Program 5. Forum Pracuj w kulturze
Przedstawiamy program tegorocznej 5. edycji Forum Pracuj w kulturze „Lider_ka w zmianie”, które odbędzie się w dniach 17-18 czerwca w Gdańsku i Sopocie. Jeśli planujecie uczestniczyć w naszej konferencji to koniecznie zobaczcie co dla Was przygotowaliśmy. Podczas Forum porozmawiamy m.in. o: kompetencjach przyszłości, dbaniu o potrzeby liderów i liderek, różnorodności perspektyw w zespole w jaki sposób można się dogadać mimo różnic i jak możemy przeprowadzić zespół przez zmianę. Przypominamy, że rejestracja na 5. Forum Pracuj w kulturze rusza 13 maja. Współorganizatorami wydarzenia są: Nadbałtyckie Centrum Kultury i Goyki 3 Art Inkubator.
Szczegółowy program wraz z opisami znajduje się poniżej.
Materiały do pobrania
Pobierz plik PROGRAM (DOCX 24.83 KB)Prelegentka:
Iwona Berent - konserwatorka zabytków, absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku Konserwatorstwo i muzealnictwo. W latach 1995-2006 inspektor w Biurze Miejskiego i Urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Od 2006 roku kierowniczka Biura Odbudowy Kościoła św. Jana w Gdańsku w Nadbałtyckim Centrum Kultury (obecnie kierowniczka Działu Opieki nad Zabytkami NCK). W latach 2007-2020 nadzorowała prace przy odbudowie kościoła św. Jana w Gdańsku (prace projektowe, konserwatorskie i adaptacyjne). Odznaczona srebrną odznaką MKiDN „Za opiekę nad zabytkami” (2005), wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (2012), Nagrodą im. prof. Jerzego Stankiewicza (2014), Nagrodą Marszałka Woj. Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego, szczególnie za opiekę konserwatorską nad Centrum św. Jana oraz Ratuszem Staromiejskim (2017), Pomorską Nagrodą Artystyczną za rok 2020 (2021).
Jak nie dać się wyprzedzić robotom i nie zostać dinozaurem na rynku pracy? Które zawody znikną, a jakie powstaną?
Prelegentka:
Kasia Syrówka - autorka corocznego, obszernego RAPORTU Future®, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Jako strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzi organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów i firmy z wczoraj do jutra. Jest uznanym ekspertem w obszarze mentoringu, posiada wiele wyróżnień oraz międzynarodowych uprawnień z tego obszaru. Jest także praktykiem biznesu z ponad 24-letnim doświadczeniem w marketingu, sprzedaży i zarządzaniu strategicznym oraz konsultingu biznesowym. Posiada wysokie kompetencje managerskie w budowaniu efektywnych i zaangażowanych zespołów. Prowadzi sesje dla managerów wyższego szczebla, warsztaty strategiczne dla Zarządów i HR oraz wykłady inspiracyjne dla biznesu z obszaru Przyszłości rynku pracy i dobrostanu w pracy.
Od zmian nie da się uciec. Czy je lubimy, czy nie, one po prostu następują, wydarzają się, bądź sami je planujemy (chcąc czy nie chcąc). W jaki sposób więc mamy przeprowadzić nasz zespół przez zmianę? Modeli zarządzania zmianą wymyślono mnóstwo. Jednak, żeby móc je stosować, dobrze sobie zadać pytanie: co się dzieje z ludźmi w obliczu zmiany? Co się dzieje z ludźmi wraz z kolejnymi etapami wprowadzania zmiany? I przede wszystkim: co taka zmiana robi mnie?..."
