Szalone Dni Muzyki 2023: „Oda do nocy”

Date of publication: 05.09.2023
Średni czas czytania 10 minutes
print

Szalone Dni Muzyki odbędą się w Warszawie po raz trzynasty w ostatni weekend września: 22–24 września – tym razem pod hasłem: „Oda do nocy”. Tegoroczna edycja, podczas której wystąpi ponad tysiąc artystów, to aż 52 wydarzenia: 27 koncertów orkiestrowych, 12 kameralnych, 5 recitali (w tym podwójny, nocny recital pianistyczny) i 8 koncertów familijnych dla rodzin z dziećmi. W czterech koncertach przewidywany jest czynny udział publiczności. W programie muzyka klasyczna: od dawnej po współczesną, jazz i muzyka filmowa. Bilety na koncerty w cenie do 35 zł można nabyć w gmachu TW-ON. Na wydarzenia w Kościele Środowisk Twórczych i namiocie na Placu Teatralnym wstęp jest wolny.  

Program festiwalu

Noc od wieków stanowiła ważne źródło inspiracji artystów. „Często wydaje mi się, że noc jest jeszcze bogatsza w kolory niż dzień” dzielił się swoim odkryciem w liście do siostry Vincent van Gogh. Jednakże ze szczególną siłą oddziaływała na wyobraźnię kompozytorów, którzy poświęcali jej swoje kołysanki, serenady, nokturny.

Tegoroczna edycja festiwalu pełna jest utworów, które przywołują swoimi tytułami, treścią lub historią powstawania noc i związany z nią bezpośrednio sen. Od Ciemnych jutrzni Charpentiera przez Przemienioną noc Schönberga po Kwartet smyczkowy Tak więc noc Dutilleux, od serenady Eine Kleine Nachtmusik Mozarta przez muzykę do Snu nocy letniej Mendelssohna po Noce w ogrodach Hiszpanii de Falli. Cisza nocna jest okresem napięcia i wyczekiwania, odpoczynku i niepokoju, tworzy więc szczególne warunki odbioru muzyki. Festiwalowi słuchacze będą mogli to sprawdzić podczas późnowieczornych koncertów, w tym wyjątkowego koncertu nocnego Marzyciele (koncert nr 31), który odbędzie się w nocy między sobotą a niedzielą – podwójnego recitalu pianistów Bartka Wąsika z materiałem z jego płyty Daydreamer i Adama Kośmiei z koncertową premierą jego najnowszego albumu Infinity z użyciem multiplikowanej taśmy i przestrzennej projekcji dźwięku.

Sale otrzymały zresztą swoje nazwy od tzw. planet klasycznych – widocznych gołym okiem na nocnym niebie. Jowisz będzie patronem Sali Moniuszki, Wenus – Sal Redutowych, Mars – Zascenia, Merkury – Sali Młynarskiego, Saturn – Namiotu na pl. Teatralnym, a Księżyc – prezbiterium Kościoła Środowisk Twórczych.

Orkiestry

Sinfonia Varsovia wystąpi pięciokrotnie pod batutą Aleksandara Markovicia (z którym m.in. otworzy i zamknie festiwal – koncerty nr 3, 26, 51), Jeana-Pierre’a Walleza (nr 40) i Grzegorza Wierusa (nr 10). W koncercie inauguracyjnym towarzyszyć będzie sopranistce Aleksandrze Olczyk w ariach z oper Rusałka Dvořáka i Czarodziejski flet Mozarta oraz pianiście Luisowi Fernandowi Pérezowi w impresjach symfonicznych Noce w ogrodach Hiszpanii (nr 3), na koncercie familijnym zgłębiać będzie tajniki orkiestry symfonicznej razem ze smokiem Bazylkiem (nr 10), wspólnie ze skrzypkiem Olegiem Kaskivem wykona Poème Chaussona (nr 26), da światową premierę Portals Marcusa Pausa (nr 40), a w koncercie finałowym połączy siły ze skrzypaczką Liyą Petrovą w Koncercie skrzypcowym Sibeliusa oraz sopranistką Cyrielle Ndjiki Nya w wyborze pieśni Richarda Straussa i Berlioza (nr 51).

Grająca na instrumentach historycznych Theresia Orchestra wykona m.in. III Koncert skrzypcowy Mozarta z Sulamitą Ślubowską w partii solowej i Symfonię Wieczór Haydna pod dyrekcją Dirka Vermeulena (nr 45), zaś orkiestra smyczkowa NFM Leopoldinum pod kierunkiem skrzypka Christiana Danowicza wykona dwa koncerty z serenadami Mozarta i Dvořáka oraz Concerto-Notturno Mikołaja Góreckiego i Przemienioną noc Schönberga (nr 7 i 24).

