Ustawienia i wyszukiwarka
Symfonia Niepodleglości na 100-lecie Odzyskania Niepodległości przez Polskę. PREMIERA!
Wzruszająca i pełna dramatyzmu muzyka Symfonii Niepodległości wraz z tekstami zaczerpniętymi od wybitnych polskich poetów: Władysława Broniewskiego i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, z użyciem współczesnych narzędzi multimedialnych zabrzmiała 15 sierpnia br. na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu.
Symfonia Niepodległości to pięcioczęściowy utwór, rozpoczynający się motywem pierwszego hymnu Polski Bogurodzica, muzyczno-hymniczna część pozwalająca ożywić w naszej wyobraźni „obydwa płuca” dawnej kultury polskiej.
Druga część – liryczna wypowiedź matki do syna, aria-mezzosopran do słów wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Elegia o chłopcu” w której pointa zawarta w słowach: „Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?” zabrzmi bijacym sercem ilustujacym cierpienie wszystkich matek które utraciły dzieci w wojennych zawieruchach.
Trzecia część to Polonez – reprezentacyjny polski taniec narodowy, brzmiacy ponad podziałami i uprzedzeniami, intencjonalnie użyty dla podkreślenia narodowego charakteru utworu, stajac się w ten sposób ewenementem w literaturze muzycznej symfoniki (jak dotąd w symfonii nigdy nie został użyty motyw Poloneza).
W kolejnej, czwartej części liryczny głos barytonowy podejmuje dialog z dramtycznie wołajacym 3 / 7 chórem „Bagnet na broń...”, aria do słów wiersza Władysława Broniewskiego pod tym samym tytułem, apel silnie odwołujący się do wyobraźni, wzmocniony został muzyczna wartstwą orkiestrową.
Ostatnia, piąta część – konkludująca, łączy solistów, chór i orkiestrę skłaniajac słuchacza do zastanowienia się nad wartością jego własnego życia. Pozwala docenić wolność polityczną, a także zrozumieć, jak ważna jest pamięć o ludziach, którzy ginęli po to, byśmy my mogli żyć w wolnym kraju, nie żywiąc obawy o dzień jutrzejszy.
W wykonaniu Symfonii wzięli udział: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Górecki Chamber Choir oraz soliści Małgorzata Walewska (sopran) i Andrzej Dobber (baryton), pod dyrekcją kompozytora Sebastiana Perłowskiego.
Koncert został objęty patronatem honorowym: Wiceprezesa Rady Ministrów oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego, Arcybiskupa Metropolitę Krakowskiego Marka Jędraszewskiego.
Narodowe Centrum Kultury było wspólorganizatorem tego wydarzenia.