Prelegentka:
Lidia Kanach - Strengths Coach, HR&Comms Ekspert, trener. Od ponad 15 lat zajmuje się HR, komunikacją strategiczną i rozwojem organizacyjnym. Wierzy, że dobrze przygotowane i zrealizowane plany i strategie komunikacyjne mogą zwiększyć lub ustabilizować zaangażowanie pracowników, nawet podczas procesów zmian, a także zbudować silne przywództwo i reputację firmy zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Pracowała z wieloma kulturami, a jej doświadczenia obejmują pracę z firmami w Europie, na Bliskim Wschodzie, Azji i Afryce. W trakcie swojej kariery zawodowej zajmowała się między innymi zarządzaniem zmianą, zarządzaniem kryzysowym, komunikacją zmiany, w tym podczas przejęć i restrukturyzacji, zaangażowaniem pracowników, komunikacją wewnętrzną, zarządzaniem reputacją.
Dobrostan psychiczny to jeden z dominujących tematów na mapach megatrendów. Podczas wystąpienia opowiem o tym, jak zmapować potrzeby liderskie w tym obszarze. Jak nie zgubić się w trosce o innych? Jak zaprojektować dobrostan w swoim środowisku, zaczynając od siebie? Jakie wyzwania stawia sektor kultury w praktykowaniu zdrowia psychicznego?
Prelegentka:
Justyna Mańkowska - wiceprezeska Fundacji Katarynka. Wspiera, szkoli, sieciuje instytucje kultury w obszarze dostępności. Autorka „Wrocławskich Standardów Dostępności Kultury i Wydarzeń”. Autorka „Poradnika. Odbiorca kultury w kryzysie zdrowia psychicznego”. W tym roku w ramach stypendium MKiDN łączy 3 obszary: zdrowia psychicznego, kultury i dostępności. Rozmawia o potrzebach, mapuje wyzwania, zbiera dobre praktyki. Sieciuje sektor zdrowia psychicznego z sektorem kultury.
Różne perspektywy, potrzeby, sposoby komunikacji to tylko kilka elementów, które lider/ka potrzebuje ułożyć w całość wspólnie z zespołem, by zamiast chaosu i konfliktów, mieć bogactwo możliwości. Czasem można poczuć się, jak w oku cyklonu. Podzielę się doświadczeniem liderskim oraz dobrymi praktykami moich klientów i klientek na drodze do budowania tej równowagi.
Prelegentka:
Joanna Grandzicka - facylitatorka, trenerka i mentorka, współwłaścicielka firmy TEAL Global, pracująca z liderami i liderkami oraz ich zespołami w kierunku przywództwa włączającego i budowania organizacji w oparciu o zaangażowanie i odpowiedzialność na każdym szczeblu. Od lat wspiera instytucje kultury swoim doświadczeniem i wiedzą, rozumiejąc specyfikę i wyzwania, które stoją przed osobami zarządzającymi. Przez 12 lat współtworzyła i kierowała Gdańskim Inkubatorem Starter, który wspierał przedsiębiorców w ich codziennych wyzwaniach, szczególnie w początkowym okresie istnienia. Pracuje w przekonaniu, że różnorodność jest bogactwem organizacji i nie ma jednego scenariusza, który sprawdzi się w każdej organizacji.
Co wiemy o pracownikach jutra? Jak zapracować na ich zaangażowanie? Czego w tym zakresie możemy się uczyć od progresywnego biznesu, a czego biznes może uczyć się od nas? Gdzie jest w tym wszystkim HR i jakie są jego zadania w rozwoju organizacji przyszłości? Podzielę się garścią doświadczeń z perspektywy badacza, trenera i konsultanta biznesu.
Prelegent:
dr Iwo Zmyślony - trener i doradca w ICAN Institute oraz wykładowca Uniwersytetu Otwartego UW. Specjalizuje się m.in. w neuroprzywództwie, projektowaniu i zarządzaniu zmianą, sprzedaży przedsiębiorczej oraz kształtowaniu kompetencji przyszłości. Twórca i były szef Biura HR, obecnie HR Business Partner w Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Studiował m.in. filozofię i historię sztuki, doktoryzował się pracą nt. wiedzy eksperckiej i kreatywności w naukach empirycznych (2013). W latach 2012-2016 aktywny m.in. jako badacz i krytyk sztuki (Dwutygodnik, Kultura Liberalna, Obieg, Tygodnik Kulturalny TVP Kultura).
