Misterium taneczno-muzyczne Raphaela Rogińskiego i prezentacja lubelskiej sceny muzycznej

Data publikacji: 25.05.2018
Średni czas czytania 12 minut
drukuj

Tegoroczny festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia obfituje w premierowe koncerty i wydarzenia. Jednym z nich jest misterium taneczno-muzyczne „And we are opening the gates”. Produkcją dowodzi Raphael Rogiński – wybitny gitarzysta i kompozytor. Do tego międzynarodowego projektu artysta zaprosił dwie tancerki – Helenę Ganjalyan z Armenii i Talye Balikcioglu z Turcji oraz znanego m.in. z zespołu Nagrobki Adama Witkowskiego. W swoim koncercie-spektaklu wspólnie eksplorować będą wątki równości międzyludzkiej, problemu uchodźstwa i migracji oraz przynależności społecznej, etnicznej i kulturowej. Ważnym elementem programu Innych Brzmień, podobnie jak w latach ubiegłych, jest cykl Music IN, czyli prezentacja artystów lubelskiej sceny muzycznej.

„And we are opening the gates” w wykonaniu kwartetu: Raphael Rogiński / Helena Ganjalyan / Talya Balikcioglu / Adam Witkowski to kolejna z tegorocznych, festiwalowych premier.  Tematyka podejmowana przez artystów w tym niezwykłym projekcie to pytania dotyczące przynależności, uchodźstwa i tożsamości w dzisiejszym, skomplikowanym, zmieniającym się na naszych oczach świecie. Raphael Rogiński i zaproszeni przez niego goście, mimo iż pochodzą z różnych kręgów kulturowych, mają podobny bagaż doświadczeń i podczas Innych Brzmień postarają się poprzez syntezę muzyki i tańca uchwycić istotę swoich artystycznych poszukiwań. Jak mówi sam Rogiński, do udziału w tym scenicznym misterium pod nazwą „And we are opening the gates” (inspiracją był tu obraz autorstwa Mikołaja Roericha – genialnego malarza, naukowca i mistyka, badacza kultur Wschodu) wciągnął artystów, których łączy ze sobą podobne doświadczenie traumy „odklejenia”. Dwie tancerki, pochodzące z Armenii i Turcji oraz dwóch muzyków o korzeniach żydowskich, kurdyjskich i uzbeckich, stworzyć mają pewnego rodzaju psychodramę. Za pomocą dźwięku i ruchu zadadzą pytanie o to, w którym momencie jesteśmy jako ludzie równi. Czy tak, jak ujęto to na średniowiecznych i barokowych malowidłach, ta równość czeka nas jedynie w obliczu śmierci? Czy jedynym momentem, w którym nie zadajemy sobie pytań o rodowód, jest sytuacja krytyczna, gdy zasypana kopalnia lub zatopiona łódź podwodna nie dają szans na powrót na powierzchnię? Trudno nie odnieść wrażenia, że dziś bardziej wypada być równym, niż naprawdę przeżyć tę równość

And we are opening the gates” – misterium muzyczno-taneczne w wykonaniu grupy: Raphael Rogiński / Helena Ganjalyan / Talya Balikcioglu / Adam Witkowski (Polska, Armenia, Turcja) – 1 lipca 2018 / godz. 18:30 / Teatr Stary w Lublinie, ul. Jezuicka 1

Lubelska scena muzyczna potrafi zaskoczyć różnorodnością, pomysłowością i mnogością kooperacji pomiędzy artystami. Młode kapele coraz śmielej dochodzą do głosu, starzy wyjadacze nagrywają nowe, bardzo udane albumy, wykonawcy poszukują nowego brzmienia i form ekspresji. W ramach festiwalu posłuchać można będzie awangardowych dźwięków od Pasożytów, sprawdzić czym jest Black Art Wave w wykonaniu We Are Polarized oraz zobaczyć co nowego przygotowały grupy Naczynia oraz Plug & Play. Atrakcyjnie zapowiada się też występ nowej formacji Mikroelementy, skupiającej w składzie dużą grupę osobowości lokalnej sceny

OPIS CYKLU MUSIC IN – PREZENTACJA LUBELSKIEJ SCENY MUZYCZNEJ:  

Koncertowa odsłona cyklu edukacyjnego Music IN to prezentacja w ramach Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia nowych zjawisk na muzycznej mapie Lublina, w formie serii koncertów na Patio Próba Cafe. To także doskonała okazja, żeby przybliżyć różnorodność i wielogatunkowość muzyczną miasta.

