Kursy | Narodowe Centrum Kultury

Przejdź do treści Narodowe Centrum Kultury

Kursy | Narodowe Centrum Kultury

Przejdź do treści Narodowe Centrum Kultury

Nawigacja

  • Powrót do: Projekty Letnia Akademia...
  • O projekcie
    >
  • Aktualności
    >
  • Kursy
    >
  • Harmonogram
    >
  • Archiwum edycji
    >
  • Kontakt
    >
  • Księgarnie NCK
    >
  • Newsletter
    >
  • Patronaty
    >
  • Dla mediów
    >
  • Kontakt
    >
  • BIP
    >

Social Media

  • Kanał na facebook
  • Kanał na youtube
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na linkedin
Nawigacja
  1. NCK
  2. Szkolenia i rozwój
  3. Projekty
  4. Letnia Akademia...
  5. Kursy
  1. powrót
  2. Kursy

Ustawienia i wyszukiwarka

  • Wysoki kontrast
  • pl Change language to PL en Change language to EN
  • Rozwiń wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje otwarcie bez przeładowania strony

Kursy

Powrót do:Letnia Akademia Rękodzieła i Sztuki powrót

Ceramika (10 osób)

  1. Zasady bezpieczeństwa w pracowni ceramiki – BHP.
  2. Zasady funkcjonowania oraz wyposażenie pracowni ceramiki.
  3. Materiałoznawstwo – pozyskiwanie gliny, rodzaje i właściwości mas ceramicznych, surowce do wyrobu ceramiki.
  4. Wypalanie ceramiki:
    1. wypał archeologiczny w piecu jamowym,
    2. wypał współczesny w piecu elektrycznym¬ budowa i obsługa pieca,
    3. wypał redukcyjny w garnku w piecu elektrycznym.
  5. Zdobienie ceramiki:
    1. zdobienie szkliwami,
    2. zdobienie angobami,
    3. zdobienie farbami podszkliwnymi.
  6. Nauka technik ręcznego formowania ceramiki:
    1. miseczki wyciskane
    2. zdobienie przez odciskanie
    3. polerowanie wyrobów
    4. dekorowanie przy użyciu szlamu
    5. wałeczki łączone na szlam
    6. wałeczki zacierane
    7. ryt wklęsły i wypukły
    8. formowanie z plastra
    9. wykorzystanie form gipsowych i biskwitowych
    10. rzeźba z bryły.
  7. Toczenie na kole. 

Prowadzącą: Justyna Skowyrska- Górska - urodzona w 1980 roku w Warszawie, jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Mariana Czapli w 2006 roku. Aneks do dyplomu z ceramiki wykonała w pracowni prof. Teresy Platy-Nowińskiej. W 2006 roku ukończyła Studium Pedagogiczne. Od roku 2006 bierze udział w licznych projektach, pełniąc rolę instruktora, wykładowcy, organizatora, animatora kultury. Zajmuje się działalnością edukacyjną dzieci, młodzieży i dorosłych oraz terapią przez sztukę osób niepełnosprawnych. W Ośrodku szkoleniowym Stowarzyszenia "Akademia Łucznica" zarządza pracownią ceramiki. W roku 2016 została wybrana na Prezesa Stowarzyszenia „ Akademia Łucznica”.  Jako instruktor, prowadzi kursy doskonalenia zawodowego w dziedzinie ceramiki. W swojej pracy skutecznie łączy doświadczenie pedagoga, z umiejętnościami artysty-plastyka. Wysoce ocenia ceramikę również jako narzędzie do pracy w art-terapii. W tej pracy glina wydaje się być narzędziem idealnym. Poprawia zdolności manualne i poprzez proces tworzenia zwiększa samoocenę, zbliża ludzi, pozwala im wyrazić siebie. Jest to materiał wyjątkowo wdzięczny, dzięki czemu każdy w dziedzinie ceramiki może odnieść sukces.

Tradycyjne techniki tkackie (6 osób)

1.    Zaprojektowanie tkaniny i przygotowanie krosna do tkania.
2.    Przygotowanie materiałów na osnowę i wątek oraz wykonanie osnowy.
3.    Założenie osnowy na krosno, nawlekanie osnowy w nicielnice i przez płochę.
4.    Tkanie zaprojektowanej tkaniny splotem płóciennym (chodnik szmaciak).
5.    Tkanie zaprojektowanej tkaniny, wprowadzanie ozdobników do tkaniny.
6.    Wycięcie tkaniny z krosna, zabezpieczenie brzegów i jej wykończenie.
7.    Zaprojektowanie i wykonanie krajki na krosnach.
8.    Zaprojektowanie i wykonanie krajki na bardku.

