Jak współpracować z biznesem - 10 kroków do owocnego dialogu

Date of publication: 16.03.2012
Średni czas czytania 6 minutes
print
Często nie jest łatwo doprowadzić do bezpośredniego kontaktu osoby zajmującej się kulturą z biznesmanem zainteresowanym wsparciem finansowym tego typu instytucji. Spotkanie twarzą w twarz z potencjalnym sponsorem to zawsze spore wyzwanie. Niezależnie od okoliczności i stopnia formalności takiego wydarzenia warto odpowiednio przygotować się do rozmowy. Nawiązując do osobistych doświadczeń Margot H. Knight, opublikowanych na blogu blog.artsusa.org powiązanym z  kampanią The pARTnership Movement, przedstawiamy 10 pomysłów na to, aby zwiększyć szanse osiągnięcia porozumienia.

  1. Zawsze pamiętaj, że pieniądze są środkiem do celu, a nie celem samym w  sobie – oznacza to, że instytucja zajmująca się kulturą nie może zapominać o  swojej misji, która musi być zawsze na pierwszym miejscu. Zanim zaczniesz rozmowę o pieniądzach, odpowiednio przedstaw cele instytucji, tak, aby potencjalny partner miał okazję zidentyfikować obszary wspólne. Nie zapominaj, że pieniądze stanowią środek do celu również dla drugiej strony.

  2. Przygotuj się – zanim skontaktujesz się z jakąś firmą, niezależnie od tego czy jest mała czy duża, pozbieraj podstawowe informacje na jej temat: czym się zajmuje? Gdzie i w jaki sposób to robi? Jak im idzie? Co może ich ograniczać? Większość firm i organizacji kieruje się w  biznesie swoją wizją i misją – poszukaj o nich informacji, żeby upewnić się, że możecie mieć jakiekolwiek wspólne cele. Postaraj się zrozumieć czy istnieje szansa znalezienia korzystnej dla obu stron możliwości współpracy.

  3. Nie popisuj się swoją wiedzą – zamiast tego lepiej użyj informacji, które udało Ci się zgromadzić do tego, by zadawać odpowiednie pytania i dowiedzieć się więcej np. Z tego, co wiem, współpracujecie z organizacją XYZ- czy interesują was właśnie takiego typu relacje?

  4. Wejdź do świata ludzi biznesu- zostań członkiem izby handlowej, grupy zrzeszającej przedsiębiorców lub organizacji turystycznej. Poszerzaj swoje horyzonty, zainteresuj się biznesem, ekonomią czy podatkami – są to sprawy, które mają duży wpływ na działanie rynku. Bądź człowiekiem renesansu – tak, by poprzez tematy, które są ważne dla Twoich potencjalnych sponsorów mogli uznać Cię za osobę rzetelną i dobrze poinformowaną. Wielu biznesmanów żyje w  przekonaniu, że ludzie związani ze światem kultury i sztuki żyją w oderwaniu od rzeczywistości – uświadom im, że to nieprawda. Rozmawiaj z  wieloma osobami, nigdy nie wiesz, kto mógłby wykazać zainteresowanie sponsoringiem organizowanej przez Ciebie konferencji lub wydarzenia.

  5. Wykorzystaj fakt, że w przypadku rozmowy na temat kultury i sztuki łatwo zapytać o  sfery bardziej osobiste - pytając o wcześniejsze powiązania ze światem sztuki można odkryć wiele ciekawych rzeczy, jak na  przykład informacje o utalentowanych członkach rodziny. W ten sposób może uda Ci się stworzyć bardziej emocjonalną więź z  rozmówcą.

  6. Nie mieszaj się w  politykę! Zachowaj neutralność – to pozostawi Ci szersze pole manewru.

  7. Pomóż zdefiniować odpowiednie role Waszego zespołu – dokładnie uzgodnij zasady współpracy. Dowiedz się czy firma mogłaby brać udział w  angażowaniu innych organizacji lub czy nie mieliby nic przeciwko, aby udostępniać swoje kontakty biznesowe. Wszystko jest do  ustalenia, w  niektórych firmach większe zaangażowanie nie byłoby problemem, inne zaś mogą sobie tego nie życzyć.

  8. Zwróć się do  swoich własnych dostawców - wszystko za co płacisz (np. telefony komórkowe, wyposażenie biura czy opłaty bankowe) mogłoby stanowić darowiznę. Stwórz listę firm, z  którymi współpracujesz i dowiedz się, czy w zamian za wymienienie ich na liście darczyńców nie zgodziliby się dostarczać choćby części usług lub towarów za darmo.

  9. Okazuj swoją wdzięczność! ZAWSZE pamiętaj żeby podziękować – werbalnie i na piśmie. Informuj ludzi, co udało się osiągnąć dzięki ich pomocy. Im mocniej będą powiązani z wynikami działań, tym lepiej. Zgłaszaj ich do odznaczeń ze  strony organizacji artystycznych i biznesowych. Komunikuj ich wkład i  hojność, w  przestrzeni, która jest dla nich istotna.

  10. NIGDY nie zaniedbuj swoich sponsorów - kontaktuj się z nimi również bez proszenia o pieniądze. Staraj się znaleźć czas na podtrzymywanie relacji lub zorganizuj jakieś wydarzenie, aby podziękować poprzednim darczyńcom. Poproś swoich sponsorów czy nie mogliby zaprosić innych do współpracy, choćby informując o istnieniu Twojej organizacji np. duże firmy mogłyby pomóc zaaranżować spotkanie z własnymi klientami i dostawcami.

Pamiętaj, że celem tych wszystkich starań jest stworzenie nowej rzeczywistości, w której kultura się liczy!