W tym roku pokażemy m.in. dwa dobrze znane, mające w Lublinie swoją widownię zespoły – Naczynia i  Plug & Play – co istotne oba z nowym materiałem. Do tego awangardowy duet Pasożyty i We Are Polarized – nowa formacja na miejskiej mapie, reprezentująca nurt black art wave. Wydarzeniem będzie też koncert blisko dziesięcioosobowej grupy Mikroelementy, złożonej ze znanych lubelskich muzyków, w tym m.in. Jerzego Słomy Słomińskiego, Karola Kolora Gadzało czy członków grupy Sekta Denta

30 czerwca 2018 / godz. 15.00-17.00 / Próba Cafe – PATIO, ul. Grodzka 5a   
1 lipca 2018 / godz. 14.30-17.00 / Próba Cafe – PATIO, ul. Grodzka 5

W programie:

30 czerwca 2018

godz. 15:00 Plug & Play         
Polski zespół powstały na fali indie rock revival w Lublinie. Mają na koncie kilka wydawnictw płytowych, EP-ek oraz staż koncertowy na scenach polskich i zagranicznych. Ich styl, mający korzenie w klimatach typowo zimnofalowych i dance-punkowych, to obecnie energetyczne alternatywne granie oparte na indiepopowych brzmieniach i wkręcających się w ucho melodiach. W 2012 r. grupa wydała debiutancki album „Why So Close?”, który został bardzo dobrze przyjęty przez dziennikarzy muzycznych w kraju i za granicą. Zespół wystąpił na najważniejszych festiwalach w Polsce: Opener Festival, OFF Festival czy Festiwal w Jarocinie, gdzie zdobyli wyróżnienie. Artyści odwiedzili m.in. Niemcy (Berlin) oraz zostali zaproszeni do Paryża, na EuroMusic Contest 2014. Premiera ich nowego albumu przewidziana jest na jesień 2018 r. Zespół tworzą: Kuba Majsiej (wokal, gitara, syntezatory), Wojciech Papierz (bas), Wojciech Bernatowicz (syntezatory), Maciej Stachyra (perkusja), Luiza Orpik (wokal, gitara).

godz. 16.00 Naczynia          
Zespół powstał w 1998 roku, a jego nazwa pochodzi z filmu Jima Jarmusha „Noc na ziemi”. Grupa ma na swoim koncie koncerty zarówno w całym kraju, jak i za granicą (Węgry, Ukraina). W 2006 roku kultowe wydawnictwo OBUH records wydało debiutancką płytę formacji pt. „Naczynia zespołem”. Materiał ten został nagrany w studiu „Rogalów Analogowy”, na sprzęcie z minionej epoki. Płyta zespołu prezentuje sporą dawkę nieokrzesanego i „młodzieńczego” uroku oraz szerokie spektrum muzyczne, od piosenki, powiedzmy nowo-falowo-rockowej, przez nie pozbawione humoru garażowo-progresywne peregrynacje, po gitarowo-psychodeliczną czaderkę okraszoną saksofonem. Naczynia mają też na koncie nowe instrumentacje do filmów animowanych „DOM” W. Borowczyka i J. Lenicy z 1958 i „LABIRYNT” J. Lenicy z roku 1962, które wykonują na żywo podczas projekcji. Na bazie tych instrumentacji została zarejestrowana w studiu „Rogalów Analogowy” druga płyta zespołu, która czeka na wydanie. Aktualna twórczość muzyczna Naczyń to rozimprowizowane kompozycje czerpiące ze źródeł rocka psychodelicznego, jazzu, krautrocka, postrocka i awangardowej plastyki przełomu lat 50. i 60.

