BMK Pomorskie – wiosenna edycja. RELACJE Z PROJEKTÓW
Prezentujemy relacje z projektów zrealizowanych w wiosennej edycji konkursu Bardzo Młoda Kultura – woj. pomorskie.
Projekt #JA
Daty: 15.05-15.07.2020 r.
Miejsce: Słupsk, województwo pomorskie
Wnioskodawca: Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
Koordynator projektu: Maria Pyrek
Partner projektu: V Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Słupsku
PROJEKT #JA to dwumiesięczny cykl warsztatów kreatywnych, skierowanych do młodzieży ze słupskiego liceum. Działanie zakłada cotygodniowe, wirtualne spotkania na platformie Zoom. Ma na celu podniesienie poziomu samoakceptacji wśród grupy docelowej. Uczestnicy projektu wezmą udział w warsztatach, które wyposażą ich w narzędzia umożliwiające zwalczanie lęku przed krytyką, zaktywizują twórczo uczestników, a także otworzą młodych ludzi na asertywne, kreatywne tworzenie własnych, autorskich wypowiedzi artystycznych. Na koniec projektu swoją premierę będzie miał film podsumowujący projekt, który zostanie opublikowany w Internecie.
Projekt #Ja został napisany z myślą o młodzieży w wieku 15-16 lat uczęszczających do klasy biologiczno-chemicznej z V Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku. Poznając wcześniej ich potrzeby, chciałyśmy stworzyć przestrzeń, w której rozwiną swoje zdolności artystyczne, ale też podniosą swoją samoocenę poprzez realizację artystycznych działań. Zauważyłyśmy, że nie umieją zmierzyć się z krytyką i ciężko im uwierzyć we własne możliwości i talenty, dlatego bardzo zależało nam, żeby uczestniczy bardziej docenili swoje umiejętności i nauczyli się głośno mówić o swoich dobrych stronach.
Po zdiagnozowaniu grupy, przygotowałyśmy pomysł na projekt, który przed złożeniem skonsultowałyśmy z młodzieżą. Okazało się, że bardzo chętnie wezmą udział w projekcie, który z racji pandemii musiał przyjąć formę spotkań online. Ten trudny czas, zablokowanych spotkań z przyjaciółmi i przymusowym siedzeniem w domu, chciałyśmy wykorzystać na poszerzanie abstrakcyjnego myślenia, rozbudowywania kreatywności, ale też zależało nam na pozostawienie przestrzeni na zabawy i rozmowy. Przez pierwszy okres działań, nasze spotkania były dla większości jedynym wolnym i wspólnym czasem do spędzania z koleżankami i z kolegami z klasy.
Podczas dwumiesięcznych zajęć online młodzież miała okazję zapoznać się z twórczością różnych artystów. Poznali m.in. działalność Mariny Abromovic, Artiego Grabowskiego, Natalii LL czy Piera Manzoniego. Dzięki spotkaniu się z niekonwencjonalnymi pomysłami artystów, młodzież chętnie angażowała się w poznawanie życiorysów i dzieł, a co ważne coraz otwarciej szukała sensów w aktach twórczych oraz uczyła się oceniać i szukać znaczeń przez pryzmat własnej percepcji.
Ważną częścią naszego projektu było spotkanie na żywo w Ustce. Wynikło ono z ogromnej chęci realnego spotkania się i wspólnej pracy w przestrzeni. Podczas pięciogodzinnego warsztatu udało się zrealizować ćwiczenia oparte na ruchu, poznać działalność Jacksona Pollocka oraz wykonać wspólny obraz inspirowany techniką malarstwa gestu.
Zarówno na plaży jak i w domu młodzież nagrywała filmiki na TikToka, które miały być ich własnym pomysłem na wyrażenie siebie i własnych emocji. Niektórzy nastolatkowie szukali form autoekspresji w codziennych czynnościach – takich jak gotowanie, czy robienie hamburgerów, niektórzy w pisaniu wierszy czy fotografowaniu, a jeszcze inni odkrywali swoje talenty w malowaniu artystycznych makijaży, robieniu graffiti czy wykonwaniu grafiki.
Filmiki nagrane przez uczestników można zobaczyć na TikToku! @teatralneswiry
Oprócz zajęć kreatywnych licealiści uczestniczyli również w warsztatach i indywidualnych psychologicznych konsultacjach. Razem z Aleksandrą Musielak pracowali nad zbudowaniem konstruktywnego obrazu siebie. Podejmowali refleksję nad cechami, które w sobie cenią jak i nad tymi, które uważają za swoje wady i uczyli się dostrzegać swoje mocne strony. Ćwiczyli też zmianę stosunku do siebie i wzmocnieniem wiary we własne możliwości. Proces skupiał się na dwóch obszarach: doświadczaniu „tu i teraz” przy jednoczesnej akceptacji wielopoziomowych wewnętrznych doświadczeń.
Ważnym punktem była praca z automatycznymi myślami, które się pojawiają w głowach nastolatków i rozwijaniu zdolności do ich zatrzymywania. Młodzież przeszła również trening marzeń, podczas którego formułowała swoje cele wynikające z ich marzeń i uczyła się wyznaczać życiowe cele i planować drogę do ich osiągnięcia.
