Ustawienia i wyszukiwarka
"Masovian Mantra" - premiera płyty
16 września 2022 r. odbędzie się oficjalna premiera albumu „Masovian Mantra” - pierwszej autorskiej płyty Michała Barańskiego, kontrabasisty i gitarzysty basowego, jednego z najbardziej kreatywnych artystów współczesnej polskiej sceny jazzowej. Krążek, wydany w kultowej serii Polish Jazz, łączy brzmienia muzyki ludowej Mazowsza oraz odległych Indii. Album, którego partnerem jest Narodowe Centrum Kultury, dostępny będzie we wszystkich serwisach cyfrowych oraz w formacie CD.
Album „Masovian Mantra” stanowi połączenie rodzimych wątków etnicznych związanych z regionem południowego Mazowsza oraz indyjskich struktur rytmicznych ze współczesnym jazzem, wraz z jego wzorami, sięgającymi lat 70. XX wieku. Warto w tym miejscu przywołać artystów wykorzystujących w swojej twórczości tradycyjną muzykę hinduską: legendarnego kompozytora i wirtuoza gry na sitarze Raviego Shankara czy grupę Shakti z Johnem Mc Laughlinem, a także muzyków polskich, w tym Zbigniewa Namysłowskiego, Tomasza Stańkę, grupę Osjan czy eksperymenty Sławomira Kulpowicza z hinduskim mistrzem sitaru Shujaatem Khanem.
W nagraniach Michałowi Barańskiemu towarzyszyli: Shachar Elnatan (gitara), Michał Tokaj (fortepian), Łukasz Żyta (perkusja), Bodek Janke (tabla), Kuba Więcek (saksofon), Kacper Malisz (skrzypce), Joachim Mencel (lira korbowa), Olga Stopińska (wokal), Jan Smoczyński (akordeon) oraz Dziadek Tadek (recytacja).
Płyta jest najnowszą pozycją wydaną w serii Polish Jazz, którą w 1965 roku zainicjował krążek Warszawskich Stompersów zawierający m.in. z opracowania rodzimych tematów ludowych. Przez ponad pół wieku w tej serii ukazało się 87 płyt nagranych m.in. przez takie gwiazdy jazzu jak Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, Adam Makowicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Kurylewicz, Wojciech Karolak czy Jan „Ptaszyn” Wróblewski. Teraz do tego grona dołącza Michał Barański z nowym albumem, długo wyczekiwanym przez miłośników gatunku i fanów artysty.
Lista utworów:
1. Masovian Mantra 6:44
2. Fifth Rye 6:16
3. Itzhak of Opoczno 6:43 (feat. Shachar Elnatan)
4. Leciały Zurazie 3:54 (feat. Olga Stopińska)*
5. Pilica 5:24 (feat. Joachim Mencel)
6. Gaca 5:40 (feat. Kacper Malisz)
7. 13 Lakes 8:56
8. My Mazurka 6:04 (feat. Kuba Więcek) utwór dedykowany pamięci Zbigniewa Namysłowskiego
kompozycje: Michał Barański oprócz *tradycyjna pieśń kurpiowska (arr. Michał Barański, Kuba Więcek)
Wykonawcy:
Michał Barański - kontrabas, elektryczna gitara basowa, wokalna perkusja konnakol (1, 4, 7), wokal (3, 7), beatbox (6), dodatkowe klawiatury (1-4,6,8)
Shachar Elnatan - gitara (1-3,5,7), wokal (3)
Michał Tokaj - fortepian, Fender-Rhodes, synth solo (3), Organy Hammonda (7), dodatkowe klawiatury (7)
Łukasz Żyta -perkusja
Bodek Janke - tabla (1)
Kuba Więcek -OP-1 synth (1,6) saksofon altowy (8)
Kacper Malisz - skrzypce (1,6)
Joachim Mencel - lira korbowa (1,5)
Olga Stopińska - wokal (4)
Jan Smoczyński - akordeon (2)
Dziadek Tadek - recytacja (1)
Wydawca i dystrybutor: Warner Music Poland
____________________________________________________________________
Michał Barański – gitarzysta i kontrabasista, jeden z najbardziej kreatywnych, poszukujących i odważnych artystów współczesnej polskiej sceny jazzu. Jego dorobek, niezależnie od działalności klubowej, estradowej i edukacyjnej, obejmuje kilkadziesiąt płyt, zrealizowanych u boku liderów reprezentujących różne, niekiedy skrajne rejony sceny muzycznej. Zestaw płyt składających się na muzyczny portret Michała Barańskiego mógłby w skrócie obejmować takie albumy, jak choćby „Presence” tria Triology wraz z jego mentorem Brad’em Terrym (2000), z udziałem Mateusza Kołakowskiego i Tomasza Torresa. „Assymetry” z zespołem Zbigniewa Namysłowskiego (2006), „Umiera piękno” Agi Zaryan (2007), „Early Reflections” z Bennie Maupin Quartet (2008) oraz „Sacrum Profanum” z kwartetem Adama Bałdycha. W biografii Michała Barańskiego pojawiają się bez mała wszystkie kluczowe nazwiska polskiego jazzu, w tym, obok wymienionego Zbigniewa Namysłowskiego, również Tomasza Stańki i Michała Urbaniaka. Ostatnio studiuje indyjską muzykę karnatycką i w praktyce demonstruje indyjską perkusję wokalną (konnakol).