Kraków: festiwal „Sacrum – Profanum” – kanon światowej współczesności muzycznej - Andrzej Chłopecki

Date of publication:
Średni czas czytania 3 minutes
print
Stosunkowo młody festiwal (dotąd odbyły się jego 6 edycje) jest wynikiem działań Biura Festiwalowego, założonego w związku z nominacją Krakowa do miana „miasta kultury europejskiej 2000” i organizującego festiwale muzyczne od końca lat 90.

Stosunkowo młody festiwal (dotąd odbyły się jego 6 edycje) jest wynikiem działań Biura Festiwalowego, założonego w związku z nominacją Krakowa do miana „miasta kultury europejskiej 2000” i organizującego festiwale muzyczne od końca lat 90. W roku 2000 odbył się m.in. międzynarodowy festiwal pewnej Europy „Aksamitna kurtyna”, odbywały się „Festiwale muzyki Krzysztofa Pendereckiego” i „Festiwal Wielkanocny (Beethovenowski)”, po perturbacjach natury niejasnej przeniesiony do Warszawy. Z doświadczeń przedsięwzięć, dotyczących muzyki nowej z początku wieku XXI (serie koncertowe „Pomosty”, inicjatywy typu „Audio-Art.”) narodził się festiwal pod hasłem „Sacrum – Profanum”, którego idei nie sposób przecenić. Program festiwalu skupia się na najwybitniejszych postaciach kompozytorskich Europy, też i świata, prezentując ich dzieła w wykonaniach najbardziej na świecie renomowanych i uznanych wykonawców. Taka mnogość najwybitniejszych kompozytorów nowej muzyki i najwybitniejszych wykonawców rzadko zdarza się na innych w Europie i na świecie festiwalach. Kraków tym samym – podobnie, jak Warszawa, Wrocław – staje się miastem nowej muzyki o znaczeniu światowym. Wybitnym walorem programów tego festiwalu jest polskiej publiczności „dyktowanie” wybitnych nazwisk kompozytorskich, dziś tworzących i wcale nie „mniejszych” od „klasyków XX wieku” rangi Bartóka, Strawińskiego czy Szymanowskiego i Schönberga we wzorcowych, na najwyższym poziomie stojących wykonaniach najwybitniejszych muzyków i zespołów (London Sinfonietta, Klangforum Wien, Ensemble Modern Musikfabrik). Ten festiwal daje więc swoistą „encyklopedię” nowoczesności muzycznej sprawdzonej, już niemal „klasycznej”, na którą zwraca ostatnio uwagę coraz liczniejsza publiczność festiwalu. Festiwal kontrapunktuje się swym programem z polską (przeważnie, choć nie tylko) twórczością, przedstawianą podczas „Dni Kompozytorów Krakowskich” oraz Festiwalu Muzyki Polskiej organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (dotyczącym także polskiej muzyki wieków wcześniejszych) i jest rodzajem imprezy „bliźniaczej” względem festiwalu „Misteria Paschalia”, tak samo spektakularnie ukazującego muzykę baroku, jak festiwal „Sacrum – Profanum” – światową muzykę współczesną.