Więcej informacji: http://sieckultury.pl/2020/05/projekt-ja/
My Ziemianie
Daty: 15.05-15.07.2020 r.
Miejsce: Lisewiec, Pręgowo, Buszkowo , Czapielsko, Babie Doły
Wnioskodawca/Koordynator projektu: Kamila Chomicz
Współpraca: Dobiesław Konieczny, Barbara Sołczyk, Renata Sałek, Paweł Sidło, Oprawa graficzna i logo: Anna Witkowska, Oprawa muzyczna filmu: Piotr Gierzyński
Partner projektu: Barbara Sołczyk z Gminnej Biblioteki Publicznej – filia w Pręgowie
Inicjatywa realizowana z mieszkańcami Lisewca, Pręgowa, Buszkowa i Czapielska i Babich Dołów. Skierowana do aktywistów społeczności lokalnych oraz dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 12 lat z wymienionych miejscowości. Projekt ma na celu dostrzeżenie, że jako jednostka mamy wpływ na społeczność lokalną, że „sami jesteśmy miejscem”, w którym żyjemy i aktywnie możemy kształtować naszą kulturę a także wyzwolenie zaangażowania w działania na rzecz ochrony środowiska. W ramach planowanych działań lokalni aktywiści nagrają film dokumentalny opowiadający o ZIEMI w okolicy, jej zasobach, eksploatacji. Uczniowie zostaną zaproszeni do napisania listów o swojej ” Wizji przyszłości” dla ziemi i okolicy. Finałem projektu będzie publikacja listów i filmu w Internecie.
Wystartował projekt My Ziemianie skierowany do aktywistów społeczności lokalnych oraz dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 12 lat z miejscowości: Lisewiec, Pręgowo, Buszkowo, Czapielsko i Babich Dołów. To projekt, którego celem było zwrócenie uwagi na zasoby okolicznej przyrody oraz zebranie refleksji i pomysłów na to jak my mieszkańcy możemy się o nią zatroszczyć.
Do współpracy koordynatorka Kamila Chomicz zaprosiła dorosłych mieszkańców okolicznych wsi: Pawła Sidło, Dobiesława Koniecznego, Barbarę Sołczyk i Renatę Sałek. Wspólnie nagrali film, którego tematem była Ziemia w okolicy, w której mieszkają.
Kolejnym z działań było zaproszenie młodych do napisania listów, w których przedstawią swoje wizje i pomysły na temat tego jak można zatroszczyć się o przyrodę, szczególnie w miejscu, w którym mieszkają. Listy mogli przesyłać do 25 czerwca.
Przekaz nagrany na filmie i formie listu trafił do dzieci mieszkających w Pręgowie, Lisewcu i Ostróżkach. Na dwóch spotkaniach w dwóch grupach, dzieci opracowały teksty w formie listów skierowane do różnych odbiorców np. Prezydenta, Matki Natury czy sąsiadów. Dwójka dzieci napisała listy indywidualnie w domu. W listach dzieci piszą o swoich wizjach przyszłości i refleksjach związanych z eksploatacją Ziemi.
W ten sposób w ramach projektu powstała publikacja z listami napisanymi przez młodych mieszkańców Lisewca, Pręgowa i Ostróżek. Z refleksjami uczestników na temat piękna, niezwykłości natury jaka nas otacza, pomysłami na ochronę środowiska oraz odpowiedzialności za miejsce, w którym mieszkają możecie zapoznać się tutaj: My Ziemianie – zbiór listów oraz na Facebooku. Największym sukcesem projektu My Ziemianie było zaangażowanie osób, związane w tematem, którego dotyczył projekt oraz chęć realnej zmiany i ochrony otaczającej nas przyrody, której sami jesteśmy częścią.
Więcej na: sieckultury.pl/2020/05/my-ziemianie
Rycerskość w sieci
Daty: 16.05-15.07.2020 r.
Miejsce: Sztum
Wnioskodawca: Jolanta Belcarz-Dzikowska
Koordynator projektu: Arkadiusz Dzikowski
Partner projektu: Piotr Podlewski – nauczyciel historii w SP w Sztumie
Inicjatywa ze Sztumu, skierowana do Grup Rycerskich zgrupowanych w tzw. Prowincji Pruskiej oraz młodzieży ze szkół podstawowych powiatu sztumskiego. Celem działania jest przeciwdziałanie hejtowi wśród młodzieży a także wzmocnienie poczucia sprawstwa wśród grup rekonstrukcyjnych Prowincji Pruskiej. W czasie trwania projektu młodzież zapozna się z regułą rycerską i jej kontynuacją w dzisiejszych czasach, będzie uczestniczyła w warsztatach dotyczących zajęć współczesnych rycerzy, roli kobiet czy średniowiecznej kuchni. Efektem działań prowadzonych głównie w sieci będą trzy filmy przygotowane przez uczestników.
Projekt miał swoją inaugurację 16 maja, kiedy to muzea otwierają swoje podwoje nocą. Nie inaczej w Sztumie – oddziale malborskiego muzeum zamkowego. Ze względu na epidemię spotkanie w ramach Nocy Muzeów odbyło się w Internecie. Tegoroczne spotkanie w sieci było również wstępem do realizowanego przez Bractwo w okresie pandemii projektu „Rycerskość w sieci” w ramach programu „Bardzo Młoda Kultura”. Do udziału w projekcie młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Sztumie zapraszał partner i współorganizator – historyk, etnolog, nauczyciel – Piotr Podlewski.
