„Kulturalny Gadżet” - Konkurs rozstrzygnięty!

Date of publication: 05.07.2012
Średni czas czytania 5 minutes
print
Interesujące, proste w realizacji i w symboliczny sposób oddające hasło kampanii społecznej „Kultura się liczy!”, tak o nagrodzonych projektach gadżetów nadesłanych na konkurs „Kulturalny Gadżet” mówią członkowie jury konkursowego. Wybrane projekty będzie można oglądać do 7 do 15 lipca br. w czasie  piątej, jubileuszowej edycji festiwalu Gdynia Design Days.

Przedmiotem konkursu „Kulturalny Gadżet” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, Kaniewski Haute Design oraz festiwal Gdynia Design Days była prezentacja konceptu wzorniczego ilustrującego kampanię społeczną „Kultura się liczy!”, a celem wyłonienie najciekawszych projektów, które w oryginalny sposób obrazują rolę kultury zarówno w stymulowaniu rozwoju jak i w życiu społecznym.

Jury w składzie: Krzysztof Dudek – dyrektor NCK, Janusz Kaniewski – projektant, przewodniczący jury, Jan Kowalski – z-ca kierownika Działu Komunikacji NCK, z-ca Rzecznika Prasowego NCK, Anna Zimecka – Project Director SAR, V-ce Prezes Fundacji Sztuki Ad Artis, Zofia Bugajna – dyrektor Działu Consumer Goods & Lifestyle w agencji Ciszewski MSL przyznało Grand Prix Mai Abramczyk, wyróżnieniem uhonorowany został projekt Emilii Krankowskiej.

W uzasadnieniu Grand Prix Jury podkreśliło, że projekt Mai Abramczyk – torba „Teraz czytam:” zaskakuje prostotą i celnością przekazu.  To przedmiot, który wywołuje bardzo pożądaną reakcję „Chciałbym to mieć!” – a więc efekt, na którym szczególnie zależy organizatorom konkursu na gadżet promujący zachowania prokulturalne. Jest dzięki temu skuteczny, a przy tym niebanalny, oryginalny i, co nie pozostaje bez znaczenia, wykonany z ekonomicznych materiałów.

Wyjątkową aprobatę jury torba „Teraz czytam:” zaskarbiła sobie dzięki swej funkcji komunikacyjnej. Wyraźnie zachęca do interakcji, pozwala manifestować swoje przekonania i upodobania. Mieści się w kanonie współczesnych trendów ulicznych, ma szansę stać się modnym dodatkiem, wybieranym przez aktualnych trendsetterów.

Wyróżnione „Smacznie czytajEmilii Krankowskiej to natomiast ciekawa propozycja ponownego zaimplementowania kultury przy stole. Próba przywrócenia kulturze zwyczajnego, standardowego miejsca w codziennym życiu. Przypomnienie, że „zjadać kulturę” można zawsze i wszędzie. Kulturalny serwis poetycki może istnieć w ścisłym związku z instytucją, ale i poza nią. Dostępność w kilku wariantach i wzorach daje możliwość stworzenia własnego, niepowtarzalnego zestawu. Prosty, niewymagający w produkcji projekt, który skutecznie promuje akcję.

Drugiego wyróżnienia jury nie przyznało. Do udziału konkursie zgłoszono łącznie 34 prace.

Wręczenie nagród odbędzie się 7 lipca o godz. 16:00 na oficjalnym otwarciu Gdynia Design Days oraz wernisażu wystawy głównej. Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia, ul. Zawiszy Czarnego 1.

 

O Kultura się liczy!

Zorganizowany w 2009 roku w Krakowie Kongres Kultury Polskiej był wydarzeniem pod wieloma względami przełomowym. Niekończące się debaty w salach obrad i poza nimi pokazały, że istnieje potrzeba dyskusji o kulturze. To właśnie podczas Kongresu wybrzmiało przekonanie, że kultura nie tylko poprawia jakość naszego życia, lecz także przynosi zyski – zarówno społeczne, jak i ekonomiczne. Stało się ono punktem wyjścia kampanii „Kultura się liczy!” zainicjowanej w styczniu 2010 roku przez Narodowe Centrum Kultury.

Cel bezpośredni:

  • Zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia kultury i jej prorozwojowego potencjału w  różnych segmentach życia społecznego, w tym również gospodarce.

Cele pośrednie:

  • Uzyskanie poparcia społecznego, w  tym również  polityków, dla inwestycji kulturalnych realizowanych na szczeblach lokalnym i  ogólnopolskim;
  • Wzrost uczestnictwa w szeroko rozumianych aktywnościach kulturalnych.

Założenie strategiczne:

Kultura zaliczana jest często wyłącznie do sfery generującej koszty. Postrzegana jest jako luksus, nadprogramowy bonus. Tymczasem to ona sprzyja rozwojowi społeczno-gospodarczemu. Kultura uczestniczy w nim za sprawą przemysłów kreatywnych. Niemniej ważny jest wpływ pośredni, w postaci podtrzymywanych przez kulturę norm sprzyjających innowacyjności, kreatywności, wspólnemu działaniu, zaufaniu i tworzeniu kapitału społecznego.

SPROSTOWANIE:

„W trakcie produkcji torby „Teraz czytam” grubość jej przezroczystej kieszeni została zmieniona bez wiedzy projektanta.”