Letnia Akademia Rękodzieła i Sztuki
26 czerwca — 5 lipca 2023 r.
Makrama – 7 osób
- Rys historyczny – krótka historia makramy na przestrzeni wieków.
- Wiadomości ogólne, czyli z czego, na czym i co można wykonać przy pomocy węzłów makramowych.
- Omówienie niezbędnych narzędzi i materiałów, zasad dobierania i przygotowania sznurków, rozpoczynania i zakańczania robótki.
- Naukę podstawowych węzłów:
– węzeł mocujący
– węzeł płaski prosty i falisty
– węzeł żebrowy poziomy i skośny
– węzeł łańcuszkowy
– węzeł frywolitkowy
– węzeł figowy
– węzeł nad ręką i kapucyński
– węzeł „Józefina”
– węzeł rybacki - Projektowanie i wykonywanie z poznanych węzłów złożonych kompozycji:
– biżuteria: wisiorek, naszyjnik, bransoletka, kolczyki
– sowa, wieszak na doniczkę, podstawka pod gorące naczynia
– dekoracyjna makatka na ścianę - Mikromakrama – podstwa oplatania kamieni.
Prowadząca: Agata Wieczorek
Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Studiowała na wydziale Ochrony Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Choć natura jest jej bardzo bliska, powiązała swoje działania z edukacją artystyczną i rękodziełem. Od roku 2007 jest stale związana ze Stowarzyszeniem Akademia Łucznica. Pełni w nim rolę instruktora, organizatora, animatora kultury, a od roku 2020 również członka Zarządu. Ukończyła liczne kursy doskonalenia zawodowego m.in. w dziedzinie: ceramiki, wikliny, tkaniny, witrażu. Lubi poszerzać swoje umiejętności o nowe techniki rękodzielnicze (również batik czy papier czerpany nie są jej obce) i dzielić się nimi z innymi. Prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i niepełnosprawnych. Ceni technikę makramy za spokój jaki towarzyszy procesowi jej powstawania. Skupienie na wyplataniu pozwala się wyciszyć i oderwać od zabieganego świata.
Ceramika – 7 osób
- Zasady bezpieczeństwa w pracowni ceramiki – BHP;
- Zasady funkcjonowania oraz wyposażenie pracowni ceramiki;
- Materiałoznawstwo – pozyskiwanie gliny, rodzaje i właściwości mas ceramicznych, surowce do wyrobu ceramiki;
- Wypalanie ceramiki:
- wypał archeologiczny w piecu jamowym
- wypał współczesny w piecu elektrycznym budowa i obsługa pieca
- wypał redukcyjny w garnku w piecu elektrycznym
- Zdobienie ceramiki:
- zdobienie szkliwami
- zdobienie angobami
- zdobienie farbami podszkliwnymi
- Nauka technik ręcznego formowania ceramiki:
- miseczki wyciskane
- zdobienie przez odciskanie
- polerowanie wyrobów
- dekorowanie przy użyciu szlamu
- wałeczki łączone na szlam
- wałeczki zacierane
- ryt wklęsły i wypukły
- formowanie z plastra
- wykorzystanie form gipsowych i biskwitowych
- rzeźba z bryły.
- Toczenie na kole.
Prowadząca: Justyna Skowyrska-Górska
Urodzona w 1980 roku w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Mariana Czapli w 2006 roku. Aneks do dyplomu z ceramiki wykonała w pracowni prof. Teresy Platy-Nowińskiej. W 2006 roku ukończyła Studium Pedagogiczne. Od roku 2006 bierze udział w licznych projektach, pełniąc rolę instruktora, wykładowcy, organizatora, animatora kultury. Zajmuje się działalnością edukacyjną dzieci, młodzieży i dorosłych oraz terapią przez sztukę osób niepełnosprawnych. W Ośrodku szkoleniowym Stowarzyszenia "Akademia Łucznica" zarządza pracownią ceramiki. W roku 2016 została wybrana na Prezesa Stowarzyszenia „ Akademia Łucznica”. Jako instruktor, prowadzi kursy doskonalenia zawodowego w dziedzinie ceramiki. W swojej pracy skutecznie łączy doświadczenie pedagoga, z umiejętnościami artysty-plastyka. Wysoce ocenia ceramikę również jako narzędzie do pracy w art-terapii. W tej pracy glina wydaje się być narzędziem idealnym. Poprawia zdolności manualne i poprzez proces tworzenia zwiększa samoocenę, zbliża ludzi, pozwala im wyrazić siebie. Jest to materiał wyjątkowo wdzięczny, dzięki czemu każdy w dziedzinie ceramiki może odnieść sukces.