Prowadząca: Magdalena Papakul - rodowita Podlasianka, urodzona i mieszkająca blisko granicy z Mazowszem, gdzie wzajemnie przenikają się tradycje obu tych regionów. Wspólnie z mamą, siostrą, córkami i wnuczętami kontynuuje wielopokoleniową tradycję tkacką. Prowadzi rodzinną pracownię w Mordach (pow. siedlecki). Jest członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych w dziedzinie tkactwo, co świadczy o autentyzmie jej twórczości jako ludowej (od 2011 r.), a od 2015 r. – posiada tytuł mistrza tkactwa. Uczy tkania m. in. w Nadbużańskim Uniwersytecie Ludowym w Husince, w Stowarzyszeniu Akademia Łucznica. Oprócz wykonywania tkanin zajmuje się uruchamianiem starych ludowych krosien od złożenia warsztatu, poprzez snucie, do nabrania nici w nicielnice. Tkactwo Magdaleny Papakul cechuje zgodność z tradycją regionalną Południowego Podlasia – wykonuje tkaniny starannie, stosując tradycyjne techniki, sploty i wzornictwo, tradycyjne i nowsze surowce. Wykonuje tkaniny na stroje ludowe (spódnice kratówki, pasiaste jednolite wełniane, na kamizelki, spodnie czy bluzki i koszule w perebory), tkaniny obrzędowe, dekoracyjne i pościelowe. Była wielokrotnie nagradzana nie tylko w regionie, ale też na terenie całego kraju w konkursach tkackich i za stoiska na jarmarkach za kunszt artystyczny wykonywanych prac. W 2016 r. brała udział w I Eksperckim Forum Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia nt. ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Znalazła się w grupie twórców z Podlasia odbierających decyzje MKiDN o wpisie pereborów – nadbużańskich tradycji tkackich na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Obecnie Magdalena Papakul realizuje działanie „Mistrz Tradycji 2025” pn. „Tkactwo skarbem naszego regionu!” w ramach programu „Kultura ludowa i tradycyjna” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach tego działania uczy młode osoby podstaw tradycyjnego tkactwa ludowego, aby zachować i kontynuować tę umiejętność jako ważną część naszego dziedzictwa.

Wiklina (8 osób)

  1. Wiadomości ogólne o plecionkarstwie – zarys historyczny.
  2. Stanowisko pracy plecionkarza; wyposażenie, urządzenia, narzędzia.
  3. Uprawa i przetwórstwo wikliny dla celów plecionkarskich.
  4. Wykonywanie kosza na dnie okrągłym – wykonywanie denka, prezentacja splotów w całym procesie wykonania kosza.
  5. Wykonanie pałąka.
  6. Wiklina w przestrzeni- formy ogrodowe.
  7. Zasady projektowania i aranżacji.
  8. Tradycyjne i współczesne formy plenerowe.
  9. Wykonanie wspólnego projektu formy ogrodowej.
  10. Wykonanie koszy, tac i dekoracji według własnych pomysłów z zastosowaniem poznanych splotów.

Prowadzący: Grzegorz Gortat - plecionkarstwem zajmuje się od 2002r. Zainteresowanie i umiejętności przejął od wujka, który wyplatał tradycyjne kosze. Swoje wyroby wykonuje techniką żebrowo-krzyżową. Wyplata różnego rodzaju i wielkości kosze gospodarcze, kosze dekoracyjne, płoty, tacki na owoce, a nawet kosze służące do transportu gołębi. Interesują go głównie wzory tradycyjne, które niekiedy stara się unowocześniać, by dostosować się do zapotrzebowania i wymogów rynkowych. Bazuje na tradycjach regionu radomskiego, kozienickiego i Powiśla, a wiklinę pozyskuje z własnej uprawy oraz znad Wisły. Uprawnienia instruktorskie z wikliniarstwa zdobył po specjalistycznym kursie w Stowarzyszeniu „Akademia Łucznica”, gdzie obecnie również jest wykładowcą. Posiada tytuł mistrzowski w zawodzie koszykarz – plecionkarz, wydany przez Izbę rzemieślniczą w Rzeszowie. Na co dzień mieszka i prowadzi Izbę Twórczą w Regowie Starym w gminie Gniewoszów. W 2022 roku otrzymał III Miejsce w Ogólnopolskich Mistrzostwach w wyplataniu w Nowym Tomyślu za kosz do połowu ryb – wierszy. Jest członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych oraz Stowarzyszenia Akademia Łucznica. Plecionkarstwo w Polsce zostało w 2018 r. wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.

Zobacz również:

Harmonogram
Zaobserwuj Kadry Kultury na Instagramie!
Polub Kadrę Kultury na Facebooku!
Obserwuj NCK na LinkedInie!

Szukasz pracy w kulturze?

Zachęcamy do odwiedzenia portalu www.pracujwkulturze.nck.pl

Newsletter NCK

Najnowsze informacje ze świata kultury w każdy wtorek na Twojej skrzynce mailowej!

Zapisz się
Narodowe Centrum Kultury

ul. Płocka 13
01-231 Warszawa

 

wyślij wiadomość e-mail

tel : 22 21 00 100
fax : 22 21 00 101

 

NIP: 525-235-83-53
REGON: 140-468-418

 

  • Zadania realizowane z budżetu państwa
    >
  • Standardy ochrony małoletnich
    >
  • Przetwarzanie danych osobowych
    >
  • Deklaracja dostępności
    >
  • Polityka prywatności
    >
  • Praca w NCK
    >
Instytucja nadzorująca:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© 2025 Narodowe Centrum Kultury   Struktura strony: s360   Projekt i realizacja: Rytm.Digital
Udostępnij:    
Udostępnij na Twitter Udostępnij na Facebook
Newsletter NCK
Co tydzień, we wtorek dostarczymy Ci informacje o najnowszych wydarzeniach kulturalnych w całej Polsce!
Zapisz się na nasz newsletter!
Formularz wyszukiwania strony
Zamknij okno wyszukiwania ×