Recitale

Prócz podwójnego koncertu nocnego Kośmiei i Wąsika, z solowymi recitalami wystąpią gitarzysta Thibault Cauvin (nr 41) oraz pianiści: Varvara, która wykona kompletny cykl Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha (nr 49), Luis Fernando Pérez z wyborem popularnych melodii z Albeniza i Granadosa (nr 49) oraz jazzman Vitalii Kyianytsia, dając światową premierę swojej nowej płyty Night Music.

Koncerty kameralne

Podczas festiwalu usłyszeć będzie można także wiele uznanych zespołów kameralnych: Quatuor Hanson wykona kwartety smyczkowe Dutilleux, Beethovena i Janáčka oraz sektet Schönberga (nr 17, 47), trio wokalne Les Itinérantes zaprezentuje autorskie opracowania pieśni i piosenek od średniowiecza po współczesną muzykę popularną (nr 4 i 14), Kwartet saksofonowy Aureum połączy jazz i muzykę współczesną z melodiami ludowymi i jazzem (nr 28), Chopin University Big Band pod kierunkiem Piotra Kostrzewy zaprezentuje najbardziej nocne standardy jazzowe (nr 20 i 52), a Ricercar Consort pod kierunkiem Philippe’a Pierlota wraz zaproszonymi solistami przeniesie nas w świat Ciemnych jutrzni Charpentiera (nr 36) i VIII Księgi madrygałów Monteverdiego (nr 23). Improwizację, eksperyment i nietypowe instrumentarium wykorzystają koncerty powiększonego o Jerzego Rogiewicza tria Bastarda i kobiecego kolektywu Agaty Harz, Pauli Kinaszewskiej, Marty Maślanki i Katarzyny Szurman. Programy Nowa Misja Kosmiczna (nr 43, 46) i SenJawaZabawa (nr 19, 22) zaangażują do współtworzenia muzyki i akcji koncertów także samą chętną publiczność.

Młodzi Wykonawcy

Organizatorzy przewidują, że w trakcie całego wydarzenia zapełnionych zostanie na widowni na wszystkich koncertach ok. 30 tys. miejsc. Szeregi festiwalowych artystów wzmocni zresztą silna reprezentacja przeszło 900 młodych muzyków z 14 orkiestr szkolnych z całej Polski: Białegostoku, Bytomia, Częstochowy, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Opola, Płocka, Poznania, Warszawy i Wrocławia. Wśród nich zaprezentuje się kilkanaścioro solistów pod batutą 15 dyrygentów. W programie rozległy repertuar od baroku po współczesność, muzyka filmowa, piosenki kabaretowe i jazz.

Koncerty familijne

Wydarzenia familijne podzielone zostały w tym roku na kilka kategorii wiekowych, dostosowanych prezentowanymi treściami do wieku, zdolności percepcyjnych i zainteresowań widzów: 0–2, 2–5, 3–8 oraz 7+ lat. Orkiestrę symfoniczną zaangażuje koncert ze smokiem Bazylkiem (nr 10). W bardziej kameralnym składzie i przy bliskiej odległości między młodymi słuchaczami a artystami na scenie – odbędą się Smykofonie – programy Księżyc i serenadowe skrzaty (nr 9, 12, 15) oraz Idzie niebo ciemną nocą (nr 32, 35, 38).

Więcej informacji nt. artystów, programu i sprzedaży biletów na stronie www.szalonednimuzyki.pl.

Szalone Dni Muzyki (La Folle Journée de Varsovie) to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journee, którego centralną myślą jest przełamywanie barier dzielących słuchaczy od muzyki klasycznej poprzez zachęcanie i ułatwianie odbiorcom udziału w koncertach przy jednoczesnym utrzymywaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie. Festiwal narodził się we Francji. Jego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin, a organizatorem – Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CRÉA). Po raz pierwszy festiwal odbył się w Nantes w 1995 roku, ale jego idea szybko przekroczyła granice Francji i na przestrzeni lat stał się prawdziwie międzynarodowym muzycznym fenomenem.

Polska edycja festiwalu powstała z inicjatywy Sinfonii Varsovii, której orkiestra od początku gościła na festiwalu we Francji oraz uczestniczyła w wielu edycjach japońskich, rosyjskich i hiszpańskich. Każdego roku w ostatni pełny weekend września w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie gromadzą się tysiące słuchaczy, którzy w czasie kilku dni mogą wybierać wśród dziesiątków wydarzeń w przystępnych cenach. Szalone Dni Muzyki to jedyny w kraju festiwal, który łączy koncerty symfoniczne i kameralne w wykonaniu największych gwiazd światowych scen z szerokim programem edukacyjnym.