Poznajcie listę projektów, które zaprezentujemy podczas Giełdy!
20 projektów na sesji plenarnej i 22 projekty na sesji posterowej - wszystkie z językiem, słowem, opowieścią lub literaturą jako motywem przewodnim. Poznajcie złotą listę projektów kulturalnych, których autorzy zaprezentują się podczas IX Ogólnopolskiej Giełdy Projektów.
Tegoroczna edycja Ogólnopolskiej Giełdy Projektów odbędzie się w dniach 21-23 października 2019 roku w Kielcach dzięki współpracy Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Dizajnu i Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.
Jak co roku, przygotowaliśmy dla Was cykl prezentacji, wizyt studyjnych w najciekawszych instytucjach kultury regionu oraz szkoleń. Śledźcie naszą stronę - rejestracja dla uczestników ruszy już wkrótce.
Zobacz, gdzie odbędą się wizyty studyjne
Sprawdź, jakie warsztaty i spacery tematyczne przygotowaliśmy
IX Ogólnopolska Giełda Projektów została objęta honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„Słowa”
Szukano słów. Takich, którymi posługują się mieszkańcy Ornontowic. Słowa nadają znaczenie – określają i zmieniają rzeczywistość. Są słowa powszechnie zrozumiałe. Są i takie, które funkcjonują tylko w konkretnej rodzinie, domu. Zgromadzono 100 słów ważnych z perspektywy historii Ornontowiczan oraz 10 najważniejszych dla mieszkańców.
Miejsce: Ornontowice
Termin: 31 marca 2018 – 20 listopada 2018
Cele:
- utrwalenie słownych zasobów, które stanowią dziedzictwo regionu
- popularyzacja wiedzy o języku i słowie
- zainteresowanie młodzieży „słowem”
Grupa docelowa:
- młode osoby chcące poszerzyć zasoby słowne
- młodzież interesująca się dziennikarstwem i „pracą ze słowem”
- mieszkańcy Ornontowic
Najważniejsze etapy:
Działania rozpoczęły się rozmowami z mieszkańcami Ornontowic. Wspólnie z Towarzystwem Miłośników Ornontowic zaproszono mieszkańców Ornontowic z różnym doświadczeniem życiowym i zawodowym do udzielenia wywiadów i nawiązania w opowieściach do historii.
Wywiady przeprowadzili uczniowie gimnazjum, których przygotowały: prof. dr hab. Ewa Kołodziejek, która w formie webinarium przedstawiła młodzieży zasady przeprowadzania wywiadu językowego,dziennikarka, która przeprowadziła warsztaty dot. sztuki dziennikarskiej.
Kolejnym etapem projektu było wyszukanie 100 słów związanych z życiem mieszkańców, ważnych z perspektywy historii. Spośród tych 100 słów wyłoniono 10 ważnych z perspektywy 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Owych 10 słów stało się z kolei kanwą gry terenowej, w której mieszkańcy wcielili się w rolę poszukiwaczy kapsuły czasu. Zrealizowano również film.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt:
- zgromadził i utrwalił słowne zasoby dziedzictwa regionu,
- poszerzył wiedzę lokalnej młodzieży dotyczącą słowa pisanego i mówionego,
- rozwinął umiejętności oraz przełamał bariery komunikacyjne pomiędzy uczestnikami przedsięwzięcia, czyli osobami w różnym wieku, a także z różnym doświadczeniem życiowym i zawodowym.
Mieszkańcy wzbogacili się o wiele nowych terminów i wyrażeń, a także uświadomili sobie, że 10 słów ważnych dla nich z perspektywy 100-letniej historii, to: dom, rodzina, patriotyzm lokalny, wiara, odwaga, podział, praca, świętowanie, samorządność i strata.
Ważnym aspektem projektu, poza wywiadami, grą terenową, konkursami i publikacją, była realizacja
produkcji filmowej, w której młodzież ilustrowała wybrane przez siebie słowo, a było to słowo bohater w połączeniu ze słowem rodzina.
https://www.facebook.com/pg/centrumARTeria/photos/?tab=album&album_id=2162601263793872
https://www.youtube.com/watch?v=GxJV83EVUf4
Małe Opowieści
Małe Opowieści to działanie z pogranicza etnografii i filmu. Zbiera opowieści o Cieszynie, ciekawych postaciach z przeszłości i na ich kanwie, wspólnie z dziećmi, przygotowuje filmy animowane, czasopisma artystyczne. Projekt ma za zadanie zachęcić dzieci do poznawania lokalnej kultury, zintegrować je dzięki wspólnej pracy nad filmem i prezentacji rezultatów mieszkańcom.
Miejsce: Cieszyn
Termin: wrzesień 2018 – obecnie
Cele:
- zwiększenie znajomości historii lokalnej wśród dzieci
- zachęcenie dzieci, młodzieży i seniorów do twórczych interpretacji zebranych opowieści
- integracja mieszkańców Cieszyna w różnym wieku wokół lokalnych opowieści
Grupa docelowa:
- dzieci mieszkające w Cieszynie
- seniorzy, w szczególności osoby będące pod opieką Domu Dziennego Pobytu
- społeczność Cieszyna – osoby w różnym wieku
Najważniejsze etapy:
1. Wrzesień-marzec 2018 – grupa dzieci wyszukała i sfilmowała pierwszą Małą Opowieść pod tytułem „Krokodyl w Cieszynie". Dzieci przygotowały premierę, na którą zaprosiły mieszkańców i mieszkanki miasta. Produkcja została też zaprezentowana podczas festiwalu Kino na Granicy. Grupa autorów pracuje nad kolejnym filmem pod tytułem „Niebieski Kogut".
2. Filmowa Kronika Kobiet – lokalne aktywistki i zaproszone artystki rozpoczęły pracę nad kolejnymi filmami z cyklu Małych Opowieści –w ramach Filmowej Kroniki Kobiet powstaje 5 filmów o kobietach, które wpłynęły na losy Cieszyna. Film uzupełni czasopismo artystyczne oraz scenariusze do prowadzenia lekcji wokół Kroniki podczas lekcji edukacji regionalnej. Premiera jest planowana na listopad 2019.
3. Małe Opowieści w drodze – od maja z seniorami z Domu Dziennego Pobytu tworzona jest animacja wokół wspomnień o Cieszynie z czasów ich młodości.
Odniesienie do tematu OGP:
Cieszyńska Biblioteka od 2018 roku skupia się w Pracowni Multimediów na opowieściach – historiach ze starych gazet, miejskich legendach, opowieściach o barwnych postaciach z historii miasta. Zaprasza dzieci, młodzież i seniorów do podjęcia twórczego zaangażowania poprzez opowiadanie. Słowo to punkt wyjścia, osnowa do filmowych i reporterskich aktywności. W Pracowni Multimedialnej podejmowane są działania, które łączą nowe media z animacją kultury, których celem jest inspirowanie dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców do działania w Cieszynie. Pracownia to przestrzeń otwarta na eksperymenty, w której młodzi ludzie zachęcani są do opowiadania historii za pomocą filmów, fotografii, zinów. Animacja i słowo to stałe motywy w pracy Pracowni Multimediów, która znajduje się w królestwie słowa – Bibliotece, która chce nie tylko wypożyczać gotowe opowieści, ale również kreować kolejne!
https://www.youtube.com/watch?v=Q8V_Ap_787M
Blubrajmy na Fyrtlu!
