JP2online.pl, Centrum Myśli Jana Pawła II (woj. mazowieckie)
- Kwarantanna.komplety - ćwiczenia z obecności, Teatr Ochoty (woj. mazowieckie)
- Maniland, Maria Koras (woj. mazowieckie)
- MDK-DŚT. Pełna kultura w domu, Miejski Dom Kultury - Dom Środowisk Twórczych (woj. podlaskie)
- Orkiestra online, Strażacka Orkiestra Dęta Morka (woj. zachodniopomoskie)
- Plastyka w sieci, Kamila Jakóbczak (woj. małopolskie)
- RAZEM w "Trochębajkach", Maria Masternak (woj. małopolskie)
- TEATR TUTORIAL, Dagny Mikoś (woj. podkarpackie)
- V-ART | Virtual Gallery, Mateusz Chojnacki, Dawid Czajkowski, Artur Braun-Nowak (woj. kujawsko-pomorskie)
Warsztaty online
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadząca: Agata Etmanowicz
Zapisy na warsztaty zostaną uruchomione 12 października dla osób, które zarejestrowały się na Ogólnopolską Giełdę Projektów.
Wbrew pozorom ten warsztat nie będzie o “fejmie w internetach”, o udostępnianiu, tweetowaniu, czy zdobywaniu nowych followersów. To przestrzeń do spotkania i szczerej rozmowy o pracy z publicznością w sieci. To zaproszenie do porównania naszych doświadczeń, określenia wyzwań, ale też realnych problemów. Zrobimy wspólny rachunek zysków i strat pracy w sieci. Porozmawiamy też o jakości, o jasnych i ciemnych stronach narzędzi internetowych (w tym także sieci społecznościowych), o dylematach oraz o społecznej odpowiedzialności pracy z publicznością w sieci. Pokażemy też jak można pomóc sobie w walce z bezwzględnymi algorytmami stojącymi za każdym z internetowych narzędzi, nie marketingowo, nie za “miliony monet”, ale naturalnie, jako “efekt uboczny”… czynienia dobra!
Ważne!
Polecamy aby przed warsztatem zapoznać się z filmem dokumentalnym Dylemat Społeczny (2020) (ang. The Social Dilemma), który dostępny jest na platformach streamingowych (z lektorem oraz napisami w języku polskim, w języku angielskim dostępna także audiodeskrypcja oraz napisy (CC).
Warsztaty online
15 października (czwartek) 15:45-18:15
Prowadzący: Rafał Lis
Zapisy na warsztaty zostaną uruchomione 12 października dla osób, które zarejestrowały się na Ogólnopolską Giełdę Projektów.
Celem spotkania jest wsparcie animatorów i animatorek kultury w ich działaniach on-line w kontekście gwarantowania dostępności realizowanych wydarzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Wspólnie omówimy podstawowe informacje związane z Ustawą o dostępności cyfrowej z 2019 roku oraz zawiłości listy kontrolnej dostępności stron www. Przyjrzymy się narzędziom i usługom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w korzystaniu z kultury w sieci. Ponadto, spróbujemy swoich sił podczas ćwiczeń dotyczących tekstów alternatywnych oraz języka prostego.
UWAGA: Spotkanie dedykowane osobom bez doświadczenia w opisanym powyżej zakresie.
Warsztaty online
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadząca: Izabela Szeląg
Zapisy na warsztaty zostaną uruchomione 12 października dla osób, które zarejestrowały się na Ogólnopolską Giełdę Projektów w formie online.
Nowoczesne technologie w działaniach kulturalnych czy działania kulturalne w nowoczesnych technologiach? Społeczeństwo informacyjne i cyfryzacja, a działalność kulturalna. Te i inne zagadnienia będą tematem warsztatu dotyczącego wykorzystania IT w projektach kulturalnych. Podczas spotkania dowiemy się jak opracować i zarządzać projektem kulturalnym w sieci, jak dobrać odpowiednie narzędzia oraz jak skutecznie współpracować z developerami i programistami. Poszukamy inspiracji i pokażemy jakie możliwości niesie ze sobą świat wirtualny i ICT.
Warsztaty stacjonarne
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadząca: Pola Rożek
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie.
Podczas warsztatów przyjrzymy się wybranym, dostępnym w sieci zasobom (mapom, zdjęciom, dokumentom). Poszukamy inspiracji do wykorzystania ich w zadawaniu pytań i zdobywaniu wiedzy o lokalnej historii. Co mogą nam opowiedzieć dawne mapy? Co można dojrzeć na archiwalnych zdjęciach? Jakie informacje kryją się w słownikowych opisach miejscowości sprzed 100 lat? Dowiemy się, jak czerpiąc z takich zasobów można działać animacyjnie.
Webinarium
16 października (piątek) godz. 13:45–16:15
Prowadząca: Sylwia Żółkiewska
Zapisy na webinarium zostaną uruchomione 12 października dla osób, które zarejestrowały się na Ogólnopolską Giełdę Projektów.
Podczas webinaru zostaną przedstawione i omówione bezpłatne narzędzia internetowe, które przydadzą się podczas prowadzenia działań animacyjnych online.
Uczestnicy będą mieli okazję poznać zarówno narzędzia służące do komunikacji, aktywizujące uczestników, jak i te ułatwiające pracę z grupą, czy tworzenie angażującego przekazu multimedialnego oraz wspólną pracę twórczą.
Warsztaty online
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadzący: Marek Zając
Zapisy na warsztaty zostaną uruchomione 12 października dla osób, które zarejestrowały się na Ogólnopolską Giełdę Projektów w formie online.
