Recenzje | Narodowe Centrum Kultury

Przejdź do treści Narodowe Centrum Kultury

Recenzje | Narodowe Centrum Kultury

Przejdź do treści Narodowe Centrum Kultury

Nawigacja

  • Powrót do: Projekty Festiwal Eufonie
  • O festiwalu
    >
  • Aktualności
    >
  • Multimedia
    >
  • Recenzje
    >
  • Archiwum edycji
    >
  • Kontakt
    >
  • Księgarnie NCK
    >
  • Newsletter
    >
  • Patronaty
    >
  • Dla mediów
    >
  • Kontakt
    >
  • BIP
    >

Social Media

  • Kanał na facebook
  • Kanał na youtube
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na linkedin
Nawigacja
  1. NCK
  2. Projekty kulturalne
  3. Projekty
  4. Festiwal Eufonie
  5. Recenzje
  1. powrót
  2. Recenzje

Ustawienia i wyszukiwarka

  • Wysoki kontrast
  • pl Change language to PL en Change language to EN
  • Rozwiń wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje otwarcie bez przeładowania strony

Recenzje

Powrót do:Festiwal Eufonie powrót

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie (2019)

Kto z nas jest tancerzem?

Miesza się w tym spektaklu niezwykle ludowa przyziemność melodii z mocno metaforyczną choreografią trzech tancerzy. W pewnym momencie wchodzą oni w interakcję ze śpiewającą. Przytulają się do niej, owijają się wokół niej. Gdy wybrzmiewa natępna piosenka, tancerze biegną na kolejne piętro, a schodami po drugiej stronie wspinamy się my (…)

Pełne zanurzenie w dźwięku

Dyrygent (Zsolt Nagy) podniósł rękę i po samym jej wyrazistym ruchu wiedziałem, że wykonanie utworu będzie się opierało na wielkiej precyzji. Po „Introitusie” zabrzmiało „Kyrie”, w którym dało się zauważyć dobrą współpracę głosów solowych. Następnie Tomasz Konieczny (bas) w „Tuba Mirum” pokazał niezwykłą siłę swojego głosu, a w kolejnym fragmencie wraz z Anną Radziejewską (alt) niezwykły dramatyzm, który potrafi stworzyć dźwiękami niskich rejestrów. Niezwykle mocno zadziałało na mnie „Recordare” – wyraźnie uchwycono w nim znajome mi słowa i melodię pieśni „Święty Boże, Święty Mocny”.

Potężna dawka klezmersko-słowiańsko-jazzowej energii

Repertuar, który muzycy zaprezentowali na deskach Teatru Palladium, to kompozycje Davida Krakauera („Keepers of the Flame”, „The New Year After”, „Love Song for Lemberg”, „Romanian Wine Cellar”, „Moskowitz and Loops of It”) oraz melodie tradycyjne zaaranżowane przez orkiestrę. To potężna dawka klezmersko-słowiańsko-jazzowej energii, do tego improwizowanej. 

Gra Bacha, Ravela i… aranżuje techno na fortepian! Wielki talent z Luksemburga w Filharmonii

Podczas warszawskiego festiwalu Eufonie 2019 wykonał program „Conversations with Wojciech Kilar”, który został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność. „Jego interpretacji ścieżki dźwiękowej do filmów «Dziewiąte wrota» i «Exodus» w stylu detroit techno – nigdy nie zapomnimy” – pisała po tym występie Kinga Wojciechowska na portalu prostoomuzyce.pl.

Polskie requiem Krzysztofa Pendereckiego na Eufonie

- To jest chyba jeden z najlepszych utworów Krzysztofa Pendereckiego, a Penderecki jest jednym z najlepszych kompozytorów współczesnych na świecie, więc to jest faktycznie muzyka na najwyższym poziomie - zaakcentował Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński. Złożył również najlepsze życzenia w związku z 86. urodzinami kompozytora.

