Date of publication:
Średni czas czytania 2 minutes
print

Spoty telewizyjne i radiowe

W ramach kampanii „Ojczysty – dodaj do ulubionych” emitowane będą spoty, których tematyka związana jest z ochroną języka polskiego jako wspólnego dobra. Lektorem spotów, zarówno radiowych jaki i telewizyjnych, jest Krystyna Czubówna.

Tematyka spotu radiowego związana jest z problemem bezmyślnego używania języka, niedbałości językowej, utrudniającej komunikację. Na przykładzie rozmowy ojca i córki ukazany zostaje problem braku porozumienia między rozmówcami, wynikającego właśnie z niewłaściwego doboru słów, niedbałości wypowiedzi, która prowadzić może do konfliktów.

Spoty telewizyjne wykorzystują skojarzenia widza z filmem przyrodniczym. Język polski porównany zostaje w ten sposób do natury. Polszczyzna zanieczyszczona niepotrzebnymi zapożyczeniami przypomina zanieczyszczoną Ziemię, słowa, które nie
są przekazywane z pokolenia na pokolenie – podobnie jak gatunki zwierząt – wymierają. W spotach telewizyjnych pojawią się animowane słowostwory, przypominające kształtem zwierzęta, będące połączeniem słowa i obrazu. Jeden ze spotów ukazuje słowostwory w przytulisku – miejscu, w którym zapomniane słowa „popas” czy „serwus” znajdują schronienie i czekają na lepsze czasy. Akcja drugiego spotu toczy się w biurze nocą. Animowane słowostwory, symbolizujące rodzime wyrazy i zapożyczenia, toczą między sobą walkę.

Słowostwory stanowią motyw przewodni kampanii „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, łączą ze sobą wizualnie wszystkie jej elementy: scenografię gali, spoty telewizyjne, grafikę pojawiającą się na stronie internetowej i na profilu facebookowym kampanii.