Recenzje

Europa Środkowo-Wschodnia na festiwalu Eufonie

O tym, jak zrodziła się idea Eufonii, oraz co nas czeka podczas festiwalowego tygodnia opowiadali w audycji organizatorzy wydarzenia oraz artyści. [...] [Polskie Radio]

Edward Chudzik: Eufonie to wielki festiwal z wielkimi koncertami

– Dowodzi tego wielkie otwarcie wielkim jubileuszowym koncertem poświęconym Krzysztofowi Pendereckiemu – mówił w Dwójce Edward Chudzik, wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury – organizatora I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie". [...] [Polskie Radio]

"Eufonie". Muzyczne oblicze Europy Środkowo-Wschodniej

[...]Nazwa "eufonie" i geograficzne nakreślenie obszaru zainteresowań programowych, narzucają paradygmat myślenia: o wspólnym, zgodnym, pięknym brzmieniu. Jak zatem chcą je ukazać autorzy koncepcji i programu: czy będzie to poszukiwanie wspólnego mianownika estetycznego lub stylistycznego, czy może jedynie odwoływanie się do wspólnoty historycznych dośwadczeń maszego regionu Europy? Czy w tej historycznej perspektywie sięgamy jedynie do czasów powojennych, czy próbujemy spoglądać w dalszą przeszłość? A może po prostu odkrywamy wobec nas samych i publiczności europejskiej muzykę, wywodzącą się z innych pokładów wrażliwości i, częściowo także, korzeni kulturowych? Czy to w ogóle możliwe?

Na te pytania odpowiadać będą goście audycji: dr Mieczysław Kominek - przewodniczący Rady Programowej Eufonii, Olga Smetanova - członek Rady Programowej i Edward Chudzik - z-ca dyrektora NCK. [...] [Polskie Radio]

Jarosław Sellin o festiwalu Eufonie: warto poznawać kulturę regionu

- Chcemy, aby Europa Środkowo-Wschodnia przyzwyczaiła się, że co roku w Warszawie będzie się odbywał festiwal muzyczny Eufonie. Szykujemy się już do drugiej edycji tego wydarzenia - mówił na antenie Polskiego Radia 24 Jarosław Sellin, wiceminister kultury.

[...]

Wiceminister kultury zaznaczył, że zachwyciła go frekwencja na organizowanych wydarzeniach. - Ludzie masowo wypełniali sale koncertowe. Przy okazji odbyła się też konferencja muzykologów, której efektem będą publikacje dotyczące refleksji nad muzyką naszego regionu - dodał gość programu. [...] [Polskie Radio]

Festiwal Eufonie, czyli Arvo Pärt, Aleksandra Kurzak i goście z Budapesztu

Ostatni dzień Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego zakończonego w dniu urodzin kompozytora 23 listopada koncertem w Teatrze Wielkim w Warszawie, w którym wzięła udział wielka niemiecka skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, był zarazem pierwszym dniem innego festiwalu – debiutujących w tym roku Eufonii.

Debiut debiutem, a już widać skalę. Festiwal ma wyraźną linię programową – poświęcony jest muzyce Europy Środkowej i Wschodniej. [...] [Co Jest Grane]

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie - od 23 listopada

[...] "Chcemy, żeby w Warszawie od tego roku, roku 100-lecia odzyskania niepodległości przez wiele krajów Europy Środkowo-Wschodniej, a w niektórych przypadkach uzyskania po raz pierwszy w ich historii niepodległego państwa, przeglądane były nasze tradycje muzyczne w Warszawie, w ramach festiwalu muzyki Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin. [...] [dzieje.pl]

NOSPR z przyszłym szefem

[...] Właściwym tematem tego festiwalu jest muzyka naszego regionu szeroko pojętego, bo obejmującego Europę Środkową, Wschodnią i Skandynawię. Inaczej niż dawna Aksamitna Kurtyna, wymyślona niegdyś przez Andrzeja Chłopeckiego jako połączenie pojęć aksamitna rewolucja i żelazna kurtyna, która odbyła się tylko raz we Lwowie i w Krakowie i zawierała wyłącznie dzieła współczesne, na Eufoniach pojawiać się ma twórczość z różnych epok. [...] [Dorota Szwarcman]

Penderecki: jeden dzień, dwa festiwale

[...] 23 listopada to dzień urodzin Krzysztofa Pendereckiego, w tym roku szczególnych, bo osiemdziesiątych piątych. Życzenia odbierał zatem przed koncertem, w trakcie i jeszcze po jego zakończeniu, wykazując znakomitą kondycję, poczucie humoru oraz pewien dystans, który zresztą zawsze go cechuje. Na szczęście w powodzi słów nie zaginęła muzyka. [...] [Rzeczpospolita]

W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej koncert z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

[...] W dzień urodzin Krzysztofa Pendereckiego - 23 listopada w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbył się koncert podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadził Krzysztof Penderecki. Tego wieczoru dyrygował również Krzysztof Tworek, Christoph Eschenbach oraz Leonard Slatkin.

