-
Zawsze pamiętaj, że pieniądze są środkiem do celu, a nie celem samym w sobie – oznacza to, że instytucja zajmująca się kulturą nie może zapominać o swojej misji, która musi być zawsze na pierwszym miejscu. Zanim zaczniesz rozmowę o pieniądzach, odpowiednio przedstaw cele instytucji, tak, aby potencjalny partner miał okazję zidentyfikować obszary wspólne. Nie zapominaj, że pieniądze stanowią środek do celu również dla drugiej strony.
-
Przygotuj się – zanim skontaktujesz się z jakąś firmą, niezależnie od tego czy jest mała czy duża, pozbieraj podstawowe informacje na jej temat: czym się zajmuje? Gdzie i w jaki sposób to robi? Jak im idzie? Co może ich ograniczać? Większość firm i organizacji kieruje się w biznesie swoją wizją i misją – poszukaj o nich informacji, żeby upewnić się, że możecie mieć jakiekolwiek wspólne cele. Postaraj się zrozumieć czy istnieje szansa znalezienia korzystnej dla obu stron możliwości współpracy.
-
Nie popisuj się swoją wiedzą – zamiast tego lepiej użyj informacji, które udało Ci się zgromadzić do tego, by zadawać odpowiednie pytania i dowiedzieć się więcej np. Z tego, co wiem, współpracujecie z organizacją XYZ- czy interesują was właśnie takiego typu relacje?
-
Wejdź do świata ludzi biznesu- zostań członkiem izby handlowej, grupy zrzeszającej przedsiębiorców lub organizacji turystycznej. Poszerzaj swoje horyzonty, zainteresuj się biznesem, ekonomią czy podatkami – są to sprawy, które mają duży wpływ na działanie rynku. Bądź człowiekiem renesansu – tak, by poprzez tematy, które są ważne dla Twoich potencjalnych sponsorów mogli uznać Cię za osobę rzetelną i dobrze poinformowaną. Wielu biznesmanów żyje w przekonaniu, że ludzie związani ze światem kultury i sztuki żyją w oderwaniu od rzeczywistości – uświadom im, że to nieprawda. Rozmawiaj z wieloma osobami, nigdy nie wiesz, kto mógłby wykazać zainteresowanie sponsoringiem organizowanej przez Ciebie konferencji lub wydarzenia.
-
Wykorzystaj fakt, że w przypadku rozmowy na temat kultury i sztuki łatwo zapytać o sfery bardziej osobiste - pytając o wcześniejsze powiązania ze światem sztuki można odkryć wiele ciekawych rzeczy, jak na przykład informacje o utalentowanych członkach rodziny. W ten sposób może uda Ci się stworzyć bardziej emocjonalną więź z rozmówcą.
-
Nie mieszaj się w politykę! Zachowaj neutralność – to pozostawi Ci szersze pole manewru.
-
Pomóż zdefiniować odpowiednie role Waszego zespołu – dokładnie uzgodnij zasady współpracy. Dowiedz się czy firma mogłaby brać udział w angażowaniu innych organizacji lub czy nie mieliby nic przeciwko, aby udostępniać swoje kontakty biznesowe. Wszystko jest do ustalenia, w niektórych firmach większe zaangażowanie nie byłoby problemem, inne zaś mogą sobie tego nie życzyć.
-
Zwróć się do swoich własnych dostawców - wszystko za co płacisz (np. telefony komórkowe, wyposażenie biura czy opłaty bankowe) mogłoby stanowić darowiznę. Stwórz listę firm, z którymi współpracujesz i dowiedz się, czy w zamian za wymienienie ich na liście darczyńców nie zgodziliby się dostarczać choćby części usług lub towarów za darmo.
-
Okazuj swoją wdzięczność! ZAWSZE pamiętaj żeby podziękować – werbalnie i na piśmie. Informuj ludzi, co udało się osiągnąć dzięki ich pomocy. Im mocniej będą powiązani z wynikami działań, tym lepiej. Zgłaszaj ich do odznaczeń ze strony organizacji artystycznych i biznesowych. Komunikuj ich wkład i hojność, w przestrzeni, która jest dla nich istotna.
-
NIGDY nie zaniedbuj swoich sponsorów - kontaktuj się z nimi również bez proszenia o pieniądze. Staraj się znaleźć czas na podtrzymywanie relacji lub zorganizuj jakieś wydarzenie, aby podziękować poprzednim darczyńcom. Poproś swoich sponsorów czy nie mogliby zaprosić innych do współpracy, choćby informując o istnieniu Twojej organizacji np. duże firmy mogłyby pomóc zaaranżować spotkanie z własnymi klientami i dostawcami.
Pamiętaj, że celem tych wszystkich starań jest stworzenie nowej rzeczywistości, w której kultura się liczy!