Inspiracją projektu było niezwykłe bogactwo gwary gnieźnieńskiej – wyjątkowej odmiany języka polskiego, którym posługują się mieszkańcy ziemi gnieźnieńskiej. Ta gwara to jedyny, poza architekturą, zachowany element dziedzictwa Miasta Trzech Kultur, czyli Gniezna przełomu XVIII/XIX wieku, pamiętającego pokojowe współżycie Żydów, Niemców i Polaków.
Miejsce: Gniezno
Termin: 02 kwietnia 2018 – 14 października 2019
Cele:
- dokumentowanie i popularyzowanie gwary gnieźnieńskiej
- międzypokoleniowa integracja mieszkańców Gniezna wokół problematyki wspólnej historii, tożsamości i dziedzictwa kulturowego
- wykreowanie gwary gnieźnieńskiej jako swoistego produktu lokalnego, przyciągającego amatorów turystyki kulturowej z całej Polski
Grupa docelowa:
- małe dzieci z gnieźnieńskich przedszkoli
- uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Gnieźnie
- nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Gnieźnie
- osoby starsze, zwłaszcza studenci Gnieźnieńskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
- przedstawiciele branży hotelarskiej i gastronomicznej powiatu gnieźnieńskiego
Najważniejsze etapy:
Projekt realizowany w dwóch etapach. Pierwszy –miał na celu zwrócenie uwagi mieszkańców Gniezna na rolę gwary w ich codziennym życiu, by wiedzieli, że, często nieświadomie, posługują się ważnym elementem wspólnego dziedzictwa kulturowego, sięgającego tradycji Miasta Trzech Kultur. W tym celu zaplanowano działania adresowane do konkretnych grup odbiorców: dzieci, uczniów, seniorów – zwracając także uwagę na aspekt międzypokoleniowy. Efekt przerósł oczekiwania – warsztaty, spotkania, zabawy, projekty filmowe i teatralne wywołały swoisty „boom” na gwarę, która wróciła do debaty publicznej, a korzystanie z niej zaczęło być „modne”. Dlatego zdecydowano przeznaczyć rok 2019 rok na realizację drugiego etapu przedsięwzięcia: przygotowanie i realizację kampanii społecznej, która ma nauczyć poprawnego używania gwary, a także uczynić z niej marketingowy produkt regionalny.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt przede wszystkim odkrywa i popularyzuje gwarę gnieźnieńską, będącą elementem lokalnego dziedzictwa kulturowego Gniezna, Miasta Trzech Kultur. Podkreśla i podtrzymuje rolę gwary nie tylko jako nośnika tradycji, ale także elementu scalającego społeczność lokalną, utrwalającego więzi społeczne, zwłaszcza w kontekście międzypokoleniowego porozumienia. Promuje także poprawne korzystanie z gwary, nie zapominając jednakże o jej „żywym” charakterze, czułym i podatnym na nieustanny rozwój i dostosowywanie do współczesności. Staramy się również pokazać gwarę jako nadal atrakcyjną inspirację dla artystów, a także jako interesujący motyw do podejmowania społecznych i kulturalnych działań przez sektor organizacji pozarządowych (NGO). Projekt nie zapomina o czytelnikach, oferując im (w końcu!) pierwsze pełne wydanie słownika gwary gnieźnieńskiej.
https://www.youtube.com/watch?v=OBWJtc7M7Gw
https://www.youtube.com/watch?v=Dhg--TBz3Fc
Cykl projektów realizowanych w ramach programu Partnerstwo dla książki
Inspiracją do działania była radość z odkrywania poezji w nietypowej, wychodzącej poza szkolne schematy, formie. Cały cykl działań odpowiada na potrzebę poszukiwania, w szczególności pośród młodych ludzi, środków wyrazu artystycznego. Poezja jest materią niełatwą, zarówno dla artystów pracujących przy projektach, jak i dla uczestników. Zmierzenie się z nią odpowiada na potrzebę przekraczania granic.
Miejsce: Gmina Lubartów, Gmina Niemce
Termin: 2017-2019
Cele:
- zachęcenie mieszkańców do odkrywania, u boku doświadczonych artystów, swoich pasji i wyrażenia komentarza do wartości, jakie w swojej poezji przekazywał autor
- twórcze spędzenie wolnego czasu
- realizacja wysokiej jakości dzieła finalnego
Grupa docelowa:
- młodzież
- osoby dorosłe
- społeczność lokalna gminy
Najważniejsze etapy:
1. Spotkania w gronie zaproszonych artystów i ustalenie przebiegu działań w ramach przedsięwzięcia.
2. Przygotowanie spotkań w szkołach.
3. Krótkie spotkania w szkołach opowiadające o projekcie.
4. Rekrutacja uczestników projektu.
5. Realizacja twórczych warsztatów (aktorskich, muzycznych, dziennikarskich, plastycznych).
6. Budowanie finalnego dzieła np. teledysku do utworu muzycznego, którego słowa to jeden z wierszy Tadeusza Gajcy; koordynacja pracy osób wykonujących usługi i współpracujących przy tworzeniu finalnego dzieła.
7. Efekt finalny.
8. Zebranie i publikacja materiałów wypracowanych w ramach projektów.
9. Spotkanie podsumowujące w gronie realizatorów przedsięwzięcia.
Działania projektowe angażują bardzo mocno uczestników – realizowane warsztaty umożliwiają „zanurzenie się” w procesie twórczym i pracę nad efektem finalnym. Opiekunowie tworzą tylko ramy, które są wypełniane w trakcie warsztatów przez całą grupę uczestników. Każdy daje od siebie tyle, ile chce.
Odniesienie do tematu OGP:
Cykl projektów wpisuje się w temat przewodni tegorocznej Giełdy poprzez zachęcanie do kreatywnego spędzania czasu oraz odkrywania czegoś „nowego”, „nietypowego”. Tłem każdego projektu jest poezja – słowo, będące motorem napędowym wszystkich działań. Poprzez słowo wyrażamy nasze emocje i oddajemy to, co jest bliskie danej społeczności. W trakcie warsztatów zbliżamy się do siebie i poznajemy, realizując przy tym niesamowite dzieła, o których z pewnością będziemy opowiadali jeszcze przez wiele lat.
Rzędzian – powrót do przeszłości
Inspiracją przedsięwzięcia była chęć uatrakcyjnienia oferty Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu oraz podniesienia świadomości mieszkańców na temat lokalnej historii. Zrobiono to w oparciu o literaturę dotyczącą regionu – „Potop” Henryka Sienkiewicza, legendy lokalne Jadwigi Solińskiej oraz książki lokalnego artysty i historyka Romualda Borawskiego. Przygotowanie spektaklu, miało zmobilizować do dalszej aktywności młody zespół kolędniczy.
