Letnia Akademia Rękodzieła i Sztuki
27 czerwca – 6 lipca 2022 r.
Sitodruk / 6 osób
Druk sitowy, sitodruk, serigrafia to taka technika druku, w której formą drukową jest szablon nałożony na drobną siatkę tkaną, metalową lub wykonaną z włókien syntetycznych. Wykonanie odbitki polega na przetłaczaniu farby przez matrycę. Na warsztatach dowiecie się m.in. czym jest siatka sitodrukowa, jak wykonać formę drukową, szablon, czym są farby wodne, plastizolowe i jak je nanosić. Prowadząca poprowadzi Was również przez proces organizacji własnych druków w określonym nakładzie. Przewidziana jest nauka projektowania plakatu i wykonanie wspólnej pracy Podstawowy program kursu sitodruku obejmuje:
- Naukę obsługi warsztatu sitodruku: naciągania sita, nakładania emulsji światłoczułej, odwarstwiania i mycia sit.
- Serigrafię z szablonu, serigrafię z naświetlonego sita.
- Przygotowanie zdjęcia cyfrowego do serigrafii w programie graficznym. Serigrafia z naświetlonego sita z wykorzystaniem zdjęcia.
- Serigrafię z wykorzystaniem metod mieszanych - szablonu papierowego i naświetlonego sita.
- Pracę wielobarwną - naukę pasowania kolorów.
- Naukę druku na różnych mediach (karton, tkanina i inne).
Prowadząca: Anna Ludwicka
Z wykształcenia jest matematykiem i grafikiem. Po studiach matematycznych (na MIM UW) przez wiele lat pracowała jako administrator sieci i systemów komputerowych. Pamięta początki internetu w Polsce. Już 1995 nauczyła się html i od tego czasu robi strony internetowe. Była pierwszą osobą w Polsce, która zrobiła serwis informacyjny dla Warszawy! Internet i projektowanie w internecie, a teraz marketing internetowy stał jej prawdziwą pasją. Drugą pasją jest Sztuka. Od zawsze rysowała i malowała, a jako informatyk projektowała strony i różne drukowane publikacje. Swoją przygodę z grafiką zaczęła na studiach na Wydziale Matematyki i Informatyki UW w czasopiśmie popularno-naukowym „Delta”, gdzie była redaktorem techniczno-graficznym i ilustratorem przez ok. 10 lat. Dzięki umiejętnościom graficzno-projektowym stała się grafikiem.
Żeby spełnić swoje marzenia zapisała się na studia graficzne na Wydziale Sztuki w Radomiu. W 2015 obroniła się i to z wyróżnieniem! Tytuł pracy magisterskiej to „Matematyka w grafice i malarstwie na wybranych przykładach”. Prace artystyczne to cykl grafik w technikach: akwaforta, akwatinta, odprysk.
Obecnie prowadzi warsztaty serigrafii/sitodruku w różnych miejscach.
Ceramika / 8 osób
- Zasady bezpieczeństwa w pracowni ceramiki – BHP.
- Zasady funkcjonowania oraz wyposażenie pracowni ceramiki.
- Materiałoznawstwo – pozyskiwanie gliny, rodzaje i właściwości mas ceramicznych, surowce do wyrobu ceramiki.
- Wypalanie ceramiki:
- wypał archeologiczny w piecu jamowym,
- wypał współczesny w piecu elektrycznym budowa i obsługa pieca,
- wypał redukcyjny w garnku w piecu elektrycznym.
- Zdobienie ceramiki:
- zdobienie szkliwami,
- zdobienie angobami,
- zdobienie farbami podszkliwnymi.
- Nauka technik ręcznego formowania ceramiki:
- miseczki wyciskane,
- zdobienie przez odciskanie,
- polerowanie wyrobów,
- dekorowanie przy użyciu szlamu,
- wałeczki łączone na szlam,
- wałeczki zacierane,
- ryt wklęsły i wypukły,
- formowanie z plastra,
- wykorzystanie form gipsowych i biskwitowych,
- rzeźba z bryły.
Podstawy toczenia na kole garncarskim.
Prowadząca: Justyna Skowyrska-Górska
Urodzona w 1980 roku w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Mariana Czapli w 2006 roku. Aneks do dyplomu z ceramiki wykonała w pracowni prof. Teresy Platy-Nowińskiej. W 2006 roku ukończyła Studium Pedagogiczne. Od roku 2006 bierze udział w licznych projektach, pełniąc rolę instruktora, wykładowcy, organizatora, animatora kultury. Zajmuje się działalnością edukacyjną dzieci, młodzieży i dorosłych oraz terapią przez sztukę osób niepełnosprawnych. W Ośrodku szkoleniowym Stowarzyszenia "Akademia Łucznica" zarządza pracownią ceramiki. W roku 2016 została wybrana na Prezesa Stowarzyszenia „ Akademia Łucznica”. Jako instruktor, prowadzi kursy doskonalenia zawodowego w dziedzinie ceramiki. W swojej pracy skutecznie łączy doświadczenie pedagoga, z umiejętnościami artysty-plastyka. Wysoce ocenia ceramikę również jako narzędzie do pracy w art-terapii. W tej pracy glina wydaje się być narzędziem idealnym. Poprawia zdolności manualne i poprzez proces tworzenia zwiększa samoocenę, zbliża ludzi, pozwala im wyrazić siebie. Jest to materiał wyjątkowo wdzięczny, dzięki czemu każdy w dziedzinie ceramiki może odnieść sukces.