O Gismondzie, który pokonał Primislao

Dzieło w trzech aktach zaprezentowała znakomita {oh!} Orkiestra Historyczna z Martyną Pastuszką, jako dyrygentką i pierwszą skrzypaczką. Grala jak w transie, z temperamentem i werwą. Świetnie dawały znać o sobie smyczki grające na starych instrumentach, stary fagot, chitarrone, czasami w cichszych partiach słychać było klawesyn.

Eufonie – koncert Estończyków

Dla spragnionych wyciszenia i kontemplacji była to uczta muzyczna. Śpiew chóralny to największa wspaniałość, jaką można otrzymać od artystów z Estonii. Chyba żaden kraj, jeśli chodzi o tradycje śpiewu chóralnego, nie może się równać z Estonią. A Collegium Musicale ze swoim szefem Endrikiem Üksväravem, który również jest śpiewakiem, należą do najlepszych z najlepszych. Zyskali miano ambasadora muzyki estońskiej na świecie.

Eufonie 2019 – Pieśni o śmierci

Wiele obiecywałam sobie po Pieśniach o śmierci w ramach Eufonii i nie zawiodłam się. Tekst Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią po mistrzowsku przeczytał Jan Frycz. Monodram przeplatał się ze szesnastowiecznymi pieśniami o śmierci, z drugim znaleziskiem włącznie, w wykonaniu Adama Struga i Monodii Polskiej, specjalizujących się  w wykonawstwie pieśni polskich przekazywanych ustnie z pokolenia na pokolenie.

Recenzja zagraniczne (international reviews)

  • «Eufonie» – музыкальный фестиваль стран Центральной и Восточной Европы

  • Hasmik Movsisian attends EUFONIE Festival in Warsaw

Recenzje drukowane:

Pobierz plik дудин (PDF 1.05 MB)

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie (2018)

Europa Środkowo-Wschodnia na festiwalu Eufonie

O tym, jak zrodziła się idea Eufonii, oraz co nas czeka podczas festiwalowego tygodnia opowiadali w audycji organizatorzy wydarzenia oraz artyści. [...] [Polskie Radio]

Edward Chudzik: Eufonie to wielki festiwal z wielkimi koncertami

– Dowodzi tego wielkie otwarcie wielkim jubileuszowym koncertem poświęconym Krzysztofowi Pendereckiemu – mówił w Dwójce Edward Chudzik, wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury – organizatora I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie". [...] [Polskie Radio]

"Eufonie". Muzyczne oblicze Europy Środkowo-Wschodniej

[...]Nazwa "eufonie" i geograficzne nakreślenie obszaru zainteresowań programowych, narzucają paradygmat myślenia: o wspólnym, zgodnym, pięknym brzmieniu. Jak zatem chcą je ukazać autorzy koncepcji i programu: czy będzie to poszukiwanie wspólnego mianownika estetycznego lub stylistycznego, czy może jedynie odwoływanie się do wspólnoty historycznych dośwadczeń maszego regionu Europy? Czy w tej historycznej perspektywie sięgamy jedynie do czasów powojennych, czy próbujemy spoglądać w dalszą przeszłość? A może po prostu odkrywamy wobec nas samych i publiczności europejskiej muzykę, wywodzącą się z innych pokładów wrażliwości i, częściowo także, korzeni kulturowych? Czy to w ogóle możliwe?

Na te pytania odpowiadać będą goście audycji: dr Mieczysław Kominek - przewodniczący Rady Programowej Eufonii, Olga Smetanova - członek Rady Programowej i Edward Chudzik - z-ca dyrektora NCK. [...] [Polskie Radio]

Jarosław Sellin o festiwalu Eufonie: warto poznawać kulturę regionu

- Chcemy, aby Europa Środkowo-Wschodnia przyzwyczaiła się, że co roku w Warszawie będzie się odbywał festiwal muzyczny Eufonie. Szykujemy się już do drugiej edycji tego wydarzenia - mówił na antenie Polskiego Radia 24 Jarosław Sellin, wiceminister kultury.

[...]

