Co słychać na wschodzie? Festiwal Wschód Kultury - Inne Brzmienia

Data publikacji: 22.05.2025
Średni czas czytania 12 minut
drukuj

Dwie wyjątkowe, świadome i wszechstronne artystki z kręgu muzyki elektronicznej – Newa i NFNR oraz post rockowe Flower & Pines zamykają program muzyczny tegorocznej edycji festiwalu Wschód Kultury - Inne Brzmienia, który odbędzie się w Lublinie w dniach 3-6 lipca. To 18. edycja organizowanych przez Warsztaty Kultury lubelskich Innych Brzmień i 12. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski - Lublin, Białystok i Rzeszów.

Prezentacja najciekawszych zjawisk zza naszej wschodniej granicy to nieodłączna część festiwalu, która stanowi jego wyróżnik i ważne pole programowych eksploracji. Inspiruje nas to, co aktualne, odważne i co pojawia się na playlistach lokalnych publiczności z krajów Partnerstwa Wschodniego. Chcemy pokazywać tych, którzy wymykają się schematom i podobnie jak my, wszędzie szukają innych brzmień.

W tym roku muzycznie podróżować będziemy do najbliższych są siadów, czyli Ukrainy i Białorusi, a festiwalową trasę na wschód zakończymy aż na Kaukazie.


Flower & Pines - białoruska grupa, na co dzień funkcjonująca we Wrocławiu i wydająca w znakomitym Requiem Records, to dziś jeden z najciekawszych kolektywów post rockowych jakie pojawiły się na naszym rynku. Artyści grają mroczne, przejmujące koncerty, często posiłkując się multimediami oraz łącząc obraz z dźwiękiem. Do post rockowej bazy dodają też składniki takie jak dark ambient czy noise, co tylko potęguje efekt. Tematem przewodnim ich ostatniego albumu jest szeroko rozumiana walka o wolność.


Newa - pochodząca z Tbilisi dj’ka, producenta, kuratorka, a także rezydentka słynnego klubu Bassiani. Pionierka sceny techno i drum’n’bass w Gruzji. Swoje pierwsze sety i nagrania prezentowała już w 2012 roku. Dziś, w zasadzie na zmianę, koncertuje w wielu miejscach na świecie, a jednocześnie nieustannie rozwija gruzińską scenę muzyki elektronicznej, gdzie z biegiem lat stała się jedną z kluczowych postaci. Niezależna muzyka taneczna we współczesnej Gruzji spełnia dziś wiele istotnych funkcji. Nie tylko rozrywkową, ale także polityczno-społeczną, feministyczną, równościową. Regularnie bywa też narzędziem obywatelskiego buntu i sprzeciwu. Newa z całą pewnością jest jedną z twarzy i ambasadorek tej ważnej i aktualnie mocno wibrującej sceny. 


NFNR - pod tym pseudonimem kryje się pochodząca z Kijowa artystka i kompozytorka Olesia Onykiienko. Jej muzyka obejmuje bardzo szeroki wachlarz brzmień elektronicznych. Równie swobodnie czuje się na polu ambitnego IDM, delikatnego, klimatycznego ambientu, jak i mocnego, tanecznego techno. Tworzy też muzykę ilustracyjną, teatralną oraz filmową. Szerokim echem odbiła się m.in. jej ścieżka dźwiękowa do prezentowanego na festiwalu Berlinale, przejmującego filmu “Intercepted”, ukazującego pełnoskalową inwazję Rosji w Ukrainie. NFNR to zdecydowanie jedna z najciekawszych artystek na elektronicznej scenie Ukrainy, a patrząc na dynamiczny rozwój jej talentu i skali artystycznych poszukiwań, niebawem też szerszej sceny europejskiej. 


Kogo jeszcze usłyszymy na Innych Brzmieniach?

To już kolejni artyści, którzy dołączyli do programu festiwalu. Wcześniej organizatorzy Innych Brzmień ogłosili, że w Lublinie wystąpią także:

  • Voivod – legendarna metalowa grupa z Kanady, grająca nieprzerwanie od 1982 roku. Voivod zajmuje ważne miejsce w historii światowego thrash metalu. Prawdziwy przełom przyszedł jednak kilka lat później, kiedy artyści zrobili zwrot w stronę metalu progresywnego, stając się jednym z najważniejszych zespołów w historii tego gatunku.
  • The EX – pochodząca z Niderlandów ikona europejskiej kontrkultury i jeden z czołowych, punkowych kolektywów w dziejach muzyki alternatywnej.
  • A Place to Bury Strangers – słynne amerykańskie trio grające alternatywnego rocka z elementami noise, shoegaze, post punka czy też free improv.
  • The Messthetics & James Brandon Lewis – instrumentalne trio z USA, powołane do życia przez muzyków legendarnej formacji Fugazi, które tym razem zaprosiło do współpracy znakomitego saksofonistę i kompozytora Jamesa Brandona Lewisa.
  • PETBRICK – niesamowity duet tworzony przez Wayne’a Adamsa, szefa londyńskiego Bear Bites Horse Recording Studio oraz Iggora Cavalerę, czyli kultowego perkusistę, znanego choćby z Sepultury czy Cavalera Conspiracy.
  • Maria W. Horn – pochodząca ze Szwecji artystka i kompozytorka, dla której dźwięk jest punktem centralnym twórczych poszukiwań.
  • Butch Kassidy – post-rockowa załoga z Londynu będącą jedną z największych europejskich nadziei na scenie mocnej muzyki gitarowej. 
  • Zamilska - polska artystka i producentka poruszająca się na gruncie szeroko rozumianej muzyki elektronicznej.
  • Raphael Rogiński & Iztok Koren - duet stworzony przez doświadczonych artystów, których łączy odwaga w poszukiwaniu kolejnych muzycznych wyzwań, techniczna biegłość w opanowaniu instrumentów oraz fenomenalna wyobraźnia twórcza.
  • Ivo Shandor & The Gozer Worshipers - nowa trójmiejska formacja, która porusza się swobodnie zarówno na styku jazzu i improwizacji, gitarowego hałasu, jak i psychodelicznego transu.
  • Mitsune - absolutnie wybuchowa mieszanka japońskiego folku zmiksowanego z europejskim punkiem, muzyką psychodeliczną, brzmieniami krautrocka, klasycznymi filmowymi soundtrackami, a nawet muzyką obrzędową.
  • MaidaVale - pochodząca ze Szwecji grupa założona w 2016 roku przez cztery dziewczyny, których niepowtarzalny styl to wypadkowa psychodeli, indie rocka, transowego groove’u i wpadających w ucho melodii.
  • Emmeluth’s Amoeba - duńsko-norweski kwartet instrumentalny, łączący w sobie wszystko to, co najlepsze w skandynawskim podejściu do jazzu i muzyki improwizowanej.

