Zuzanna Kwapińska
Wyraz KLUCZOWY jest nie tyle używany niezgodnie ze swoim znaczeniem, ile ogromnie nadużywany. Rozmiłował się w nim język reklamy, a także publicystyka. Teksty biznesowe i urzędowe są wręcz przesycone „kluczowymi aspektami”, „kluczowymi problemami”, „kluczowymi kwestiami” czy „kluczową rolą”. Co chwila słyszymy lub czytamy, że coś „jest kluczowe dla czegoś” albo w ogóle „jest kluczowe” i kropka. A przecież mamy tyle słów, których można użyć w takich znaczeniach i kontekstach: są główne aspekty i zasadnicze problemy, są istotne sprawy i bardzo ważna rola, jaką coś lub ktoś może odgrywać. Coś może mieć również duże znaczenie dla czegoś, może także być rozstrzygające, decydujące albo po prostu najważniejsze.
Źródło: [SO PWN; SJP PWN; USJP; NSPP; WSPP; Baza CKS]