Makrama / 6 osób
- Rys historyczny – krótka historia makramy na przestrzeni wieków.
- Wiadomości ogólne, czyli z czego, na czym i co można wykonać przy pomocy węzłów makramowych.
- Naukę podstawowych węzłów:
- węzeł mocujący,
- węzeł płaski prosty i falisty,
- węzeł żebrowy poziomy i skośny,
- węzeł łańcuszkowy,
- węzeł frywolitkowy,
- węzeł figowy,
- węzeł nad ręką i kapucyński,
- węzeł „Józefina”,
- węzeł rybacki.
- Projektowanie i wykonywanie z poznanych węzłów złożonych kompozycji:
- biżuteria: wisiorek, naszyjnik, bransoletka, kolczyki,
- sowa, wieszak na doniczkę, podstawka pod gorące naczynia, dekoracyjna makatka na ścianę.
Prowadząca: Agata Wieczorek
Urodzona w 1983 roku w Warszawie. Studiowała na wydziale Ochrony Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Choć natura jest jej bardzo bliska, powiązała swoje działania z edukacją artystyczną i rękodziełem. Od roku 2007 jest stale związana ze Stowarzyszeniem Akademia Łucznica. Pełni w nim rolę instruktora, organizatora, animatora kultury, a od roku 2020 również członka Zarządu. Ukończyła liczne kursy doskonalenia zawodowego m.in. w dziedzinie: ceramiki, wikliny, tkaniny, witrażu. Lubi poszerzać swoje umiejętności o nowe techniki rękodzielnicze (również batik czy papier czerpany nie są jej obce) i dzielić się nimi z innymi. Prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i niepełnosprawnych. Ceni technikę makramy za spokój jaki towarzyszy procesowi jej powstawania. Skupienie na wyplataniu pozwala się wyciszyć i oderwać od zabieganego świata.
Biżuteria z miedzi / 8 osób
- Bransolety z miedzi - trawienie, cięcie, kształtowanie bransolety.
- Zakładki miedzianej - trawienie dwustronne, wiercenie otworów.
- Połączenia elementów z blachy z łańcuszkiem (loopy otwarte i zamknięte).
- Naszyjnika z miedzi - trawienie, wycinanie piłką włosową, zapięcie z drutu.
- Kolczyków - trawienie, bigle otwarte i zamknięte z drutu, nitowanie (nity gotowe).
W czasie kursu wykonacie wiele pięknych przedmiotów własnego projektu z użyciem poznanych technik. Program zakłada również wykonanie pracy wspólnej - małego szyldu, zawieszki. Według prowadzącej - Anny Zalewskiej: Robienie biżuterii to nie hobby, to nałóg. Jeśli raz zobaczysz, co możesz wyczarować ze skrawków blachy, drucików i kamyczków to nie będziesz mógł bez tego żyć. Tak jak ja...
Prowadząca: Anna Zalewska
Urodzona w 1967 roku. Z wykształcenia grafik komputerowy. Absolwentka Oddziału Architektury Krajobrazu warszawskiej SGGW. Przez wiele lat pracowała jako grafik komputerowy w agencjach reklamowych. Od 2006 roku projektuje i wykonuje biżuterię z miedzi i srebra. Prowadzi również warsztaty ucząc tradycyjnych technik metaloplastycznych i trawienia miedzi. W Centrum Kształcenia Akademia Łucznica jest członkiem kadry pedagogicznej od 2018 roku. Prowadzi kursy certyfikowane dla indywidualnych uczestników dorosłych z zakresu kompetencji ogólnych o nazwie ,,Biżuteria z miedzi” (I i II. stopnia). Stały uczestnik krajowych i zagranicznych wystaw i targów sztuki użytkowej. Prowadzi oddzielną działalność artystyczną połączoną ze sprzedażą swoich prac i jako ,,Anna Zalewska Klejnotki’’ ma prawo do używania znaku ,,Polskie rękodzieło/Polish handmade’’ w kategorii METAL ART jako wyraz uznania dla nadzwyczajnej jakości i walorów estetycznych swoich prac z zakresu biżuterii miedzianej i innych tworzonych przedmiotów sztuki.