Settings and search
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Program ustala kierunki interwencji i alokacje środków na działania wchodzące w jego skład, które umożliwią jak najszerszy, społeczny dostęp do książki.
W wyniku prac powołanego przez Ministra KiDN Zespołu ds. promocji i upowszechniania czytelnictwa, zgodnie z zapisami Paktu dla Kultury oraz „Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020” został opracowany „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2014–2020”.
Ustalona propozycja zmian programów służących podniesieniu poziomu czytelnictwa, które były realizowane w latach poprzednich, ich kompleksowa koordynacja, a także nowe propozycje obejmują zestaw działań, programów dotacyjnych i zmian legislacyjnych składających się na nowy Program Rozwoju Czytelnictwa. W jego przygotowanie, a także koordynację zaangażowane są trzy narodowe instytucje kultury:
- Biblioteka Narodowa,
- Instytut Książki,
- Narodowe Centrum Kultury.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa swoim zasięgiem obejmuje najważniejsze z obszarów powiązanych z czytelnictwem i obecnością książki na rynku: promocję i upowszechnianie czytelnictwa i książki wśród nieczytających, wspieranie wydawania wartościowej literatury i czasopism kulturalnych, szkolenie księgarzy, regulacje prawne dotyczące rynku książki.
Istotnym komponentem programu będą działania zmieniające i wzmacniające rolę biblioteki jako podstawowej przestrzeni kontaktu z książką. W związku z tym planowana jest:
- modernizacja budynków bibliotek,
- unowocześnianie serwisu bibliotek,
- zakup nowości do tych bibliotek,
- szkolenia bibliotekarzy.
Jednym z ważniejszych elementów programu, wychodzącym naprzeciw zmianom cywilizacyjnym będą działania służące udostępnianiu legalnej książki w Internecie.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa wprowadzi nas na nowo w świat książek.
Projekt Książka
Rozmawia się zwykle o książkach w kontekście ich autorów, pisarzy i pisarek, lub – zupełnie osobno – w kontekście wad i możliwości rynku wydawniczego. Książka jednak to projekt, który powstaje w wielu etapach: od myśli, poprzez litery, opinie wydawców, drukarnie, starania działów promocji, aż po dystrybucję i sprzedaż. W cyklu będziemy pokazywać cały złożony proces tworzenia książki, rozmawiać z tymi, którzy kolejno przyczyniają się do jej powstania jako przedmiotu, jako miejsca na myśli i zdania – po autorze, wydawczyni, redaktorze, projektancie, ilustratorce, korektorce, drukarzu i promotorce przyjdzie kolej na dystrybutorkę i księgarza.
Wywiady znajdują się na portalu dwutygodnik.com:
- Rozmowa z autorem, Ignacym Karpowiczem o powieści „Sońka”.
- Rozmowa z wydawczynią, Krystyną Bratkowską.
- Rozmowa z redaktorem, Adamem Pluszką.
- Rozmowa z projektantem, Przemkiem Dębowskim.
- Rozmowa z ilustratorką, Marianną Sztymą.
- Rozmowa z korektorką, Teresą Kruszoną.
- Rozmowa z drukarzem, Janem Piotrowskim.
- Rozmowa z promotorką, Agnieszką Łasek.
- Rozmowa z dystrybutorką, Beatą Motyl.
Teksty publikowane w ramach cyklu Projekt Książka pokazują złożony proces tworzenia publikacji. Są to rozmowy z osobami, które kolejno przyczyniają się do jej powstania jako przedmiotu, jako miejsca na myśli i zdania – autorem, wydawczynią, redaktorem, korektorką, grafikiem, promotorką, a także drukarzem, dystrybutorką i księgarzem. Teksty powstają we współpracy z portalem dwutygodnik.com w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2014-2020.