Od 20 maja do 1 czerwca chętni uczniowie mogli nagrać i przesłać krótkie filmiki, pokazujące czym jest dla nich „Rycerskość” dzisiaj i jak jest przez nich rozumiana. Kolejnym działaniem w ramach projektu „Rycerskość w sieci” był wywiad z rekonstruktorem Arkadiuszem Dzikowskim. Rozmowę poprowadził Piotr Podlewski. Pierwsza część wywiadu, która swoją premierę miała 24 maja dotyczyła funkcji Hetmana Kapituły Rycerstwa Polskiego, pełnionej przez Arkadiusza Dzikowskiego, wczesnych fascynacji historycznych, które doprowadziły go do pasji rekonstruktorskiej, zasad funkcjonowania rekonstruktorów na całym świecie w kontekście bezpieczeństwa oraz korzyści płynących z tej pasji dla życia codziennego. Ostatnim wątkiem poruszonym w wywiadzie była rola zamku sztumskiego w życiu członków Bractwa Rycerzy Ziemi Sztumskiej.
Druga część wywiadu dotyczyła Reguły Rycerskiej, przyjętej przez bractwa Kapituły Rycerstwa Polskiego, jej źródeł i historii powstania, a także roli jaką odgrywa ona w życiu współczesnych rycerzy. Podane zostały przykłady zastosowania zasad Reguły we współczesnym życiu. Pan Arkadiusz Dzikowski wyjaśnił także jak wygląda i na czym polega pasowanie na rycerza. Kolejnym wątkiem poruszonym w wywiadzie była rola zamku sztumskiego w życiu członków Bractwa Rycerzy Ziemi Sztumskiej i zmiany jakie zachodziły na zamku w okresie, kiedy bractwo posiadało na nim swoją siedzibę.
„Młodzież z historii wyciąga wnioski” – kolejny film w ramach projektu „Rycerskość w sieci”. Tym razem bohaterami kompilacji filmów jest młodzież szkół podstawowych z powiatu sztumskiego klas VI-VIII. Uczniowie przedstawiają nam jaki widzą przepis na rycerskość w dobie internetu, który oprócz dobrodziejstw, niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw.
Przed nami II część działań w ramach projektu „Rycerskość w Sieci” dotycząca miedzy innymi zajęć prowadzonych przez Bractwo Rycerzy Ziemi Sztumskiej. Pierwsze prezentowane zajęcia dla młodzieży dotyczą jazdy konnej, utrzymania zbroi oraz treningu władania mieczem. Podczas realizacji filmu szczególną uwagę zwrócono na warunki ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa oraz na wnioski wypływające z historii dla życia współczesnego w oparciu o Regułę Rycerską.
„Ducha swego i ciało doskonalić, w wierności powołaniu swemu pozostawać, ciało swe w sprawności trzymać, być zawsze do broni gotowym…” – tak wybrzmiewają pierwsze słowa części „o służbie” Reguły Rycerskiej. Są to uniwersalne słowa, którymi staramy się kierować w codziennym życiu. Ale jak je stosować w tym trudnym okresie? W filmie zadaliśmy sobie kilka pytań – w jaki sposób w czasie pandemii utrzymać kondycję fizyczną i psychiczną? Jak czerpać wiarygodną wiedzę i jak wykorzystać wolny czas na poszerzanie jej horyzontów? Jak ugruntować wiedzę, czy są takie miejsca, gdzie można to zrobić? Przedstawienie historii rzemiosła jako jednego z elementów ogólnego procesu rozwoju społeczeństwa jest dla historyków jednym z najbardziej istotnych zagadnień. W jaki sposób ludzie średniowiecza radzili sobie z wyzwaniami dnia powszedniego? O tym w kolejnym filmie przygotowanym dla uczestników projektu!
Życie jest wędrówką – drogą. I wszystko zależy w którym kierunku podążymy. W kolejnym filmie zrealizowanym w ramach projektu zaprezentowano, jak z pozoru wykluczające się aspekty życia średniowiecznego (taniec był domeną świecką, kaligrafia – zakonów, natomiast pielgrzymki miały wymiar duchowy) potrafimy pogodzić na własnym podwórku i z powodzeniem praktykować.
Działania projektowe można śledzić na stronie: www.facebook.com/events/557724511610996.
Wszystkie informacje i filmy zrealizowane w ramach projektu można znaleźć również na profilu:www.facebook.com/RycerzeSztumu/oraz https://www.facebook.com/Dw%C3%B3jka-w-przerwie-149202898868438.
Projekt „Rycerskość w sieci” dobiega końca. Nadszedł czas finał i podsumowanie działań projektu, którego celem było między innymi: zapobieganie izolacji społecznej grup pokoleniowych, przeciwdziałanie hejtowi wśród młodzieży oraz wzmocnienie poczucia sprawstwa wśród grup rekonstrukcyjnych. Efektem są trzy filmy: jeden zmontowany z materiałów nadesłanych przez grupy rekonstrukcyjne w terenu województwa pomorskiego tj. Prowincja Pruska i Prowincja Pomorska, drugi nadesłany przez młodzież szkół podstawowych powiatu sztumskiego, a trzeci zmontowany „naprzemiennie” jako odpowiedź na pytanie jak rozumiesz „Rycerskość w sieci”.
