Settings and search
Rozdajemy archiwalne numery czasopisma!
Z uwagi na zbliżającą się przeprowadzkę, pragniemy nieodpłatnie zaoferować naszym uczestnikom i sympatykom archiwalne numery pisma „Polskie regiony w europejskiej przestrzeni kulturowej”.
Czasopismo było wydawane w latach 2004-2006 i poruszało tematykę szeroko rozumianego zarządzania kulturą. Każdy numer pisma to monografia konkretnego zagadnienia. Oferujemy:
-
Projekty kulturalne a wytyczne ZPORR (2/2004) - nakład został już wyczerpany
-
Modernizujemy zabytek (4/2004) - nakład został już wyczerpany
-
Sponsoring kultury (9/2006) - nakład został już wyczerpany
Zapraszamy do zgłaszania zamówień. Można je nadsyłać tylko do 21 stycznia!
Jeśli chcesz zamówić czasopismo wypełnij formularz on-line
Informacje o archiwalnych numerach czasopisma
Tematem drugiego numeru czasopisma jest przygotowywanie wniosków do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - podstawowego źródła finansowania inwestycyjnych projektów kulturalnych. Publikacja zawiera informacje na temat budowania projektu zgodnie z wymogami ZPORR, wskazówki dotyczące kwalifikowalności wydatków i rozliczeń, a także rady, w jaki sposób uwypuklić atuty projektu. Autorzy wykorzystują doświadczenia zdobyte w trakcie szkoleń prowadzonych jesienią 2003 roku, podczas których przygotowywali projektodawców do opracowywania wniosków i konsultowali już przygotowane wnioski. W publikacji zawarta została analiza projektów, powstałych w trakcie szkoleń. Poruszane są zagadnienia, które budziły największe wątpliwości uczestników szkoleń oraz sprawiały największe trudności na etapie opracowywania projektów.
Trzeci numer periodyku – „Społeczeństwo informacyjne” - poświęcony jest priorytetowym obszarom działań związanych z budową i kształtowaniem się Społeczeństwa Informacyjnego w państwach Wspólnoty Europejskiej, w tym również w Polsce.
Zawiera przykłady zastosowania nowoczesnych technologii komunikacji i informacji w obszarze kultury oraz wskazówki dla przygotowania projektów kulturalnych, które mogą otrzymać dofinansowanie w ramach programów wspólnotowych (m.in. eContent, eContentplus, Leonardo da Vinci) i Funduszy Strukturalnych.
Autorzy wskazują, że niemal każdy projekt z obszaru kultury może zostać poszerzony o elementy związane z rozwojem Społeczeństwa Informacyjnego. Dofinansowaniem mogą być objęte zarówno projekty inwestycyjne, które wiążą się z instalacją łączy internetowych bądź stworzeniem strony internetowej obiektu, jak i tzw. projekty miękkie, które zakładają tworzenie zbiorów informacyjnych, systemów informacji i baz „wiedzy” o kulturze lub dziedzinie kultury, udostępnianych poprzez sieć elektroniczną.
Tematem czwartego numeru periodyku są prawne i organizacyjne aspekty modernizacji i rewitalizacji zabytków.
Zeszyt zawiera praktyczne wskazówki dotyczące uwarunkowań i zagrożeń związanych z procesem inwestycyjnym, podkreśla specyfikę prowadzenia prac przygotowawczych i remontowych w obiektach zabytkowych.
Autorzy pokazują, na jakie czynniki należy zwrócić uwagę na etapie planowania projektu, jakie działania podjąć przed złożeniem wniosku do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (tematyka związana ze ZPORR została obszernie omówiona w numerze drugim periodyku) oraz przekazują praktyczne porady dotyczące procesu modernizacji.
Siódmy numer czasopisma, poświecony zagadnieniom obrotu dóbr kultury, przedstawia praktyczne uwagi dotyczące legalnego wywozu dóbr kultury z Polski do krajów Unii Europejskiej i krajów trzecich (np. związanych z organizacją wystaw międzynarodowych), jak również omawia negatywne zjawisko nielegalnego handlu tymi dobrami.
