Książkowe mole na muralu w centrum Warszawy

Data publikacji: 15.05.2023
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

Na finał Tygodnia Bibliotek w centrum Warszawy, u zbiegu alei Jana Pawła II i alei Solidarności powstał mural promujący książki i czytanie, który jest elementem kampanii społecznej Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0). Treść muralu nawiązuje bezpośrednio do animowanego miniserialu „Mole książkowe” i zwraca uwagę na rolę książek w życiu człowieka. Na muralu pojawia się również hasło kampanii:  Czytanie ma tylko dobre strony oraz nowi bohaterowie marki.

Książkowe mole na muralu w centrum Warszawy
Fot. Braughman Group Media

Malatura o powierzchni 160 m2 zawiera wizerunki moli książkowych, których perypetie poznajemy w kolejnych odcinkach animowanej serii w gwiazdorskiej obsadzie1. Centralny element muralu stanowi  książka – wykonana w formie niestandardowego, przyciągającego uwagę elementu 3D. Celem muralu, poza promocją miniserialu dostępnego na YouTube NPRCz 2.0, jest przypomnienie, że książki są dobrymi towarzyszami naszej codzienności oraz zachęcenie do czytania - na powrót do lektury czy rozpoczęcie przygody z literaturą nigdy nie jest za późno.

Ekspozycję muralową w centrum stolicy będzie można oglądać  do końca lipca 2023 r. Aktualna odsłona kampanii społecznej NPRCz 2.0, obejmuje szeroką kampanię digitalową oraz działania telewizyjne, radiowe, ambientowe i outdoorowe, w tym aktywności niestandardowe.

Za kampanię odpowiada Narodowe Centrum Kultury, które koordynuje komunikację NPRCz 2.0. Autorem koncepcji muralu we współpracy z Narodowym Centrum Kultury są: agencja Punchline i studio Badi Badi. Za projekt i realizację wielkoformatowego muralu odpowiada Braughman Group Media –  lider wielkoformatowej reklamy zewnętrznej OOH, Digital OOH, który specjalizuje się również w dziedzinie ręcznie malowanych murali.

1 - Zrealizowany w ramach NPRCz 2.0 miniserial, wokół którego koncentruje się obecna odsłona kampanii społecznej Programu, obejmuje cztery odcinki animacji w niestandardowy sposób inspirujące do czytania. Głosów molom książkowym użyczyli znani i lubiani aktorzy, muzycy, sportowcy i twórcy internetowi: Małgorzata Kożuchowska (mól Krystyna), Natalia Kukulska (mól Alicja), Ewa Szykulska (mól Janina), Renata Jusis (gąsienica Wioletta), Cezary Żak (mól Pułkownik), Piotr Cyrwus (mól Przemysław), Maciej Musiałowski (mól Miłosz), Karol Kłos (mól komentator sportowy) i Jacek Chełchowski „Zio” (mól komentator telewizyjny). Serial miał swoją premierą 23 kwietnia br. w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to wieloletni program rządowy na lata 2021-2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych (60% z budżetu państwa, 40% – wkład własny beneficjentów) zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek publicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Bibliotekę Narodową, Instytut Książki, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowe Centrum Kultury. W ramach NPRCz 2.0 m. in. blisko pół miliarda złotych trafi na rynek wydawniczy (zakup nowości książkowych), a kolejnych kilkaset milionów zostanie przeznaczonych na modernizację i budowę bibliotek.

Szczegółowe informacje dotyczące programu i bieżących działań z nim związanych można znaleźć pod adresem: https://nprcz.pl oraz w mediach społecznościowych: