Barwy Wspólne „Poczuj Polskę”
Barwy Wspólne
Sensoryczny pakiet edukacyjny dla dzieci od 4 do 10 lat to innowacyjne narzędzie skierowane do edukatorek i animatorów.
Ważne było dla nas, aby stworzyć materiały przyjemne, pobudzające zmysły i przejrzyste. Właśnie dlatego podjęliśmy decyzję o użyciu rozwiązań z obszaru projektowania uniwersalnego, języka prostego oraz stworzyliśmy teksty alternatywne do materiałów wizualnych. Poszczególne elementy pakietu: Widoki Wspólne, Dźwięki Wspólne, Wrażenia Wspólne, Znaki Wspólne, Smaki Wspólne, pozwalają na rozwijanie postawy patriotycznej poprzez odkrywanie i inspirowanie się między innymi polską fotografią dokumentalną, typografią, specyfiką naszego języka oraz zasobami lokalnej przyrody.
Pakiet kierujemy do nauczycieli, edukatorów, animatorów, osób pracujących z dziećmi w muzeum, domu kultury, bibliotece, czy świetlicy. 5 scenariuszy warsztatowych to propozycje działań dla grup wiekowych 4-6 i 7-10 lat, które można zrealizować w czasie od 1 do 2 godzin. Towarzyszą im plansze ciekawostek do wykorzystania podczas zajęć oraz artefakty - obiekty pobudzające zmysły.
Cały pakiet składa się z:
- karty informacyjnej
- artefaktów
- scenariuszy warsztatów
- plansz ciekawostek
- koła inspiracji
Do opracowania koncepcji oraz treści edukacyjnych zestawu zaprosiliśmy:
Agnieszka Pajączkowska – Widoki Wspólne (wzrok)
Sebastian Świąder, Dominik Gawroński – Dźwięki Wspólne (słuch)
Paweł Szeibel – Wrażenia Wspólne (węch)
Mateusz Machalski – Znaki Wspólne (dotyk)
Monika Kucia – Smaki Wspólne (smak)
Oraz
Natalia Gołubowska – koncepcja i koordynacja projektu
Magdalena Kreis – współpraca koncepcyjna, redakcja merytoryczna,
Paulina Galanciak-Ilczyszyn – projektowanie uniwersalne, język prosty, korekta,
Agata Królak – projekt graficzny.
Pobierz pakiet edukacyjny „Poczuj Polskę” Barwy Wspólne. Zrealizuj działania i podziel się fotorelacją w mediach społecznościowych. Oznacz nas @Narodowe Centrum Kultury #BarwyWspólne #WidokiWspólne #DźwiękiWspólne #WrażeniaWspólne #ZnakiWspólne #SmakiWspólne. Wykorzystując pakiet w swoich działaniach, poinformuj odbiorców o jego autorach.
Licencja jest niewyłączna i ma następujące warunki: uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez ograniczeń czasowych i terytorialnych, na potrzeby wykorzystania materiałów w warsztatach z prawem do zwielokrotniania i modyfikowania w ramach warsztatów, bez utworów zależnych (nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści).
Karta informacyjna
Pakiet edukacyjny otwiera karta informacyjna w formie listu. Karta wprowadzi Cię w koncepcję pakietu, tematykę działań, poszczególne elementy zestawu, wygląd materiałów.
Artefakty
Obiekty pobudzające zmysły zaprojektowane przez zaproszone osoby. Powstały z myślą o użyciu ich w działaniach warsztatowych. Każdy z artefaktów jest szczegółowo opisany w danym scenariuszu. W pakiecie znajdują się:
Widoki Wspólne – kostka z fragmentami fotografii do samodzielnego złożenia przed warsztatem;
Dźwięki Wspólne – 6 ścieżek dźwiękowych autorstwa Dominika Gawrońskiego do pobrania i odsłuchania przed warsztatem;
Wrażenia Wspólne – kula wykonana z gałązek nieokorowanej wikliny o wielkości od 10 do 12 cm
Znaki Wspólne – zestaw szablonów z literą „ą” pochodzących z krojów pisma o nazwie: Karakter prosty, Antykwa Półtawskiego, Pismo Drogowe, Lato, BRYGADA 1918, do samodzielnego wycięcia;
Smaki Wspólne – opakowanie śliwki suski sechlońskiej. Produkuje ją Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw. Do zestawu dołączone są też naprasowanki, które wykorzystasz do tworzenia obrusu. Samodzielnie możesz wydrukować je na papierze transferowym.
