Ustawienia i wyszukiwarka
O projekcie
Wyobraźmy sobie zwykłą sytuację: rodzina w samochodzie – mama, tata i dwie córki.
Podróż się dłuży, w aucie panuje znużenie i lekkie napięcie. Radio gra, ale nie poprawia nastroju. Najmłodsza dziewczynka ziewa, rodzice wymieniają spojrzenia. I wtedy dzieje się coś nieoczekiwanego. Mama zaczyna rytmicznie stukać palcami o kierownicę. Tata dołącza, uderzając papierowym kubkiem o kolano. Starsza córka chwyta ołówek i wybija rytm na siedzeniu. Najmłodsza patrzy z zaciekawieniem, a po chwili cicho zaczyna śpiewać fragment „Życzenia” Chopina – „Gdybym ja była...”
Atmosfera w samochodzie całkowicie się zmienia. Znudzenie ustępuje miejsca śmiechowi, a podróż zamienia się we wspólną zabawę. W tym prostym momencie widać, jak muzyka potrafi połączyć ludzi, uruchamiając emocje, współpracę i uważność na siebie nawzajem.
To przykład tzw. synchronii emocjonalnej – zjawiska, w którym wspólny rytm i dźwięk pomagają regulować emocje i budować więzi. Nawet krótkie, spontaniczne muzykowanie sprzyja empatii, redukuje stres i wzmacnia poczucie wspólnoty.
To właśnie pokazuje nasza kampania społeczno-edukacyjna: Wspólne muzykowanie wspiera więzi, empatię, wrażliwość emocjonalną oraz rozwój dziecka.
Nie trzeba instrumentów ani specjalnych umiejętności. Wystarczy rytm, chęć bycia razem i otwartość na dźwięk – bo często najpiękniejsze instrumenty to te, które już mamy pod ręką.
