Miuosh x Zespół Śląsk – Pieśni współczesne. PREMIERA ALBUMU!

Date of publication: 24.09.2021
Średni czas czytania 8 minutes
print

Miesiące wytężonej pracy, ponad 140 wokalistów i instrumentalistów, w tym plejada indywidualności polskiej sceny muzycznej, 11 pieśni łączących współczesność z tradycjami ludowymi Ziemi Śląskiej i Beskidu Śląskiego – to wszystko składa się na niepowtarzalne, autorskie brzmienia albumu Pieśni Współczesne, wymyślonego i stworzonego przez Miuosha, który 24 września 2021 roku ma swoją premierę. Album wydała wytwórnia Fandango Records i Narodowe Centrum Kultury. Dzień przed premierą opublikowany został także szósty singiel promujący wydawnictwo – Wołanie z gościnnym udziałem Błażeja Króla.

Pieśni współczesne to projekt, jakiego na polskiej scenie muzycznej jeszcze nie było – nie tylko ze względu na liczbę i format zaangażowanych artystów, ale także przełomowe podejście do tradycji. Każdy utwór czerpie z pieśni ludowych Ziemi Śląskiej i Beskidu Śląskiego, nadając im współczesny charakter poprzez połączenie niezwykłego potencjału zespołu Śląsk - jednego z najstarszych i najbardziej docenianych profesjonalnych zespołów folklorystycznych w Polsce i Europie z muzyką miejską, korzystającą z zupełnie innych niż klasyczne form wyrazu.

Autorem muzyki i wszystkich tekstów jest Miuosh. Napisane przez niego utwory sięgają do tradycji ludowych, stanowiących fundament repertuaru Zespołu Śląsk, a podsycone lokalną mitologią i świeżym spojrzeniem na współczesne wyzwania tworzą opowieść o ludziach zmagających się z teraźniejszymi problemami, jednocześnie nie zapominającymi o szacunku dla tradycji. Pieśni współczesne opowiadają na nowo historie, o których śpiewa od lat Śląsk, w aktualny sposób poruszają ponadczasową tematykę.

POSŁUCHAJ PODCASTU: Miuosh o albumie „Pieśni współczesne” →

Obok zespołu Śląsk Miuosh zaprosił do pracy nad wydawnictwem także znanych, utalentowanych i wyrazistych wokalistów, którzy dodali do stworzonych przez niego utworów własne, niepowtarzalne brzmienie. W efekcie w projekcie wzięła udział plejada indywidualności polskiej sceny muzycznej: Błażej Król, Jakub Józef Orliński, Andrzej Smolik, Bela Komoszyńska, Ralph Kaminski, Igor Herbut, Natalia Grosiak, Julia Pietrucha, Tomasz Organek, Marcin Wyrostek czy Kwiat Jabłoni. W Pieśni ostatniej usłyszymy też Korę

- Cieszę się, że Narodowe Centrum Kultury mogło uczestniczyć w tak wyjątkowym, autorskim  projekcie Miuosha z udziałem gwiazd polskiej muzyki współczesnej oraz Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. To kolejna płyta, której wydanie się zaangażowaliśmy, ponieważ leży nam na sercu promocja i rozwój polskiej muzyki.Pieśni współczesne” doskonale wpisują się w misję NCK, polegającą na upowszechnianiu tego, co najlepsze w polskiej kulturze, wspieraniu polskich artystów i kształtowaniu wzorców estetycznych. Płyta znakomicie łączy tradycyjne brzmienia z muzyką współczesną i dostarcza nie tylko wspaniałych doznań muzycznych, ale również skłania do refleksji. Wierzę, że teksty, muzyka i świetne wykonania spotkają się z uznaniem publiczności i krytyków – komentuje prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.

Historia projektu sięga 2019 roku, gdy Miuosh zaprosił Zespół Pieśni i Tańca  Śląsk do udziału w koncercie Scenozstąpienie, który na Stadionie Śląskim zgromadził ponad 40-tysięczną publiczność. Barwny, ponad stuosobowy Śląsk zachwycał na scenie w zupełnie nowej dla siebie muzycznej konwencji. Kolejne miesiące przyniosły nowe kooperacje, które zrodziły pomysł nadania utworom z repertuaru zespołu „Śląsk” bardziej współczesnego charakteru.

Premierę albumu poprzedziło sześć singli promujących wydawnictwo: Doliny z udziałem światowej sławy kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego, Zmierzch nagrany z duetem Kwiat Jabłoni, Mantra z Igorem Herbutem, Celina z Julią Pietruchą, Imperium z Ralphem Kamińskim oraz Wołanie z udziałem Błażeja Króla. Ostatni singiel ukazał się 23 września, w przeddzień premiery płyty.

Obecność Błażeja na tym albumie to dla mnie ważna sprawa – mówi Miuosh. – Jego postać i podejście do własnej twórczości są wyjątkowe i niepowtarzalne, co jeszcze mocniej motywowało mnie do zaangażowania go w ten projekt. Zaśpiewał jak nikt inny, a to popchnęło nas do skonstruowania całego utworu w bardzo nietypowy sposób. Z kolei klip do tego numeru jest w pewnym sensie wprowadzeniem w historię, którą udało nam się zbudować wokół tego albumu – to prolog dla pewnych wydarzeń – dodaje Miuosh.

Album dostępny jest w sklepach oraz na stronie internetowej piesniwspolczesne.com w trzech wersjach: podstawowej, rozszerzonej (z dodatkowym utworem) i limitowanej edycji kolekcjonerskiej.  Ekskluzywny box zawiera winylowe, trzypłytowe wydanie albumu, wydanie CD w wersji poszerzonej, oraz 200-stronną książkę. Ponadto nabywcy wersji kolekcjonerskiej otrzymują dostęp do unikatowych, cyfrowych materiałów - specjalnego podcastu, odsłuchu albumu w "wersji reżyserskiej" i filmu dokumentalnego ukazującego pracę nad tym wyjątkowym projektem.


Wydawcy albumu: Fandango Records, Narodowe Centrum Kultury

Partnerzy albumu: Miasto Katowice, Zespół Śląsk, Ladidadi, Osom Studios

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.


Track lista:

  1. PIEŚŃ PIERWSZA - feat. SMOLIK
  2. GORYCZ - feat. ORGANEK
  3. CHMURY - feat. NATALIA GROSIAK
  4. UTOPIEC - feat. BELA KOMOSZYŃSKA
  5. DOLINY - feat. JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI, MARCIN WYROSTEK
  6. MANTRA - feat. IGOR HERBUT
  7. IMPERIUM - feat. RALPH KAMINSKI
  8. ZMIERZCH - feat. KWIAT JABŁONI
  9. WOŁANIE - feat. KRÓL
  10. CELINA - feat. JULIA PIETRUCHA
  11. PIEŚŃ OSTATNIA - feat. KORA, KUBA STARUSZKIEWICZ
  12. Hidden track (wersja rozszerzona i kolekcjonerska)

* * * * * * *

Raz na milion lat dochodzi do zderzenia, swoistego błędu. Strumienie biegu czasu
i nieskończone ilości miejsc przenikają się ze sobą w piękny i nieobliczalny sposób,
zmieniając zastałe światy. Między pokryte najdostojniejszą rdzą szacunku symbole,
wierzenia i tradycje wkrada się coś im obcego. Razem tworzą nowe.

Ten album to ten moment - raz na milion lat.

* * * * * * *