Miejsce: Gmina Wąsosz, GOKiS w Wąsoszu, SP w Wąsoszu
Termin: 03 września 2018 – 11 listopada 2018
Cele:
- przekazanie wiedzy historycznej w oparciu o literaturę: „Potop” H. Sienkiewicza, twórczość lokalnej poetki ludowej J. Solińskiej oraz książkę lokalnego historyka R. Borawskiego „Wąsosz. Zarys dziejów na tle historii regionu”
- rozwijanie umiejętności aktorskich, muzycznych , filmowych, artystycznych wśród mieszkańców gminy
- aktywizacja i integracja środowiska lokalnego
Grupa docelowa:
Projekt skierowany był do dzieci, młodzieży i dorosłych w wieku od 10 do 100 lat, czyli do mieszkańców gminy Wąsosz, którzy zaangażowali się w działania teatralne, muzyczne, filmowe, plastyczne oraz scenograficzne i kostiumowe.
Najważniejsze etapy:
Założeniem projektu „Rzędzian – powrót do przeszłości” było zaangażowanie mieszkańców w twórcze działania które prowadzili dla nich lokalni nauczyciele. Ich efekt finalny został zaprezentowany
11 listopada 2018r. w formie spektaklu teatralnego, którego akcja rozgrywała się na terenie Wąsosza, a głównym bohaterem była legendarna postać starosty wąsoskiego – Rzędziana (który spotkał się z Kmicicem w karczmie „Pokrzyk”) oraz filmu pod tytułem „Śladami bohaterów sienkiewiczowskich", na który składały się wywiady z lokalnymi władzami, proboszczem, twórczynią ludową.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt odnosi się do literatury – tej ogólnopolskiej oraz tej lokalnej. tematu tegorocznej giełdy. W ramach szykowania spektaklu, odbyły się warsztaty teatralne prowadzone przez ekspertów, którzy zwracali uwagę na dykcję i intonację uczestników, kształtowały świadomość językową dzieci i młodzieży, propagowały dbałość o poprawną polszczyznę. Uczestnicy warsztatów, oprócz rozwoju talentów, mieli możliwość zetknięcia się ze stylizacją archaiczną, czyli połączeniem mowy dawnej ze współczesną.
https://www.facebook.com/gokiswasosz/
https://www.youtube.com/watch?v=AEgwXW5slkw&feature=youtu.be
„Otwórz”
Musical „Otwórz” jest trzecim autorskim spektaklem muzycznym wystawionym przez Grupę Pod Niebem – młodzieżowy zespół teatralny. Scenariusz przedstawienia został wypracowany przez grupę. Młodzież mówiła o swoich doświadczeniach i o tym, co obserwują. Postanowiono pokazać, jak łatwo jest etykietować i szufladkować innych, jak łatwo uszczęśliwić lub zniszczyć człowieka używając jedynie słów, że każdy zasługuje na szacunek.
Miejsce: Centrum Kultury i Sportu w Jabłonowie Pomorskim
Termin: wrzesień 2018 - marzec 2019, premiera musicalu: 22 grudnia 2018
Cele:
- rozwijanie pasji teatralno-muzycznej dzieci i młodzieży
- rozpoznanie i zrozumienie mechanizmów społecznych, ocena tych mechanizmów z różnych punktów widzenia
- pozytywne zmienianie lokalnej społeczności
Grupa docelowa:
- dzieci
- młodzież
- dorośli
- seniorzy
Najważniejsze etapy:
Spektakl powstał w wyniku wspólnego namysłu grupy nad zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. W oparciu o zebrane wnioski został napisany scenariusz musicalu. W musicalu wykorzystano filmy nagrane przez grupę wcześniej. Spektakl miał swoją premierę 22 grudnia 2018 roku. Tego wieczoru został wystawiony dwukrotnie przy pełnej sali. Spektakl gościł również w 6 szkołach z terenu powiatu.
Odniesienie do tematu OGP:
Słowo oraz to, w jaki sposób ludzie używają słów było jednym z ważniejszych tematów musicalu „Otwórz”. Poruszono temat hejtu w internecie, pokazano, jak szybko słowa obiegają świat, że mogą uskrzydlać, ale mogą też niszczyć. Zwrócono uwagę na problem etykietowania i szufladkowania ludzi – przyklejania im etykiety lub szufladkowania i oceniania w uproszczony sposób. Nie zastanawiamy się często nad tym, czy etykieta, często wyrażona jednym słowem, nie krzywdzi drugiego człowieka. W spektaklu do etykiet użyto hasztagów, aby nawiązać też do współczesnego świata, który operuje słowem także w internecie.
Literacka mapa miasta
Chciano zebrać i spisać w jednym miejscu wszystkie informacje o dziełach literackich, w których pojawiają się Gliwice – opisy miejsc oraz Gliwice jako „bohaterowie”, a także o twórcach pochodzących z Gliwic. Biblioteka Miejska nie dysponowała całościowym opracowaniem na ten temat. Zebranie ich i opracowanie było ważne dla mieszkańców, gdyż często pytali o to w bibliotece. Szczególnie wiedzy tej poszukiwała młodzież ucząca się i studiująca.
Miejsce: Gliwice
Termin: cały rok 2018
Cele:
- zainteresowanie młodzieży badaniami literackimi
- zainicjowanie długofalowej współpracy pomiędzy wieloma jednostkami
- aktywizacja lokalnej społeczności poprzez wspólną realizację projektu dotyczącego miejsca bliskiego, znanego – ich miasta
Grupa docelowa:
- młodzież w wieku licealnym
- nauczyciele szkół średnich
- pasjonaci lokalnej historii
- bibliotekarze
Najważniejsze etapy:
Literacka mapa miasta to spotkania z autorami i literaturoznawcami, wspólne czytanie, mapa online i w wersji papierowej, a także oznakowanie „literackich” miejsc w Gliwicach. Już od etapu koncepcyjnego projekt był realizowany we współpracy ze szkołami i pasjonatami. Dzieci i młodzież, wspierana przez nauczycieli i pasjonatów, czytała, dyskutowała o lekturach, a także spacerowała po mieście i odnajdywała ślady inspiracji autorów współczesnych i już nieżyjących. Powstały wspaniałe filmy o miejscach związanych z literaturą (zrealizowane w całości przez młodzież!), a w autobusach miejskich pojawiły się wlepki z cytatami. Zwieńczeniem projektu była happeningowa akcja „Autobus literacki". Wyruszył on na ulice miasta pełen czytelniczych niespodzianek. W 18 wydarzeniach wzięło udział 835 osób.