Wszystkie zrealizowane filmiki wyświetlone zostały do tej pory prawie 25,5 tyś razy! Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania kilku bractw rycerskich oraz partnerów instytucjonalnych i prywatnych tego projektu.
Całość naszej wspólnej pracy obejrzeć można tutaj.
Więcej na: sieckultury.pl/2020/05/rycerskosc-w-sieci
#RilTok2020
Daty: 15.05-15.07.2020 r.
Miejsce: Gdynia
Wnioskodawca/Koordynator projektu: Paulina Pohl
Partner projektu: Amerykańska Szkoła Podstawowa w Gdyni
Inicjatywa, z Gdyni, której celem jest wsparcie młodzieży w okresie izolacji poprzez angażujące interdyscyplinarne działania w sieci. Młodzież weźmie udział w serii zajęć kulturalno-edukacyjnych, które będą dotyczyć czterech zagadnień, szczególnie ważnych w czasie kwarantanny: 1. Wiedza vs emocje 2. Solidarność, empatia, bohaterstwo 3. Samotność. Każdy temat będzie opracowany podczas autorskich zajęć online, między innymi: lekcji etyki, praktycznych „lifehacków” czy warsztatów filmowych online. Na podstawie zajęć powstaną cztery scenariusze do wykorzystania przez nauczycieli.
Dom Filmowy wystartował z projektem #RilTok2020! Od 25 maja zaprasza uczniów 7. i 8. klas SzP z województwa pomorskiego do udziału w warsztatach online. W maju i czerwcu 2020 roku ponad 40 nastolatków z województwa pomorskiego wzięło udział w zajęciach online, opartych na następujących tematach:
- Samotność
- Wiedza vs emocje
- Bohaterstwo
Każdy temat został opracowany podczas autorskich zajęć online:
- Webinary i lekcje etyki prowadzone przez Iwonę Chojnacką, nauczycielkę etyki i języka polskiego z Amerykańskiej Szkoły w Gdyni
- Praktyczne “lifehacki” – wzmacniające młodzież w trudnym okresie porady psychologiczno-pedagogiczne Aleksandry Mońko w formie grafik i prostych zadań do wykonania
- „Zestawy kulturalne” Pauliny Pohl i Krystyny Weiher-Sitkiewicz – autorski wybór i omówienie wysokiej jakości tekstów kultury (filmy, seriale, książki, komiksy, muzyka), dostosowanych do zagadnień projektu
- Warsztaty filmowe online z reżyserem Kryspinem Plutą, w ramach których młodzież zrealizowała krótkie impresje filmowe
Założeniem RilToka było wzmocnienie młodych ludzi w postrzeganiu świata i siebie. Dzięki udziałowi w projekcie mieli szansę zabrać głos i nabyć nową wiedzę i umiejętności.
Za nami pierwsze spotkania online! Młodzież brała udział w zajęciach na temat samotności i związanych z nią emocji, które towarzyszą każdemu z nas, zwłaszcza w okresie przymusowej kwarantanny… Czy samotność to to samo co bycie samym? Dlaczego samotność może być twórcza? Jaki wpływ na naszą samotność ma Internet? Do refleksji i dyskusji uczestników zachęciła Iwona Chojnacka podczas pierwszej webinarowej lekcji etyki. Dyskusje były zażarte!
Następnie młodzież zapoznała się z przygotowanymi przez Olę Mońko lifehackami. Nie zabrakło również zestawu kulturalnego, w którym znalazły się propozycje tekstów kultury (muzyki, filmów, seriali, obrazów), poruszających temat samotności.
Wszystkie emocje są ważne i potrzebne. Każda z nich jest informacją mówiącą o tym jak reagujemy na dane zdarzenie. Podczas kolejnego spotkania w sieci młodzież uczestniczyła w zajęciach dotyczących emocji i wiedzy. Następnie podczas warsztatów uczestnicy zostali zaproszeni do stworzenia kart emocji, nazwania emocji jakie im towarzyszą, opisania sposobów ich wyrażania i radzenia sobie z nimi.
Trzecie zajęcia realizowane w ramach projektu #RilTok2020 dotyczyły bohaterstwa. Wprowadzeniem do tematu było trzecie webinarowe spotkanie z Iwoną Chojnacką. Młodzież została zaproszona do podjęcia refleksji i stworzenia swojej galerii zasobów. Następnym krokiem było zastanowienie się i zdefiniowanie swojej super mocy, czyli cechy która pozytywnie wyróżnia ich wśród innych. Podczas zajęć uczestnicy poszukiwali bohaterów w swoim najbliższym otoczeniu a także uczyli się jak zdobywać i rozwijać nowe supermoce.
W ramach działań projektowych młodzież wzięła udział także w warsztatach filmowych online, które poprowadził reżyser Kryspin Pluta. W ramach warsztatów powstały krótkie impresje filmowe na wybrany temat: Samotność, Emocje i wiedza, Bohaterstwo.
W ramach projektu #RilTok2020 powstała publikacja, która zawiera materiały do pracy online z grupami młodzieżowymi, nie tylko w czasie pandemii. Trzy sztandarowe tematy: samotność, wiedza vs emocje oraz bohaterstwo mają wymiar uniwersalny i mogą być omawiane na różnych etapach edukacji. Opracowanie może także się przydać w edukacji standardowej, w szkole, jako materiały pomocnicze do lekcji. Zachęcamy do korzystania i dzielenia się z innymi nauczycielami. Manual sprawdzi się na lekcji etyki, wiedzy o kulturze, godzinie wychowawczej, języku polskim… i wielu innych przedmiotach!
Więcej na: sieckultury.pl/2020/05/riltok-cykl-zajec-kulturalno-edukacyjnych-online-dla-mlodziezy/
Słowa w ruch
Daty: 18.05-10.07.2020 r.
Miejsce: Nowy Dwór Gdański
Wniokodawca: Szkoła Podstawowa nr 2 Nowym Dworze Gdańskim
Koordynator projektu: Agnieszka Zacharska
Partner projektu: Żuławski Ośrodek Kultury
Działanie z Nowego Dworu Gdańskiego. Inicjatywa skierowana do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem projektu jest rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez inspirujące warsztaty online. Zrealizowane warsztaty będą dotyczyły różnych aspektów kontaktu z kulturą i sztuką, a także zachęcały do poszukiwania nowych form aktywności fizycznej w tym szczególnie trudnym okresie epidemii. Uczestnicy wezmą udział między innymi: w warsztatach kreatywnego pisania opowieści interaktywnej “Baśnio-gra”, warsztatach językowych, plastycznych czy zajęciach ruchowych z jogi.
Ruszył projekt Słowa w ruch – za nami rekrutacja uczestników. Jesteśmy w fazie kompletowania grup uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim do wzięcia udziału w warsztatach online z: jogi, pisania baśni, językowych oraz plastycznych. 22 maja odbyło się spotkanie organizacyjne online uczniów Szkoły Podstawowej Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim z prowadzącymi warsztaty tematyczne.
W dniach 25-27 maja odbył się pierwszy cykl warsztatów dla uczniów klas 4-6 Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim. „Jogę na wesoło” poprowadziła pełna energii, optymizmu oraz pogody ducha Anna Wysocka z Zespołu Szkół w Nowym Dworze Gdańskim. Uczniowie poznali na nich 15 asanów oraz ich nazwy m.in. krowę, drzewo, jaszczurkę, motyla i kwiat lotosu. Nie zabrakło też dawki dobrej energii oraz zachęty do ćwiczenia jogi poza warsztatowymi spotkaniami. W lepszej kondycji fizycznej i duchowej zapraszamy naszą grupę projektową do wzięcia udziału w kolejnych warsztatach tematycznych.
28 maja grupa projektowa uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim wzięła udział w spotkaniu online z Mistrzem Baśni Marcinem. Uczniowie przenieśli się za pomocą wyobraźni do świata gry RPG. Wcielając się w postacie z gry, uzewnętrznili swoją kreatywność oraz pomysłowość, a także dokonywali wyborów dotyczących dalszych losów bohaterów rozgrywki. Spotkanie było inspiracją do warsztatów z pisania baśni, które odbędzie się już wkrótce.
W dniach 1-5 czerwca odbył się cykl warsztatów językowych „Yoga poses. Let’s play a board game”. Na spotkaniach powstało leporello, czyli słowniczek pojęć związanych z jogą w języku angielskim. Pomógł on nam zagrać w grę planszową, którą wspólnie stworzyliśmy. Dodatkowo rozwiązaliśmy językowe sudoku. Na warsztatach utrwaliliśmy umiejętności płynnego literowania wyrazów oraz zgłębiliśmy wiedzę na temat fonetycznego zapisu słów. Zajęcia w języku angielskim poprowadziła Agnieszka Zacharska.
Czerpiąc inspirację z zajęć „Joga na wesoło” puściłyśmy wodze fantazji i wraz z uczennicami klas piątych podczas kilku spotkań w dniach 8, 10, 16 czerwca tworzyłyśmy niezwykłą historię „Baśnio-grę”, czyli interaktywną opowieść. Niezwykłą nie tylko dlatego, że dzieją się w niej niesamowite rzeczy, ale też dlatego, że jest to opowieść, w której czytelnik ma wpływ na to, co się wydarzy dalej. Brzmi ciekawie? A jeśli dodamy jeszcze, że akcja naszej opowieści toczy się w magicznym świecie pełnym magii i czarów, gdzie odwaga drzemie w sercach istot, których o to nie podejrzewamy, a niebezpieczeństwa mogą kryć się w najbardziej niespodziewanych sytuacjach… Już wkrótce nasza baśnio-gra, czerpiąca i z podstaw gier RPG, i z kultury dawnych Indii, i z kultury popularnej, będzie dostępna dla każdego – do pobrania na blogu oraz w ebooku, który przygotowujemy dla tych, którzy przegapili warsztaty. Zajęcia poprowadziła Anna Pająk.
W dniach 9, 15 i 17 czerwca odbyły się warsztaty plastyczne w ramach naszego projektu. Inspirując się poznanymi wcześniej nazwami pozycji w jodze, uczniowie eksperymentowali z zaproponowanymi technikami plastycznymi. Było m.in. malowanie palcami, sznurkiem, patyczkami kosmetycznymi, farbą z klejem oraz pobudzające wyobraźnię i uspokajające jednocześnie lepienie z masy solnej. Cykl warsztatów poprowadziła Patrycja Paradowska. Zwieńczeniem działań projektowych jest filmik podsumowujący warsztaty w ramach projektu „Słowa w ruch!” oraz ebook!