Ścieżka 1 to utwór, który zaczyna się bardzo spokojnie. Kolejne dźwięki - dzwonki, pianino, gitara - dołączają, aby razem stworzyć łagodną melodię. Żaden z instrumentów nie jest jednak dominujący. Wszystkie idealnie się uzupełniają. Po minucie pojawia się mocny rytm złożony z trzech bębnowych uderzeń i czwartego przypominającego klaśnięcie. Po chwili dołącza grzechotka. W tle dalej słychać łagodną melodię z początku. W połowie utworu rytm i grzechotka znikają i przez kilka sekund słychać znów tylko melodię. Po chwili dołącza elektryczne pianino z prostą melodią i zaraz potem pojawia się znów rytm i grzechotka. Ten motyw znikania i pojawiania się elementów powtarza się raz jeszcze. Ścieżka kończy się powolnym wyciszaniem wszystkich dźwięków.
Autor ścieżki dźwiękowej: Dominik Gawroński
Grafika: Na różowym tle narysowane jest 5 plam o nieregularnych kształtach. Najmniejsza jest biała, największa czarna, a średnie są przezroczyste i wpadają w odcienie szarości. Między nimi w przypadkowych miejscach widoczne są różnokolorowe kształty - kreski, półkola i trójkąty. W lewym dolnym rogu na białym tle jest napis „Ścieżka 1”, w prawym - symbol ucha narysowany czarną kreską. W prawym górnym rogu umieściliśmy logo Narodowego Centrum Kultury. Złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 1 (MP3 13.76 MB)Ścieżka 2 skonstruowana jest z mocnych i dość prostych rytmów wystukiwanych przez bęben, które po kilku sekundach są lekko wyciszane. Pauza ta daje możliwość samodzielnego powtórzenia rytmu przez uczestników. Każdy rytm różni się nieco od poprzedniego. Przez cały utwór zagrane jest 8 rytmów do powtórzenia. W tle całego utworu słychać delikatną melodię.
Autor ścieżki dźwiękowej Dominik Gawroński
Grafika: Na różowym tle przez całą długość grafiki narysowana jest szara gruba kreska. Przez nią delikatnie przebija różowe tło. Na niej po kolei umieszczone są: czarne koło z szarymi plamami, zielona kreska, niebieskie koło, biała gwiazdka, żółta i fioletowa kreska, szara półprzezroczysta gwiazda, znów żółta kreska i na końcu - duży niebieski owal. W dolnym lewym rogu na białym tle jest napis „Ścieżka 2”, w prawym - symbol ucha. W górnym prawym rogu jest logo Narodowego Centrum Kultury. Złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 2 (MP3 6.90 MB)Ścieżka 3, podobnie jak druga, składa się z krótkich rytmicznych melodii, które następnie są wyciszone, żeby grupa mogła je powtórzyć. Rytmy tej ścieżki są bardziej taneczne i żywsze niż poprzedniej. Grane są na elektronicznym pianinie. Do powtórzenia jest 8 melodii. Tłem jest delikatna melodia z wykorzystaniem dzwonków i grzechotek. Słychać też delikatny podkład basowy.