Każdego roku istotne miejsce w programie Innych Brzmień zajmuje wyjątkowa wytwórnia muzyczna, która stanowi pretekst do opowieści o wydawaniu muzyki w różnych częściach świata, pozwala zderzać ze sobą zarówno odmienne modele biznesowe jak i podejścia do dźwięku, ale też pokazuje jak konteksty kulturowe determinują procesy wydawnicze. W tym roku gościć będziemy nowojorską oficynę Stone Tapes, a lubelska prezentacja obejmie trzy niezwykłe koncerty, kuratorowane i przygotowane przez trzech wyjątkowych artystów. Będą to kolejno - jeden z najbardziej wpływowych twórców ambientu, czyli Laraaji, wybitny gitarzysta i współzałożyciel Sonic Youth - Lee Ranaldo oraz Yonatan Gat - muzyk i producent, jak nikt inny łączący punk, improwizację, muzykę świata oraz awangardę. Każdy z nich słynie z własnego, autorskiego podejścia do muzyki i dźwięku, co stanie się tematem ich dedykowanych festiwalowi specjalnych koncertów. 


Podczas tegorocznej edycji publiczność pozna również efekty współpracy organizatorów z Cryptic Glasgow i szkockim festiwalem Sonica realizowanej w ramach UK/Poland Season 2025. W ramach prezentacji w Lublinie zobaczymy następujące projekty:

  • Ela Orleans – mieszkająca w Glasgow i Paryżu polska kompozytorka i artystka audiowizualna. W Lublinie zaprezentuje jeden ze swoich czołowych projektów – słynny Night Voyager oparty muzycznie na brzmieniu syntezatora, thereminu, skrzypiec i wokalu, którym towarzyszą archiwalne nagrania NASA z misji księżycowej Apollo z 1969 roku.
  • Dopey Monkey i goście – szkocki zespół stworzony przez Martina Lee Thomsona (eufonium) i Danielle Price (tuba). Muzycznie oscyluje on pomiędzy funky, jazzem i muzyką eksperymentalną a folkiem i klasyką. Na potrzeby festiwalu Wschód Kultury –  Inne Brzmienia oraz sezonu artystycznego UK/Poland 2025, Dopey Monkey powołał do życia specjalny projekt z lubelskimi artystkami z grupy Zielona Girlanda oraz multiinstrumentalistą Tomaszem Graczykiem.  
  • Sing the Gloaming instalacja wizualno-dźwiękowa, której autorami są profesor Simon Kirby i artyści/muzycy Tommy Perman i Rob St. John. Punktem wyjścia do tego niesamowitego projektu jest słowo „ghlei” – pradawny wyraz, używany już 5000 lat temu, oznaczający światło. Podczas festiwalu, można będzie też wysłuchać prezentacji na temat procesu twórczego, którą wygłosi Rob St. John.

O festiwalu Inne Brzmienia  

Każdego roku festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia zaprasza w muzyczną podróż do krainy dźwięków, które wymykają się schematom, zachęca do odkrywania artystów i artystek, którzy przesuwają granice gatunków, mówią o ważnych sprawach albo po prostu – dostarczają widowni emocji i doświadczeń, które zostają w głowie i ciele na długo po wybrzmieniu ostatniego akordu.

W świecie, gdzie festiwale muzyczne często stają się zakładnikami wskaźników popularności i prezentacji jednorocznych gwiazd, Inne Brzmienia to przestrzeń dla poszukiwaczy i poszukiwaczek, dla tych, którzy pragną autentycznych wrażeń i muzycznych olśnień. To bezpieczna przystań dla osób kochających muzykę i okazja do spotkań z artystami i artystkami z całego świata, dla których muzyka jest ważną formą wypowiedzi.

To 18. edycja organizowanych przez Warsztaty Kultury lubelskich Innych Brzmień i 12. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski – Lublin, Białystok i Rzeszów. 

Wstęp na festiwal niezmiennie jest bezpłatny, a kolejne ogłoszenia już niebawem!


Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu.

Wschód Kultury – Inne Brzmienia          
3-6 lipca 2025 
Lublin, Błonia pod Zamkiem

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Organizatorzy festiwalu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie.    Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia działa na rzecz równości płci w branży muzycznej w sieci Keychange.