Więcej na: sieckultury.pl/2020/05/slowa-w-ruch
Jesteśmy kolorem
Daty: 15.05-15.07.2020 r.
Miejsce: Gdańsk
Wnioskodawca: Fundacja Q Sztuce
Koordynatorki projektu: Joanna Borowiec, Anna Julia Lewandowska
Partner projektu: Ewelina Chrościelewska – „Dom nad Jasieniem” w Gdańsku
Inicjatywa z Rumi. Projekt to wsparcie działaniami edukacyjno- artystycznymi dzieci i młodzieży z Domu wychowawczo – opiekuńczego w Gdańsku „Dom nad Jasieniem”. Zaplanowano działania i warsztaty integrujące mieszkańców placówki, podnoszące aktywność społeczną oraz wzmacniające poczucie własnej wartości. Inicjatywa ma na celu także pomoc w przetrwaniu w trudnym okresie pandemii, ma być oparciem w samotności w czasie izolacji. Końcowym efektem będzie wykonanie wspólnego Muralu „Jesteśmy Kolorem”.
Za nami spotkanie organizacyjne ze współpracownikami i partnerami projektu Jesteśmy Kolorem. Podczas spotkania planowaliśmy i ustalaliśmy szczegóły projektu:Warsztatów, Kącika Pełnego Zainteresowań „Misz Masz” i Muralu.
Następnym etapem działań z Dziećmi i Młodzieżą z Ośrodka Wychowawczo-opiekuńczego w Gdańsku „Dom nad Jasieniem” było przygotowanie filmu ” Poznajmy się”. Ze względu na sytuację izolacji i wspólne działania nagraliśmy film mający na celu poznanie osób biorących udział w projekcie. Integrację z uczestnikami i opiekunem w placówce, dzięki temu wspólna praca będzie przyjemniejsza i bliższa. Przedstawiliśmy warsztaty i zajęcia jakie będą odbywać się w najbliższym czasie. Dodatkowo uczestnicy mają okazję poznać pracownię artystyczną, zapoznać się z ciemnią fotograficzną i dowiedzieć się czym jest galeria sztuki. Następnie przenieśliśmy się w plener, aby pokazać jak będzie wyglądała inauguracja w postaci Muralu. Poznanie się przebiegło bardzo pozytywnie i przyjemnie.
Po spotkaniu on-line przyszedł czas na poznanie się z dziećmi i młodzieżą, wychowawcami i koordynatorem placówki Eweliną Chróścielewską. Dzień Dziecka to idealny czas na spotkanie, poznanie, zajęcia i wspólną zabawę. Mieszkańcy przywitali nas z entuzjazmem, spragnieni kontaktu, rozmów w tym trudnym czasie izolacji. Po przywitaniu się, przedstawieniu, pokazali nam swoje pokoje, radośnie oprowadzali po całym domu.
Po czasie wypełnionym spontaniczną zabawą przyszedł czas na zajęcia, w których wszyscy chętnie brali udział. Podzielone były na : warsztaty Eco ” Jak zrobić poidełka dla pszczół” i „Żyj zdrowo”. Warsztaty ekologiczne miały za zadanie przybliżyć uczestnikom nie tylko samo pojęcie ekologii, ale przede wszystkim szeroko rozumiane zagadnienia związane z ochroną środowiska i zachowaniem nacechowanym troską o naturę. Zajęcia również odnosiły się do zdrowego trybu życia.
Uczestnicy wspólnie z prowadzącą Joanna Borowiec wykonali poidełka dla pszczół. Dowiedzieli się m.in. jak ważną role odgrywają pszczoły w przyrodzie i życiu człowieka, dlaczego tak istotna jest pomoc w postaci poidełek, co się stanie jeśli ich zabraknie. Dzieci były bardzo przejęte, zaangażowane i ochoczo wzięli udział w warsztatach.
Drugą częścią był warsztat ”Żyj zdrowo” wykonanie pizzy w asyście Joanny Borowiec. Dzieci zrobiły samodzielnie wg tradycyjnej receptury pizzę, jednocześnie ucząc się wykorzystywania zdrowych składników. Pracy towarzyszyła rozmowa na temat zdrowego stylu życia, recyklingu, nadkonsupcji itd. Powstało kilka pizz, które zostały natychmiast skonsumowane. Brzuchy pełne a na twarzach zagościło szczęście.
Sporą część dnia wypełniły zajęcia z rysunku prowadzone przez Annę Julię Lewandowską. Dzieci zobaczyły jak wyrażać swoją kreatywność przy pomocy najróżniejszych technik plastycznych oraz rozwijać swoją pomysłowość i zdolności manualne. Zapoznanie z możliwościami środków plastycznego wyrazu przyczyni się do budowania niepowtarzalnego charakteru i nastroju każdej pracy. Zajęcia to przede wszystkim połączenie nauki z doskonałą zabawą.