Podczas warsztatu „Podstawy wystąpień publicznych przed kamerą” uczestnicy poznają podstawy skutecznej komunikacji i dowiedzą się, dlaczego w życiu nie wystarczy mieć racji i dobrych intencji. Warsztat okaże się pomocny w przygotowaniu do wystąpień przed kamerą. Uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: „Jak dobrze wypaść on-line?” oraz „Co z przekazem i człowiekiem robi kamera?”. Dowiedzą się jak poprawić własny głos, jak opanować stres przed wystąpieniami publicznymi oraz jak wykorzystać siłę obrazów, emocji i komunikacji niewerbalnej. Wszystkie te elementy pozwolą budować własny wizerunek i wiarygodność przekazu.
Warsztaty stacjonarne
15 października (czwartek) godz 15:45-18:15
Prowadząca: Sylwia Żółkiewska
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie.
Jak projektować działania animacyjne w internecie? Jak zaangażować odbiorców, jak utrzymać ich uwagę? Podczas warsztatu uczestnicy poznają inspirujące przykłady oraz metody i techniki pracy z grupą, które sprawdzą się w wirtualnym środowisku. Następnie podzielą się swoimi doświadczeniami i pomysłami. Wspólnie zaprojektują działanie animacyjne w internecie, odpowiadające na potrzeby wybranej grupy odbiorców.
Warsztaty stacjonarne
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadząca: Beata Ciężka
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie.
Celem warsztatów jest praktyczne przygotowanie uczestników do realizacji ewaluacji działań internetowych. W wyniku pracy warsztatowej uczestnicy powinni wyjść z gotowymi do wdrożenia projektami ewaluacji.
Program warsztatów
Cześć 1: Ewaluacyjne ABC czyli po co nam ewaluacja i jak się za nią zabrać (60 minut)?
- definicje, cele, rodzaje ewaluacji i ich funkcje we wspomaganiu realizacji działań internetowych
- kryteria i pytania ewaluacyjne
- planowanie ewaluacji
Praca warsztatowa będzie miała na celu wypracowanie założeń ewaluacji dla działań realizowanych przez uczestników warsztatu
Część 2: Metody ewaluacji użyteczne w ewaluacji działań internetowych czyli jak zrobić ewaluację (60 minut)?
- przegląd metod ewaluacji i technik gromadzenia danych ewaluacyjnych
- użyteczne aplikacje do realizacji ewaluacji działań internetowych
Praca warsztatowa będzie miała na celu opracowanie metodologii ewaluacji oraz przynajmniej jednego narzędzia badawczego dla działań realizowanych przez uczestników warsztatu
Część 3: Wykorzystanie ewaluacji czyli co nam mówią wyniki ewaluacji i jak je spożytkować (30 minut)
- interpretacja wyników ewaluacji
- formułowanie i wdrażanie rekomendacji
Praca warsztatowa będzie miała na celu opracowanie założeń operacjonalizacji wyników ewaluacji czyli przekładania wniosków z ewaluacji na konkretne działania
Warsztaty stacjonarne
15 października (czwartek) 15:45-18:15
16 października (piątek) 13:45-16:15
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie.
W dobie dużej popularności mediów społecznościowych coraz częściej nasze działania muszą być szybko i ładnie zrelacjonowane w sieci. Czy do tego zawsze potrzebny jest ekstra fotograf/fotografka i profesjonalny sprzęt? Czy może jednak można sobie poradzić telefonem i tym co w nim znajdziemy?
Przyjdźcie na warsztat i dowiedzcie się jak należy przygotować się do dokumentacji Waszych warsztatów, wydarzeń, żeby mieć piękną i ciekawą relację, która wzbudzi zainteresowanie.
Alicja Szulc, fotografka,edukatorka cyfrowa. Ukończyła Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu na Wydziale Realizacji Obrazu Telewizyjnego. Od kilku lat zajmuje się realizacjami foto - video dla instytucji kultury, organizacji pozarządowych czy prywatnych firm. Dodatkowo od 10 lat zajmuje się edukacją medialną i cyfrową, prowadząc warsztaty na terenie całej Polski. Pracuje z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi oraz seniorami, co pozwala jej utrzymywać świetny kontakt z ludźmi.
Autorka innowacji społecznej „Zapracuj Smartfonem” realizowanej w ramach „TransferHub” - inkubatora innowacji społecznych FISE. Od 2010 roku Latający Animator Kultury. W 2014 roku koordynowała pierwszą lekcję online streamingowaną do wszystkich polskich szkół - „Opowieść o Żydach polskich. Lekcja na żywo”. Innowatorka społeczna, realizująca w 2018 roku projekt "Zapracuj smartfonem". Od 2015 roku właścicielka firmy fotograficznej AS_fotografia. Wielbicielka social mediów i ich potencjału do budowania kampanii społecznych. Współpracuje min. z : Fundacja Orange, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Muzeum im. Józefa Piłsudskiego, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” czy Narodowe Centrum Kultury.
Portfolio fotograficzne można obejrzeć na stronie www.asfotografia.work
Webinarium:
15 października (czwartek) 15:45-18:15
Warsztaty stacjonarne:
16 października (piątek) 13:45-16:15
Prowadząca: Natalia Mileszyk
Zapisy na warsztaty stacjonarne możliwe będą w dn. 15 października w momencie rejestracji na wydarzeniu w Warszawie, a zapisy na webinarium zostaną uruchomione dla grupy zarejestrowanych osób w dniu 12 października.
Zasady korzystania z otwartych zasobów kultury to doskonała okazja, by porozmawiać o prawie autorskim. W trakcie warsztatu poznamy podstawowe zasady prawa autorskiego, które pozwolą nam sprawnie poruszać się w świecie otwartości. Uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystywać otwarte zasoby kultury, ale też jak takie otwarte zasoby udostępniać. Wiedza prawnicza przeplatana będzie praktycznymi wskazówkami.