Odniesienie do tematu OGP:
Głównym tematem tego projektu była literatura – lokalna, bliska, mówiąca o miejscach, które znamy. Nieprosta gliwicka historia była tłem poszukiwań Gliwic na kartach książek. Literatura pojawiła się w autobusach i na skwerach. Młodzież zwiedzała miasto z książkami w rękach. Porównywała literackie opisy z rzeczywistością. Słowo było przedmiotem i podmiotem przedsięwzięcia.
„Granice języka – granicami świata” IV edycja
W Polsce gwałtownie spada czytelnictwo. Młodzież nie czyta lektur, w ich życiu dominuje kultura obrazkowa. Obserwujemy też brutalizację i wulgaryzację języka młodych ludzi, przekonanych, że język polski jest nudny, a dbałość o niego nikomu niepotrzebna. Inspiracją projektu była chęć uświadamiania młodzieży, że język to najważniejsze narzędzie, jakim się posługują, stanowiące o granicach ich świata.
Miejsce: Bielsko-Biała Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz – placówka Miejskiego Domu Kultury w Bielsku-Białej
Termin: 29 kwietnia 2019 – 8 listopada 2019
Cele:
- zwiększenie świadomości językowej młodzieży, wiedzy i umiejętności z zakresu kultury języka w relacjach międzyludzkich
- kształcenie umiejętności krytycznego odbioru komunikatów językowych, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych
- uświadomienie młodym ludziom korelacji języka i uznawanych przez daną społeczność wartości
Grupa docelowa:
- młodzież ze środowisk wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem, niepełnosprawna, z mniejszymi szansami edukacyjnymi
- młodzież ze szkół ponadpodstawowych
Najważniejsze etapy:
1. cykl warsztatów dla młodzieży, w tym pochodzącej ze środowisk z mniejszymi szansami edukacyjnymi; tytuły warsztatów: Słowa mają moc, Wartość świata – świat wartości, Hejt i mowa nienawiści. Jak im przeciwdziałać, Komunikacja bez przemocy, czyli o języku Serca,
2. warsztaty dla nauczycieli i animatorów kultury na temat komunikacji bez przemocy, rozpoznawania przejawów hejtu i mowy nienawiści oraz sposobów przeciwdziałania tym zjawiskom,
3. podsumowujące projekt forum językowe pt. „Słowa mają moc” dla młodzieży z Bielska-Białej i subregionu bielskiego, podczas którego odbędą się: wykłady ekspertów, młodzieżowe panele językowe na temat siły sprawczej słów oraz języka jako nośnika wartości, improwizowana zabawa z językiem prowadzona przez artystów specjalizujących się w zabawach językowych.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt ma za zadanie:
- zmienić postawy młodych ludzi wobec języka ojczystego, zwiększyć staranność w posługiwaniu się językiem i dbałość o poprawność językową,
- zwiększyć kompetencje komunikacyjne młodzieży i motywację do przestrzegania zasad etyki językowej,
- zwiększyć świadomość wpływu jakości używanego języka na relacje międzyludzkie, zarówno w sferze prywatnej, jak i w życiu publicznym,
- poprawić umiejętność komunikowania się bez przemocy i budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi poprzez język, jakiego się używa.
„Niepodległość Uskrzydla”
Wyjazdowe warsztaty w małych wiejskich szkołach inspirowane były depeszą notyfikującą powstanie Państwa polskiego w 1918 roku, której treść uznano za wyraz marzenia Józefa Piłsudskiego i jego pokolenia o wolnym kraju. Motywem przewodnim warsztatów była komunikacja w oparciu o Alfabet Morse'a.
Miejsce: Mazowsze
Termin: 01 września 2018 – 24 czerwca 2019
Cele:
- przekazanie młodzieży różnych sposobów komunikacji kiedyś i dziś z uwzględnieniem telegrafu
- nauka alfabetu Morse’a przy wykorzystaniu specjalnego nadajnika
- wspólne przygotowanie instalacji – skrzydeł, które będą przestrzenią rozmyślań o przyszłości Polski
Grupa docelowa:
- uczniowie szkół
- nauczyciele
- rodzice
- mieszkańcy wsi i gmin wiejskich
Najważniejsze etapy:
Projekt obejmował następujące etapy:
etap 1: przygotowanie merytoryczne i techniczne projektu przez zespól muzeum
etap 2: nabór szkół w województwie
etap 3: przeprowadzenie warsztatów w 20 szkołach na Mazowszu + zaangażowanie społeczności szkolnej i gminnej w przygotowanie dodatkowych piór do instalacji skrzydeł w szkole
etap 4: podsumowanie projektu – wystawa aktywizująca + warsztaty dla uczniów w Warszawie
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt „Niepodległość uskrzydla" powstał w oparciu o słowa depeszy sprzed 100 lat. Wysłano ją za pomocą telegrafu z warszawskiej cytadeli. Współczesna komunikacja znacznie różni się od tej z początku XX wieku. W treści depeszy z 1918 ważne było każde słowo. Czytając ją w 2019 zauważamy wysokie umiejętności dyplomatyczne, które są ponadczasowe. Dla zespołu muzeum słowa z depeszy były marzeniami pokolenia Piłsudskiego. Podczas warsztatów to zapomniane przez wielu przesłanie zostało przypomniane. Głównym celem było zachęcenie młodzieży i społeczności małych gmin na Mazowszu do refleksji nad przyszłością Polski. Na wielkoformatowej instalacji skrzydeł każdy mógł umieścić swoje pióro z marzeniami o kraju za 100 lat.
Trochę Kultury! Edukacja kulturowa osadzonych ZK Chmielów
Wieloletnia współpraca Oddziału Zakładu Karnego w Chmielowie oraz sandomierskiego Muzeum polegała na zatrudnieniu osadzonych w ramach prac społecznych, co pomagało niwelować braki kadrowe i pozwalało na sprawne funkcjonowanie Muzeum. W ramach rewanżu Muzem zadeklarowało chęć wspierania działań Zakładu w zakresie readaptacji społecznej i resocjalizacji osadzonych poprzez edukację kulturową.
Miejsce: Chmielów, Sandomierz
Termin: 03 czerwca 2019 – 02 września 2019
Cele:
- aktywizacja i animacja kulturowa osadzonych Zakładu Karnego w Chmielowie
- integracja środowisk zaangażowanych w projekt – animatorów kultury, osadzonych, wolontariuszy i osób z niepełnosprawnościami
- dostosowanie zbiorów Muzeum Okręgowego w Sandomierzu do potrzeb gości z niepełnosprawnością dzięki materiałom audiodeskrypcyjnym
Grupa docelowa:
- osadzeni ZK Chmielów
- młodzież
- osoby z niepełnosprawnościami
Najważniejsze etapy:
Projekt „Trochę Kultury!” polegał na prowadzeniu zajęć edukacyjnych i kulturalno-oświatowych kształtujących postawy obywatelskie i patriotyczne u osób osadzonych w zakładzie penitencjarnym. Zakładał realizację warsztatów kulturalnych z dziedziny literatury, teatru oraz filmu, które kończyły się wydarzeniem lub spotkaniem tematycznym związanym z daną dziedziną kultury, zorganizowanym poza miejscem osadzenia. Dodatkowo zostaną zrealizowane warsztaty rozwoju osobistego, których celem jest nauka świadomego korzystania z własnych zasobów i kompetencji.