Podczas tego warsztatu dzięki serii ćwiczeń realizowanych w małej grupie nauczysz się:
-
mówienia swojego zdania tak, by inni lepiej Cię zrozumieli i zadawania pytań które pozwolą Ci pogłębić rozumienie innych.
-
słyszenia tego, co inni naprawdę próbują powiedzieć i kontrolowania emocji, gdy poglądy drugiej osoby wytrącają Cię z równowagi.
-
prowadzenia rozmowy tak, by zamiast rozstrzygania racji, wzmacniać relacje.
Scenariusz warsztatu oparty jest na treningu dobrej rozmowy - sprawdzonym formacie Fundacji Nowej Wspólnoty, który przygotowuje do rozmów z osobami o odmiennych poglądach oraz wzmacnia umiejętności komunikacyjne przydatne w pracy zawodowej i życiu prywatnym. Ćwiczenia - prowadzone wokół wybranego tematu - pozwalają wydobyć i nazwać najważniejsze aspekty rozmowy opartej na dialogu i redukującej potencjał konfliktu.
Prowadząca:
Joanna Zięba - współzałożycielka i członkini zarządu w Fundacji Nowej Wspólnoty, organizacji działającej na rzecz wzmacniania wspólnot i promowania dialogu społecznego w Polsce. Facylitatorka dialogów wspólnotowych i treningów dobrej rozmowy. Na co dzień pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie współtworzy studia praktyczne sztuki społeczne, a wcześniej przez ponad dekadę była związana ze specjalizacją animacja kultury. Posiada wieloletnie doświadczenie w koordynacji i tutoringu projektów społecznych i artystycznych.
Podczas warsztatu poruszymy kilka obszarów:
- Zarządzanie energią na co dzień – autodiagnoza, wspólne szukanie dobrych praktyk
- Długotrwały stres, jego konsekwencje, spirala wyczerpania emocjonalnego
- Proste rozwiązania na radzenie sobie ze stresowymi sytuacjami oraz sposoby na świadome budowanie odporności
- Narzędzia i techniki, które pozwalają się regenerować
- Wymiana doświadczeń i wzajemne inspirowanie się do zmiany nawyków
Prowadząca:
Małgorzata Jasnoch - trenerka Mindfulness MBCT przy Oxford Mindfulness Centre [wtc]. Trenerka biznesu, mentorka, certyfikowana coach metodą Action Learning, doradczyni biznesowa. Współtwórczyni i Członkini Zarządu spółki TEALGlobal, w ramach której tworzy i realizuje projekty rozwojowe dotyczące rozwijania umiejętności menedżerskich, komunikacji w zespole, zarządzania energią i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, wypracowywania strategii i rozwoju firmy przy udziale pracowników, dzielenia się wiedzą w organizacji, projektowania i wdrażania zmian. Przewodnicząca Rady Fundacji Rozwoju Mindfulness, która organizuje szkolenia nauczycielskie terapii poznawczej opartej na uważności MBCT oraz międzynarodową konferencję dotyczącą wpływu uważności na różne sfery życia w tym biznesową.
Podczas warsztatu przyjrzymy się bliżej czterem różnym modelom pracy ze zmianą. Skupimy się na praktycznym aspekcie tego, w jaki sposób skutecznie przeprowadzić zespół przez zmianę. Wspólnie wykreujemy konkretne pomysły na działania. Spotkanie będzie przestrzenią zdobywania wiedzy, motywacji i wzajemnej inspiracji.