Autor ścieżki dźwiękowej Dominik Gawroński
Grafika posiada różowe tło, napis „Ścieżka 3” i symbol ucha. Tym razem przez całą długość narysowane są czarne duże owale, które całkowicie zasłaniają tło. Na nich w przypadkowy sposób rozmieszczone są kreski, trójkąty i koła w kolorach całego zestawu. W górnym prawym rogu jest logo Narodowego Centrum Kultury. Złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 3 (MP3 6.90 MB)Ścieżka 4 od pierwszej sekundy zaczyna się mocnym, perkusyjnym rytmem, granym na trzy. Jest to rytm inspirowany oberkiem. Po chwili do perkusji dołącza wesoła melodia grana na elektronicznym pianinie. W trakcie utworu 4 razy są momenty, w których perkusja przestaje grać i słychać tylko skoczną melodię pianina. W połowie utworu pojawia się też dźwięk wibrującego instrumentu przypominającego elektryczną gitarę, który przechodzi w krótkie echo. Dźwięk ten powtarza się wielokrotnie w drugiej części utworu, która jest nieco intensywniejsza. Na końcu w ścieżce słychać znów tylko mocny, perkusyjny rytm, taki jak na początku utworu. Tym razem jest jednak uzupełniony wibrującym dźwiękiem. Instrumenty są stopniowo wyciszane wraz z końcem ścieżki.
Autor ścieżki dźwiękowej Dominik Gawroński
Grafika: Na różowym tle na całej grafice widoczne są duże, różnokolorowe kształty. Z górnej krawędzi wychodzą podłużne prostokąty - jeden niebieski, a drugi czarny. Z lewej wychodzi biały prostokąt z czarnymi kształtami, a z dołu - ciemnożółty. Z prawej strony umieszczony jest kolejny biały prostokąt, nieco mniejszy od pozostałych. Wszystkie zmierzają do środka grafiki. Spod nich wystają dwa duże kształty - jedna czarna plama, zasłaniająca środek i szara półprzezroczysta gwiazda. Pomiędzy tymi wszystkimi kształtami rozsypane są małe, kolorowe kreski. W rogach ponownie umieściliśmy logo Narodowego Centrum Kultury, napis „Ścieżka 4” i symbol ucha. Logo złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 4 (MP3 13.74 MB)Ścieżka 5 zaczyna się rytmem na trzy granym na perkusji. Po kilku sekundach dołączają do niego pojedyncze, przyjemne tony pianina. Zaraz po nim - dłuższe, ciągnące się dźwięki przypominające elektryczne skrzypce. Po minucie wszystkie instrumenty przestają grać i słychać tylko rytm wystukiwany grzechotką. Po chwili - znów wszystkie wracają. Prawie w połowie ścieżki zmienia się melodia na dźwięki, które schodkowo obniżają swój ton, a potem znów - dźwięk po dźwięku są coraz wyższe. Do tego dołącza przyjemna melodia na pianinie. W ostatniej części ścieżki linia melodyczna gaśnie i zostaje sam rytm wybijany na perkusji i grzechotkach. Zaczyna przyspieszać. Pojawiają się szybko grane dźwięki elektronicznego pianina. Ostatnie sekundy wracają do spokojniejszych melodii i rytmów, aby zakończyć się ostatnimi dźwiękami granymi na perkusji.
Autor ścieżki dźwiękowej Dominik Gawroński
Grafika: Górna krawędź tej grafiki jest zasłonięta czarnym paskiem. Pozostała część jest różowa. Na tym tle po całej długości grafiki rozmieszczone są nieduże kształty przypominające koła, prostokąty i trójkąty. Większość z nich jest biała bądź czarna, a pojedyncze mają kolor niebieski, fioletowy, zielony i żółty. W rogach umieściliśmy logo Narodowego Centrum Kultury, napis „Ścieżka 5” i symbol ucha. Logo złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 5 (MP3 13.77 MB)Ścieżka 6 jest najdłuższa ze wszystkich. Zaczyna się śpiewem ptaków, do którego po chwili dołączają długie, spokojne dźwięki przypominające niski flet. Nagle słychać przeciągłe muczenie krowy. W tle pojawiają się żywsze dźwięki elektronicznego pianina. Następnie słychać rechot żaby i dźwięk przypominający deszcz. Pod koniec utworu usłyszysz szum wody i dzwony kościelne. Wyciszające się dzwony to ostatnie dźwięki utworu.
