Settings and search
Skalpel i Planetarium Lema na Festiwalu Soundedit
Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Soundedit duet Skalpel zaprezentuje projekt dedykowany Lemowi pt.: „Planetarium Lema”. To wycieczka po rozrywkowo-edukacyjnym parku tematycznym, inspirowanym twórczością wielkiego pisarza. Na każdej z „planet” będą im towarzyszyć muzyczni goście. Projekt jest współorganizowany z Narodowym Centrum Kultury. Muzycy duetu zostaną również uhonorowani statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem”.
Koncert jest dostępny online tylko do środy, 27 października!
Stanisław Lem często używał swojej ponadprzeciętnej imaginacji do wyobrażania niewyobrażalnego. Jego twórczość była wyrafinowaną intelektualnie próbą spojrzenia na wszechświat z innej, niż tylko ludzkiej perspektywy. Starał się określić nasze miejsce we wszechświecie, relacje z kosmosem i z naszym człowieczeństwem. Ponadto Lem był futurologiem, który trafnie przewidział wiele wynalazków i aspektów naszej współczesności – przyszłość z książek Lema jest naszą teraźniejszością. Stanisław Lem urodził się sto lat temu – 12 września 1921 r. – dlatego rok 2021 został uznany za rok Lema.
Duet Skalpel pragnie zabrać słuchaczy w muzyczną podróż do ciał niebieskich powstałych w wyobraźni Stanisława Lema. Będą to muzyczne emanacje atmosfer i krajobrazów planet: Solaris, Eden i Regis III (z powieści „Niezwyciężony”). Do współpracy Skalpel zaprosił muzyków, którzy będą reprezentowali mieszkańców tych planet. Bogate instrumentarium, posługiwanie się różnym językami muzycznymi ma zaskakiwać słuchacza i być odpowiednikiem spotkanie z nieznanym, niewytłumaczalnym.
Gośćmi Skalpela będą:
Kuba Więcek – muzyk wielozadaniowy, saksofonista i producent, kompozytor materiału na poszerzającej granicę jazzu płyty „Multitasking” oraz autor beatów z płyty „Niebo nad Berlinem” nagranej z raperem Kozą. Na saksofonie zinterpretuje on opisane przez Lema w Solaris fantastyczne formy tworzone przez inteligentny ocean – mega organizm zamieszkujący tę planetę.
Piotr Orzechowski – znany jako Pianohooligan, wybitny pianista, improwizator, jazzman, interpretator muzyki poważnej. Znany z niekonwencjonalnego traktowania instrumentów klawiszowych. Jego umiejętności improwizatorskie przydadzą się tak, jak astronautom próbującym się skomunikować z mieszkańcami planety Eden, której ustrój totalitarny jest wspierany przedziwnymi osiągnięciami inżynier genetycznej.
Paweł Romańczuk – lider grupy artystycznej Małe Instrumenty. Multiinstrumentalista tworzący nieustanie nowe instrumenty, na których tworzy muzyczne multiwersum. Jego konstrukcje będą reprezentować „nekrosferę”, czyli populację mechanicznych organizmów, które opanowały Regis III. Dla słuchaczy, tak jak i ludzi, którzy awaryjnie wylądowali na tej planecie, może to być przeżycie trudne i nieprzyjemne.
Na koniec występu zaplanowany jest powrót na planetę Ziemię. Wszyscy muzycy biorący udział w koncercie stworzą zespół umilający czas uczestnikom Kongresu Futurologicznego ze słynnej powieści Lema. Będzie to zespół dziwoląg, jakiego nie mógłby przewidzieć żaden futurolog w XX w.
POSŁUCHAJ PODCASTU: Skalpel i „Planetarium Lema” na Festiwalu Soundedit →
Ponadto w podróżach pomiędzy planetami towarzyszyć będzie wirtualnie Eugeniusz Rudnik – pionier muzyki elektronicznej i elektroakustycznej w Polsce, uhonorowany na Festiwalu Soundedit nagrodą „Człowieka ze Złotym Uchem” (2012 r.). Wykorzystany będzie w tym celu materiał dźwiękowy (sound design), stworzony przez niego na potrzeby filmu „Test pilota Pirxa” stanowiący adaptację opowiadania S. Lema.
Koncert będzie transmitowany w internecie, na kanałach NCK.
Również 24 października w ramach Festiwalu wystąpi Lydia Lunch. Amerykańska wokalistka, poetka, pisarka i aktorka; jedna z czołowych postaci nowojorskiego ruchu no wave. Jej prace zazwyczaj zawierają prowokacyjne i konfrontacyjne treści, mieszczące się w formie muzyki noise. Artystka kierują się również antykomercyjną etyką, działa niezależnie od głównych wytwórni płyt i dystrybutorów treści. „Boston Phoenix” określił L. Lunch „jedną z dziesięciu najbardziej wpływowych wykonawców lat 90.”. Z kolei jej współpraca z Sonic Youth zaowocowała utworem zatytułowanym „Death Valley ’69”. Piosenka ta została uznana przez „Kerrang!” za jedną z „50 najbardziej diabolicznych piosenek w historii”.
Lydia Lunch to prawdziwy wulkan kreatywności. Nagrywa płyty, pisze książki, występuje w filmach, prowadzi warsztaty, komponuje, współpracuje z wieloma artystami niezależnymi. Artystka spotka się z uczestnikami Festiwalu Soundedit, wygłosi wykład oraz wyświetli film „Lydia Lunch: The War Is Never Over”.