Wystąpiły połączone chóry Filharmonii Narodowej i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Solistką była, zaprzyjaźniona z kompozytorem, skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, dla której Penderecki napisał w 1995 r. II Koncert skrzypcowy "Metamorfozy". Koncert jest jednocześnie inauguracją I Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. [...] [dzieje.pl]

U progu niepodległości. Akiko Suwanai na festiwalu "Eufonie"

"Filharmonię Dwójki" wypełniła twórczość kompozytorów, którzy muzykę swych krajów wprowadzali na niepodległe tory: Enescu w Rumunii, Szymanowski w Polsce i Bartók na Węgrzech. [...] [Polskie Radio]

Arvo Part uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis

Estoński kompozytor Arvo Part został uhonorowany w niedzielę w Warszawie Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odznaczenie wręczył wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin podczas koncertu na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. [...] [RMF Classic]

Arvo Pärt odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis

[...] – Jest twórczość, której nie da się objaśnić, bo pochodzi nie z tego świata – to muzyka, która często jest także jedną z form poszukiwań Boga. Taka jest właśnie twórczość Arvo Pärta – niezwykle uduchowiona, reprezentująca kontemplacyjny nurt muzyki współczesnej, o którym często się zapomina – powiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin, wręczając estońskiemu kompozytorowi Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. [...] [MKiDN]

Kompozytor Arvo Part doktorem honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

[...] Po przytoczeniu biografii kompozytora, Łukaszewski powiedział, że "Arvo Part wytworzył jedyny niepowtarzalny styl kompozytorski. Wypracował niezwykły sposób wnikania w sferę sacrum". Zdaniem [prorektora ds. nauki prof. zw. dra hab. Pawła] Łukaszewskiego, Part "to mistyk, niezwykle skromy i uduchowiony". 

"Jego muzyka jest ikoną, jest świadectwem wiary, a jego kompozycje pozwalają nam zagłębić się w brzmienie pojedynczego dźwięki czy harmonii struktury dźwiękowej słowa, zespolonych ze sobą w sposób idealny" - dodał. Podkreślił, że "jego muzyka pomaga w skupieniu, wytchnieniu, jest przeciwieństwem zgiełku dzisiejszego świata i pędzącego czasu". [...] [dzieje.pl]

Kurzak śpiewa Góreckiego. Festiwal Eufonie

[...] Zastanawiałem się czy gwiazda opery sprawdzi się śpiewając proste lamentacje Henryka Mikołaja Góreckiego w III Symfonii Symfonii pieśni żałosnych? Byłem przekonany, że artystka w tej poetyce po prostu się nie odnajdzie, a jej występ będzie repertuarowym kuriozum. Obawiałem się, że Kurzak przekombinuje i wykona ten utwór nadmiernie operowo, zmanierowany sposób. Całe szczęście – byłem w błędzie.

Śpiewaczka [...] potraktowała dzieło Góreckiego dokładnie tak jak trzeba je potraktować, czyli z prostotą i z wyczuciem. [...] [Oskar Łapeta]

"Eufonia": Węgrzy dodali nam życia

Finałowy występ Budapeszteńskiej Orkiestry Festiwalowej podniósł w sobotę temperaturę organizowanych po raz pierwszy w Warszawie „Eufonii”. [...]

Na Festiwalu „Eufonie” Budapeszteńska Orkiestra Festiwalowa połączyła zabawę z wielką symfoniką. Z jednej strony były łatwo wpadające w ucho melodie Antonina Dvořáka („Legenda” i jeden z „Tańców słowiańskich”), z drugiej zaś – VI Symfonia tegoż kompozytora. Jej brawurowo zagrany finał stał się dowodem niezwykłej precyzji oraz porozumienia muzyków i jej dyrygenta. [...] [Rzeczpospolita]

Siła kwartetów (połączonych lub nie)

Miałam do wyboru dwa koncerty: albo w FN Sydney Symphony w ramach cyklu Orkiestry Świata, albo w sali kameralnej Teatru Polskiego koncert Siła połączonych kwartetów w ramach festiwalu Eufonie. Miałam nastrój do muzyki kameralnej, wybrałam więc ten drugi i nie żałuję. [...] [Dorota Szwarcman]