Wiceminister kultury zaznaczył, że zachwyciła go frekwencja na organizowanych wydarzeniach. - Ludzie masowo wypełniali sale koncertowe. Przy okazji odbyła się też konferencja muzykologów, której efektem będą publikacje dotyczące refleksji nad muzyką naszego regionu - dodał gość programu. [...] [Polskie Radio]

Festiwal Eufonie, czyli Arvo Pärt, Aleksandra Kurzak i goście z Budapesztu

Ostatni dzień Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego zakończonego w dniu urodzin kompozytora 23 listopada koncertem w Teatrze Wielkim w Warszawie, w którym wzięła udział wielka niemiecka skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, był zarazem pierwszym dniem innego festiwalu – debiutujących w tym roku Eufonii.

Debiut debiutem, a już widać skalę. Festiwal ma wyraźną linię programową – poświęcony jest muzyce Europy Środkowej i Wschodniej. [...] [Co Jest Grane]

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie - od 23 listopada

[...] "Chcemy, żeby w Warszawie od tego roku, roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez wiele krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a w niektórych przypadkach uzyskania po raz pierwszy w ich historii niepodległego państwa, przeglądane były nasze tradycje muzyczne w Warszawie, w ramach festiwalu muzyki Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin. [...] [dzieje.pl]

NOSPR z przyszłym szefem

[...] Właściwym tematem tego festiwalu jest muzyka naszego regionu szeroko pojętego, bo obejmującego Europę Środkową, Wschodnią i Skandynawię. Inaczej niż dawna Aksamitna Kurtyna, wymyślona niegdyś przez Andrzeja Chłopeckiego jako połączenie pojęć aksamitna rewolucja i żelazna kurtyna, która odbyła się tylko raz we Lwowie i w Krakowie i zawierała wyłącznie dzieła współczesne, na Eufoniach pojawiać się ma twórczość z różnych epok. [...] [Dorota Szwarcman]

Penderecki: jeden dzień, dwa festiwale

[...] 23 listopada to dzień urodzin Krzysztofa Pendereckiego, w tym roku szczególnych, bo osiemdziesiątych piątych. Życzenia odbierał zatem przed koncertem, w trakcie i jeszcze po jego zakończeniu, wykazując znakomitą kondycję, poczucie humoru oraz pewien dystans, który zresztą zawsze go cechuje. Na szczęście w powodzi słów nie zaginęła muzyka. [...] [Rzeczpospolita]

W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej koncert z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

[...] W dzień urodzin Krzysztofa Pendereckiego - 23 listopada w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbył się koncert podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadził Krzysztof Penderecki. Tego wieczoru dyrygował również Krzysztof Tworek, Christoph Eschenbach oraz Leonard Slatkin.

Wystąpiły połączone chóry Filharmonii Narodowej i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Solistką była, zaprzyjaźniona z kompozytorem, skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, dla której Penderecki napisał w 1995 r. II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy". Koncert jest jednocześnie inauguracją I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. [...] [dzieje.pl]

U progu niepodległości. Akiko Suwanai na festiwalu "Eufonie"

"Filharmonię Dwójki" wypełniła twórczość kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory: Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech. [...] [Polskie Radio]

Arvo Part uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis

Estoński kompozytor Arvo Part został uhonorowany w niedzielę w Warszawie Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odznaczenie wręczył wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin podczas koncertu na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. [...] [RMF Classic]

Arvo Pärt odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis

[...] – Jest twórczość, której nie da się objaśnić, bo pochodzi nie z tego świata – to muzyka, która często jest także jedną z form poszukiwań Boga. Taka jest właśnie twórczość Arvo Pärta – niezwykle uduchowiona, reprezentująca kontemplacyjny nurt muzyki współczesnej, o którym często się zapomina – powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, wręczając estońskiemu kompozytorowi Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. [...] [MKiDN]

Kompozytor Arvo Part doktorem honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

[...] Po przytoczeniu biografii kompozytora, Łukaszewski powiedział, że "Arvo Part wytworzył jedyny niepowtarzalny styl kompozytorski. Wypracował niezwykły sposób wnikania w sferę sacrum". Zdaniem [prorektora ds. nauki prof. zw. dra hab. Pawła] Łukaszewskiego, Part "to mistyk, niezwykle skromy i uduchowiony". 

