Profesjonalny sponsoring kultury | 21-23.09.2011 | szkolenie

Data publikacji: 21.09.2011
Średni czas czytania 6 minut
drukuj

Narodowe Centrum Kultury we współpracy z PKPP Lewiatan oraz Four Communications zorganizowało szkolenia, których celem była profesjonalizacja działań z zakresu sponsoringu kultury oraz budowanie wspólnej płaszczyzny dialogu biznesu i kultury. Szkolenia były częścią projektu Kultura i Biznes.

Jednym z jego zadań jest inspirowanie do tworzenia partnerstw przyczyniających się do rozwoju kultury oraz budowania wizerunku firm i ich marek przez działania edukacyjne. Szkolenia odbyły się 21-23 września 2011 roku w Warszawie.

Co może zyskać kultura na współpracy sponsoringowej? Jak skutecznie planować strategie sponsoringowe? Dlaczego kultura jest skuteczną platformą komunikacyjną? Czym różni się środowisko kultury od środowiska biznesu? Kwestie te poruszane były podczas dwóch szkoleń prowadzonych przez specjalistów-praktyków, mających wieloletnie doświadczenie w działaniach z obszaru sponsoringu kultury. Interaktywna forma zajęć, bezpośredni kontakt z trenerami, wymiana doświadczeń, zapoznanie uczestników z prawnymi aspektami sponsoringu, prezentacja dobrych praktyk sponsoringu kultury pozwoliły uczestnikom zdobyć praktyczną wiedzę z tego obszaru.

Szkolenia podzielone zostały na dwa bloki. Tematem pierwszego, jednodniowego szkolenia (21 września) była rola jaką odgrywa sponsoring w działaniach reklamowych i komunikacyjnych firm. Przeznaczone było ono dla środowiska biznesu: pracowników agencji PR i marketingowych, konsultantów firm doradczych, PR managerów, managerów marketingu i wszystkich zainteresowanych tematem marki i komunikacji. Drugie, dwudniowe szkolenie (22-23 września) podjęło problem pozyskania sponsora i utrzymania z nim długofalowych relacji. Do udziału w nim zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk kultury: pracownicy działów marketingu i PR w instytucjach kultury, managerowie projektów kulturalnych, pracownicy organizacji pozarządowych, fundraiserzy, konsultanci firm doradczych, niezależni artyści, jak i wszyscy ci, którzy poszukują sponsora dla swoich projektów kulturalnych.

To pierwsze tego typu szkolenie na rynku, zainicjowane wspólnie przez środowisko biznesu i kultury. Pokazuje to, że potrzebę tworzenia projektów usprawniających i promujących współpracę biznesu i kultury zauważają zarówno działacze kultury, jak i przedstawiciele firm. Potwierdzają to również konsultacje społeczne, jak i badania diagnozujące zjawisko sponsoringu kultury w Polsce. Głównym problemem jest brak długofalowych relacji i strategii sponsoringowych, dzięki którym zarówno firma, jak i instytucja kultury miałyby szansę rozwijać się. Szkolenia zostały poprzedzone przygotowaniem przez NCK i PKPP Lewiatan Kodeksu Sponsoringu Kultury. Po kilkumiesięcznych konsultacjach przybrał on formę regulacji, która, choć nieobwarowana sankcjami, ma pobudzać współpracę międzysektorową oraz ułatwiać budowanie relacji partnerskich między instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz kultury a firmami. Rozwój, przejrzystość, równowaga to tylko niektóre z jego haseł przewodnich. Zapisy Kodeksu służą pogodzeniu często odmiennych interesów stron w obszarze sponsoringu kultury oraz budowaniu i promocji dobrych praktyk w tym obszarze. Projekt Kultura i Biznes był częścią kampanii „Kultura się liczy!”. Jego elementem są również inne działania dążące do profesjonalizacji sponsoringu kultury w Polsce – między innymi debaty poświęcone wymianie doświadczeń praktyków i refleksji na temat modernizacji sfery kultury oraz współpracy międzysektorowej.

Krótka charakterystyka szkoleń

Szkolenie dla przedstawicieli środowiska kultury: Jak pozyskać sponsora na kulturę? Budowanie długofalowych relacji

Celem szkolenia było zrozumienie specyfiki sponsoringu w sektorze kultury. Uczestnicy skoncentrowali się na roli, jaką odgrywa komunikacja ze sponsorem oraz omówili problemy, z jakimi mogą spotkać się podmioty sponsorowane. Podczas szkolenia realizowane zostały ćwiczenia rozwijające praktyczne umiejętności takie jak budowanie umowy sponsoringowej oraz atrakcyjnych ofert z uwzględnieniem tworzenia pakietu świadczeń dla sponsora oraz jego wyceny. Poruszane zostały też prawne aspekty sponsoringu kultury. Uczestnicy zapoznali się z metodami współpracy ze sponsorem, które pomogą w zbudowaniu z nim długofalowej, partnerskiej relacji, opartej na obustronnych korzyściach.

Szkolenie dla przedstawicieli środowiska biznesu: Jak zyskać na sponsoringu kultury? Nowe sposoby komunikacji

Celem szkolenia było określenie roli jaką odgrywa sponsoring kultury w działaniach reklamowych i komunikacyjnych firm. Zidentyfikowane zostały możliwe korzyści ze sponsoringu kultury z uwzględnieniem jego wpływu na markę, sprzedaż, zaangażowanie pracowników, relacje z klientami. Uczestnicy dowiedzieli się dlaczego kultura jest skuteczną metodą komunikacji z klientem, jak zyskać przewagę konkurencyjną wykorzystując projekty sponsoringowe, jak budować satysfakcjonujące relacje z instytucjami kultury. Szkolenie było okazją do doskonalenia umiejętności tworzenia skutecznych strategii sponsoringowych oraz modeli oceny projektów. Omówione zostały również regulacje podatkowe związane ze sponsoringiem kultury. Szkolenie było źródłem praktycznej wiedzy oraz inspiracji do pracy nad budową wizerunku firm i silnych marek.

Szczegółowe informacje oraz program na stronie: www.kulturasieliczy.pl/sponsoring-kultury/