Autor ścieżki dźwiękowej Dominik Gawroński
Grafika: Górna część grafiki jest biała z widoczną grubą teksturą. Dolna część jest różowa. Połączenie tych dwóch części przypomina falę, gdyż jest raz wznoszącą się, raz opadającą linią. W białej części narysowane jest dużo różnorodnych kształtów - kresek, kół, prostokątów, trójkątów w kolorach zestawu. Dolna, różowa część jest czysta, poza umieszczonymi w rogach napisem „Ścieżka 6” i symbolem ucha. W prawym górnym rogu jest logo Narodowego Centrum Kultury. Logo złożone jest z korony i czarnego napisu wielkimi literami: Narodowe Centrum Kultury. Korona umieszczona nad napisem zbudowana jest raz z czarnych, a raz białych kwadratów i trójkątów.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Ścieżka 6 (MP3 18.33 MB)Scenariusze warsztatowe
To 5 propozycji działań „Rzut Oka”, „Wykrzykniki”, „Nosi nas”, „Co kryją litery”, „Suska i spółka” dla grup wiekowych 4-6 i 7-10 lat, które pozwalają doświadczyć i rozwijać postawę patriotyczną. Scenariusze zostały przygotowane z myślą o osobach prowadzących warsztaty. Znajdziesz w nich opis artefaktu, postawy patriotycznej. Dowiesz się jakie materiały i narzędzia potrzebujesz oraz jak wygląda przebieg warsztatu. Ćwiczenia dostosowaliśmy do potrzeb i możliwości grup wiekowych. Możesz jednak wykorzystać oba pomysły i przetestować, co sprawdzi się w Twojej grupie. Scenariusze są inspiracją, rozwijaj pomysły o własne propozycje, pomogą Ci w tym „Lokalne Tropy”.
Do scenariusza Widoki Wspólne dołączona jest wirtualna galeria zdjęć prezentująca pełne kadry wykorzystanych w kostce fotografii oraz teksty alternatywne do każdego zdjęcia.
Wirtualna galeria zdjęć prezentująca pełne kadry wykorzystanych w kostce fotografii oraz teksty alternatywne do każdego zdjęcia.
Zofia Rydet, bez tytułu z cyklu „Mały człowiek”, seria Radość istnienia, © Fundacja im. Zofii Rydet
To kwadratowe zdjęcie jest czarno-białe, wpadające delikatnie w sepię, czyli w kolorystykę brązu. Prawie całe zdjęcie wypełnia trzech chłopców. Ten na pierwszym planie patrzy prosto w obiektyw. Ubrany jest w skórzaną kurtkę, a na głowie ma czapkę przypominającą czapkę pilota. Spod niej wystaje mu blond grzywka. Chłopiec uśmiecha się bardzo szeroko, przez co widać, że brak mu górnych zębów. Na drugim planie dwóch chłopców patrzy w górę. Obaj są szeroko uśmiechnięci. Chłopiec po prawej stronie ma ciemny sweter z naszytą na rękaw odznaką szkoły. Spod swetra wystaje mu biały kołnierzyk. Na głowie ma ciemną czapkę. Jedną ręką przytrzymuje chłopca z przodu. Trzeci chłopiec ma szarą marynarkę i ciemny kaszkiet. W tle zdjęcia widać fragment ceglanego budynku.
