Ustawienia i wyszukiwarka
Łącząc historie – cyfrowy pomost między dawnym a dzisiejszym Kazimierzem
Organizator: Stowarzyszenie Festiwal Kultury Żydowskiej
Data: 28 czerwca 2025
Miejsce: Kraków
W ramach projektu stworzono ścieżkę edukacyjną śladami życia żydowskiego i jego śladów w krakowskiej dzielnicy Kazimierz. W ramach ścieżki wykorzystywane zostały archiwalne fotografie i nagrania zebrane i przygotowane przez wolontariuszy Festiwalu Kultury Żydowskiej przebywających w Krakowie w ramach projektu Europejskiego Korpusu Solidarności. Materiały zostały zaanimowane i przetworzone przy pomocy modeli generatywnej sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości i dźwięku przestrzennego, pozwalając na odtworzenie atmosfery przedwojennego Kazimierza. Szczególny nacisk został położony na dawnych, żydowskich mieszkańców dzielnicy, ich życie codzienne i środowisko w którym funkcjonowali. Za pomocą materiałów wizualnych i dźwiękowych, które były dostępne dla zwiedzających przy pomocy osobistych urządzeń elektronicznych (smartfon/tablet), odbiorcy mogli obserwować zmiany, które zaszły na krakowskim Kazimierzu i metaforycznie odczuć obecność ludzi zamieszkujących niegdyś tę dzielnicę. Ponadto w ramach projektu umożliwiono wolontariuszom FKŻ prace zarówno z materiałami archiwalnymi jak i z wykorzystaniem nowych technologii.
Andrew Melchior jest kreatywnym technologiem, producentem i artystą o brytyjsko-niemieckich korzeniach, znanym z pionierskiego łączenia muzyki, mediów immersyjnych i nowych technologii. Współpracuje z artystami, technologami i badaczami, aby tworzyć innowacyjne doświadczenia cyfrowe.
Kariera Melchiora rozpoczęła się w EMI, gdzie zarządzał zespołem Elbow i współpracował z Davidem Bowiem przy uruchomieniu BowieNet, jednego z pierwszych dostarczycieli usług internetowych prowadzonego przez artystów, który umożliwiał fanom niespotykane wcześniej zaangażowanie w świat cyfrowy.
Do jego najważniejszych projektów należy praca doradcy technicznego przy immersyjnej wystawie Björk w wirtualnej rzeczywistości, Björk Digital, oraz produkcja jej pierwszego albumu VR, Vulnicura VR. Jako dyrektor ds. technologii w Massive Attack, Melchior kierował przełomowymi projektami, takimi jak aplikacja Fantom, która generowała interaktywne remiksy na podstawie danych wejściowych użytkownika, czy innowacyjne kodowanie albumu Mezzanine w syntetycznym DNA łączące muzykę i biotechnologię.
W 2024 roku współpracował z filozofem Timothym Mortonem, aby wydać Come Fast From The Dark, utwór, w którym szybki rozbłysk radiowy z przed 8 miliardów lat został zmieniony w dźwięk, łącząc zjawiska kosmiczne z filozoficznymi spostrzeżeniami.
Praca Melchiora jest przykładem renesansowego podejścia, łączącego sztukę, naukę i technologię, aby na nowo definiować granice ekspresji twórczej.