Pierwszy z prezentowanych artykułów opiera się na materiałach Regionalnego Biura Łącznikowego Wywiadu Celnego dla Europy Wschodniej i Środkowej Światowej Organizacji Ceł (Regional Intelligence Liaison Office for Eastern and Central Europe – RILO ECE), zlokalizowanego w Ministerstwie Finansów przy Departamencie Ceł i przedstawia zagadnienia dotyczące kontroli, przepływu informacji o skradzionych zabytkach i dziełach sztuki oraz innym działaniom zapobiegającym nielegalnemu obrotowi dobrami kultury.
Drugi artykuł ma on stanowić czytelny poradnik dotyczący zasad i procedur wywozu dóbr kultury z Polski do krajów Unii Europejskiej oraz do krajów trzecich.. Podano w nim kategoryzację przedmiotów objętych ochroną w Polsce oraz na terenie całej Wspólnoty, przedstawiono instytucje wydające ekspertyzy i stosowne dokumenty wywozowe oraz określono zakres ich kompetencji. Omówione zostały również poszczególne formularze celne.
W ósmym numerze czasopisma pragniemy zwrócić Państwa uwagę na kulturotwórczą rolę bibliotek oraz archiwów.
W publikacji zostały przedstawione trzy artykuły przedstawiające te instytucje, jako placówki sprzyjające podtrzymaniu lokalnych tradycji.
Pierwszy, zatytułowany Biblioteki publiczne jako miejsce zdobywania wiedzy i integracji społeczno – kulturalnej podejmuje temat roli bibliotek w budowie społeczeństwa obywatelskiego, na przykładzie środowisk małych miast i wsi. Drugi – Książnica Kopernikańska w Toruniu – jest przykładem zastosowania idei w praktyce.
Trzeci atrykuł, Archiwa polskie w dobie społeczeństwa informacyjnego, omawia potencjał archiwów w zakresie budowy społeczeństwa opartego na wiedzy.
Dziewiąty numer czasopisma porusza tematykę sponsoringu kultury.
Sponsoring otwiera nowe perspektywy zarówno dla podmiotów funkcjonujących w sektorze kultury, jak i dla firm. Zamieszczone w bieżącym numerze czasopisma artykuły mają na celu przybliżenie Czytelnikom zjawiska sponsoringu w sektorze kultury i, tym samym, przełamanie obaw wielu instytucji i organizacji w aplikowaniu o środki prywatne. Pierwszy artykuł zatytułowany Kulturowe uwarunkowania sponsoringu prezentuje teoretyczne podejście do zagadnienia. Oprócz przedstawienia historycznych i kulturowych aspektów omawianego zjawiska, uwzględniających wpływ polityki kulturalnej poszczególnych państw na zakres przyjętych i stosowanych praktyk w tym zakresie, wprowadza podstawową terminologię związaną ze sponsoringiem. Kolejny artykuł, Oblicza sponsoringu, będący opracowaniem badań Instytutu ARC Rynek i Opinia na temat sponsoringu podejmuje kwestię wizerunku działań sponsoringowych w oczach odbiorców oferty kulturalnej. Wskazując typy sponsorowanych działań i wydarzeń kulturalnych, grupy odbiorców oraz ogólne tendencje w postrzeganiu sponsoringu, pozwala lepiej zrozumieć motywacje kierujące potencjalnymi sponsorami. Trzeci z prezentowanych tekstów, Sponsoring w kulturze, czyli jak współpracować ze sponsorem, omawia praktyczne aspekty aplikowania o środki od sponsorów prywatnych, począwszy od momentu wytypowania potencjalnych sponsorów, poprzez zasady przygotowania pakietów sponsorskich, oferty oraz umowy sponsorskiej, po reguły współpracy po zakończeniu realizacji projektu.