Jednym z efektów szczytu było powstanie „Manifestu na rzecz kultury”- apelu skierowanego do rządu w celu poprawienia zaniedbywanej od dawna sytuacji instytucji kultury. We Włoszech, kraju o niezwykle bogatej historii i dziedzictwie kulturowym, inwestycja w kulturę powinna stać się pierwszym krokiem do ożywienia gospodarczego. Armando Massarenti, redaktor naczelny niedzielnego wydania „Il sole 24 ore” poświęconego kulturze, wyjaśnił, że „jest to absolutnie konieczne, ponieważ bez kultury nie ma rozwoju. W tym przypadku należy rozumieć pojęcie kultury w szerokim kontekście edukacji, badań naukowych i świadomości społecznej, zaś rozwój powinno się interpretować nie jako zjawisko ekonomiczne, a raczej jako umiejętność waloryzacji wiedzy i kompetencji niezbędnych do kierowania zmianą na lepsze.”
W ciągu jednego dnia pod manifestem zebrano podpisy ponad 1000 osób, wszyscy byli zgodni co do tego, że nadszedł czas na poszerzenie współpracy między sferą publiczną i prywatną. Należałoby wprowadzić odpowiednie reformy, które ułatwiłyby nawiązywanie tych relacji, między innymi wprowadzając udogodnienia fiskalne i normatywne dla firm, starających się ożywić życie kulturalne we Włoszech.
Zwrócono uwagę władz i społeczeństwa na to, iż sektor kultury i sztuki należałoby zacząć rozpatrywać jako specyficzną branżę rynku oraz wielką machinę biznesu, która daje zatrudnienie setkom tysięcy osób. W przypadku wprowadzenia niezbędnych reform, inwestycja w kulturę i sztukę mogłaby stać się punktem zwrotnym i motorem napędzającym włoską gospodarkę. Jak słusznie zauważył podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury Roberto Cecchi „kultura przyszłości potrzebuje inwestorów, nie tylko sponsorów i mecenasów”.
Podczas szczytu przedstawiono również wyniki badań jakościowych na temat połączenia działalności kulturalnej ze strategią komunikacji firm w dobie kryzysu. Osiem firm wzięło udział w trwającym 5 dni forum online, zaś 15 innych jednostek wypełniło specjalnie przygotowane ankiety.
Oto 5 najważniejszych wniosków:
- Firmy inwestujące w kulturę są w dużej większości zadowolone z wyników współpracy.
- Kultura stanowi ważny element integrujący strategię komunikacji korporacyjnej firm.
- Inwestycja w kulturę daje szerokie spektrum możliwości dla firm prowadzących CSR.
- Kluczowym elementem z perspektywy firmy jest możliwość zaplanowania i ewaluacji efektów inwestycji w kulturę.
- Relacja biznesu z kulturą jest doskonałą okazją do konstruktywnej konfrontacji dwóch światów, z której obie strony mogą się wiele nauczyć.
Badanie zaowocowało również licznymi sugestiami dotyczącymi sposobów zwiększenia efektywności omówionych relacji. Firmy sugerują, aby dokładnie zapoznać się z ich polityką komunikacyjną oraz wartościami, którymi kierują się w biznesie, tak, aby propozycje współpracy były „szyte na miarę” i dostosowane do cech wyróżniających firmy, ale także do ich możliwości finansowych.
We Włoszech pierwsze kroki ku poprawie sytuacji kultury i sztuki zostały już postawione, zdano sobie sprawę z istoty tej sfery życia i jej wpływu na gospodarkę. W przypadku kraju, który ma tak wiele do zaoferowania, zaskakującym jest, że wnioski te nasunęły się tak późno, niemniej jednak należy mieć nadzieję, że zostaną podjęte odpowiednie kroki i Włochy staną się przykładem dla innych państw w Europie.
Źródła:
http://archivio-radiocor.ilsole24ore.com/articolo-1034075/sole-24-ore-manifesto/