Odniesienie do tematu OGP:
W ramach przedsięwzięcia odbyły się warsztaty literackie dla – 3 zajęcia warsztatowe zrealizowane w placówce Oddziału Zewnętrznego Zakładu Karnego w Chmielowie, podczas których tworzono teksty audiodeskryptywne do zbiorów Muzeum Okręgowego w Sandomierzu – instruktorem podczas tych zajęć był Robert Więckowski z Fundacji Kultury Bez Barier, badacz literatury polskiej, badacz audiodeskrypcji i sposobów udostępniania tekstów kultury osobom z niepełnosprawnością sensoryczną, współautor zasad tworzenia audiodeskrypcji. Efekt warsztatów, czyli teksty audiodeskryptywne do obiektów muzealnych, stanowią wartość dla osób z niepełnosprawnością. Planowane jest również spotkanie osadzonych z gościem – literatem z Zamku Królewskiego w Sandomierzu.
Festiwal Bajkopisarzy Piernikowa Chata 2019
Inspiracją do realizacji festiwalu była chęć kształtowania i wpływania na zainteresowania literackie dzieci: zachęcanie ich do twórczości literackiej, stwarzanie przestrzeni do prezentacji tej twórczości oraz trening umiejętności podczas warsztatów z zawodowymi twórcami.
Miejsce: Wrocław
Termin: 8 stycznia - 30 marca 2019
Cele:
- pobudzanie aktywności twórczej dzieci w dziedzinie pisania tekstów literackich
- stwarzanie możliwości konfrontacji twórczości literackiej dziecka z opinią rówieśników oraz profesjonalnych twórców
- kształtowanie kompetencji dzieci w dziedzinie kultury żywego słowa
Grupa docelowa:
- dzieci w wieku 10-12 lat
- poloniści ze szkół podstawowych
Najważniejsze etapy:
Na festiwal składają się: dwuetapowy konkurs na najpiękniejszą baśń oraz warsztaty twórcze dla dzieci. Uczestnik pisze baśń. Półfinaliści (10 osób) prezentują swoją baśń opowiadając ją na żywo podczas uroczystej Gali z udziałem publiczności. Część pisemną konkursu ośrodek organizuje we współpracy z polonistami i szkołami podstawowymi (Wrocław plus powiat wrocławski). Nadesłane prace ocenia jury. Wyłoniona dziesiątka półfinalistów, przygotowując się do ustnego etapu konkursu, uczestniczy w warsztatach żywego słowa prowadzonych przez zawodowego aktora. Gala to nie tylko prezentacja 10 magicznych opowieści, ale także program artystyczny, nagrody od jury i ekspertów oraz plebiscyt publiczności. Finałem festiwalu i wspólną nagrodą są warsztaty literackie dla uczestników prowadzone przez zawodowego autora książek dla dzieci.
Odniesienie do tematu OGP:
Piernikowa Chata jako festiwal literacki poświęcony baśni kształtuje nie tylko wyobraźnię i wrażliwość, ale również świadomość językową propagując dbałość o poprawność polszczyzny (warsztaty literackie i żywego słowa). Uczy również, że polszczyzna jest tworzona przez każdego z nas i każdy jest za nią odpowiedzialny! Uczestnicy mają okazję rozwijać własną twórczość. Impreza jest okazją do współpracy między ośrodkiem kultury, szkołami podstawowymi oraz środowiskiem literatów w Polsce.
https://www.swiatowid.net.pl/imprezy-cykliczne/90-festiwal-bajkopisarzy-piernikowa-chata
Ojczysty – dobrze zaprogramowany
Nauka języka polskiego przysparza młodym ludziom wiele trudności. By, choć trochę, ją ułatwić, w projekcie połączono edukację dzieci z nowymi technologiami. Inspiracją były działania związane z popularyzacją programowania wśród najmłodszych, podejmowane w bibliotece. Zauważono, że programowanie pomaga dzieciom zrozumieć współczesny świat, uczy, jak wykorzystać technologie w twórczy i edukacyjny sposób.
Miejsce: Gmina Wisznia Mała
Termin: 01 maja 2018 – 25 czerwca 2018
Cele:
- popularyzacja i nauka języka ojczystego wśród dzieci i młodzieży z terenu Gminy Wisznia Mała
- wprowadzenie elementów programowania i robotyki wśród dzieci i młodzieży
- Wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich poprzez warsztaty z kodowania i spotkania z językoznawcami
Grupa docelowa:
- dzieci z terenu gminy
- młodzież z terenu gminy
Najważniejsze etapy:
Projekt polegał na przeprowadzeniu Dni Języka Polskiego w Gminie Wisznia Mała. Składał się z następujących etapów:
1. Uroczysta inauguracja w OKSiR Wisznia Mała w trakcie której przedstawiono ofertę skierowaną do
szkół na Dni Języka. Na inaugurację zaproszono władze gminy oraz dyrektorów szkół, nauczycieli i dzieci.
2. Spotkania z językoznawcami w OKSiR Wisznia Mała – Agnieszką Frączek, Michałem Rusinkiem i Janem Miodkiem.
3. Warsztaty językowo-programistyczne w każdej ze szkół w gminie. W wyznaczonych miejscach
powstały strefy, w których dzieci rozwiązywały zadania językowe wykorzystując metody programowania.
4. Językowo-programistyczna grywalizacja.
5. Konkurs dla młodzieży na napisanie gry ortograficznej dla najmłodszych w programie Scratch,
którą udostępniono on-line.
6. Uroczyste zakończenie – wręczenie nagród laureatom konkursu.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt miał na celu promocję języka ojczystego jako dobra narodowego, kształtowanie świadomości
językowej wśród dzieci i młodzieży oraz propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny. W
projekcie połączono nowe technologie z językiem polskim. Dzięki temu w atrakcyjny i ciekawy dla
dzieci sposób przybliżono odbiorcom nasz ojczysty język. Warsztaty językowo-programistyczne były dużym wydarzeniem, które uatrakcyjniało zajęcia szkolne. Zajęcia prowadzone w formie grywalizacji utrwaliły materiał z języka polskiego w sposób nowatorski. W trakcie trwania projektu odbyły się spotkania ze znanymi polskimi językoznawcami, dzięki którym uczestnicy poszerzyli wiedzę z zakresu językoznawstwa, a także mieli możliwość bezpośredniego poznania wybitnych postaci. Realizacja projektu wpłynęła pozytywnie na współpracę Ośrodka Kultury i Biblioteki ze szkołami i nauczycielami z terenu gminy.
