Ustawienia i wyszukiwarka
Edukacja u bram
Polsko-niemieckie seminarium i warsztaty dla edukatorów i animatorów kultury. Projekt zainicjowany przez Goethe-Institut, realizowany w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Litwie, Estonii, Łotwie, Słowenii.
Na zaproszenie Instytutu spotkają się w Łodzi edukatorzy kulturalni, animatorzy kultury, aktywiści z Polski i Niemiec - osoby doświadczone, z dorobkiem praktycznym i teoretycznym, aby zaprezentować warte rekomendacji projekty i dotychczasowe praktyki.
25 - 26 styczeń 2013
Miejski Punkt Kultury Prexer-UŁ, ul. Pomorska 39, Łódź
Celem warsztatów jest wymiana wiedzy, pomysłów i idei, pozyskanie partnerów do wspólnych inicjatyw. Długofalowym zamysłem jest próba zainicjowania polsko-niemieckiej platformy edukatorów kulturalnych a docelowo sieci o zasięgu środkowoeuropejskim.
Seminarium podejmuje trzy zagadnienia tematyczne: „Partycypacja - za i przeciw” ,”Kultura wysoka a kultura szeroka”, „Kultura, edukacja kulturalna w społeczności lokalnej”. W programie przewidziano warsztaty dla zaproszonych edukatorów i animatorów z Polski i Niemiec oraz otwartą dla szerokiej publiczności prezentację referatów wprowadzających ekspertów z Niemiec i z Polski oraz debatę końcową.
W PROGRAMIE
Piątek 25.01.2013
14.00 – 16.00, publiczna prezentacja referatów wprowadzających (wstęp wolny)
16.00 -20.00, warsztaty w 3 blokach tematycznych (obowiązują zapisy, ilość miejsc ograniczona).
Sobota 26.01.2013
10.00 – 12.00, warsztaty c.d.
12.00 – 14.00, dyskusja końcowa (wstęp wolny)
Bloki tematyczne
I. Partycypacja: „za i przeciw”
- Czy artysta może się podzielić z publicznością aktem twórczym, muzealnik muzeum, a dyrektor domu kultury „swoim” domem kultury?
- Czy projekty na prowincji realizujemy „dla nas” czy „dla nich”?
Referat wprowadzający (PL) i moderacja: Janusz Byszewski - Laboratorium Edukacji Twórczej CSW Zamek Ujazdowski Warszawa.
Referat wprowadzający (D): Anna Chruściel – Inicjatorka festiwalu The Big Draw Berlin, pracowniczka naukowa ZHdK Zürich.
II. „Kultura wysoka vs. kultura szeroka”
- Jaka kultura utrwala a jaka podważa hierarchie społeczne? Jaka edukacja kulturalna? Nauczać, czy uczyć się wzajemnie? Co oznacza dziś dla nas termin „kompetencje kulturalne”?
- Jak stwarzać warunki do żywego uczestnictwie w kulturze?
Referat wprowadzający (PL) i moderacja: Marek Sztark - Nowa Kultura
Referat wprowadzający (D): Wanda Wieczorek – Freie Universität Berlin, kultoroznawczyni i edukatorka, kierowniczka projektu ÜBER LEBENSKUNST.Schule (Freie Universität Berlin/ Pedagogika).
III. „Kultura, edukacja kulturalna w społeczności lokalnej”
- Czy urzędnicy i artyści/aktywiści kulturalni mówią tym samym językiem? Co zrobić żeby te języki się spotkały. Idee vs. procedury.
- Okrągły stół dla kultury, czy koalicje dla kultury są możliwe? Oddolne strategie dla kultury. Kultura a rozwój lokalny
- Jak kultura może stymulować ilość i jakość relacji w społeczności lokalnej, wzmacniać podmiotowość i poczucie sprawczości?
Referat wprowadzający i moderacja: Joanna Orlik - dyrektorka Małopolskiego Centrum Kultury, liderka Forum Kraków.
Referat wprowadzający (D): Andreas Kämpf – dyrektor Europejskiej Sieci Centrów Kultury (European Network of Cultural Centres), członek zarządu Federalnego Stowarzyszenia centrów socjokulturalnych (Bundesvereinigung soziokultureller Zentren).
Geneza:
Instytucje kultury poszukują dziś, w czasie demokratyzującej się kultury, nowej formuły kontaktu z odbiorcą. Zadają sobie pytanie, „kto do mnie nie przychodzi i dlaczego?” Zastanawiają się jak dotrzeć do osób i środowisk marginalizowanych, defaworyzowanych, które mają ograniczony dostęp do kultury. Jednak samo udostępnianie, upowszechnianie, dystrybucja „kompetencji” wynikających z kanonów sztuki wysokiej, dziś już nie wystarcza. W demokratycznym podejściu do kultury realizowanym poprzez nowoczesną edukację kulturalną, kluczowe jest upodmiotowienie odbiorcy, zerwanie z praktyką biernego i często powierzchownego, nieświadomego odbioru. Ambicją dzisiejszego animatora i edukatora kulturalnego jest praca z odbiorcą, pomoc w przeżyciu i „zrozumieniu” sztuki. Ale też próba doprowadzenia do sytuacji, w której świat twórcy i świat odbiorcy przenikają się i wzajemnie inspirują. I tak np. w niektórych projektach edukacyjnych Berlińskich Filharmoników uznawanych powszechnie za wzorcowe, a realizowanych w więzieniach, przedszkolach, czy domach starców, uczestnik zapraszany jest do współtworzenia procesu, współudziału w koncercie, czy raczej wspólnotowym performance muzycznym, w taki sposób, w jaki potrafi. Postawa bierna jest zamieniana w akt twórczy czy współtwórczy. W ten sposób zostaje złamana podstawowa bariera między twórcą, a odbiorcą, granice tych dwóch światów ulegają zatarciu.
O tych i podobnych praktykach, wartych rekomendacji, opowiedzą referenci i uczestnicy z Polski i Niemiec, edukatorzy kulturalni, animatorzy kultury, aktywiści - osoby doświadczone, z dorobkiem praktycznym i teoretycznym rekomendowane przez Platformę Kultury i kuratora projektu. Celem seminarium jest wymiana wiedzy, pomysłów i idei, pozyskanie partnerów do wspólnych inicjatyw. Polscy paneliści to osoby doskonale znane w środowisku, praktycy o wyrazistych poglądach i uznanych dokonaniach. Ich zadaniem jest spojrzenie na „znane zagadnienia” w sposób nowy, podjęcie próby krytycznej refleksji i autorefleksji, w twórczych dwugłosach z ekspertami z Niemiec.
Koordynacja projektu, informacje, przyjmowanie zapisow: Goethe-Institut, Dorota Swinarska, mail: Dorota.Swinarska@warschau.goethe.org
Kurator projektu: Marcin Śliwa
Współpraca: Stowarzyszenie Topografie
Patronat medialny: Platforma Kultury