"Jego muzyka jest ikoną, jest świadectwem wiary, a jego kompozycje pozwalają nam zagłębić się w brzmienie pojedynczego dźwięki czy harmonii struktury dźwiękowej słowa, zespolonych ze sobą w sposób idealny" - dodał. Podkreślił, że "jego muzyka pomaga w skupieniu, wytchnieniu, jest przeciwieństwem zgiełku dzisiejszego świata i pędzącego czasu". [...] [dzieje.pl]

Kurzak śpiewa Góreckiego. Festiwal Eufonie

[...] Zastanawiałem się czy gwiazda opery sprawdzi się śpiewając proste lamentacje Henryka Mikołaja Góreckiego w III Symfonii Symfonii pieśni żałosnych? Byłem przekonany, że artystka w tej poetyce po prostu się nie odnajdzie, a jej występ będzie repertuarowym kuriozum. Obawiałem się, że Kurzak przekombinuje i wykona ten utwór nadmiernie operowo, zmanierowany sposób. Całe szczęście – byłem w błędzie.

Śpiewaczka [...] potraktowała dzieło Góreckiego dokładnie tak jak trzeba je potraktować, czyli z prostotą i z wyczuciem. [...] [Oskar Łapeta]

"Eufonia": Węgrzy dodali nam życia

Finałowy występ Budapeszteńskiej Orkiestry Festiwalowej podniósł w sobotę temperaturę organizowanych po raz pierwszy w Warszawie „Eufonii”. [...]

Na Festiwalu „Eufonie” Budapeszteńska Orkiestra Festiwalowa połączyła zabawę z wielką symfoniką. Z jednej strony były łatwo wpadające w ucho melodie Antonina Dvořáka („Legenda” i jeden z „Tańców słowiańskich”), z drugiej zaś – VI Symfonia tegoż kompozytora. Jej brawurowo zagrany finał stał się dowodem niezwykłej precyzji oraz porozumienia muzyków i jej dyrygenta. [...] [Rzeczpospolita]

Siła kwartetów (połączonych lub nie)

Miałam do wyboru dwa koncerty: albo w FN Sydney Symphony w ramach cyklu Orkiestry Świata, albo w sali kameralnej Teatru Polskiego koncert Siła połączonych kwartetów w ramach festiwalu Eufonie. Miałam nastrój do muzyki kameralnej, wybrałam więc ten drugi i nie żałuję. [...] [Dorota Szwarcman]

 

Recenzje zagraniczne / international reviews

  • Eufonie: un nuovo festival per Varsavia con omaggio a Penderecki
  • Eufonie pendereckiane – Cronache da Varsavia
  • Arvo Pärt a Varsavia per due prestigiosi riconoscimenti
  • Arvo Pärt receives two high honours in Poland
  • Two eminent prizes to Arvo Pärt from Poland
  • theartsdesk in Warsaw – Celebrations for the great Polish composer,
    and an inspiring audience with Arvo Pärt
  • Még egy hang sem csendült fel,
    már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit
  • Гармония мира
Polub Festiwal Eufonie na Facebooku!

Eufonie – Newsletter

Zapisz się, by otrzymywać informacje o koncertach biletach i promocjach

eufonie.pl

Więcej na: www.eufonie.pl

Narodowe Centrum Kultury

ul. Płocka 13
01-231 Warszawa

 

wyślij wiadomość e-mail

tel : 22 21 00 100
fax : 22 21 00 101

 

NIP: 525-235-83-53
REGON: 140-468-418

 

  • Zadania realizowane z budżetu państwa
    >
  • Przetwarzanie danych osobowych
    >
  • Deklaracja dostępności
    >
  • Polityka prywatności
    >
  • Praca w NCK
    >
Instytucja nadzorująca:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© 2023 Narodowe Centrum Kultury   Struktura strony: s360   Projekt i realizacja: Rytm.Digital
Udostępnij:    
Udostępnij na Twitter Udostępnij na Facebook
Formularz wyszukiwania strony
Zamknij okno wyszukiwania ×