Ustawienia i wyszukiwarka
Nowe technologie w instytucjach kultury | relacja z konferencji | 08.06.15
W poniedziałek, 6 czerwca, w Sali Białej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyła się konferencja „Narzędzia i rozwiązania. Nowe technologie w instytucjach kultury”. Nowe technologie stanowią wyzwanie w ich rozsądnym, przemyślanym wykorzystaniu. Są wspaniałym narzędziem, które może pomóc w sprawnej organizacji pracy i komunikacji wewnątrz instytucji kultury oraz potencjałem do wykorzystania w prezentacji materiałów wystawowych.
Pierwszy panel konferencji został poświęcony zarządzaniu projektami z wykorzystaniem nowych technologii w pracy instytucji kultury. Próbowano odpowiedzieć na pytanie: jak można wykorzystać nowe technologie do monitorowania postępów pracy nad projektami oraz do lepszej komunikacji między różnymi działami firmy.
Swoimi doświadczeniami podzielili się Hubert Francuz z Działu Rozwoju w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Dariusz Sobkowicz, Zastępca Dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.
Drugi z prelegentów zaprezentował funkcjonowanie systemy działającego w Instytucie im. Adama Mickiewicza, który jest niezwykle pomocny w działaniu tejże instytucji, ponieważ realizuje ona wiele projektów poza granicami Polski, a jej pracownicy bardzo często zmuszeni są wykonywać swoją pracę podczas wyjazdów studyjnych. Wtedy najszybszą i najskuteczniejszą platformą komunikacji okazuje się system, który wykorzystuje instytut chroniąc się przed zagubieniem w gąszczu dokumentów i procedur realizacji poszczególnych etapów projektów.
Prelegenci drugiego panelu podzielili się swoimi doświadczeniami w wykorzystaniu multimediów w ekspozycjach muzealnych. Karol Mazur, Kierownik Działu Edukacji Powstania Warszawskiego, opowiedział o wykorzystaniu multimediów w trakcie lekcji muzealnych z grupami szkolnymi. Część z instalacji multimedialnych nie przydaje się podczas lekcji muzealnych, ponieważ dostęp do nich jest ograniczony do jednej bądź tylko kilku zwiedzających. Edukator zwrócił też uwagę na istotną rzecz, jaką jest odpowiednie dopasowanie formy do treści jaką przedstawia. Nie zawsze wykorzystanie multimediów służy. Czasem może zakłócić odbiór i przekazanie wiedzy.
Muzeum Powstania Warszawskiego wykorzystuje także multimedia poza murami swojej siedziby, w Internecie. Wirtualne Muzeum może stanowić zachętę dla zwiedzających bądź uzupełnienie wiedzy.
Maciej Hasse, koordynator ds. multimediów Działu Administracji i Obsługi w Europejskim Centrum Solidarności, przedstawił wyzwania jakie stoją przed instytucją wdrażającą tak wiele rozwiązań bazujących na nowych technologiach. W Europejskim Centrum Solidarności znajduje się około 200 stanowisk multimedialnych, od najprostszych odsłuchowych po bardziej skomplikowane adaptujące oryginalne eksponaty (na przykład, suwnica z wyświetlanym filmem na szybie).
Trzeci panel został poświęcony tworzeniu cyfrowych zbiorów oraz trudnościom jakie ich tworzenie nastręcza. Dr Jacek Marciniak z Zakładu Lingwistyki Informatycznej i Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu podzielił się swoimi spostrzeżeniami z tworzenia baz eksponatów (kolekcja muzealna, Sobiesciana) oraz artykułów (Pasaż Wiedzy) dla wortalu wilanowskiego.
Dr Jacek Marciniak stara się znaleźć odpowiedź na pytanie: jak ułatwić i uczynić skutecznym wyszukiwanie artykułów bądź eksponatów przez odwiedzających. Należy udoskonalić powszechne użycie tagów, aby było jak najbardziej skuteczne.
W dyskusji zabrała głos również Aldona Modrzewska, Kierownik zespołu ds. digitalizacji zbiorów na Zamku Królewskim w Warszawie, prezentując funkcjonowanie muzealnych kolekcji.
Ostatnim elementem spotkania były prezentacje firm, które na co dzień współpracują z instytucjami kultury: itWorks oraz qulto. Bez współpracy firm informatycznych realizacja wdrażania projektów multimedialnych byłaby niemożliwa.
Konferencja zakończyła się obietnicą ponowienia spotkania w celu dalszego dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz nawiązywania dalszej współpracy.