Data publikacji: 17.11.2008
Autor: Kadra Kultury
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

„Ekonomia kulturowa” (The Cultural Economy) nowa pozycja z serii „Kultury i Globalizacja” autorstwa Helmuta Anheiera i Yudhishthira Raja Isara

Kultury świata oraz sposoby ich kreacji, przedstawiania i podtrzymywania są w sposób głęboki obciążone procesami globalizacji, co zdaniem autorów serii Cultures and Globalization nie jest w wystarczającym stopniu rozumiane i zbadane. Za cel stawiają sobie wypełnienie tej luki. W ramach serii czołowi eksperci i przodujący naukowcy śledzą kulturowe trendy związane z globalizacją na całym świecie, co skutkować ma otrzymaniem zestawu narzędzi analitycznych obejmujących ponadnarodowe przepływy i osunięcia współczesnych kultur. Każdy tom przedstawia dane dotyczące wybranego fenomenu kulturowego – użycie między innymi kolorowych, nowoczesnych grafik informacyjnych daje ilościowy obraz kulturowych wymiarów i kształtów globalizacji.

Drugi tom serii, The Cultural Economy, analizuje dynamiczną relację, w ramach której kultura jest częścią procesu zmian ekonomicznych, które z kolei zmieniają kondycję jej samej. Książka zbiera perspektywy różnych dyscyplin w celu zbadania rozstrzygających kwestii takich jak:

·        produkcja dóbr i usług kulturowych oraz wzory globalizacji ekonomicznej

·        związek między towaryzacją ekonomii kulturowej a domeną estetyki

·    istniejące i pojawiające się formy organizacyjne dla inwestycji, produkcji, dystrybucji i konsumpcji dóbr i usług kulturowych

·       złożone relacje między twórcami, producentami, dystrybutorami i konsumentami kultury

·        polityczne konsekwencje globalizacji ekonomii kulturowej

Dzięki temu, że książka bazuje na empirycznych przykładach interakcji przemysłów kulturowych i globalizacji dostarcza wyjątkowego, niezbędnego narzędzia odniesienia jako wskazanie na „przemysł twórczy” oraz „ekonomię twórczą” jako coraz bardziej naglące kwestie w debatach ekonomicznych, urbanistycznych, dotyczących zagadnień współczesnej kultury.

Atutem książki jest zebranie głosów przodujących naukowców, znanych artystów, działaczy kultury oraz konsultantów w celu rozważenia decydujących pytać dotyczących ekonomii kulturowej.

Helmut Anheier and Yudhishthir Raj Isar, Cultures and Globalization - The Cultural Economy, Cultures and Globalization Series, SAGE Publications, 2008, s. 688, ISBN: 9781412934749 / 9781412934732.

Książka dostępna jest na stronie wydawnictwa:

www.sagepub.co.uk/booksProdDesc.nav?currTree=Subjects&level1=A00&prodId=Book230746