Batik – 7 osób
1. Krótka historia batiku
- batik indonezyjski (znaczenie wzornictwa, jako wyróżnika w hierarchii społeczeństwa kastowego)
- batik w Europie
- batik w Polsce (okres międzywojenny, „Warsztaty Krakowskie”)
- batik w Łucznicy
2. Materiały i przybory używane w technice batiku
3. Organizacja pracowni, zasady BHP (praca z gorącym woskiem), szczególnie przy pracy z dziećmi
- proporcje mieszanek rezerważowych (wosk, parafina)
- przygotowanie barwników i ich przechowywanie
4. Realizacja prac autorskich w technice batiku
- przygotowanie projektu pracy z uwzględnieniem wymogów techniki batiku
– projekt linearny i kolorystyczny
- zasady uzyskiwania kontrastów barwnych i walorowych
- łączenie kolorów, barwy wypadkowe
- kompozycje geometryczne w gamach ciepłych i zimnych
- kompozycje roślinne, pejzażowe wg własnych szkiców z natury
- abstrakcje
- technika wykonywania wzoru przy pomocy pędzli i lejków do wosku – różnicowanie faktur
- przeniesienie projektu na tkaninę, pierwsze nakładanie wosku, barwienie, suszenie i powtarzanie cyklu
- końcowe sprasowanie pracy
5. Batik konturowy – uproszczony – wprowadzanie barwników pędzlem
6. Omówienie prac wykonanych przez uczestników
7. Przygotowanie ekspozycji prac zrealizowanych na kursie
- omówienie walorów artystycznych
- podsumowanie wiadomości
- uwagi dot. wykorzystania zdobytych umiejętności np. w pracy dydaktycznej w szkole, domach kultury
Prowadząca: Helena Szuba
W 1979 r. uzyskała dyplom z grafiki na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego - filia w Cieszynie. Twórca, animator kultury, pedagog. Od 1987 roku nieprzerwanie współpracuje ze Stowarzyszeniem „Akademia Łucznica”, gdzie prowadzi pracownię batiku. W tej technice tworzy od lat swoje niepowtarzalne kompozycje. Swoje prace prezentowała na wielu krajowych i międzynarodowych wystawach. W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwice za całokształt twórczości. Jest członkinią ZPAP od 2007 r.
Wystawy indywidualne m.in.:
- Gliwice 96’, 98’, 2004’, 2005’, 2009’, 2012’, 2015’, 2018’
- Ciechanów 97’
- Kalisz 98’
- Warszawa 2010’
- Bytom 2014’
- Jarosław 2017’
Udział w wystawach zbiorowych:
- Viber (Szwecja) 90’
- Arthus (Dania) 91’
- Berlin 93’
- Katowice BWA „Jestem” 2006’
- Kraków „Świat batików” 2007’
- Warszawa Pałac Staszica „Współczesny batik polski” 2008’
- Katowice ZPAP „Praca Roku” 2013’
- Kraków Pałac Sztuki „Uczta u mistrzów” 2013’
- Bonn „Gliwice-Bonn” 2017’
Nagrody:
- nagroda Prezesa ZPAP Międzynarodowy Plener Malarski „Gliwice-moje miasto” 2011’
- nagroda sponsorowana Międzynarodowy Plener Malarski „Gliwice-moje miasto” 2020’