Prowadząca:
Aleksandra Chomik - jestem trenerką umiejętności psychospołecznych, którą pasjonuje tematyka komunikacji, budowania zespołów, współpracy oraz zmiany. Zarządzam projektami społeczno-kulturalnymi. Animuję kobiece społeczności lokalne. Pracuję z grupami międzypokoleniowymi. Posiadam wieloletnie doświadczenie pracy w sektorze pozarządowym jak również współpracy z instytucjami kultury. Zafascynowana pracą na rzecz kobiet. Prowadzę warsztaty rozwojowe oraz kręgi wsparcia dla kobiet.
O kluczowej roli kompetencji poznawczych i społecznych dla lidera/liderki w zmianie.
Według Standford Digital Economy Lab, prowadzącego przełomowe badania na temat ekonomii digitalowej, do umiejętności przyszłości należą trzy obszary kompetencji: poznawcze, społeczne oraz cyfrowo-technologiczne. Jeśli te ostatnie zaliczane są do grupy tzw. twardych, jaką funkcję spełniają pozostałe? I jeśli to właśnie te ostatnie determinują, jak szybko adaptujemy się do gwałtownie zmieniającego się świata, być może bardziej właściwa jest dla nich w takim razie nazwa „kompetencje konieczne”?
Podczas wykładu inspirującego, Ula Buyuly i Magda Chołyst z Pracowni Artist in Bloom zaproszą uczestników do fascynującego uniwersum kompetencji współczesnego lidera. Poddadzą postrzeganie tzw. „kompetencji miękkich” krytycznej refleksji, przesuną ich znaczenie i pokażą, jak wykorzystać ich siłę w zarządzaniu nowoczesnymi organizacjami w kulturze.
Prowadzące: Magda Chołyst i Ula Buyuly, Pracownia Artist in Bloom
Magda Chołyst i Ula Buyuly - edukatorki, coacherki kariery, projektantki innowacyjnych procesów edukacyjnych, badaczki kompetencji przyszłości w sektorze kreatywnym i kulturalnym. Dostarczają wiedzę, narzędzia i procesy. Inspirują i pomagają odkrywać unikalne talenty. Na warsztatach i w projektach dla organizacji, pokazują, jak budować balans między twórczą satysfakcją, ekonomiczną stabilnością a dobrostanem.
Pracownia Artist in Bloom oferuje szereg usług edukacyjnych wspierających procesy profesjonalizacji środowisk twórczych: artystów, praktyków i liderów kultury oraz kreatywnych przedsiębiorców. We współpracy z instytucjami, Magda i Ula, pomagają liderom budować swoją tożsamość zawodową oraz nabyć kompetencje niezbędne do tworzenia nowoczesnych organizacji z wysoką kulturą pracy i zaangażowanym zespołem, świadomym swoich talentów i siły płynącej z różnorodności.
Zespół Artist in Bloom współpracował z organizacjami w Polsce i zagranicą, m.in. Komisją Europejska, Keychange, Art Inkubator Goyki 3, Music Export Poland, Music Cities Network, European Music Managers Alliance (EMMA) oraz licznymi instytucjami miejskimi, uczelniami i festiwalami.
Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje zarządzanie w nowoczesnych instytucjach? Podczas warsztatu skupimy się na praktycznych przykładach zastosowania AI w pracy lidera instytucji kultury, w tym procesie rekrutacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na etyczne aspekty wykorzystania AI. Uczestnicy nauczą się obsługi narzędzi usprawniających podejmowanie decyzji i optymalizację codziennych zadań.
Prowadzący:
Marcin Wolski - menadżer, trener, specjalizujący się we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze. Doświadczony edukator w zakresie TIK i STEAM. Pomysłodawca i koordynator cyfrowych projektów młodzieżowych, popularyzator nauki, wykładowca Uniwersytetu Dziecięcego UMCS. Założyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0, koordynator projektów badawczych, ekspert merytoryczny w projektach edukacyjnych. Moderator grupy społecznościowej „AI w edukacji”. Wpisany na Listę 100 SPRUC w 2019 i 2022 r.