Projekcje historii
Projekt powstał z dwóch inspiracji: Młodzieżowej Rady Muzeum jako metodę pracy z Generacją Z oraz relacji Ocalałego z Holokaustu z archiwum Shoah Foundation. Relacja konkretnej osoby miała przywracać pamięć o białostockich Żydach. Do dziś nie ma w Białymstoku żadnego muzeum czy miejsca pamięci o żydowskiej społeczności – projekt miał opowiedzieć choć część tej historii.
Miejsce: Białystok i wieś Ciasne
Termin: czerwiec-grudzień 2018
Cele:
- przywrócenie pamięci o Natanie Halpernie, a poprzez jego osobę o społeczności żydowskiej
- pokazanie młodzieży, jak można pracować z historią mówioną
- nagranie filmu z relacjami świadków historii
Grupa docelowa:
- młodzież licealna – warsztaty dziennikarskie
- rodziny – spacery historyczne
- pasjonaci historii – warsztaty międzypokoleniowe
- uczniowie – uczestnicy pokazów filmowych
Najważniejsze etapy:
Projekt toczył się dwutorowo. Grupa młodzieży licealnej zdobywała wiedzę i poszukiwała relacji w terenie. Efektem tych działań jest sonda uliczna i film. Równocześnie organizowane były otwarte warsztaty i spacery historyczne dla mieszkańców Białegostoku. Punktem wyjścia dla całości była relacja Natana Halperna, który urodził się i wychował w Białymstoku. Po utworzeniu getta, zamieszkał w nim wraz z rodziną. W trakcie likwidacji uciekli. Wiele miesięcy ukrywali się w lesie we wsi Ciasne. Uczestnicy warsztatów kilka razy odwiedzali mieszkańców wsi. Nagrane przez nich wywiady złożyły się na film. Opowieści Halperna o przedwojennym Białymstoku stały się scenariuszem spaceru historycznego z retrofotografią.
Odniesienie do tematu OGP:
Słowo było dla nas kluczowe. Na słowie, czyli relacji z archiwum Shoah Foundation, oparliśmy wszystkie działania. Słowa też nagrywaliśmy w formie wywiadów z mieszkańcami wsi Ciasne. Często byliśmy pierwszymi osobami, którym mieszkańcy wsi mogli wreszcie opowiedzieć "tajemnicę". Uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach pracy z historią mówioną. Projekt dał młodzieży narzędzia do samodzielnego tworzenia filmu. Sami chwytali mikrofony i kamerę. Mieszkańcy wsi odkrywając się, bardzo się zaangażowali w powstający film. Byli jego pierwszymi widzami. Przedsięwzięcie było impulsem, by o historiach ziemianek z lasu mówić bez lęku. Projekt powstał dzięki współpracy z instytucjami kultury, świetlicą, szkołami.
FB: https://www.facebook.com/Projekcje-historii-673445272733902/
Film: https://www.facebook.com/watch/?v=257223055231030
Wiecznik Białostocki
Mieszkańcy miasta nie wiedzieli, co działo się w Białymstoku 11 listopada 1918. A, że lokalny przebieg odzyskania niepodległości był inny niż w reszcie kraju, chciano stworzyć projekt, który będzie edukował przez dłuższy czas, nie tylko jednorazowo.
Miejsce: Białystok
Termin: czerwiec - październik 2018
Cele:
- edukacja historyczna realizowana w przystępniej formie
- wykorzystanie streetartu do promocji historii lokalnej
- zaangażowanie różnych środowisk do współtworzenia projektu
Grupa docelowa:
- ogół mieszkańców Białegostoku
- osoby interesujące się historią, streeartem
Najważniejsze etapy:
Rozpoczęto od dyskusji z zaproszonymi gośćmi z Muzeum Wojska, Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku, grafikami, artystami, historykami. Zastanawiano się, jak zapewnić długoterminową edukację i zrobić coś więcej niż rysunek. Postanowiono wykorzystać słowo pisane jako nośnik treści i jednocześnie formę estetyczną – wybrano gazetę jako coś autentycznego, zrozumiałego, darzonego zaufaniem. Dalej wybrano fragmenty z gazety, zrobiono skład graficzny, zaprojektowano wizualną część pracy.
Odniesienie do tematu OGP:
Słowo jest głównym nośnikiem treści naszego muralu przedstawiającego fikcyjną gazetę, imitującą wydawnictwa z epoki. Dzięki słowu pisanemu można przekazać dużo wartościowych treści i wiedzy historycznej w formie przystępnej dla odbiorców. Ludzie chętnie przystają przy muralu i czytają oraz dowiadują się, czym jest szpalta, czcionka, łamy. Mają styczność z językiem z epoki, reklamami, kącikiem zainteresowań – pokazującymi realia czasów minionych.
FOTO + SŁOWO
Pomysł narodził się z doświadczenia pracy z twórczymi ludźmi z Mielca – fotografami amatorami oraz ludźmi piszącymi różne formy tekstu m.in. poetami. Każda z tych osób chciała tworzyć, ale dotychczas nie robili nic wspólnie. Byli bardzo otwarci na wymianę myśli, pomysłów, stworzenia czegoś, czego jeszcze nikt osobno nie zrobił.
Miejsce: Mielec
Termin: maj - wrzesień 2016
Cele:
- łączenie ludzi z różnych środowisk, którzy nie mają przestrzeni do współpracy, do wspólnej kreacji, którzy chcą wymieniać się myślami, pomysłami, chcą nawzajem się inspirować i szukają tej inspiracji, chcą się integrować i nakręcać się nawzajem
- stworzenie przestrzeni współpracy, otwartości, tolerancji, wymiany myśli, rozmowy
- przełamywanie barier w myśleniu o sztuce współczesnej, jako narzędziu do prezentowania swojej wizji świata, siebie samego i własnej twórczości
Grupa docelowa:
- osoby w wieku gimnazjalnym i starszym szkolnym – które potrzebują ciągłego stymulowania, podsuwania nowych zadań i pomysłów
- dorośli w wieku 18-40 lat, mający za sobą choć najmniejsze próby twórczego działania w fotografii lub w pisaniu tekstów (m.in. poeci, dziennikarze, autorzy tekstów piosenek i in.)
- dorośli w wieku 18-40 lat bez doświadczenia w fotografowaniu lub pisaniu, chcący uczestniczyć w ciekawym projekcie łączącym fotografię i słowo
Najważniejsze etapy:
Pozyskanie doświadczonego kuratora – Michała Łuczaka, który fotografuje i współpracuje z pisarzami przy projektach fotograficznych, łącząc obraz i tekst. Nadanie ram organizacyjnych, ustalenie terminów warsztatów. Rozeznanie lokalnych twórców (fotografów i piszących) i zaproszenie ich do udziału. Otwarty nabór uczestników. Spotkanie informacyjne. Regularne spotkania uczestników od czerwca do września – integracja i pokazywanie sobie wzajem swoich zdjęć i tekstów. Grupa stworzyła finałową wystawę w przestrzeni publicznej Mielca, a także ARTZIN (gazetkę – zin – o tematyce artystycznej) pt. „Itakitu" i rozdawała go na wystawie.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt łączy dwie grupy ludzi – fotografujących amatorsko i piszących teksty: poetów, dziennikarzy, blogerów i in. W ich działaniach słowo i obraz współwystępują. ARTZIN, stworzony przez uczestników, pobudza do odkrywania nowych połączeń między słowem a obrazem.