Grażyna Rutowska, „Autoportret w lustrze toaletki” 1965-1969, © Narodowe Archiwum Cyfrowe
To czarno-białe kwadratowe zdjęcie ukazuje kobietę, która robi zdjęcie sobie samej. Głowa kobiety umieszczona jest na środku zdjęcia. Kobieta ma krótkie, jasne i lekko podniesione włosy. Delikatnie uśmiecha się. Ubrana jest w ciemnoszarą bluzkę z krótkim rękawem. Nosi delikatny czarny naszyjnik. W rękach trzyma duży aparat fotograficzny. Prawą ręką podtrzymuje od dołu długi, duży obiektyw. Lewą chwyta bok aparatu. Na tej ręce ma też dwa srebrne pierścionki, jeden z dużym oczkiem. Aparat ma otwartą lampę błyskową. Kobieta nie patrzy prosto w obiektyw, ale wydaje się, jakby patrzyła w swoje odbicie widoczne w lustrze. W prawej części zdjęcia widać jedno skrzydło lustra. Odbija się w nim tył głowy i ramię kobiety. W lewej części jest lekko zamazana biała rama, przypominająca ramę okna albo lustra. W tle widać jasną ścianę pokoju. Zdjęcie posiada dużo białych, małych kropek, które są charakterystyczne dla fotografii analogowej.
Przemysław Pokrycki, „Komunia nr 2/2011” z cyklu „Rytuały przejścia”, 2011, © Przemysław Pokrycki
To kolorowe zdjęcie jest fotografią rodzinną, które wykonane jest w pokoju mieszkania. W centralnej części na krzesłach siedzą od lewej: chłopczyk w białej koszuli w kratę, uśmiechnięta kobieta o rudych, spiętych włosach, ma buty na obcasach i czarną, krótką sukienkę, dziewczynka o lokowanych włosach, w białym wianku i białej, długiej sukience i na końcu - ciemnowłosy mężczyzna w białej koszuli i czarnych spodniach, który trzyma na kolanach małe dziecko. Pod nogami rodziny leży brązowy dywan w motywy kwiatowe. Ubiór dziewczynki może wskazywać, że jest to uroczystość Pierwszej Komunii Świętej. Za rodziną znajdują się trzy stoły ułożone w podkowę. Na białych obrusach ułożone są patery z ciastami, dzbanki z napojami, talerze, szklanki, sztućce i dzbanki z konwaliami. Za stołem siedzą mężczyźni i kobiety – pozostali uczestnicy święta. Te 15 osób ubrane jest w eleganckie stroje. Wszyscy na fotografii patrzą prosto w obiektyw. Za stołami po prawej stronie są okna z koronkowymi zasłonami. Po lewej postawiona jest brązowa meblościanka, a na niej dwie zwisające rośliny i bukiet kwiatów. Fragment ściany za meblościanką jest bordowy.
Paweł Pierściński, „Zalew w Borkowie” z cyklu „Nastroje krajobrazu”, 1971, © Fundacja Jednostka
To kwadratowa czarno-biała fotografia wykonana na zewnątrz. Kolory na całym zdjęciu są bardzo kontrastowe. Na scenerię zdjęcia składa się jezioro, nad nim zachmurzone niebo, a pomiędzy – linia horyzontu z koronami drzew. Chmury są bardzo różnorodne – od tych z płaskim dołem i kłębiastą górą, do małych, pierzastych, aż do tych rozciągniętych po całym niebie. Wszystkie mieszają się na niebie. Przez nie, w dolnej części nieba, przebijają promienie słońca. Na dole zdjęcia widoczny jest brzeg z niedużym pomostem. Na pomoście kuca mały chłopczyk. W rękach trzyma patyk. Nie możemy dostrzec szczegółów brzegu, pomostu i chłopca. Wszystkie te elementy są całe w czerni. Woda przy pomoście jest zmącona. Wygląda to, jakby chłopiec przed chwilą wyciągnął patyk, a w wodzie zostały rozchodzące się okręgi. W głębi z jeziora wystają kępki roślin.
Magda Hueckel, „Non-obsesive Self portrait IX”, 1971, © Magda Hueckel.
