Dobre praktyki sponsoringu kultury

Date of publication: 07.07.2011
Author: Kadra Kultury
Średni czas czytania 6 minutes
print

Rozwój, przejrzystość, równowaga, jakość to tylko niektóre z haseł przewodnich Kodeksu Sponsoringu Kultury, który po kilkumiesięcznych konsultacjach społecznych przybrał formę regulacji. Jego zapisy, choć nieobwarowane sankcjami, mają ułatwić budowanie relacji partnerskich między kulturą a biznesem.

Kodeks Sponsoringu Kultury jest inicjatywą Narodowego Centrum Kultury oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Jego powstanie poprzedziły konsultacje społeczne oraz badania diagnozujące zjawisko sponsoringu kultury w Polsce. - Możemy poprawić relacje i usprawnić komunikację między przedsiębiorstwami a instytucjami kultury - to jeden z wniosków z przeprowadzonej analizy. To wciąż relacja dwóch światów - ale nie wrogich i nie niechętnych wobec siebie. Raczej takich, które chcą się poznać i chcą współpracować. Brakuje czasem prostych narzędzi i wskazówek, co robić, by było lepiej, sprawniej i ze wzajemnymi korzyściami. Takim narzędziem i źródłem wskazówek jest Kodeks Sponsoringu Kultury – mówi Mikołaj Lewicki, socjolog, adiunkt w Instytucie Socjologii UW, autor raportów na temat relacji między sektorem prywatnym a instytucjami kultury. - Sponsoring w żadnym razie nie załatwi problemów związanych z finansowaniem kultury czy polityką kulturalną państwa, ale ma szansę radykalnie poprawić komunikację i relacje między wspomnianymi już "światami" – dodaje.

Zapisy Kodeksu służą pogodzeniu często odmiennych interesów firm i instytucji kultury w obszarze sponsoringu oraz budowaniu i promocji dobrych praktyk w tym obszarze. Kodeks porusza kwestie roli rozwoju kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, komunikowania wspólnych działań, równowagi we wzajemnych świadczeniach, wolności artystycznej, transparentności oraz nieograniczonego dostępu do projektów kulturalnych. Od początku w powstawanie Kodeksu zaangażowane było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomysł włączenia władz publicznych różnych szczebli odpowiedzialnych za kulturę w działania edukacyjne i promujące sponsoring kultury nie jest nowy. W Europie władze te wielokrotnie inicjowały programy zachęcające firmy do inwestowania w kulturę, dostarczające wiedzę o dobrych praktykach oraz narzędzia z tego zakresu. Działaniom tym towarzyszy cel pobudzania współpracy międzysektorowej i podnoszenia poczucia odpowiedzialności obywatelskiej. W Polsce znaczenie projektu usprawniającego i promującego współpracę biznesu i kultury zauważają również przedstawiciele firm. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan aktywnie przyłączyła się do działań na rzecz powszechnego ożywienia aktywności kulturalnej i systemowych zmian w tym zakresie. Świadomi szczególnego znaczenia kultury dla rozwoju gospodarczego, uważamy za konieczne uczynienie z kultury ważnego obszaru partnerstwa publiczno-społeczno-prywatnego. Kompetencje kulturowe obywateli warunkują uczestnictwo w nowoczesnej gospodarce, a potencjał kulturowy społeczeństwa jej rozwój. Dlatego stawiamy na kulturę – uważa Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Rozwiązania zaprezentowane w Kodeksie są zbieżne z zapisami zawartymi w innych tego typu regulacjach, m.in. Consolidated ICC Code, Code of Funding Practice wypracowanym w ramach Funding and Accountability Interest Group, czy Code of Governance for Charities and IPCs.
- Posłużenie się w Kodeksie sprawdzonymi rozwiązaniami, nie tylko uwiarygodnia projekt, ale pozwala odwołać się do doświadczeń inicjatorów podobnych projektów, powstałych w innych państwach. Podobnie jak oni, musieliśmy się zmierzyć z pytaniami – czym jest sponsoring kultury, jakie są role partnerów w tego rodzaju przedsięwzięciach, jak umowy powinny funkcjonować w przestrzeni społecznej, w której interes głównego beneficjenta – widza nie może być naruszony ani przez dominacje przekazu sponsorskiego nad treścią artystyczną, ani przez zgodę instytucji na kompromis artystyczny w zamian za pozyskanie sponsora – mówi mec. Dorota Bryndal, wspólnik, Kancelaria Prawna GESSEL, współautorka projektu Kodeksu Sponsoringu Kultury.

Kolejnymi działaniami na rzecz profesjonalizacji działań z obszaru sponsoringu kultury będą szkolenia dotyczące tworzenia ofert sponsoringowych oraz roli sponsoringu kultury w działaniach reklamowych i PR, a także debaty poświęcone wymianie doświadczeń praktyków i refleksji na temat modernizacji sfery kultury oraz współpracy międzysektorowej. Druga połowa bieżącego roku będzie również początkiem programu pilotażowego „Artystyczne interakcje w miejscu pracy” polegającego na praktycznym zastosowaniu partnerstw kreatywnych.

→ więcej:
http://kulturasieliczy.pl/sponsoring-kultury/

→ kontakt:
Narodowe Centrum Kultury
kulturasieliczy@nck.pl