Superbohaterowie
Inspiracją do działań były rozmowy z pedagogami ze śląskich instytucji, które pomagają dzieciom zagrożonym marginalizacją (niewidomi, dzieci z oddziałów onkologicznych, dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych biedą). Z rozmów wynikało, że ich podopieczni borykają się z niską samooceną oraz niechętnie sięgają po literaturę.
Miejsce: woj. śląskie (Katowice, Zabrze, Chorzów)
Termin: kwiecień-październik 2018
Cele:
- rozwijanie umiejętności językowych dzieci poprzez twórcze warsztaty wykorzystujące ekspresję słowną (tworzenie i interpretowanie opowieści)
- rozwój kompetencji społecznych uczestników (otwartość, umiejętność słuchania, współpraca w grupie, samoocena)
- rozbudzanie zainteresowań kulturą (lokalne legendy, teatr, sztuka plastyczna)
Grupa docelowa:
- dzieci – pacjenci oddziałów onkologicznych w Chorzowie, Zabrzu i Katowicach (podopieczni Fundacji Iskierka)
- dzieci niewidome i słabowidzące – uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Dąbrowie Górniczej
- dzieci z rodzin patologicznych i dysfunkcyjnych – podopieczni świetlicy środowiskowej Ewangelickiego Centrum Diakonijnego „Słoneczna Kraina"
- dzieci z jednej z biedniejszych dzielnic Katowic – uczniowie zlokalizowanej tam szkoły podstawowej
- nauczyciele – uczestnicy warsztatów metodycznych, podczas których poznali narzędzia, które wykorzystaliśmy w projekcie
Najważniejsze etapy:
Zapytano dzieci o to, co by zrobiły, gdyby były superbohaterami. Pozwoliło to pokazać, że każdy może być swego rodzaju „superbohaterem" i zmieniać najbliższe otoczenie.
Etapy:
1. Tworzenie opowieści – interdyscyplinarne warsztaty opowiadania historii, podczas których dzieci kreowały własnych superbohaterów. Historie te były rejestrowane za pomocą dyktafonu, co pozwoliło zachować spontaniczność wypowiedzi.
2. Przetwarzanie zebranych opowieści na słuchowisko, spektakl, czytanie performatywne i publikację. Dzieci zostały zaproszone do stworzenia słuchowiska, a także spektaklu bazującego na wybranych historiach. Podczas warsztatów tworzenia słuchowiska dzieci wraz z aktorami interpretowały głosowo opowieści o superbohaterach. Finałem projektu było czytanie performatywne, podczas którego dzieci usłyszały własne opowieści w wykonaniu aktorów oraz otrzymały publikacje i słuchowisko zawierające ich historie.
Odniesienie do tematu OGP:
We wszystkich działaniach projektowych wykorzystywano słowo. Autorami tekstów były dzieci, które nigdy wcześniej nie zajmowały się twórczością literacką, a podejmowane przez nie działania pozwalały im wypowiedzieć się o sobie i podjąć refleksję na temat własnych mocnych stron. Opowieści były przez dzieci kreowane (opowiadanie historii w grupie), interpretowane głosowo (słuchowisko, czytanie performatywne), inscenizowane (spektakl) oraz ilustrowane (publikacja zawierająca rysunki superbohaterów). Forma działań pozwalała nie tylko rozwijać kompetencje językowe, ale miała dla uczestników również wymiar arteterapeutyczny. W baśniowych opowieściach odnaleźć można konteksty społeczne i problemy ich autorów (np. superbohaterowie wymyśleni przez dzieci chore zwykle leczą lub przygotowują lekarstwa). Po projekcie pozostały: publikacja i słuchowisko, które w środowisku dziecięcym są popularne. Projekt był realizowany we współpracy z 10 partnerami (m.in. szkoły, świetlica, biblioteka, szpitale), a jego efekty (publikacja, słuchowisko, wystawa zdjęć) zostały rozpowszechnione w wielu bibliotekach i szkołach.
https://ateneumteatr.pl/superbohaterowie/
https://www.facebook.com/SuperbohaterowieTeatrAteneumKatowice/
Pokój opowieści
Inspiracją do działań było zainteresowanie ze strony młodzieży, seniorów oraz podopiecznych DPS – uczestników wcześniejszych projektów edukacyjnych Teatru. Poza tym w Będzinie brakowało oferty teatralnej włączającej młodzież oraz osoby zagrożone marginalizacją.
Miejsce: powiat będziński
Termin: maj-październik 2017
Cele:
- pobudzenie kreatywności dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez warsztaty twórcze sprzyjające integracji społecznej
- przybliżenie języka sztuki teatru, muzyki, plastyki i literatury
- podniesienie poziomu integracji pomiędzy grupami oraz propagowanie postaw opartych na tolerancji
Grupa docelowa:
- dzieci z Domu Dziecka w Sarnowie
- osoby z niepełnosprawnością psychiczną – podopieczni DPS dla osób przewlekle chorych psychicznie w Będzinie
- bezdomni – osoby przebywające w Noclegowni w Będzinie (MOPS)
- kobiety osadzone – przebywające w Zakładzie Karnym w Lublińcu
- seniorzy – studenci Będzińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
- młodzież z Będzina i ościennych miast
Najważniejsze etapy:
Przedstawiciele 6 grup społecznych (osoby z niepełnosprawnością, seniorzy, osadzeni, bezdomni, dzieci z domu dziecka, młodzież) zostali zapytani o to, jakie przedmioty kojarzą im się z domem – miejscem, w którym czują się bezpiecznie. W trakcie interdyscyplinarnych warsztatów uczestnicy podzielili się swoimi historiami na temat ważnych zwyczajnych-niezwyczajnych przedmiotów kojarzących się z domem (np. filiżanka, wachlarz, budzik), smaków oraz wspomnień z dzieciństwa. Zebrane historie zostały udramatyzowane i stały się podstawą do stworzenia z młodzieżą i aktorami spektaklu mówiącego o tym, że pomimo różnic, wszystkich łączy pragnienie posiadania własnego „środka świata”. W spektaklu wykorzystano historie oraz zdjęcia mieszkańców Będzina i okolic. Praca nad spektaklem była dla młodzieży okazją do przełamywania stereotypów na temat m.in. osób bezdomnych. Efektami projektu były spektakl (który wszedł do repertuaru Teatru), wystawa zdjęć oraz książka artystyczna.