1 lipca 2018

14:30 Mikroelementy
Mikroelementy to dziewięcioosobowa orkiestra powołana do działania w celu uzdrawiania za pomocą dźwięku. Zespół tworzy muzyczny organizm oparty na medytacyjnym transie, który jest wspólnym mianownikiem dla muzyków wywodzących się z różnych światów dźwiękowych. Wzajemna otwartość na energię poszczególnych członków składu oraz skłonność do spontanicznej improwizacji jest fundamentem tworzonej przez nich muzyki. W gronie artystów, którymi się inspirują (a także reinterpretują ich utwory) znajdują się tacy twórcy jak: John Coltrane, Fela Kuti czy Don Cherry. Skład kapeli to wyjątkowy kolaż osobowości: najbardziej doświadczeni członkowie zespołu – ikona bębniarstwa w Polsce – Jerzy „Słoma” Słomiński oraz kontrabasista Karol „Kolor” Gadzało połączyli siły z muzykami związanymi z alternatywną sceną muzyczną Lublina: Maćkiem Połynko, Łukaszem Prokopem, Łukaszem Gładyszem, Lidią Szpulką i Tadeuszem Cieślakiem (znanymi z takich formacji jak min. Sekta Denta, Joseph Wieniawski Sextet, Betanjehu, Piołun czy Techytrze) oraz ugruntowanymi już na lubelskiej scenie muzykami zasilającymi sekcję dętą: Marcinem „Kabatem” Kowalczukiem oraz Piotrkiem „Maupą” Gołębiewskim znanymi m.in. z legendarnego składu „Skubańce”.

15:45 Pasożyty
Formacja oparta na dwóch doświadczonych muzykach i animatorach, którzy inspirując się jazzem, minimalizmem i muzyką electro-akustyczną, przy pomocy loopów, sampli i prostych syntezatorów analogowych, budują złożone struktury rytmiczne i melodyczne, zachowując przy tym klubową motorykę swojej muzyki. Duet tworzą Jacek Steinbrich i Sławomir Księżniak.

16:20 We Are Polarized
We Are Polarized to zderzenie dwóch światów, magnetyzm przeciwieństw, harmonia kontrastów. Wyrażają swoją ideę poprzez własny styl Black Art Wave, scalający skrajne gatunki muzyczne. Neoklasyka, elektronika, metal – to tylko część z nich. Zespół tworzą: M. Laure – pianistka, kompozytorka i jedna z założycielek projektu Transilvia, Grako – kontrabasista i kompozytor (basista Bremenn, ex basista Transilvii) oraz wokalistka Claire X (ex Transilvia).

***

W programie festiwalu Wschód Kultury Inne Brzmienia nastąpiła zmiana – zamiast zespołu Way Station usłyszymy grupę Alinda, która w swojej muzyce łączy w spójną, przemyślaną całość post-rock, elementy metalu, prog rock, a nawet ambient i elektronikę.

***

Wschód Kultury to projekt kulturalny integrujący środowiska artystyczne miast Polski Wschodniej (Białegostoku, Lublina i Rzeszowa) i artystów krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy), realizowany przez Narodowe Centrum Kultury oraz trzy wspomniane miasta. Ideą projektu jest wspólne odkrywanie tego, co niepowtarzalne w każdej z kultur, a także wymiana doświadczeń artystycznych. Z biegiem czasu festiwal stał się pomostem włączającym naszych wschodnich partnerów w obieg kultury europejskiej. W 2018 roku Wschód Kultury będzie realizowany po raz szósty. Przedsięwzięcie powstało dzięki zaangażowaniu środowisk twórczych, samorządów wschodniej Polski oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji na temat festiwalu: www.innebrzmienia.eu oraz www.wschodkultury.eu