Kolejne warsztaty dotyczyły fotografii. Największym zainteresowaniem zajęcia cieszyły się wśród dzieci starszych. Wykorzystując sprzęt fotograficzny i naukę wykonali cykl zdjęć portretowych. Prowadząca zajęcia Joanna Borowiec poruszyła zagadnienia, w których uczestnik: poznaje świat fotografii i metody jej zastosowania, uczy się myśleć obrazem – komponuje kadr, uczy się widzieć barwy i cienie – wykorzystuje kolorystykę, uczy się dostrzegać emocje – tworzy opowieść, podejmuje działalność twórczą – posługuje się środkami wyrazu sztuki, poznaje warsztat pracy artysty.Zdjęcia wykonane przez uczestników podczas zajęć były spontaniczne, pełne ekspresji. Dzieci były skupione i zaangażowane w proces powstawania cyklu. Spotkanie było bardzo potrzebne, ponieważ kontakt w ostatnim czasie był mocno ograniczony. Czas spędzony w placówce z dziećmi, młodzieżą, opiekunami był czasem twórczo, kreatywnie wykorzystanym. Uczestnicy wykazali się dużym potencjałem, otwartością, życzliwością i ciepłem.
Przed naszą kolejną wizytą, w domu wychowawczo-opiekuńczym w Gdańsku „Dom nad Jasieniem”, udostępniłyśmy filmik zrealizowany specjalnie dla dzieci przez Paulinę Jabłońską znaną jako Piona pt. „Warsztat Młodego Naukowca”. Dzieci obejrzały widowiskowe pokazy eksperymentów naukowych połączone z warsztatami np. z nadtlenkiem wodoru (lokomotywa, pasta dla słonia), wybuchowy karbid, doświadczenia z użyciem nadmanganianu potasu, wulkany z sodą, brokatowy slime i inne. Na zaplanowane drugie spotkanie razem z nami przyjechały – specjalistka od arteterapii Magdalena Bosiacka-Machlus i doświadczona edukatoraka Paulina Jabłońska – Piona.
Po wspólnym zapoznaniu się, dzieci przystąpiły do warsztatu „Zabawa w kolory”. Przy kipiącej energii młodych mieszkańców, Magdalenie Bosiackiej-Machlus udało się z sukcesem przeprowadzić zajęcia wyciszająco-relaksacyjne z oddychaniem w pozycji leżącej i słuchaniem muzyki. Następnie dzieci uczestniczyły w warsztacie malarskim. Celem było nabycie umiejętności tworzenia barw pochodnych z barw podstawowych, ale przede wszystkim zabawa w niekontrolowane tworzenie tak, aby, odciążyć system nerwowy, wyciszyć i zrelaksować uczestników. Zawarte zostały wszystkie aspekty jak: nauka, kreacja, relaksacja i zabawa. Powstało wiele spontanicznych prac malarskich.
Niepohamowana energia dzieci została przeniesiona na warsztat „Młodego Naukowca” poprowadzony przez Paulinę Jabłońską-Piona. Tym razem dzieci doświadczyły w parach eksperymentów naukowych z użyciem sody i kwasku cytrynowego, czyli efektownych, wylewających się „wulkanów”. Następnie z dużą ochotą wszyscy uczestnicy wykonali samodzielnie wiele brokatowych i kolorowych „glutowatych” form czy „slime”. Wszytskie eksperymenty cieszyły się powodzeniem i były bardzo udane, ponieważ towarzyszyła im masa zabawy i śmiechu uczestników jak i prowadzących.
Przeprowadzone zajęcia przebiegły od spokojnej i skupionej atmosfery do bardzo dynamicznej, ale co najważniejsze bardzo twórczej wspólnej energii. Dzieci miały możliwość brania aktywnego udziału w wielowymiarowych warsztatach przygotowanych i skierowanych wyłącznie do nich.
Następne zajęcia odbywały się on-line „Prosto z Japonii”! Dajana Borowiec malarka, grafik i projektant gier komputerowych i Edwin Chung- grafik, kulturoznawca mieszkający w Japonii wprowadzili nas w kulturę, tradycję, obyczaje tego kraju. Na początku dzieci i młodzież zobaczyły na mapie gdzie leży Japonia poznały jej flagę i obejrzały ilustracje przedstawiające stolicę tego kraju i innych miast. Uczestników bardzo zainteresowały znaki z pisma japońskiego i nawet sami próbowali napisać po japońsku swoje imię. Dzieci poznały także kilka prostych japońskich słów, dowiedziały się jakie zwyczaje panują w Kraju Kwitnącej Wiśni i jak wyglądają tam tradycyjne domy, potrawy, stroje.
Następnie prowadząca zapoznała z Mangą zwaną japońskim komiksem, pokazała jak rysować postaci charakterystyczne dla tego rodzaju. Opowiedziała o anime, które służy do określenia japońskich filmów animowanych oraz stylu japońskiej animacji. Edwin Chung opowiedział o swoim życiu, grafice i świecie gier komputerowych.
Spotkania międzynarodowe to przede wszystkim otwarcie na świat, przybliżenie dzieciom odmiennych kultur, otwarcie na konwersację, oswajanie z tolerancja i odmiennością. Także przybliżenie charakterystycznych cech kultury i sztuki Japonii, rozwijanie wyobraźni twórczej, poznanie podstawowych zwrotów, przedmiotów codziennego użytku oraz zwyczajów panujących w Japonii. „Wycieczka” do Japonii dostarczyła wszystkim wiele radości i wzbudziła w nich ciekawość świata. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni, chętnie brali udział w konwersacji zadając dużo przeróżnych pytań.