Odniesienie do tematu OGP:
We wszystkich działaniach wykorzystywano słowo. Autorami tekstów byli przedstawiciele grup zagrożonych wykluczeniem – osoby, które nigdy wcześniej nie uczestniczyły w warsztatach literackich. Warsztaty opowiadania historii były niezwykłym przeżyciem dla uczestników, gdyż wymagały przełamania oporów i zbudowania bezpiecznej atmosfery poprzez liczne działania arteterapeutyczne. Opowiadanie stało się formą otwierania na innych oraz nawiązywania nowych znajomości. Praca nad spektaklem była dla młodzieży czymś więcej, niż tylko „treningiem aktorskim”, bo uczestnicy zajęć mieli świadomość, że interpretują głosowo autentyczne historie – opowieści osób, które są widzami spektaklu. Podczas prezentacji przedstawienia niezwykłe były reakcje publiczności – autorów historii, którzy łatwo rozpoznawali swoje opowieści. W ten sposób udało się zmniejszyć dystans między odbiorcami, a twórcami oraz pokazać, że teatr może sprzyjać integracji i służyć budowaniu więzi z mieszkańcami.
Wczytuję sztukę – warsztaty teatralne
Zaproszono uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do udziału w otwartej próbie czytanej fragmentu dramatu W. Gombrowicza. Wydarzenie to spontanicznie przerodziło się w analizę tekstu i stworzenie reżyserskiej wizji interpretacji scenicznej. Młodzież zaczęła snuć wyobrażenie o ewentualnym kształcie spektaklu. Postanowiono więc stworzyć warunki do realizacji tego działania.
Miejsce: Teatr Lalki i Aktora „Kubuś", Kielce
Termin: marca 2019 – 31 grudnia 2019
Cele:
- aktywizacja młodzieży do samodzielnego tworzenia i eksperymentowania
- zachęcenie młodych ludzi do wykraczania poza treści określone w podstawie programowej dzięki atrakcyjnej formie zapoznania ze sposobem czytania i interpretowania klasyki dramatu polskiego i zagranicznego
- poszerzenie zbioru nauczycielskich narzędzi o formę pracy nad tekstami dramatycznymi według praktyk teatralnych
Grupa docelowa:
- młodzież w wieku od 14 do 19 roku życia
- klasy szkolne
- grupy teatralne działające przy szkołach z województwa świętokrzyskiego
- podopieczni ośrodków opiekuńczo wychowawczych w województwie świętokrzyskim
- uczniowie spoza Kielc z utrudnionym dostępem do kultury
Najważniejsze etapy:
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów z performatywnego czytania dramatów w kontekście tematu „Być albo nie być”, czyli zagadnienia szeroko pojętej tożsamości, w tym tożsamości kulturowej i narodowej. W trakcie warsztatów uczestnicy pod okiem literaturoznawcy i reżysera omawiali interpretowali dramaty (etap I), które zostały wybrane po konsultacjach z nauczycielami oraz po przeanalizowaniu podstaw programowych. Uczniowie, pracując z aktorami i reżyserem, mieli możliwość uzyskania wiedzy z interpretacji scenicznej tekstu. Możliwość wspólnego działania z profesjonalistami i jednocześnie pasjonatami aktywizowała uczestników do tworzenia i eksperymentowania. Zdobyli narzędzia niezbędne do współczesnej interpretacji tekstu (etap II). Mieli też okazję skonfrontowania efektów swojej pracy z innymi grupami podczas pokazu finałowego (etap III), a pozostawiona przez nich twórczość (zapis wideo), będzie przykładem dla kolejnych roczników.
Odniesienie do tematu OGP:
Projekt skupia się na pracy związanej z analizą tekstu klasycznego dramatu. Poprzez poznanie metod pracy reżyserskiej i aktorskiej analizy tekstu, młodzież zdobywa wiedzę na temat sytuacji scenicznej dramatu, konfliktów, problematyki zawartej w tekście, zdarzeń dramatycznych i charakterystyki postaci. Pozwala to na pełniejsze zrozumienie i zinterpretowania dzieła literackiego, a tym samym stwarza możliwość stworzenia współczesnej, artystycznej wypowiedzi teatralnej, która jest uzupełniona o warsztat aktorsko-reżyserski z budowania sytuacji na scenie i gry aktorskiej. Uczestnicy projektu dzięki warsztatom uczą się przede wszystkim konstruowania własnych interpretacji, konfrontują je z innymi i przenoszą na scenę. Działania te wzbogacają ich o doświadczenie pracy zespołowej.
Sesja posterowa
Archiwum Państwowe w Opolu | „Z polskim słowem na odrzańskim szlaku” | opolskie |
Białołęcki Ośrodek Kultury | Wielka zabawa i ważna sprawa - język podwórka | mazowieckie |
Biblioteka Publiczna im. K. Iłłakowiczówny w Trzciance (obecnie Biblioteka Publiczna i Centrum Kultury im K. Iłłakowiczówny w Trzciance) | Posmakuj Poezji. Projekt Promujący Poezję Polską | wielkopolskie |
Instytut Kultury Miejskiej | Gdańskie rozmówki niemiecko-polskie | pomorskie |
Instytut Książki | Mała książka - wielki człowiek | małopolskie |
Małgorzata Litwinowicz | Sól ziemi. | mazowieckie |
Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury | Biebrzańskie szuwary | podlaskie |
Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy /Akwarium Gdyńskie MIR-PIB/ | Usłysz Bałtyk | pomorskie |
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym | „Mały Przewodnik po | lubelskie |
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - oddział Dom Kuncewiczów | Spacer literacki po Kazimierzu Dolnym śladami Marii i Jerzego Kuncewiczów - "Szlak Dwóch Księżyców" | lubelskie |
Muzeum Narodowe w Krakowie | Latający dywan. Opowieści przedmiotów. | małopolskie |
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu | Miasto movie o tradycji- obrzędy, zwyczaje i tradycje ludowe w przestrzeni miejskiej Sandomierza, Zawichostu | świętokrzyskie |
Olsztyński Teatr Lalek | Tware i maski | warmińsko-mazurskie |
Ośrodek Kultury Arsus w dzielnicy Ursus m. st. Warszawy | Opowiem Wam Historię | mazowieckie |
Pole Sztuki | Przyszłość będzie inna – interdyscyplinarna edukacja przez sztukę. | mazowieckie |
Stowarzyszenie „Alternatywni” | VI Festiwal Literatury Wielorzecze | warmińsko-mazurskie |
Stowarzyszenie Homo Faber | Lublin uczy się ukraińskiego | lubelskie |
Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich „Kępianki” | Zaduszki kontra Halloween | świętokrzyskie |
Stowarzyszenie Komunikat | Festiwal Dekonstrukcji Słowa "Czytaj"! | śląskie |
Stowarzyszenie Przyjaciół Nowej Huty | Krakowski szlak Bajkoteki | małopolskie |
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej | Sztuka mówienia | mazowieckie |
Towarzystwo Teatralne Pod Górkę | Warsztaty poetycko - recytatorskie „Czas na poezję, poezja na czasie” | mazowieckie |