Czarno-białe zdjęcie pokazuje stopę, która ukazana jest od spodu. Palce umieszczone są na górze zdjęcia, a pięta – na dole. Stopa jest delikatnie wygięta, co podkreśla jej naturalną krzywiznę. Bardzo dobrze widoczne są linie papilarne na podbiciu stopy. Również w tej środkowej części widać najwięcej zmarszczeń. Pięta jest za to całkowicie zamazana, nie widać żadnych jej szczegółów. Stopa oparta jest palcami o szare tło o delikatnej fakturze, które przypomina nieco ludzką skórę. Tło rozmywa się w miarę opadania i tak jak pięta - na samym dole nie widać już jego żadnych szczegółów. Cała fotografia jest czarno-biała, choć zdjęcie nie jest mocno kontrastowe. Całość jest utrzymana w delikatnych odcieniach szarości, co daje bardzo zmysłowe wrażenie.
Mariusz Hermanowicz, bez tytułu 1965, © M. Hermanowicz/ Fundacja Archeologia Fotografii
To czarno-białe zdjęcie wykonane jest na ulicy miasta. Na pierwszym planie na chodniku stoi tyłem do obiektywu kobieta. Jest ubrana w białą bluzkę, białą spódnice i białe buty na obcasach. W lewej ręce trzyma białą torebkę i większą, płaską torbę, a prawą przytula dziewczynkę. Ten gest przytulenia powoduje, że kobieta jest zgarbiona i nie widać jej głowy. Twarz dziewczynki również jest zasłonięta przez kobietę. Widać jedynie, że ubrana jest w białą falbaniastą sukienkę, białe sandały i białe skarpetki. Na głowie w jasne włosy wpiętą ma kokardę. Za nimi przodem do obiektywu stoi chłopczyk o krótkich, jasnych włosach. Ma białą koszulkę, jasne, krótkie spodenki na szelkach, białe skarpetki i jasne buty. Ręce ma zahaczone o kieszenie spodni, a jedną nogę zgiętą i opartą o gruby łańcuch, który łączy duże, betonowe słupy. O ten sam łańcuch zaraz obok opiera też nogę inna dziewczynka. Ubrana jest podobnie do pierwszej dziewczynki – w jasną falbaniastą sukienkę, buty ze skarpetkami i kokardę. Zasłania twarz ręką, w której trzyma wiklinowy koszyczek. W prawej stronie kadru widać plecy i jedną nogę kobiety. Kobieta „wychodzi” z kadru. Tłem dla wszystkich tych osób jest szary budynek, w którym widoczne są trzy duże okna. W oknach widać koronkowe zasłony i kilka strzelistych kwiatów doniczkowych.
Plansze ciekawostek
Zawierają informacje związane z tematami poruszanymi w scenariuszach. Wykorzystaj je do wspólnego czytania podczas realizacji warsztatów. Na planszy ciekawostek Wrażenia Wspólne znajdziesz również mapę wrażeń do wykorzystania podczas spaceru z dziećmi. Plansza ciekawostek ma format A3, rozłóż ją po wyciągnięciu z pakietu.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Widoki Wspólne - plansza ciekawostek (PDF 6.44 MB) Pobierz plik Dźwięki Wspólne - plansza ciekawostek (PDF 3.47 MB) Pobierz plik Wrażenia Wspólne - plansza ciekawostek (PDF 3.87 MB) Pobierz plik Znaki Wspólne - plansza ciekawostek (PDF 3.51 MB) Pobierz plik Smaki Wspólne - plansza ciekawostek (PDF 3.58 MB)Koło inspiracji
Koło inspiracji to narzędzie dla edukatorek i animatorów, które zaprasza do rozwijania własnych pomysłów na kolejne działania w kontekście patriotyzmu. Wydrukuj koło w formacie A3, wytnij je, złóż na pół i noś przy sobie.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Koło inspiracji (PDF 2.52 MB)Teksty alternatywne
W tym miejscu zbieramy opisy graficzne elementów całego zestawu. To również informacje, które będą pomocne w lepszym rozumieniu pakietu.