Robert Turski - doświadczony edukator dzieci, nauczycieli, rodziców i seniorów z zakresu TIK i STEAM (m.in. rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, wykorzystanie gier wideo w nauczaniu, cyfrowy świat kultury). Specjalista w zakresie profilaktyki związanej z bezpieczeństwem dzieci w sieci. Współzałożyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0. Moderator grupy społecznościowej „AR i VR w edukacji”. Wpisany na Listę 100 SPRUC w 2018 i 2022 r.
Podczas warsztatu skupimy się na świadomym budowaniu kultury organizacyjnej, uwzględniając wyzwanie łączenia misji organizacji z potrzebami pozyskiwania środków na jej realizację. Zastanowimy się wspólnie, jak budować współodpowiedzialność osób z zespołu za strategię organizacji, budować kulturę "lidera na każdym krześle". Przyjrzymy się, co musi się zadziać, by zarówno lider/ka, jak i zespół byli/ły na to gotowe.
Prowadząca:
Joanna Grandzicka - facylitatorka, trenerka i mentorka, współwłaścicielka firmy TEAL Global, pracująca z liderami i liderkami oraz ich zespołami w kierunku przywództwa włączającego i budowania organizacji w oparciu o zaangażowanie i odpowiedzialność na każdym szczeblu. Od lat wspiera instytucje kultury swoim doświadczeniem i wiedzą, rozumiejąc specyfikę i wyzwania, które stoją przed osobami zarządzającymi. Przez 12 lat współtworzyła i kierowała Gdańskim Inkubatorem Starter, który wspierał przedsiębiorców w ich codziennych wyzwaniach, szczególnie w początkowym okresie istnienia. Pracuje w przekonaniu, że różnorodność jest bogactwem organizacji i nie ma jednego scenariusza, który sprawdzi się w każdej organizacji.
„Lista uchybień” to spektakl przygotowany przez zespół artystek(-ów) społecznych związanych ze Stowarzyszeniem Pedagogów i Pedagożek Teatru. Tworząc opowieść o wyzwaniach pracy w instytucjach kultury, zabierają głos w toczącej się dyskusji na temat kultury jako środowiska pracy. Spektakl powstał na podstawie autorskiego scenariusza napisanego w oparciu o 9 pogłębionych wywiadów z pracownikami(-cami) instytucji kultury z różnych części Polski.
Impulsem do realizacji wywiadów oraz opartego na nich spektaklu był dokument („Lista uchybień”), który został wręczony pracowniczce jednej z instytucji kultury w pierwszym dniu po jej powrocie z urlopu. Znalazł się tam szereg zarzutów dotyczących jej pracy. Zamiast dialogu z przełożoną – spis niedociągnięć. Zamiast szukania rozwiązań – plan naprawczy i groźba sankcji.
Pokazowi spektaklu towarzyszy wystawa grafik Katarzyny Belczyk, ilustratorki, która w celny i ironiczny sposób komentuje wyzwania związane na przykład z pracą artystyczną. Jej bohater potato_face_stories ma na Instagramie grono wiernych fanów(-ek).
Koncepcja Całości: Karolina Pluta
Przeprowadzenie Wywiadów: Pamela Leończyk, Dorota Ogrodzka, Karolina Pluta
Scenariusz Spektaklu: Dorota Ogrodzka, Karolina Pluta
Reżyseria: Pamela Leończyk
Asystent Reżyserki: Jan Niewiarowski
Dramturgia: Dorota Ogrodzka
Performerzy i Performerki: Iga Dzięgielewska, Karolina Pluta, Łukasz Wójcicki
Muzyka: Sebastian Świąder
Scenografia i Kostiumy: Jakub Drzastwa
Grafika i Koncepcja Wystawy: Katarzyna Belczyk
Produkcja : Paulina Andruczyk i Aleksandra Antoniuk