Settings and search
Katowice: „Festiwal Prawykonań” – stymulowanie i wspieranie polskiej twórczości muzycznej - Andrzej Chłopecki
Festiwal organizowany jest od kilku lat przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Górny Śląsk jest „zagłębiem” nowej muzyki – miasto Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, „pokolenia 1951”: Andrzeja Krzanowskiego, Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia jest jednocześnie miejscem działania najlepszej w Polsce orkiestry symfonicznej (NOSPR), najlepszego kwartetu smyczkowego („Śląski”), najlepszego chóru kameralnego (Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”), dwóch stojących na europejskim poziomie młodych zespołów orkiestrowych – Orkiestry Kameralnej Miasta Tych AUKSO, prowadzonej przez Marka Mosia oraz założonej przez Aleksandra Lasonia Orkiestry Muzyki Nowej, prowadzonej przez Szymona Bywalca.
Festiwal organizowany jest od kilku lat przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Górny Śląsk jest „zagłębiem” nowej muzyki – miasto Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, „pokolenia 1951”: Andrzeja Krzanowskiego, Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia jest jednocześnie miejscem działania najlepszej w Polsce orkiestry symfonicznej (NOSPR), najlepszego kwartetu smyczkowego („Śląski”), najlepszego chóru kameralnego (Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”), dwóch stojących na europejskim poziomie młodych zespołów orkiestrowych – Orkiestry Kameralnej Miasta Tych AUKSO, prowadzonej przez Marka Mosia oraz założonej przez Aleksandra Lasonia Orkiestry Muzyki Nowej, prowadzonej przez Szymona Bywalca. Wymieniać można długo... Inicjatywa Dyrekcji NOSPR-u skierowana jest do polskich kompozytorów, którzy pragnęliby powierzyć prawykonania swych utworów (lub pierwsze wykonania w Polsce) zespołom, przez Festiwal do współpracy zaproszonym. Przedsięwzięcie to jest wielkiej wagi, gdyż daje szansę polskim twórcom, którzy z różnych (zazwyczaj bardziej organizacyjnych, niż artystycznych) względów nie zaistnieli na festiwalu „Warszawska Jesień” czy wrocławskim „Musica Polonica Nova”, przedstawić publicznie swe dokonania. Pierwsze edycje Festiwalu świadczą o tym, że jest on bardzo potrzebny i dopełnia obraz polskiej twórczości kompozytorskiej w bardzo ważny i istotny sposób. Festiwal staje się rodzajem przeglądu tego, co tworzone jest na bieżąco, co znajduje się na stołach pracowni kompozytorskich właśnie teraz i co – bez tego festiwalu – mogłoby się znaleźć w szufladach, długo czekając na okazję prezentacji publicznej. To bardzo istotny cel festiwalu, który wpisuje się w górnośląski pejzaż rozlicznych przedsięwzięć festiwalowych typu „Śląskiej Trybuny Kompozytorów”, seriami koncertów cyklu „Kwartet Śląski i jego goście”, koncertami w nowo zbudowanej Sali koncertowej Akademii Muzycznej „Sinfonia”, inicjatywami koncertowymi Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „AUKSO” czy Zespołu Śpiewaków Miasta Katowica „Camerata Silesia”. Jeśli więc w poniższym wykazie widnieje festiwal, organizowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, należy to widzieć, jako rodzaj „symbolu regionu” o ogólnopolskim znaczeniu.