W następnym tygodniu, w ramach projektu odbyły się kolejne warsztaty. Tym razem były to „Warsztaty z rysunku”. Prowadzący Krystian Pisarski artysta specjalizujący się w malarstwie, rysunku, rzeźbie, biżuterii artystycznej wprowadził uczestników w świat sztuki. Za pomocą podstaw z rysunku ze szczególnym skupieniem się na śladzie stosowanego narzędzia jak: linia, kreska. Dzieci poznały również zagadnienia z kompozycji, światło-cienia, waloru, proporcji, plamy, kontrastu itp. W efekcie powstały prace na papierze, narysowane za pomocą narzędzi takich jak: suche pastele, flamastry, kredki, ołówek, węgiel.
Po czasie pełnym skupienia i kreatywności uczestnicy udali się na zewnątrz by na świeżym powietrzu posłuchać bajek, które czytała Joanna Borowiec. „Dwie strony medalu” to edukacyjno-integracyjne bajki opowiadające o niepełnosprawnych sportowcach, którzy mimo napotykanych trudności robią to, co kochają, co sprawia im radość – uprawiają sport. Celem opowiadań jest także obudzenie świadomości społecznej oraz wpływ rozwojowy, edukacyjny i psychologiczny na dzieci, młodzież oraz dorosłych.
Czytaniu towarzyszyły zabawy , które miały na celu pokazanie jak czuje się osoba niewidoma, głucha lub niepełnosprawna ruchowo. Jedno z zadań polegało na rozpoznawaniu przedmiotów, nalewaniu wody do szklanki z zasłoniętymi oczami. Inne zmuszało do orientowania się w przestrzeni, gdy nie można nic zobaczyć. Były też zabawy i gry z piłką. Celem zajęć było uwrażliwienie na problemy osób niepełnosprawnych, jak również przełamanie barier i lęków w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.
Zbliżamy się do końca realizacji projektu z tej okazji powstało wspólne dzieło w postaci Muralu. Zanim przystąpiliśmy do malowania Anna Julia Lewandowska i Joanna Borowiec – prowadzące wprowadziły dzieci w świat powstawania murali. Uczestnicy dowiedzieli się jak można wykonać mural w miejscu zamieszkania, w domu, przed domem bez możliwości wychodzenia poza teren. Jakie narzędzia, materiały do tego są potrzebne. Farba czy spray może jedno i drugie? Dzieci dowiedziały się, że podłożem do malowania może być mur, płótno, drewno czy karton. Poznały idee tworzenia murali oraz cel w jakim zostają wykonywane.
Po zapoznaniu się z częścią teoretyczną zabraliśmy się do pracy. Przy pomocy dzieci zawiesiliśmy i zamocowaliśmy płótno na ścianie, nie obyło się bez drabiny i chętnych do wspinania. Następnym krokiem było przygotowanie, wycięcie szablonu i umieszczenie go na płótnie. Przy użyciu sprayu i kolorowych farb uczestnicy wypełnili powierzchnię szablonu. Motywem przewodnim był napis: „Jesteśmy kolorem” dzieci po jednej literce malowały w różnych kolorach tworząc tytuł Muralu. Tytuł namalowany, szablon wypełniony można więc było oddać się w pełni ekspresji, kreacji, spontaniczności i tak pojawiły się serduszka, kolorowe plamy, imiona itp. Największą atrakcją okazało się malowanie dłoni i odbijanie ich na płótnie. Dzięki temu powstał osobisty, przepełniony radością, pozytywną energią, pełny koloru Mural.
Nadszedł czas na zakończenie naszej wspólnej pracy w projekcie „Jesteśmy Kolorem”. Na oficjalnym spotkaniu kończącym koordynatorki przygotowały przemówienie z podsumowaniem, podziękowaniami i pochwałami. Każdemu z uczestników oraz opiekunom wręczono drobne BMK-owe upominki i gadżet. Dwoje podopiecznych dostało dedykowane książki ze specjalnymi podziękowaniami za wyjątkową pomoc i chętny udział. Przygotowano dyplomy dla koordynatora, wychowawców i opiekunów oraz dla wszystkich dzieci, które swoje dyplomy od razu zawiesiły w ramkach na ścianie. Dodatkowo wydrukowany i oprawiony został wspólnie przygotowany mural z imionami dzieci. Dużym zainteresowaniem wszystkich cieszyły się zdjęcia ze wspólnie spędzonego czasu podczas spotkań i warsztatów, przy których było sporo śmiechu i wspomnień.
Podczas spotkania kończącego przeprowadzono rozmowy ewaluacyjne odnośnie przebiegu projektu. Forma ewaluacji była zróżnicowana tak jak wiek uczestników (nie każde dziecko potrafi już pisać). Oprócz odpowiedzi pisemnych na kartach ewaluacji pojawiły się rysunki, które zostały dodatkowo zinterpretowane i opisane słowami, powstały również krótkie filmiki z pytaniami i odpowiedziami uczestników.
Więcej na: sieckultury.pl/2020/05/jestesmy-kolorem/